پرفروش ترین کتاب های تاریخ ادبیات دنیا؛ از شازده کوچولو تا هری پاترها

به گزارش مجله سرگرمی، از نظر شما بهترین کتاب دنیا چه کتابی است؟ اصلا یک کتاب باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا در سبد انتخابی شما قرار گیرد؟ در این مقاله فهرست پرفروش ترین کتاب های دنیا به تمامی زبان ها آورده شده است. البته منظور از پرفروش رقم تقریبی تعداد نسخه های فروخته شده از تیراژ کتاب است و نه تعداد کتاب چاپ شده و موجود. این آنالیز حاکی از آن است که رمان پرفروش تر از بقیه سبک ها است.

پرفروش ترین کتاب های تاریخ ادبیات دنیا؛ از شازده کوچولو تا هری پاترها

خیلی از ما در انتخاب کتاب به نام نویسنده، ناشر، خلاصه ای از متن و حتی قیمت پشت جلد اکتفا می کنیم، اما جالب است بدانید خیلی از قشر کتاب خوان به تیراژ و آمار فروش کتاب توجه دارند. توجه در این بخش، ما را با سلیقه های جمعی آشنا می نماید و امر انتخاب کتاب را آسان تر می نماید.

قابل ذکر است که پرفروش ترین کتاب تک جلدی جهان دن کیشوت با فروش بیش از 500 میلیون نسخه است و پرفروش ترین کتاب چند جلدی جهان مربوط به مجموعه کتاب های هری پاتر با فروش کلی 500 میلیون نسخه است. البته منظور کتاب هایی در حوزه ادبیات و پیروزیت است وگرنه همچنان انجیل لقب پرفروش ترین کتاب جهان را دارد.

دن کیشوت؛ 500 میلیون نسخه فروش

وقتی بنیاد نوبل طی درخواستی از صد داستان نویس خواست که به مهم ترین اثر در جهانی ادبیات داستانی رأی بدهند، بیش از نیمی از نویسندگان از دن کیشوت نام بردند. جالب اینجاست که هیچ اثر داستانی از نظر تعداد رأی، حتی نزدیک این کتاب هم نشد. البته علاقه مندی به این کتاب فقط معطوف به نویسندگان نبود بلکه باید بدانید تقریبا چیزی حدود 500 میلیون نسخه تا سال 2010 از این رمان در جهان به فروخته شده است. بسیاری از منتقدان دن کیشوت را به عنوان اولین رمان مدرن و یکی از بهترین آثار ادبی جهان معرفی می کنند.

نویسنده این رمان دن میگل د سروانتس ساآودرا متولد 1547 و در گذشته 1616 رمان نویس، شاعر، نقاش و نمایشنامه نویس نامداراسپانیایی بود.

داستان این رمان درباره مردی به نام دن کیشوت است که در 50 سالگی، تمام ایده و انرژی هایش ته کشیده است در این مرحله تمام زندگی اش را معطوف کتاب خواندن می نماید. او روزهایش را با خواندن رمان هایی درباره شوالیه ها می گذراند تا اینکه بر اثر مطالعه زیاد و خواب کم، هوش و حواسش را از دست می دهد و به یکی از قهرمان های این رمان ها تبدیل می گردد.

دن کیشوت دو جلد دارد که جلد اول آن نخستین بار در سال 1605 به چاپ رسید و از همان شروع در اسپانیا و پرتغال با استقبال بی نظیری روبرو شد. جلد دوم دن کیشوت پس از ده سال، یعنی در سال 1615 منتشر شد.

شازده کوچولو؛ 200 میلیون نسخه فروش

شازده کوچولو اثر آنتوان دوسنت اگزوپری یکی از پرفروش ترین کتاب های جهان است که در سال 1943 منتشر شد و بیش از 200 میلیون نسخه از آن در سرتاسر جهان به فروخته شده است و به بیش از 280 زبان ترجمه شده است. جالب است بدانید که از این کتاب سالی یک میلیون نسخه در جهان به فروش می رسد.

آنتوان دوسنت اگزوپری متولد 29 ژوئن 1900 و در گذشته 31 ژوئیه 1944، نویسنده و خلبان فرانسوی بود. او با شروع جنگ به نیروی هوایی فرانسه در شمال آفریقا پیوست. در ماه ژوئیه 1944 هواپیمایش در یک پرواز شناسایی بر فراز دریای مدیترانه ناپدید شد و احتمالا در همان زمان کشته شد . او پس از مرگ، تبدیل به قهرمان ملی فرانسه شد.

داستان کتاب شازده کوچولو درباره خلبان یک هواپیما است که به دلیل نقص فنی مجبور به فرود در یک کویر می گردد. خلبان در این صحرا با پسر بچه کوچک و ظریفی روبه رو می گردد که می گوید از سیاره ای دور به زمین آمده و با خلبان درباره چیزهایی که از زمین و مردمانش دیده صحبت می نماید. در پس این قصه به ظاهر ساده، اگزوپری به مفاهیم عمیقی پرداخته است. او این داستان را الهام گرفته از سانحه هوایی سقوط هواپیمایش در صحرای آفریقا می داند.

این کتاب با ترجمه و صدای احمد شاملو در ایران بیشتر شناخته شد و هواداران بسیاری را به خود جذب کرد.

ارباب حلقه ها؛ 150 میلیون نسخه فروش

ارباب حلقه ها، رمانی به قلم جی.آر.جی. تالکین نویسنده و زبان شناس انگلیسی است. رمان ارباب حلقه ها برای اولین بار در سال 1954 به چاپ رسید و یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین کتاب های ادبیات در قرن 21 به شمار می رود.

این مجموعه داستان ادامه اثر قبلی تالکین با نام هابیت است که در همین ژانر نوشته شده بود. این کتاب طی 12 سال از سال 1937 تا 1949 که بیشتر آن در زمان جنگ جهانی دوم نوشته شده است.

تالکین در رشته زبان شناسی در دانشگاه آکسفورد درس خوانده است. پس از فارغ التحصیلی در دانشگاه مشغول به کار شد. روزی هنگام تصحیح ورقه های امتحانی دانشجویان جمله ای در ذهن او جرقه زد. آن جمله این بود: در سوراخی داخل زمین، هابیتی زندگی می کرد. او در آن لحظه جمله را یادداشت کرد و این شروع نوشتن رمان هابیت بود.

هابیتی جوان به اسم فرودو بگینز، با اصرار و پافشاری جادوگری مرموز به اسم گاندلف، سفری مهم و البته خطرناک را برای نابودی حلقه یگانه شروع می نماید. این حلقه که قرن ها قبل توسط ارباب تاریکی، سارون، ساخته و سپس گم شد، سلاحی شیطانی است و سارون به هر قیمتی دنبال پس دریافت آن است. ارباب تاریکی با به دست دریافت دوباره قدرت حلقه، خشم و عذاب خود را بر تمامی سرزمین میانی نازل خواهد نمود. تنها راه جلوگیری از تبدیل این سرگذشت وحشتناک به واقعیت، بازگرداندن حلقه به جایی به اسم موردور است؛ این مکان، تنها محلی است که حلقه در آن نابود می گردد و از بداقبالی قهرمانان داستان، موردور، نام ارباب تاریکی، سارون است.

تا امروز چند فیلم سینمایی و انیمیشن بر مبنای این داستان ساخته شده است که از میان آن، فیلم های سه گانه ای به کارگردانی پیتر جکسون شاخص تر هستند. این فیلم ها در سال های 2001، 2002٬2003 به نمایش درآمدند.

راز داوینچی؛ 80 میلیون نسخه فروش

رمان رمز داوینچی که به نام های راز داوینچی یا کد داوینچی نیز شناخته می گردد رمانی کارمطلعی از نویسنده آمریکایی، دان براوناست.

این رمان در سال 2003 بازار را تسخیر کرد و فروشش حتی از مجموعه هری پاتر نیز پیشی گرفت. تا می 2006 بیش از 60 میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسید و به 44 زبان از جمله فارسی ترجمه شده است.

دانیل براون (Daniel Brown) معروف به دن براون متولد 22 ژوئن 1964 نویسنده آمریکایی کتاب های ژانر پرهیجان است که برای کتاب جنجالی و پرفروش رمز داوینچی در سال 2003 میلادی به شهرت زیادی در سراسر جهان رسید. این کتاب به شدت علیه کلیسای کاتولیک، واتیکان، پاپ و گروه مذهبی اپوس دئی است و از همین رو گروه های مختلف مسیحی و اسلامی علیه آن واکنش نشان داده اند.

قصه درباره رابرت لانگدون، نمادشناسی دینی در هاروارد است که برای سخنرانی به پاریس آمده است. لانگدون قرار است در مهمانی پس از مراسم سخنرانی با یکی از موزه داران شناخته شده موزه لوور دیداری داشته باشد، اما خبری از این فرد نمی گردد و همان شب لانگدون متوجه می گردد که او مرده است. لانگدون سپس به لوور محل وقوع جرم برده شده و در آن جا، سرنخ های گیج کننده ای پیدا می نماید. در رمان راز داوینچی، لانگدون، مظنون این پفراینده است و به یاری یک رمزگشای فرانسوی به نام سوفی نوو، باید مجموعه ای از معماهایی اسرارآمیز را حل نماید. اگر رابرت و سوفی نتوانند در موعد مقرر گره از راز معماها بگشایند، ممکن است حقیقتی کهن برای همواره نابود گردد و زندگی خودشان هم در خطر عظیمی قرار گیرد.

ران هاوارد کارگردان آمریکایی فیلمی را بر اساس این رمان ساخت که تام هنکس نقش رابرت لنگدان را در آن بازی می نماید.

ربه کا؛ 30 میلیون نسخه فروش

ربه کا رمانی اثر دافنه دوموریه، بانوی نویسنده انگلیسی است، که در 1938 منتشر شد. بسیاری این اثر را که از جین ایر تأثیر گرفته است، بهترین اثر او می دانند.

دافنه دو موریه، متولد 1907 در لندن با خانواده ای هنرمند، رمان نویس و نمایشنامه نویس معروف بریتانیایی است که بیشتر شهرتش را مدیون رمان ربه کا (1938) است. پدرش سرجرالد دوموریه بازیگردانی مشهور و فرزند جورج دوموریه کاریکاتوریست نامی بریتانیا بود.

داستان این رمان در مونته کارلو و با خواستگاری غیرمنتظره مردی جذاب و بی پروا به اسم ماکسیم دو وینتر از قهرمان زن کتاب شروع می گردد. این دختر که در کودکی یتیم شده و به عنوان یک خدمتکار زندگی می نموده، از شانسی که در خانه اش را زده بسیار راضی است و به سختی می تواند این اتفاق را باور کند. زمانی که قدم در ویلای ییلاقی ماکسیم می گذارد، متوجه می گردد که همسر سابق شوهرش، همه جا حضور دارد. زن با ورود به این عمارت عظیم، به شکلی عجیب به درون زندگی همسر اول دو وینتر کشیده می گردد؛ زنی زیبا به اسم ربه کا که یادش پس از مرگ، برای لحظه ای هم فراموش نشده است.

مشهورترین اقتباس این اثر فیلم سینمایی ربه کا با شرکت لارنس اولیویر است که آلفرد هیچکاک آن را به سال1940 میلادی ساخت و برنده جایزه اسکار هم شد.

  • بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک؛ راز و رمزهای تعلیق در سینما

گتسبی عظیم؛ 30 میلیون نسخه فروش

گتسبی عظیم (The Great Gatsby) رمانی است به قلم نویسنده آمریکایی اف.اسکات فیتزجرالد که برای اولین بار در 10 آوریل 1925 منتشر شد.

فرانسیس اسکات کی فیتزجرالد، متولد 24 سپتامبر 1896 و درگذشته 21 دسامبر 1940 نویسنده آمریکایی بود. آثار فیتزجرالد نمایانگر عصر جاز در آمریکا است. او به عنوان یکی از نویسندگان عظیم سده بیستم میلادی شناخته می گردد. وی یکی از دوستان صمیمی ارنست همینگوی بود. این نویسنده بدشانس سرانجام در دسامبر سال 1940 به علت ایست قلبی در اتاق کار خود، دیده از جهان فروبست.

کتاب گتسبی عظیم، داستان شخصیت هایی را روایت می نماید که در شهری خیالی به نام وست اگ در تابستان سال 1922 زندگی می کنند. داستان بیشتر به میلیونری جوان و اسرارآمیز به نام جی گتسبی و عشق آرمانی و بی حد و حصر او به دختری زیبا به نام دیزی بوکانن می پردازد. گتسبی عظیم که مهم ترین اثر به جای مانده از فیتزجرالد به حساب می آید، به موضوعاتی چون زوال، آرمان گرایی، مقاومت در برابر تغییر، تحول اجتماعی، افراط و تفریط پرداخته و دوره ای تاریخی و مهم در تاریخ آمریکا موسوم به عصر جاز را به تصویر می کشد.

گتسبی عظیم هم اکنون یکی از عظیم ترین رمان های آمریکایی به شمار می آید؛ تا آنجا که آن را در مدارس و دانشگاه های سراسر جهان (در رشته ادبیات آمریکا) به عنوان یکی از کتب استاندارد تدریس می کنند.

هری پاتر و شاهزاده دورگه؛ 65 میلیون نسخه فروش

هری پاتر و شاهزاده دورگه ششمین کتاب از مجموعه داستان های هری پاتر است که به قلم نویسنده انگلیسی، جی کی رولینگ نوشته شده است. این کتاب در ماه ژوئیه سال 2005 به بازار عرضه گشت و به سرعت به بیشتر زبان های زنده جهان از جمله فارسی ترجمه شد.

جوآن جو رولینگ (Joanne Jo Rowling) متولد 31 ژوئیه 1965 با نام های هنری جی. کی. رولینگ و رابرت گالبریث رمان نویس و فیلم نامه نویس اهل بریتانیا است که شهرتش را برای نوشتن مجموعه داستان های هری پاتر کسب نموده است. این مجموعه داستانی به 65 زبان و به طور تقریبی در 450 میلیون نسخه منتشر شده است. در سال 2007 فهرست ثروتمندان ساندی تایمز میزان ثروت رولینگ را به 454 میلیون پوند (1.07 میلیارد دلار) تخمین زد و در بین پولدارترین زنان انگلیس رولینگ را در رده ی13 جدول قرار داد. همچنین در همین سال به انتخاب مجله تایم، رولینگ پس از ولادیمیر پوتین به عنوان دومین شخص تاثیرگذار سال انتخاب شد.

در این کتاب بسیاری از رازها و روابط آشکار می گردد. هری با دامبلدور کلاس خصوصی دارد و در این کلاس ها با گذشته تام ماروولو ریدل آشنا می شویم و معلوم می گردد که ولدمورت هفت جان پیچ دارد که پیش از آن دو تایشان نابود شده اند. استاد جادوی سیاه این سال، اسنیپ است و استاد قدیمی ای درس معجون سازی می دهد.

در کتاب هری پاتر و شاهزاده دورگه رون با لاوندر براون رابطه عاشقانه شدیدی پیدا می نماید که موجب قهر کردن هرمیون با او می گردد. هری در این سال کتاب معجون سازی دست دومی پیدا می نماید که صاحب قبلی آن شخصی به نام شاهزاده دورگه است. هری با یاری یادداشت های حاشیه کتاب که شاهزاده برای خودش نوشته است پیروز می گردد در درس معجون سازی شاگرد اول گردد. هری به جینی ویزلی علاقه مند می گردد اما روابطشان روابط عادی شاگردان مدرسه ای است و جینی هم دوست پسر خودش را دارد.

  • با عرضه هری پاتر و فرزند نفرین شده مجموعه کتاب های هری پاتر رسما به سرانجام رسیدند

هری پاتر و جام آتش؛ 66میلیون نسخه فروش

چهارمین جلد مجموعه هری پاتر با عنوان هری پاتر و جام آتش در 8 جولای 2000منتشر شد. گفته می گردد که بیش از 66 میلیون نسخه از این جلد در سراسر جهان به فروخته شده است. چهارمین جلد هری پاتر 37 فصل دارد و تعداد صفحات آن در نسخه های انگلیسی و آمریکایی به ترتیب 635 و 734 صفحه می باشد.

هری پاتر و جام آتش یکی از پیروز ترین کتاب های مجموعه هری پاتر بود که یک بار در سال 2001 برنده جایزه هوگو شد. انتشارات بلومزبری در بریتانیا و انتشارات اسکلاستیک در ایالات متحده هر دو در یک زمان یعنی در 8 ژوئیه 2000 این رمان را منتشر کردند که برای اولین بار اتفاق می افتاد.

در این داستان چند اتفاق مهم روی می دهد. اول از همه در جام جهانی کوییدیچ، مرگ خواران به چادرها حمله می کنند و آشوب به پا می کنند و شخصی به نام بارتی کرواچ پسر علامت شوم را به آسمان می فرستد ولی تقصیر بر گردن جن خانگی پدرش می افتد. مسابقات سه جادوگر هم برگزار می گردد که هری پاتر از مدرسه هاگوارتز، ویکتور کرام از مدرسه دورمسترانگ، فلور دلاکور از مدرسه بوباتون و سدریک دیگوری از مدرسه هاگوارتز چهار شرکت کننده منتخب آن هستند. در این مسابقه اتفاقاتی روی می دهد که منجر به مرگ سدریک، بازگشت مجدد لرد ولدمورت به قدرت و شکل فیزیکی سابق خود و مبارزه او با هری می گردد.

از این کتاب یک فیلم سینمایی و یک بازی ویدئویی در 18 نوامبر 2005 ساخته شد.

  • 10 فیلم دنباله دار برتر تاریخ سینما؛ پروژه های پرخرج و پرسود

ناتور دشت؛ 65 میلیون نسخه فروش

ناتور دشت مشهورترین اثر نویسنده آمریکایی جروم دیوید سالینجر است که برای اولین بار در سال 1951 به چاپ رسید. هولدن کالفیلد شخصیت اصلی ناتور دشت در نظرسنجی مجله کتاب عنوان دومین شخصیت ادبی جهان را به دست آورد.

راوی کتاب ناتور دشت، پسری نیویورکی و شانزده ساله به نام هولدن کالفیلد است. او در شرایطی خاص، مدرسه اش در پنسیلوانیا را ترک گفته و سه روز را به صورت مخفیانه در نیویورک می گذراند. هولدن به شکل خارق العاده ای، در عین سادگی بسیار پیچیده است. شاید تنها چیزی که می توان با اطمینان درباره هولدن گفت این است که او با علاقه ای زیاد از حد به زیبایی پا به این جهان گذاشته است. نقطه نظرهای گوناگونی در این رمان به چشم می خورند؛ بچه ها، عظیمترها و افراد نادیده گرفته شده؛ اما همان طور که انتظار می رود، افکار هولدن، شیواترین و به یاد ماندنی ترین نقطه نظر موجود در رمان است.

این کتاب به خاطر بیان بی پرده و صریح افکار یک نوجوان، بارها باعث به وجود آمدن جنجال های مختلفی در طول زمان شد و در دهه های 1950 و 1960، هر پسر نوجوانی دوست داشت که این کتاب را بخواند.

کیمیاگر؛ 65 میلیون نسخه فروش

رمان کیمیاگر ( The Alchemist) اثر پائولو کوئلیو، نویسنده مشهور برزیلی، از رمان های بسیار پرفروش دهه سرانجامی قرن بیستم جهان است. این کتاب در بیش از 150 کشور جهان انتشار و به بیش از 52 زبان ترجمه شده است.

پائولو کوئلیو (Paulo Coelho) متولد 24 اوت 1947 نویسنده معاصر برزیلی است. رمان های او بین عامه مردم در کشورهای مختلف جهان پرطرفدار است. او از سال 2007 سفیر صلح سازمان ملل در موضوع فقر و گفتگوی بین فرهنگی است.

این رمان داستان زندگی سانتیاگو است؛ چوپانی که همه زندگی اش سفر کردن در کنار گوسفندانش است. او تا سن 16 سالگی در صومعه آموزش می دید و پدر و مادرش علاقه داشتند تا یک کشیش گردد؛ کسی که مایه غرور سربلندی آنان گردد. اما سانتیاگو از بچگی آروزی دیدن جهان را داشت. آرزوی کشف کائنات و در نهایت آروزی شناخت خدا را داشت. سرانجام سانتیاگو تصمیم می گیرد که کشیش شدن را رها کند و با خریدن چند گوسفند به همه جا سفر کند.

در نقدها و آنالیز های صورت گرفته این احتمال مطرح شده که رمان کیمیاگر تحت تأثیر یا با اقتباس از داستانی در دفتر ششم مثنوی معنوی اثر مولوی نوشته شده باشد. هرچند پائولو کوئلیو خود تأثیر پذیری از مثنوی را نفی نمی نماید، اما ادعا می نماید این رمان را با الهام از داستانی در هزار و یک شب ترجمه خورخه لوئیس بورخس با نام قصه دو رویابین نوشته است که شاید خود الهام بخش مولوی بوده است. ضروری است ذکر گردد که پائولو کوئلیو در جوانی در شکل یک هیپی در سفری که به ایران داشته، در محضر عارفی بنام ضیاءالدین مولوی که آرامگاه وی در گورستان ظهیرالدوله در دربند تجریش نهاده شده است، با اندیشه ها و افکار مولانا و به احتمال زیاد با این داستان مولوی آشنایی یافت.

قلمرو اشتباهات شما؛ 35 میلیون نسخه فروش

کتاب قلمرو اشتباهات شما اثر وین دایر است. این کتاب درباره غلبه بر خشم، الهام، خوش بینی، آرامش درونی و مثبت نگری است. این کتاب جزء اولین کتب خودیاری در جهان به ثبت رسیده و از پرفروش ترین کتب تاریخ است.

وین دایر در 10 مه 1940 در شهر دترویت آمریکا به جهان آمد. پدرش ملوین لیله و مادرش هنزل ایرنه نام داشت. او بیشتر دوران نوجوانی خود را در پرورشگاه طی کرد. او در دانشگاه سنت جان به عنوان محقق کار می کرد.

وین دایر حدود 10 کتاب پرفروش نوشت. مشهورترین کتاب این نویسنده با عنوان قلمرو اشتباهات شما در سال 1976 منتشر و به یکی از پرفروش ترین کتاب های تاریخ تبدیل شد. تخمین زده می گردد که این کتاب در مجموع بیش از 35 میلیون نسخه فروش داشته است.

او در این کتاب می گوید که هرکسی به دیگری ضربه بزند بیشترین زیان را خودش از آن خواهد دید؛ چرا که هرکس در دادگاه عدل الهی در برابر اعمالش مسؤول است. او شیوه معجزه آفرینان را در جهان نیازمندی به خدا و خدمت به خلق او می داند.

قلمرو اشتباهات شما، 64 هفته در فهرست پرفروش ها در نیویورک تایمز قرار داشت.

آنک نام گل؛ 50 میلیون نسخه فروش

نام گل سرخ یا آنک نام گل نخستین رمان اومبرتو اکو نویسنده ایتالیایی است که سال 1980 منتشر شد. کتاب یک داستان جنایی تاریخی است که در صومعه ای در ایتالیای سال 1327 میلادی می گذرد؛ معمایی روشنفکرانه که نشانه شناسی در داستان را با تحلیل انجیل، مطالعات مذهبی قرون وسطی و نظریات ادبی تلفیق می نماید.

اومبرتو اکو متولد 5 ژانویه 1932 و درگذشته 19 فوریه 2016، نشانه شناس، فیلسوف، منتقد ادبی و رمان نویس ایتالیایی بود. اکو پس از دریافت مدرک دکترا در دانشگاه تورینو، در دانشگاه های میلان، فلورانس، بولونیا و کولژ دو فرانس تدریس کرد.

اومبرتو اکو بیشتر به رمان نویس معروف است. درحالی که در وهله اول یک نشانه شناس و فلسفه دان است و در برابر بیش از 40 کتاب علمی و صدها مقاله، تنها هفت رمان نوشته است. وی یکی از مهم ترین و پرکارترین اندیشمندان و روشنفکران قرن بیستم و اوایل قرن بیست ویکم به شمار می رفت و از جمله مهم ترین زبان شناسان و نشانه شناسان ساختارگرا بود.

ویلیام، کشیش تیزهوش انگلیسی، به همراه آدسو، شاگرد جوانش، برای شرکت در مباحثه ای الهی درباره عیسی مسیح، به صومعه ای در شمال ایتالیا می فرایند. راهب عظیم صومعه، آنان را از مرگ مرموز یکی از کتابداران کتابخانه مطلع می نماید و وقتی فردای آن روز جسد راهب دیگری که مترجم یونانی بوده در کتابخانه صومعه پیدا می گردد، ویلیام و آدسو برای یافتن علت مرگ آنان به بخش کتاب های خطی کتابخانه راه می یابند.

در سال 1986 بر اساس این رمان فیلمی به همین نام ساخته شد.

آنی شرلی؛ 50 میلیون نسخه فروش

آن شرلی در گرین گیبلز (Anne of Green Gables) اولین جلد از مجموعه داستان های آن شرلی اثر لوسی ماد مونتگمری است. این کتاب به 20 زبان ترجمه شده، تا به امروز 50 میلیون نسخه از آن به فروخته شده است و در مدارس نیز تدریس می گردد.

لوسی مود مونتگمری، متولد 30 نوامبر 1874 و درگذشته 24 آوریل 1942 که معمولا با نام ال. ام. مونتگمری(L.M. Montgomery) شناخته می گردد. او نویسنده معروف و خیال پرداز کانادایی بود که برای نوجوانان شعر و داستان کوتاه می نوشت. مونتگمری بیشتر به خاطر مجموعه رمان هایی شناخته می گردد که با انتشار آن شرلی در گرین گیبلز شروع شد.

در این کتاب، آن شرلی یک دختربچه 11 ساله، پا به گرین گیبلز می گذارد. ماریلا و متیو کاتبرت، خواهر و برادری مزرعه دار هستند و صاحب گرین گیبلز محسوب می شوند. آن ها تصمیم می گیرند سرپرستی پسربچه 10-11 ساله ای را به عهده بگیرند؛ اما کسی که مسئولیت انتقال کودک از یتیم خانه به گرین گیبلز را داشته، به اشتباه دختربچه ای به نام آن شرلی که والدینش را در سه ماهگر از دست داده، به گرین گیبلز می آورد و آنی در آنجا ماندگار می گردد و به جای یاری به متیو در کشاورزی، در خانه داری به ماریلا یاری می نماید و ماجراهای جذابی به وجود می آورد.

فیلم ها، سریال ها، تئاترهای موزیکال و نمایش های متعددی به اقتباس از این کتاب فراوری شده اند.

هایدی؛ 50 میلیون نسخه فروش

سال های خانه به دوشی و یادگیری هایدی که معمولا به اختصار هایدی نامیده می گردد، نام یک رمان اثر یوهانا اشپیری، نویسنده سوئیسی است. این رمان به زندگی دختر نوجوانی می پردازد که در آلپ سوئیس از پدرعظیم خود مراقبت می نماید. این داستان نخستین بار در سال 1880 در قالب کتابی با نام برای بچه ها و آن هایی که بچه ها را دوست دارند نوشته شد. دو کتاب دنباله این داستان به نام های هایدی عظیم می گردد و بچه های هایدی توسط چارلز تریتن مترجم انگلیسی اثر اصلی، نوشته شدند. کتاب های هایدی از معروف ترین آثار ادبیات سوئیس در جهان به شمار می فرایند.

یوهانا اشپیری در 12 ژوئن 1828 در هیرزل سوئیس در یک خانواده پرجمعیت به دنیا آمد . در سال 1852 با وکیلی به نام برنهارد ازدواج کرد که ثمره ازدواج آن ها پسری به نام برنارد بود . یوهانا، در سال 1884 بر اثر یک حادثه دلخراش همسر و تنها فرزندش را از دست داد و از آن موقع با نوشتن داستان های بسیار به انجام کارهای خیریه پرداخت . وی در 7 ژوئیه سال 1901 در زوریخ سوئیس چشم از جهان فرو بست . در سال 2001 هم زمان با یکصدمین سالگرد درگذشت خالق رمان هایدی ، سکه های یادبودی به ارزش 20 فرانک سوئیس از طرف انجمن ادبی سوئیس منتشر و همچنین به احترام او تمبر پستی یادبودی چاپ شد.

تا به امروز فیلم ها، مجموعه های تلویزیونی و انیمیشن های زیادی بر پایه داستان هایدی ساخته شده اند. همچنین یک منطقه توریستی در سوئیس به نام هایدی لند نام گذاری شده است.

هری پاتر و محفل ققنوس؛ 55 میلیون نسخه فروش

هری پاتر و محفل ققنوس پنجمین و البته طولانی ترین کتاب از مجموعه داستان های هفت گانه هری پاتر نوشته جی کی رولینگ است. نسخه آمریکایی این کتاب 870 صفحه است و ترجمه فارسی آن حدودا از 1250 صفحه تشکیل شده است. از این رمان چیزی حدود 55 میلیون نسخه در سر تا سر جهان به فروخته شده است.

ماجرای این رمان پس از بازگشت لرد سیاه اتفاق می افتد. جمعی از جادوگران گروهی را به ریاست آلبوس دامبلدور به نام محفل ققنوس تشکیل می دهند که برای مبارزه با ولدمورت آماده شوند. این کتاب یکی از سیاه ترین و تلخ ترین ماجراهای هری پاتر است. در سرانجام کتاب رولینگ، خوانندگانش را با سازمان اسرار آشنا می سازد که بسیار شگفت انگیز است. در وزارت سحر و جادو نبرد اعجاب آوری بین لرد ولدمورت و آلبوس دامبلدور روی می دهد و سرانجام خوانندگان در می یابند که ولدمورت برای پیشگیری از پیشگویی که سبیل تریلانی، یکی از استادان پیشگویی مدرسه هاگوارتز، در آن اعلام نموده بود که تنها کسی که می تواند ولدمورت را شکستی ابدی دهد در واپسین روز ماه ژوئیه به جهان آمده است و پدر و مادر این پسر پیش تر سه بار در برابر ولدمورت مقاومت نموده اند.

در سال 2014 جایزه ادبیات داستانی زنان اقدام به انتخاب بیست نویسنده زنی کرد که بیشترین تأثیر را بر روی خوانندگان خود گذاشته اند. در این فهرست، رولینگ پس از هارپر لی، مارگارت اتوود و شارلوت برونته در صندلی چهارم نهاده شد.

مجله سلنا: مجله سلنا، مجله گردشگری و سفر با سلنا

مجله گوگل ایرانی: مجله گوگل ایرانی، آشنایی با تکنولوژی و فناوری های روز دنیا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 106838

به "پرفروش ترین کتاب های تاریخ ادبیات دنیا؛ از شازده کوچولو تا هری پاترها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرفروش ترین کتاب های تاریخ ادبیات دنیا؛ از شازده کوچولو تا هری پاترها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید