چرا رنو آرکانا در ایران نماند؟

به گزارش مجله سرگرمی، داستان افشاگری همکار ایرانی رنو درباره کارشکنی های نیروهای داخلی و کوچ موقت رنو به روسیه شاید مسئله جالبی برای انتقاد از دخالت های دولتی در صنعت خودرو باشد اما قطعا داستان تازه ای نیست. بیوک علیمرادلو که قبلا در جریان انعقاد قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) با ما گفت وگو نموده بود، اخیرا در گفت وگو با تلویزیون اینترنتی اکو ایران جزئیات تازه ای از پایان قرارداد یک میلیارد دلاری این شرکت فرانسوی با سرمایه گذاری دولتی و خصوصی ایرانی فاش نموده که آنالیز جنبه های مختلف آن نشان از یک کارشکنی سازمان یافته برای ممانعت از تثبیت صندلی رنو در صنعت خودروسازی ایران دارد. رئیس سابق شرکت رنو پارس و از قطعه سازان قدیمی کشور با اشاره به ابعاد مختلف این ماجرا، از تداوم تمایل رنو برای حضور در صنعت خودرو ایران گفته است. بیوک علیمرادلو که ارتباطات نزدیکی با گروه رنو دارد، در گفت وگو با تلویزیون اکو ایران اعلام نموده هیات مدیره رنو از مدت ها قبل روی سرمایه گذاری در ایران جهت تبدیل کشورمان به هاب صادراتی خود در خاورمیانه تمرکز دارد. اتفاق بزرگی که به دلیل فضای داخلی کشور در نهایت اجازه نیافت عملیاتی گردد اما آیا این اولین باری است که جریان انحصارطلب موجود در صنعت خودروسازی اجازه ورود نیروهای جدید را با هدف صادرات خودرو از کشور نمی دهد؟

چرا رنو آرکانا در ایران نماند؟

این اولین بار نیست!

نکته ای که این بین البته فراموش شده، چندین و چند پروژه دیگری است که در صنعت خودرو ایران به همین دلیل به گل نشست و جریان مذکور اجازه نداد صنعت خودروسازی ایران به یک صادرکننده بزرگ در کشور تبدیل گردد. خودروسازی کیش (سیناد)، پروتون، فیات، پژوسیتروئن، خود رنو و برندهای تجاری مشهور از شرکا یا گروه هایی بودند که با هدف فراوری محصولات مشترک و پیشرو جهت صادرات از خاک ایران وارد بازار کشور شدند اما در نهایت راهی جز خروج از صنعت خودرو کشور نیافتند. مصداق شاخص این ادعا وضعیتی است که برای خودروسازی زاگرس و ایده خودرو مشترک ایران و مالزی شکل گرفت و هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگرفت. پروژ های تندر و ایکاپ هم از ابتدا با همین طرح و نقشه شکل گرفتند ولی در نهایت به گل نشستند.

درباره آذر چه می دانیم؟

از حدود چند ماه قبل، کمپانی رنو اقدام به معرفی محصول جدید خود به نام آرکانا در بازار روسیه نموده است. خودرویی که در اصل آذر نام دارد و توسط شخص لورنس ون دن آکر سرطراح گروه رنو در دپارتمان طراحی این برند خلق شده است. این خودرو که اکنون در کشور روسیه و سایت آفتو وراموس در حال فراوری است، گویا قرار بوده در ایران و با هدف جذب خریداران جدید فراوری و عرضه گردد اما ممانعت جریان انحصارطلب حاضر در صنعت خودرو باعث شد تا این محصول نتواند در سایت بن رو ساوه فراوری گردد. رنو هم که متوجه ناتوانی خود برای ورود قوی تر و مستقل به صنعت خودرو ایران شد، پس از ترک ایران، آذر را در نمایشگاه 2018 مسکو موتور شو معرفی نموده و به سرعت روی خط فراوری برده است.

آرکانا که حدود 4.4 طول دارد، در فرم بدنه کلیاتی که قبلا در ب.ام.و ایکس4 دیده بودیم را ارائه می نماید؛ ضمن اینکه پوزه خودرو کاملا شبیه رنو کپچر 2019 بوده و طرح کابین هم به شدت به داشبورد و اتاق داستر 2018 شباهت دارد. در اصل با ورود به داخل کابین، همان طراحی را می بینیم که پیشتر در سایر محصولات رنو و داچیا مورد استفاده قرار گرفته. در تریم استاندارد، یک نمایشگر 8 اینچی در مرکز داشبورد قرار گرفته و تهویه مطبوع اتوماتیک، گرمکن جایگاه ها و سنسورهای پارک از دیگر ویژگی های آن هستند. حجم فضای بار آرکانا 508 لیتر است که با خواباندن جایگاه های عقب به 1333 لیتر می رسد.

موتور به کار رفته در رنو آرکانا هم نسخه ارتقایافته موتور 1200سی سی کپچر است که با حجم دقیق 1.3 لیتر با یاری توربوشارژر قادر به فراوری 150 اسب بخار است. آذر یا آرکانا که قدرت موتور را از طریق جعبه دنده سی وی تی مخصوص رنو-نیسان با نام X-Tronic به چرخ ها راهنمایی می نماید، توانایی حرکت با دو چرخ جلو یا هر چهار چرخ را داشته و در روسیه قیمتی 22 هزار دلاری یعنی 250 میلیونی دارد.

mastanehtoline.ir: مجله مستانه، وبگاه گفتگو و انجمن بحث و تبادل نظر

kulu.ir: کولو: مجله جاذبه های گردشگری ایران

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

منبع: دیوار
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 44387

به "چرا رنو آرکانا در ایران نماند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا رنو آرکانا در ایران نماند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید