چراغ روشن فرهنگ و ادب در شهر حافظ، ادبیات کسب و کار مردم شیراز است

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، شهر شیراز شاخص ترین شهر ادبی در کشور است که از گذشته دور دارای جایگاهی فاخر در این حوزه بوده است.

چراغ روشن فرهنگ و ادب در شهر حافظ، ادبیات کسب و کار مردم شیراز است

شیراز را خال هفت کشور خوانده اند و از دیر باز فرهنگ و هنر در این شهر از اعتبار و جایگاهی خاص برخوردار بوده است.

علاقه مندی مردم این شهر به ادبیات در طول تاریخ بی نظیر بوده است و در تمامی ادوار شیرازی ها در میان افراد شاخص ادبیات نماینده ای داشته اند.

حافظ قله عظیم ادبیات و شعر فارسی در این شهر زیسته و وجود آرامگاه وی در این شهر به فعالیت های ادبی اعتباری خاص بخشیده است.

دیگر ادیب پرآوازه این شهر سعدی است که سهم عظیمی در رونق و گسترش ادبیات فارسی داشته و الهام بخش شاعران عظیمی در سال های متمادی شده است.

فارغ از این دو شاعر جهانی زبان فارسی شاعرانی مانند خواجوی کرمانی، اهلی شیرازی، شوریده شیرازی و....در این شهر زیسته اند و بعضی در همین شهر آرام گرفته اند.

آرامگاه بسیاری از عظیمان ادب و شعر فارسی در شیراز است و همین موضوع سبب شده است که مردم این شهر حال و هوای ادبی داشته باشند.

در طول روزهای هفته این شهر به شکل مداوم شاهد اتفاقات ادبی مهمی است که خودجوش توسط نویسندگان، شعرا و علاقه مندان به ادبیات برگزار می گردد.

در دوران معاصر نیز بسیاری از نام های عظیم ادبی از شهر شیراز برخاسته اند و توانستنه اند در جریانات ادبی و مکتب های ادبی نقشی مهم را ایفا نمایند.

حال و هوای ادبی این شهر متعلق به محله ای خاص نیست و بساری از برنامه های ادبی کوچکترین وابستگی به دستگاه های فرهنگی ندارند.

وجود ناشران، رسانه های محلی، کتابخانه ها، انجمن های ادبی و ...متعدد در این شهر در کنار جامعه عظیم مخاطب و علاقه مند ادبی گواه ظرفیت های بالای ادبی این شهر است.

در تمام نقاط این شهر بحث ادبیات حضور دارد و مردم این شهر اگر صاحب قلم هم نباشند از ذوق ادبی بالایی برخوردار هستند.

بعضی انجمن های ادبی این شهر دارای سابقه طولانی هستند و بسیاری از نویسندگان، شعرا و ناشران این شهردر سطح ملی و فراملی کاملا آشنا هستند.

از سوی دیگر این شهر در سال های نه چندان دور به دارالعلم معروف بوده و فراگیری ادبیات در کنار سایر علوم در این شهر بسیار مرسوم بوده است.

مجلات ادبی و صفحات ادبی در روزنامه های محلی این شهر نیز از شهرتی نیک در فضای ادبی کشور برخوردار هستند و روزانه تعداد بسیاری اخبار ادبی در این شهر فراوری می گردد.

تمام ظرفیتهای ادبی شیراز شرایطی را فراهم آورده که شیراز کاندیدای پایتخت کتاب کشور باشد.

احمد رضا نداف، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این راستا به خبرنگاران گفت: شهرشیراز از وجود هنرمندان صاحب نامی بهره می برد که نقطه قوت این شهر محسوب می شوند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ابراز داشت: در سال های اخیر در استان فارس شاهد درخشش هنرمند ان عظیمی در حوزه ادبیات بوده ایم.

وی گفت: نویسندگان و شاعران صاحی نامی در دو سه دهه اخیر در شیراز درخشیده اند که بساری از آنها در سطح ملی نیز صاحب نام هستند.

وی اضافه نمود: جوانان بسیار مستعدی نیز در این حوزه در حال پرورش هستند که به دلیل وجود قله های عظیم ادبی هنوز به شهرت نرسیده اند.

نداف توضیح داد: نام هایی همچون ابوتراب خسروی،فقیری ها،پساوند،اوجی،ذوالریاستین و یا در نسل جدیدتر اکبر صحرایی در حوزه دفاع مقدس چهره های بسیار نام آشنایی هستند.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه نشر نیز شهر شیراز دارای ناشرانی برجسته با کارنامه ای درخشان و قابل دفاع می باشد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بیان نمود: بعضی ناشران مانند انتشارات نوید شیراز ناشر برجسته کشوری در ادوار مختلف هستند که مایه افتخار است.

وی ادامه داد: در حوزه چاپ و نشر چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی استان فارس دارای جایگاهی بی نظیر است.

نداف اضافه نمود: در شهر شیراز شاهد فعالیت انجمن های ادبی مختلفی هستیم که این موضوع نیز از نقاط قوت این شهر محسوب می گردد.

وی یادآور شد: بیشتر این انجمن ها ماهیتی مردمی دارند و نقطه قوت آنها در این است که کمترین وابستگی به دستگاه های اجرایی ندارند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ابراز داشت: در کنار شیراز در شهرستان هایی مانند استهبان،داراب،کازرون و...نیز انجمن های با سابقه ای در حال فعالیت هستند.

وی گفت: در کل باید بگوییم استان فارس در گذشته و دوران معاصر دارای جایگاهی شاخص بوده است که باید از این ظرفیت ها برای آینده بهره مند شد.

ادبیات در شیراز مردمی است

امین جعفری شاعر و پژوهشگر در این راستا به خبرنگاران گفت: به لحاظ اتفاقات ادبی در کشور شیراز دارای سهمی معادل نصف از کل اتفافات ادبی است.

وی ابراز داشت: در این شهر در طول سال شاهد برپایی اتفاقات مهم ادبی هستیم که شاید بتوان گفت نصف اتفاقات مهم ادبی کشور در شیراز برگزار می گردد.

جوان برتر فرهنگ و هنر کشور در سال 88 گفت: در حوزه های مختلف شعر آیینی، شعر آزاد، شعر اجتماعی و...اهد این اتفاقات ادبی هستیم.

وی توضیح داد: ارزش این حرکات ادبی در این است که نه به دست دستگاه های اجرایی بلکه به دست خود بچه های ادبیات شکل می گیرد.

جعفری خاطر نشان کرد: نقطه قوت دیگر ادبی در شیراز وجود انجمن های ادبی و فرهنگی غنی است که در سطح شهر فعال هستند.

وی بیان نمود: انجمن هایی همچون یاران یکشنبه و یا انجمن حافظ دارای اعتبار و افتخار فراوان در حوزه فرهنگ هستند.

برنده یازدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس ادامه داد: در جشنواره های ادبی نیز همیشه یکی از مقام های برتر شیرازی است و این موضوع در مسابقات و جشنواره های مختلف قابل رؤیت است.

وی تاکید نمود: در حوزه نشریات فرهنگی نیز شهر شیراز دارای جایگاهی مناسب است و در روزنامه های محلی شاهد هستیم که هر روز یک صفحه ادبی وجود دارد.

شاعر برتر سایت شاعران ضد جنگ در سال 2003 گفت: در شهر شیراز در طول هفته همیشه یک اتفاق ادبی قابل انتشار در نشریات شکل می گیرد.

وی توضیح داد: تداوم این اتفاقات از ویِژگی های فضای ادبی شیراز است زیرا در بسیاری از شهرها شاهد هستیم که این تداوم وجود ندارد.

جعفری یادآور شد: حتی در حوزه دانش آکوزی نیز فعالیت ادبی رونق دارد و در ناحیه 3 آموزش و پرورش شیراز شاهد انجمن هایی هستیم که در جشنواره خوارزمی هر سال یکی از مقامات برتر به این دانش آموزان می رسد.

شیراز خاستگاه ادبیات است

مهران محمدی دبیر کل انجمن دوستداران حافظ در این راستا به خبرنگاران گفت: شیراز را به حق باید خاستگاه ادبیات دانست.

وی ابراز داشت: هیچ شهری در ایران با توجه به جمعیت و شرایط به اندازه شهر شیراز دارای انجمن و محفل ادبی نیست.

دبیر کل انجمن دوستداران حافظ گفت: شهر شیراز دارای مفاخر عظیم فرهنگی و ادبی مانند حافظ، سعدی، اهلی شیرازی ، خواجوی کرمانی و...است که از نقاط قوت این شهر محسوب می گردد.

وی توضیح داد:در دوران معاصر نیز شهر شیراز دارای نام هایی عظیم و جوانان مستعدی است که باید از آنها حمایت گردد.

محمدی گفت: در این شهر نام هایی برجسته همچون ابوتراب خسروی و شاپور جورکش وجود دارند که باید از این نام ها بیشتر بهره برد.

وی ادامه داد: نبود نشریات ادبی همطراز با ظرفیت های ادبی شهر یکی از ضعف های ما در حوزه ادبیات است.

دبیر کل انجمن دوستداران حافظ بیان نمود: صفحات ادبی در روزنامه ها نیز می توانند با همت بیشتر به بساری از نیازهای ادبی و هنرمندان پاسخ دهند.

وی گفت: یکی از نقاط قوت شهر شیراز وجود انجمن های ادبی است که متأسفانه در گذشته آنگونه که باید مورد حمایت قرار نگرفته اند.

محمدی تاکید نمود: امروز بعضی شهرها که نسبت به استان فارس دارای ظرفیت های کمتری هستند مدعی پایتخت کتاب هستند ولی ما هنوز استراتژی مناسبی تدوین نکرده ایم.

به گزارش خبرنگاران، حمایت بیشتر از ادبیات در شهری که چراغ درخشان ادبیات در کشور است می تواند علاوه بر دستاوردهای فرهنگی در گسترش توریسم ادبی نیز موثر باشد.

........................................

خبرنگار: مهدی سوداگران

عینک گوچی: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 86160

به "چراغ روشن فرهنگ و ادب در شهر حافظ، ادبیات کسب و کار مردم شیراز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چراغ روشن فرهنگ و ادب در شهر حافظ، ادبیات کسب و کار مردم شیراز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید