پرواز موشک استارشیپ SN9 اسپیس ایکس هم با فرودی سهمگین انتها یافت

به گزارش مجله سرگرمی، نمونه اولیه دیگری از فضاپیمای استارشیپ که با نام SN9 شناخته می شود امشب یک پرواز 10 کیلومتری را تجربه کرد، اما باز هم هنگام فرود منفجر شد تا فرآیند توسعه این فضاپیمای غول پیکر با چالش بیشتری روبه رو شود.

پرواز موشک استارشیپ SN9 اسپیس ایکس هم با فرودی سهمگین انتها یافت

این پرواز با توجه به نیاز به تأیید اداره هوانوردی فدرال (FAA) و شرایط آب وهوایی چندین بار به تعویق افتاده بود، پایان ساعتی پیش با دریافت مجوز، از تأسیسات اسپیس ایکس در بوکا چیکا بلند شد تا دوباره شرایط پرواز بر روی آن آزمایش و بررسی شود.

فضاپیما در ساعت 15:25 منطقه زمانی شرقی (23:55 به وقت تهران) به کمک سه موتور قدرتمند رپتور (Raptor) از زمین بلند شد. SN9 در راستا رسیدن به 10 کیلومتری به تدریج موتورهای خود را کاهش داد تا با کمک آن حدود 30 ثانیه در نقطه اوج پرواز، معلق بماند. سپس با خاموش شدن موتور به سمت شکم چرخید تا امکان آزمایش بال های کوچک برای فرود آن فراهم باشد.

هنگام نزدیک شدن به زمین، موشک SN9 تلاش کرد تا همانند آزمایش قبلی SN8 برای فرود عمودی بر روی سکو آماده باشد اما این بار حتی امکان چرخش به طور کامل هم فراهم نشد و این نمونه فضاپیمای استارشیپ 6 دقیقه و 26 ثانیه پس از پرتاب، در حالتی که کاملا هم عمودی نشده بود با سکو برخورد کرد و منفجر شد.

جان اینسپراکر (John Insprucker) مهندس هوانوردی در اسپیس ایکس درباره این آزمایش خاطر نشان کرد: ما دوباره یک پرواز عالی تا ارتفاع 10 کیلومتری داشتیم اما باید کمی روی فرود آن کار کنیم.

شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک، تلاش می کند تا با ساخت موشک های قابل استفاده مجدد هزینه های سفرهای فضایی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. موشک فالکون 9 این شرکت در سال های پیش به طور کامل توسعه یافته و اکنون یکی از کاربردی ترین موشک ها برای فرستادن محموله ها به مدار زمین است. اکنون اسپیس ایکس با توسعه استارشیپ (Starship) قصد دارد راستا دستیابی به نقاط دوردست مانند ماه و مریخ را هموارتر کند.

  • گنجایش فضاپیمای استارشیپ قابل مقایسه با ایرباس A380 است

همان طور که اسپیس ایکس پیش از این هم اعلام کرده، خطا و انفجار هم یک بخش پیش بینی شده در هنگام آزمایش نمونه های اولیه است و به گفته اینسپراکر با این آزمایش ها داده های خوبی در راستا دستیابی به هدف اصلی آزمایش ها که نشان دادن کنترل موشک هنگام ورود مجدد در سرعت زیرصوت است، به دست می آید.

علاوه بر چالش های فنی در راستا توسعه استارشیپ، اسپیس ایکس باید با قوانین نظارتی هم دست و پنجه نرم کند. این آزمایش ها جدید است و برای پیشگیری از هر گونه رخداد غیرمنتظره و ایجاد خطر برای دیگر وسایل پرنده و تأسیسات زمینی، اداره هوانوردی فدرال (FAA) باید جوانب گوناگونی را درنظر بگیرد تا بتواند مجوز پرواز نمونه های اولیه استارشیپ را صادر کند.

انفجار SN9 در حالی انجام شد که همتای دیگر آن با شماره سریال 10 (SN10) در فاصله ای نزدیک به آن قرار داشت. این نمونه اولیه پیش از این در سکوی پرتاب قرار گرفته و احتمالا خیلی زودتر شاهد پرواز آن خواهیم اما باید دید این نمونه اولیه می تواند یک فرود پیروز را رقم بزند و دوران تازه ای را در صنعت پرتاب های فضایی آغاز کند؟

عکس کاور: فرود انفجاری نمونه اولیه SN9 فضاپیمای استارشیپ

Credit: SpaceX

منابع: Space, Business Insider

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 131538

به "پرواز موشک استارشیپ SN9 اسپیس ایکس هم با فرودی سهمگین انتها یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواز موشک استارشیپ SN9 اسپیس ایکس هم با فرودی سهمگین انتها یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید