چرا گوشی های شیائومی حاوی تبلیغات هستند؟
به گزارش مجله سرگرمی، در دنیای تجارت نقل قولی وجود دارد که در آن آمده اگر برای بهره گیری از محصولی قیمتی پرداخت نمی کنید، خود شما هم یک محصول هستید. اگرچه برای سرویس های مبتنی بر تبلیغات مانند یوتیوب چنین موضوعی پذیرفته شده است، اما در صنعت سخت افزاری چنین رویکردی چندان معمول نیست که در این زمینه، شرکت شیائومی یک مورد خاص محسوب می گردد. شیائومی که یک کمپانی بسیار بزرگ است، اعلام نموده که حاشیه سود محصولات سخت افزاری این شرکت همیشه در حد 5 درصد نگه داشته می گردد. در نگاه اول چنین اقدامی چندان منطقی نیست ولی باید جزئیات بیشتری را مورد آنالیز قرار دهیم.
شیائومی بارها و بارها اعلام نموده که در اصل یک کمپانی سخت افزاری نیست. در عوض این شرکت خود را یک کمپانی اینترنتی به حساب می آورد که محصولات سخت افزاری هم می فروشد. وقتی که بدانید نخستین محصول این شرکت MIUI بوده نه یک محصول سخت افزاری، این رویکرد منطقی تر جلوه می نماید.
رویکرد منحصربه فرد شیائومی در قبال اندروید منجر به شاخص تر شدن این شرکت نسبت به دیگر رقبا شده است. اگرچه MIUI در نگاه اول مانند رابط کاربری های دیگر شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی است، اما شیائومی در این میان تبلیغات را در بخش های مختلف و حتی بخش اصلی رابط کاربری قرار می دهد. همین تبلیغات درآمد هنگفتی برای این شرکت به ارمغان می آورند و به آن ها اجازه می دهد که گوشی های خود را با قیمت بسیار پایینی روانه بازار نمایند.
اساساً، گوشی ها برای شرکت شیائومی در نقش یک پلتفرم برای سرویس های این شرکت انجام وظیفه می نمایند. این شرکت به جای اینکه از جانب فروش گوشی ها یک بار سود دریافت کند، برای سال ها به لطف استفاده کاربران این گوشی ها درآمد کسب می نماید. اگرچه تبلیغات مشهودترین بخش این رویکرد هستند، قسمت های دیگری هم وجود دارد که توجهات چندانی را جلب نمی نمایند.
فروش تم ها، تصاویر پس زمینه ها و رینگتون ها می توانند درآمد خوبی برای این شرکت داشته باشند. همچنین شیائومی با عرضه اپلیکیشن Mi Pay برای پرداخت های الکترونیکی، کارمزد دریافت می نماید. به لطف همین اقدامات، درآمد بخش های سرویس های اینترنتی شیائومی در سه ماهه سوم 2018 با 85.5 درصد افزایش به حدود 700 میلیون دلار رسید.
با وجود اینکه شیائومی می گوید هیچ وقت در اپلیکیشن های اصلی تبلیغات قرار نمی دهد، اما هنوز تعریف دقیق خود را از اپلیکیشن های اصلی ارائه نداده است. پیش از این، گزارش هایی در رابطه با مشاهده تبلیغات در بخش تنظیمات منتشر شد که مطمئناً اصلی ترین بخش سیستم محسوب می گردد؛ البته شیائومی خیلی سریع این تبلیغات را حذف کرد. با وجود اینکه اخیراً مدیرعامل شیائومی اعلام نموده که حجم تبلیغات در بعضی از قسمت های رابط کاربری کاهش می یابد، در نهایت باید این موضوع در عمل مورد آنالیز قرار بگیرد.
5 حقیقت جالب در خصوص برند شیائومی که نمی دانستید
تعادل میان کاربردی بودن و سوداگری
در رابط کاربری MIUI، بعد از دانلود و نصب اپلیکیشن ها-حتی اگر از جانب پلی استور باشد-صفحه ای برای اسکن اپلیکیشن مذکور پدیدار می گردد که در اصل یک فرصت مناسب برای شیائومی است که بتواند تبلیغات را نمایش بدهد. البته می توان چنین معینه ای را غیرفعال کرد ولی گزینه مربوط به آن آن قدر در بخش های مختلف دفن شده که یک کاربر عادی به این راحتی ها نمی تواند آن را پیدا کند.
در سه ماهه سوم 2018، درآمد شیائومی از بخش تبلیغات نسبت به سال قبل رشد 109.8 درصدی داشته و درآمد 477 میلیون دلاری برای این شرکت به ارمغان آورده است. این رشد به لطف دقیق تر شدن هدف مندی تبلیغات و بهبود الگوریتم های ارائه تبلیغات امکان پذیر شده است.
کاملاً واضح است که برای شیائومی به غیر از اپلیکیشن های اصلی-که گاهی اوقات این اپلیکیشن ها هم به کار گرفته می شوند-باقی بخش ها مکان مناسبی برای نمایش تبلیغات هستند. آیا چنین کاری غیرقانونی است؟ در واقع نه، فقط در این میان چالش های اخلاقی مطرح می گردد. تک تک کارهایی که کاربران با گوشی های شیائومی انجام می دهند، برای دقیق تر شدن تبلیغات هدفمند مورد استفاده قرار می گیرد. برای کاربرانی که حفظ حریم خصوصی اهمیت زیادی دارد، چنین موقعیتی کابوس وار است.
علاوه بر این، اپلیکیشن هایی که بخش نوتیفیکیشن را اشغال می نمایند، کل نمایشگر را می گیرند و روی هم رفته در تجربه کاربری اختلال ایجاد می نمایند، چیزی نیست که یک خریدار گوشی هوشمند انتظارش را داشته باشد، ولی در رابطه با گوشی های شیائومی چنین چیزهایی وجود دارد. تعادل میان پایین نگه داشتن قیمت های محصولات سخت افزاری و کسب درآمد از جانب نرم افزاری ظاهراً آن قدر سخت است که شیائومی در این زمینه رقیب چندانی ندارد.
راه چاره چیست؟
با توجه به مدل کسب وکار شیائومی که تا حد زیادی مبتنی بر تبلیغات و سرویس ها است، حذف یا کاهش قابل توجه این سرویس ها تا حد زیادی غیرممکن است. همچنین باید عادت کردن کاربران به خریدن محصولات ارزان قیمت هم اشاره کنیم. حذف تبلیغات منجر به افزایش قیمت گجت ها می گردد که چنین کاری واکنش منفی بخش زیادی از کاربران را در پی دارد. یکی دیگر از کارهایی که شیائومی می تواند انجام دهد، ارائه گزینه پرداخت درون برنامه ای برای حذف تمام تبلیغات است. با این کار، کاربرانی که دل خوشی از این تبلیغات ندارند و خواستار تجربه کاربری روان تری هستند، می توانند مبلغی را بپردازند.
یکی دیگر از گزینه ها هم می تواند ارائه گوشی های گران تری باشد که به طور کلی بدون تبلیغات عرضه شوند. این همان کاری است که آمازون برای کیندل انجام می دهد. نسخه ارزان تر آن در لاک اسکرین تبلیغ نمایش می دهد و نسخه گران تر فاقد تبلیغات است. شاید یکی از دلایلی که شیائومی تصمیم گرفته برند ردمی را مستقل کند، همین موضوع باشد.
شیائومی روزبه روز کسب وکار خود را وسیع تر می نماید و معین است که تبلیغات و سرویس های نرم افزاری اهمیت روزافزونی برای این شرکت پیدا می نمایند. اما این موضوع که شیائومی چه حدومرزی برای تبلیغات خود معین خواهد نمود، در آینده معین می گردد.
کدام کمپانی جایگزین شیائومی می گردد؟
منبع: Android Authority
منبع: دیجیکالا مگtour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.
تور کشتی کروز: تور کشتی کروز: سفری هیجان انگیز به اقیانوس ها