پای حرفهای دختری که با هزینه شخصی تاریخ ساز شد

به گزارش مجله سرگرمی، مبینا علی نسب دختری که با تاریخ سازی در مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان دنیا نام خودش را بر سر زبان ها انداخت با هزینه شخصی به این مسابقات رفته و حتی هزینه سرپرست تیم نیز به عهده خودش بوده است.

پای حرفهای دختری که با هزینه شخصی تاریخ ساز شد

به گزارش خبرنگاران، مبینا علی نسب دختر 18 ساله شطرنج ایران است که به تازگی در مسابقات قهرمانی جهان بانوان تاریخ سازی کرد. او توانست با شکست الیزابت پتز استاد بزرگ آلمان و مونیکو سوکو استاد بزرگ لهستان به دور سوم این رقابت ها راه یابد. البته علی نسب با وجود این تاریخ سازی، تمام هزینه های سفر خود و سرپرستش را به خانتی مانسیسک روسیه به صورت شخصی و از جیب خود پرداخت نموده است.

علی نسب به اصرار خانواده از کودکی وارد این رشته شد اما کم کم به آن علاقه مند شد. او به جای بازی و تفریح در کنار خانواده کودکی اش را صرف تمرین شطرنج کرد، اما اکنون با شگفتی سازی در رقابت های قهرمانی جهان با تمام آن سختی ها کنار آمده است و بزرگترین هدف او رسیدن به درجه استاد بزرگی و همچنین قهرمانی جهان است و می خواهد خیلی زود به آن دست یابد.

دختر شگفتی ساز شطرنج ایران عناوین زیادی همچون نایب قهرمانی زیر 16 سال جهان، قهرمانی آسیا مغولستان (2016)، نایب قهرمانی آسیا ازبکستان(2017)، قهرمانی جوانان آسیا ایران (2017)، قهرمانی غرب آسیا (2017) و چندین قهرمانی و نایب قهرمانی دیگر در آسیا و غرب آسیا دارد. او دوست دارد که مقابل ماگنوس کارلسن استاد بزرگ و نابغه شطرنج جهان اهل نروژ، بازیکن شماره یک رتبه بندی جهانی و قهرمان حال حاضر جهان بازی کند.

مبینا علی نسب با حضور در خبرنگاران از شروع زندگی شطرنجی اش گفت و به سوالات نیز پاسخ داد.

به اصرار پدر و مربیانم در 9 سالگی شطرنجی شدم

مبینا علی نسب: 9 سالم بود که به اصرار پدرم شطرنجی شدم. پدرم تفریحی با عمویم شطرنج بازی می نماید. کم کم خودم هم از این رشته خوشم آمد و به آن علاقه مند شدم. شطرنج ورزش آرامی است و با روحیه من سازگار است. از همان ابتدا فکر کردم که این رشته برای من و شخصیتم مناسب است و دیگر کم کم در آن ماندگار شدم. مربیانم هم اصرار زیادی برای ماندنم در این رشته داشتند و این ها سبب شد که آن را به صورت جدی ادامه دهم. مدتی هم در رشته والیبال فعال بودم اما باز هم شطرنج را بیشتر دوست داشتم.

در کودکی بازی و سفر نداشتم/ با زندگی شطرنجی کنار آمدم

مبینا علی نسب: اخت شدن با شرایط و زندگی شطرنجی اوایل خیلی برایم سخت بود. من از کودکی به این رشته آمده بودم، در کودکی هیچ بازی نکردم، هیچ مسافرتی با خانواده نرفته بودم. خیلی سختی ها را تحمل کردم. اوایل برایم خیلی سخت بود و تحمل می کردم. کم کم با آن کنار آمدم و اکنون دیگر برایم راحت شده است.

پدر مبینا علی نسب: از همان اوایلی که مبینا شطرنج را شروع کرد (10 سال پیش) من و مادرش که 1 - 2 بامداد از مهمانی به خانه می آمدیم می دیدیم مبینا روی لپتاپش، صفحه شطرنج یا کتابش خوابش برده است. ساعت های طولانی را تمرین کرد تا به اینجا رسید.

شطرنج بعد از بوکس سخت ترین ورزش جهان است

مبینا علی نسب: شطرنج یک بازی فکری است و خیلی ها فکر می نمایند خیلی کار راحتی است، اما شطرنج هم آمادگی ذهن، هم بدنی می خواهد. خیلی ها معتقد هستند که بعد از بوکس حرفه ای شطرنج سخت ترین ورزش جهان است. خیلی ها هم می گویند یک بازی شطرنج به اندازه 90 دقیقه فوتبال انرژی می خواهد. شطرنج خیلی انرژی را تحلیل می دهد. هر بازی حدود 6 ساعت زمان می گیرد. در قهرمانی جهان یکی از بازی هایم ساعت 3 شروع شد و ساعت 9:15 به خاتمه رسید. شده که یک بازی من تا 7 ساعت هم طول بکشد.

پدر مبینا علی نسب: همه فکر می نمایند که شطرنج فقط یک صفحه و چند مهره است اما نمی دانند که چقدر وقت و انرژی می خواهد. کارشناسان می گویند یک بازی شطرنج معادل یک بازی فوتبال 90 دقیقه انرژی می گیرد.

در کنار شطرنج، شنا و بدنسازی هم انجام می دهم

مبینا علی نسب: باید در کنار شطرنج یک ورزش دیگر را دنبال کرد. برای یک مسابقه شطرنج باید چهار - پنج ساعت نشست و فکر کرد. در این شرایط ورزشکار هم از لحاظ بدنی و هم از لحاظ فکری تحلیل می رود. باید در کنار این رشته ورزش دیگری را دنبال کرد تا به سطح آمادگی کامل رسید تا بدن در حین مسابقه کم نیاورد. همه شطرنج بازان یک ورزش دیگر در کنار این رشته را دنبال می نمایند. من بدنسازی و شنا را در کنار شطرنج انجام می دهم. شنا خیلی از لحاظ بدنی به شطرنج باز یاری می نماید چون باعث آمادگی بدن می گردد.

به خاطر شطرنج درس را در شاخه تجربی ادامه ندادم/ سال آینده به دانشگاه تهران می روم

مبینا علی نسب: در کنار شطرنج همیشه سعی کردم که درس را نیز ادامه دهم و اکنون دیپلم تجربی دارم. به خاطر شطرنج نتوانستم درس را در شاخه تجربی ادامه دهم و تصمیمم این است در دانشگاه، رشته تربیت بدنی بخوانم. ترجیح دادم به این رشته بروم تا بیشتر به شطرنجم یاری کنم. احتمالا از سال آینده در دانشگاه تهران مقطع کارشناسی را شروع خواهم کرد. در این دانشگاه سهمیه دارم ولی هنوز ثبت نام ننموده ام. می خواهم یکسالی استراحت کنم و از سال آینده به دانشگاه بروم.

12 سالگی به تیم ملی وارد شدم/ در اولین اعزام قهرمان شدم

مبینا علی نسب: اوایل که وارد شطرنج شدم تنها روزی یک یا دو ساعت تمرین می کردم اما رفته رفته تمریناتم بیشتر شد. اکنون روزی بیش از 7 تا 8 ساعت تمرین می کنم. در 12 سالگی هم به تیم ملی وارد شدم و در اولین اعزام که مسابقات قهرمانی مدارس آسیا در سال 2012 در سریلانکا بود در بخش استاندارد قهرمان و در بخش سریع به مدال برنز رسیدم.

شانس صعودم به دور دوم 50 - 50 بود/ روحیه خوبی داشتم

مبینا علی نسب: دو هفته قبل از مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان، در مسابقات المپیاد جهانی شرکت نموده و نتیجه خوبی هم گرفته بودم. برای مسابقات قهرمانی بانوان جهان روسیه دو هفته زمان داشتم تا تمرین کنم و برای حریف دور نخست تدارک ببینم. من خوب تمرین نموده و تدارک دیده بودم، اما شانس صعود خود را از دور اول به دور دوم 50 - 50 می دانستم. حریفم در دور اول الیزابت پتز استاد بزرگ آلمان، بسیار قوی و رنک 10 جهان بود. او قبل از این رقابت ها هم در یک ورلد کاپ بازی نموده و نتیجه خوبی گرفته بود. الیزابت حتی مقابل کاریاکی به تساوی رسیده بود. اما خب من هم تدارک خوبی برای او دیدم و روحیه خوبی هم داشتم و توانستم شکستش دهم.

سوکو تجربه بیشتری نسبت به پتز داشت/ اعتماد به نفسم بالا رفته بود

مبینا علی نسب: در دور دوم باید مقابل مونیکو سوکو استاد بزرگ لهستان با ریتینگ 2463 مسابقه می دادم. پتز آلمانی از سوکو قوی تر بود و من توانسته بودم او را حذف کنم، اما خوب می دانستم که سوکو استاد بزرگ آقایان بوده و تجربه بیشتری نسبت به پتز دارد. من یک روز بین دور اول و دوم فرصت داشتم تا تدارک ببینم. در این فاصله هم پویا ایدنی و هم سایر شطرنج بازان به من یاری کردند که تدارک بهتری داشته باشم. خداراشکر هم توانستم در همان یک روز برای حریفم کاملا تدارک ببینم و با آمادگی کامل سر میز بنشینم. از طرفی هم چون دور اول را به راحتی پشت سر گذاشته بودم، اعتماد به نفس و روحیه ام خیلی بهتر بود. توانستم با دو پیروزی سوکو را پشت سر بگذارم و به دور سوم برسم.

در بازی اول برنده بودم اما وارد تدارک حریف شدم

مبینا علی نسب: در دور سوم هم با ماریا موزیچوک بازی کردم. او قهرمان سابق بانوان جهان است و در حال حاضر هم در رده پنجم جهان واقع شده است. خواهر او آنا نیز در قهرمانی بانوان جهان ایران نایب قهرمان شده بود و رنک 2 جهان را دارد. دور اول که خیلی خوب بازی کردم و برتری زیادی نسبت به ماریا داشتم، اما با یک اشتباه کوچک همه را از دست دادم. من 100 درصد برنده بازی بودم و با یک حرکت بازی را باختم. وقتی ورزشکار بازی برده را می بازد از لحاظ روانی خیلی بهم می ریزد. من در دور دوم هم از لحاظ روانی بهم ریختم و هم وارد تدارک حریف شدم و نتوانستم بازی را جمع کنم و به ماریا باختم.

خوشحالم که به عنوان اولین ایرانی به دور سوم رسیده ام

مبینا علی نسب: شطرنج بازان زیادی از ایران در مسابقات قهرمانی بانوان جهان شرکت نموده بودند اما همه آن ها در دور اول حذف می شدند. من خیلی خوشحالم که توانستم به عنوان اولین ایرانی به دور سوم این رقابت ها راه یابم و در دور سوم هم با حریفی همچون ماریا موزیچوک بازی کنم. جایزه این مسابقات دلاری بود. من حتی در دور اول اگر حذف می شدم 3750 دلار و در دور دوم 5500 دلار می گرفتم. پاداش حضور در دور سوم 8 هزار دلار بود که هنوز نگرفته ام. امیدوارم که مانند مسابقات قهرمانی جهان ایران نگردد (با خنده). احتمالا در خاتمه مسابقات این جوایز دلاری واریز خواهد شد.

سایت های معتبر مرا پدیده مسابقات معرفی کردند

مبینا علی نسب: همه سایت های معتبر جهان من را به عنوان پدیده مسابقات معرفی کردند که خیلی برای من ارزش داشت. بعد از آن هم که بازی برده را از دست دادم از من زیاد گفته شد. تا قبل از این مسابقات خیلی شناخته شده نبودم و کسی هم را مرا نمی شناخت. مصاحبه خاصی هم ننموده بودم. اما بعد این نتایج که از مسابقات قهرمانی بانوان جهان بدست آمد شناخته تر شدم.

هزینه من و خانم پریدر 2 هزار دلار شد/ هزینه ها را خودم پرداخت کردم

مبینا علی نسب: با هزینه خودم به مسابقات قهرمانی بانوان جهان در روسیه رفتم. حتی هزینه سرپرست(شادی پریدر) را نیز من تقبل کردم. حدود 2 هزار دلار یا کمی بیشتر برای هر دو نفر ما هزینه شد، دقیق نمی دانم. به من گفتند که باید با هزینه خودم به مسابقات بروم. از طرفی هم تنها که نمی توانستم به این مسابقات بروم، مجبور شدیم که هزینه سرپرست را هم خودمان بدهیم. فدراسیون گفته بود که قبل از من هم هر کسی به این مسابقات رفته هزینه هایش را خودش پرداخت نموده است. حتی بعد از رسیدن به این مهم هم صحبتی برای پرداخت کردن هزینه های من نشد. موقع رسیدن به ایران هم تنها با یک حلقه گل از من استقبال شد.

پدر مبینا علی نسب: همراه مبینا مربی که نبود. از فدراسیون به من گفتند بودجه نیست که سرپرست همراه مبینا بفرستند. من با هزینه شخصی و با جوایزی که مبینا می گیرد پریدر را به مسابقات فرستادم تا در کنار مبینا باشد. اگر زحمات پریدر نبود مشکل پیش می آمد. ممنون زحمات خانم پریدر هم هستیم.

هزینه مسابقات آسیایی و جهانی با فدراسیون است

مبینا علی نسب: هزینه اعزام به مسابقات المپیاد جهانی و قهرمانی زیر 20 سال جهان را فدراسیون داد. فدراسیون هزینه مسابقات آسیایی و جهانی که معمولا تیمی باشد را برعهده می گیرد اما هزینه اوپن ها با خود ورزشکار است. البته مسابقات قهرمانی جهان هر چند جزو مسابقات اوپن نبود اما هزینه ها را فدراسیون پرداخت نکرد.

مربی ام ایدنی است/ نوسانات دلار باعث قطع همکاری با مربی ارمنستانی شد

مبینا علی نسب: دو سه ماهی است که استاد بزرگ پویا ایدنی مربی من است. او خودش عضو تیم ملی شطرنج است. در این مدت با او کار کردم و از این بابت راضی هستم. مربی قبلی من هارتونیان از ارمنستان بود. تمامی هزینه های مربیانم با خودم بوده است. البته مربی تیم ملی هم استاد بین المللی حامد موسویان است که در مسابقات به من یاری می نماید و روحیه می دهد. از طرفی هم شادی پریدر همیشه در کنار من بوده و هم به لحاظ شطرنجی و هم از لحاظ روحی خیلی به من یاری می نماید.

پدر مبینا علی نسب: قبل از پویا ایدنی مربی مبینا هارتونیان ارمنی بود. او برای هر جلسه 30 تا 40 دلار می گرفت که حدود چهار ماه قبل 250 تا 300 هزار تومان می شد، اما الان 40 دلار نزدیک یک میلیون تومان می گردد. ما با این مربی قطع همکاری کردیم و اکنون با ایدنی کار می نماید. نوسانات دلار برای همه سخت است. در ورزش کشتی هم همین نوسانات دلار مطرح بود.

احتیاج به یک مربی بهتر و بالاتر داریم

مبینا علی نسب: فکر می کنم که باید یک مربی بهتر و بالاتر برای تیم ملی بگیرند اما گویا فدراسیون در حال حاضر بودجه ندارد و شرایط برایش فراهم نیست. از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک می خواهم که به فدراسیون یاری نمایند تا بتواند یک مربی خوب و دائمی برای ما بیاورد. این مشکل هم برای تیم بانوان و هم مردان وجود دارد که مربی دائمی نداریم. در بخش مردان سوکولف هست اما خب خیلی کم در ایران حضور دارد. شاید تنها دو سه روز قبل از هر مسابقه بیاید که فایده چندانی ندارد. ما به یک مربی دائمی احتیاج داریم. فرقی ندارد که چه مربی باشد فقط یک مربی دائمی می خواهیم که بتوانیم به موفقیت های بیشتر برسیم.

پدر مبینا علی نسب: باید فدراسیون و وزارت ورزش یاری نمایند و برای شطرنج بازها مربی بیاورند. شطرنج بازان احتیاج به مربی و استاد بزرگ خوب دارند که بالای سرشان باشد و اردو مداوم داشته باشند. آن ها با هیچی خود را ثابت نموده اند. اگر مبینا سه ماه قبل مربی داشت و در فدراسیون اردو می گذاشتند مطمئن بودم که نتیجه خیلی بهتری می گرفت.

باید زودتر استاد بزرگ شوم/ قهرمانی بانوان جهان هدف من است

مبینا علی نسب: در حال حاضر باید زودتر ریتینگ خود را به 2400 برسانم و استاد بزرگ بانوان شوم. اکنون با درجه ای که از این مسابقات کسب کردم به ریتینگ 2290 خواهم رسید. 200 ریتینگ دیگر می خواهم تا به استاد بزرگی برسم. باید در مسابقات زیادی شاید چهار یا پنج اوپن شرکت کنم تا به این درجه برسم. اگر استاد بزرگ بانوان شوم درخواست های زیادی برای حضور در مسابقات اوپن خواهم داشت که بدون هزینه در آن ها شرکت کنم. البته اگر در مسابقات قهرمانی جهان بازی آخر دور سوم را می بردم به استاد بزرگی می رسیدم. فکر می کنم که کلا در ایران 6 استاد بزرگ شطرنج بانوان داریم. همچنین قهرمانی بانوان جهان را برای خودم هدف قرار داده ام و حتی می خواهم به نرم های آقایان برسم. باید تا سه یا چهار سال آینده به این اهداف برسم. در حال حاضر 18 ساله هستم و حداقل باید تا 23 - 24 سالگی به این ها دست یابم.

پدر مبینا علی نسب: اگر مبینا به دور چهارم رقابت های قهرمانی جهان می رسید استاد بزرگ شده بود و کارش تمام بود، اما خودش هم نمی دانست. در بازی دوم به او گفتم اما دیگر نشد.

از استادبزرگ های زیادی امتیاز گرفته ام

مبینا علی نسب: خیلی فرصت بازی کردن با استاد بزرگ ها یا سوپر استادها را نداشتم اما در همان تعداد کم هم توانستم از آن ها امتیاز بگیرم. یکی دو برد و چند تساوی مقابل حریفان قدر در کارنامه دارم. با ناتالیا ژوکووا اوکراینی که استاد بزرگ آقایان هستند به تساوی رسیدم. سوکو استاد بزرگ آقایان بوده و توانستم او را دوبار شکست دهم، الیزابت پتز هم استاد بین المللی آقایان بوده که یک برد و یک تساوی مقابل او بدست آوردم، ماریا موزیچوک هم که استاد بزرگ آقایان بود که به یک تساوی و یک شکست مقابل او دارم. مقابل الکساندر فیر استاد بزرگ مطرح برزیلی هم شکست خوردم.

لیگ شطرنج ایران شرایط بدی دارد

مبینا علی نسب: لیگ شطرنج شرایط خیلی بدی دارد. قراردادها خیلی پایین است و همان اندک قراردادی که می بندند را هم نمی دهند. ما فقط قرار داد امضا می کنیم و چیزی نمی گیریم. این خیلی بد است چون لیگ تنها منبع درآمد شطرنج بازان است که هیچ پولی از آن دستشان را نمی گیرد. من سال گذشته 15 میلیون با تیم دانشگاه بسته بودم اما تنها 5 میلیون آن را گرفتم. سال های قبل تر هم با استقلال و ذوب آهن چیزی نگرفتم. نه شطرنج بازان و نه فدراسیون هم در این مورد هیچ پیگیری نمی نمایند تا مشکل حل گردد. اگر مبالغ قراردادهایی که امضا می گردد را بدهند خیلی از استاد بزرگ ها حتی از خارج از ایران در لیگ شرکت خواهند کرد و لیگ پویا خواهد شد اما چون این اتفاق نمی افتد دیگر هیچ شطرنج باز مطرحی در آن بازی نمی نماید.

امکانات کم اما شطرنج باز موفق زیاد است

مبینا علی نسب: ما دختران شطرنج چون شهرهای متفاوت داریم خیلی سخت است و کم پیش می آید که یک جا جمع شویم و تمرین کنیم. اما پسران همیشه با هم هستند و تمرین می نمایند. ما بیشتر قبل مسابقات در کنار هم جمع می شویم. کشورهای دیگر خیلی زیاد به ورزشکارانشان می رسند و به آن ها خیلی اهمیت می دهند. مثلا چین به تیم های ملی آپارتمانی می دهد که همه با هم در آن تمرین نمایند ولی در ایران امکانات کمتر و رسیدگی هم خیلی کمتر است. با وجود اینکه بودجه ها و رسیدگی ها کم است اما باز هم شطرنج بازان خوبی داریم که موفقیت های زیادی کسب می نمایند. ما که اردوی زیاد نداریم. اردوها هم در هتل است و از آن لحاظ مسئله ای نداریم. به اردوها عادت نموده ایم و با آن کنار آمده ایم. چون همه بچه های تیم ملی با هم خوبیم وقت استراحت هم با هم بازی می کنیم. تنها نیستیم که در اردوها خسته شویم. جو شطرنج در کل جو خوبی است. همیشه صفحه و ساعت داریم و در هر جایی با هم بازی می کنیم تا خسته نشویم حتی در فرودگاه.

در ادامه مبینا و پدرش به سوالات خبرنگار خبرنگاران پاسخ دادند.

مسابقات پیش روی شما چیست؟

18 آذرماه مسابقات قهرمانی انفرادی آسیا در فیلیپین برگزار می گردد که شرکت خواهم کرد. البته هزینه این مسابقات بر عهده فدراسیون است. برای سایر مسابقات هنوز برنامه ریزی ننموده ام اما احتمالا یک یا دو اوپن در زمستان انتخاب خواهم کرد تا بازی کنم.

تاکنون از فدراسیون شطرنج پاداشی برای حضور در یک مسابقه و یا کسب یک مقام دریافت نموده ای؟

در مسابقات رده سنی که مقام می آوردیم به ما پاداش جزئی می دادند ولی برای مسابقات بین المللی هیچ پاداشی نگرفته ام.

در سال گذشته از وزارت ورزش چند سکه گرفتی؟

مبینا علی نسب: 45 سکه. قرار بود 75 سکه بگیرم که به خاطر یک اشتباه تنها 45 سکه گرفتم.

پدر مبینا علی نسب: در سالی که گذشت وزارت ورزش قرار بود به مبینا 75 سکه بدهد اما به دلیل اشتباه دبیر فدراسیون تنها 45 سکه گرفت. البته قرار است در سال آینده مابقی را بگیرد. برای بچه های دیگر هم از این اتفاق ها افتاده است. در این سال هم باید برای صعود مبینا به دور سوم رقابت های قهرمانی جهان فدراسیون به وزارت اعلام کند که کار بزرگی صورت گرفته تا وزارت ورزش برای پاداش اقدام کند.

تاکنون برای این رشته چقدر هزینه نموده اید؟

مبینا علی نسب: نمی دانم. اینکه از ابتدا برای این ورزش چقدر هزینه نموده ام دقیق تعیین نیست اما می دانم خیلی هزینه شده است.

پدر مبینا علی نسب: از نظر مالی که دقیق نمی دانم، ولی وقت زیادی را هزینه کردیم. هم من به عنوان پدر و هم خودش 10 سال را برای این رشته صرف نموده ایم. اگر زمانی را که برای مبینا در شطرنج صرف کردم خرج کاسبی خودم می کردم بیشتر به سود می رسیدم. من شاید اندازه دو خانه برای مبینا هزینه نموده ام. چون ما شهرستانیم و هزینه رفت و آمد هم داریم. خیلی سال است که هر پنجشنبه جمعه را برای حضور در مسابقه به تهران آمده ام. در این راه با ماشین تصادف هم کردم و کلی خسارت دیدم.

حضور اسپانسر در رشته شطرنج چگونه است؟

من هیچ گاه اسپانسر نداشتم، پیشنهادی هم از سوی اسپانسر نداشتم. خیلی کم پیش می آید در شطرنج حامی مالی پیدا گردد. شطرنج رشته ای بی سروصدا و آرام است، زیاد هم در تلویزیون دیده نمی گردد. هیچ کس در شطرنج اسپانسر ندارد و همه هزینه ها با خود ورزشکاران است. یادم نمی آید کسی اسپانسر داشته باشد.

از لیگ های اروپایی پیشنهاد داشتی؟

بله از لیگ ترکیه پیشنهاد داشتم که به دلیل همزمانی با یک مسابقه، نتوانستم در آن بازی کنم. دوست دارم در لیگ آلمان بازی کنم. البته لیگ ترکیه هم خوب است. حقوق لیگ کشورهای خارجی دلاری است و تمام هزینه هایمان را نیز دلاری پرداخت می نمایند. قراردادهای لیگ های خارجی برای ما خیلی خوب است و خیلی می تواند به ما یاری کند.

ویژگی لازم برای یک شطرنج باز چیست؟

آرام بودن و صبوری در شطرنج خیلی مهم است چون باید برای هر بازی چندین ساعت بنشینی. اگر فردی آرام نباشد نمی تواند موفق باشد.

می گویند شطرنج ذهن را باز می نماید و در حل مسائل ریاضی تاثیر زیادی دارد، درست است؟

مبینا علی نسب: بله ذهن را باز می نماید و خیلی به ریاضی یاری می نماید.

پدر مبینا علی نسب: ذهن را باز می نماید، شطرنج محاسبه است. حساب دو دو تا چهارتا است. بیشترین سودی که مبینا در قهرمانی جهان به دست آورد به نظر کارشناسان روی محاسبه بوده است. حتی با ماریا موزیچوک هم در دور اول طبق محاسبه برنده بود. فقط یک اشتباه کرد و به تساوی رسید. شطرنج خیلی در درس یاری می نماید اما وقتی به شطرنج پا می گذاری دیگر فرصت درس خواندن نداری.

بزرگترین تفریحتان بعد از شطرنج چیست؟

مبینا علی نسب: باز هم شطرنج. حتی زمانی هم که در راه مسابقه هستیم یا در حال بازگشت مخصوصا پسرها از شطرنج می گویند. زمانی که در ماشین یا اتوبوس می نشینند از شطرنج حرف می زنند تا زمانی که به مقصد می رسیم.

روزی شده که از شطرنج خسته شوی و نخواهی بازی کنی؟

مبینا علی نسب: شاید برای یک روز این اتفاق برایم افتاده باشد اما اینکه بخواهم جدی تصمیم بگیرم نه اصلا.

دوست داری با چه شطرنج باز مطرحی بازی کنی؟

مبینا علی نسب: قطعا کارلسن. باید برای هم بازی شدن با این افراد به یک درجه برسیم که بتوانیم با آن ها بازی کنیم. البته می توان در اوپن ها با او بازی کرد اما این اوپن ها مسابقات خاصی است که بازی کردن در آن ها خیلی سخت است.

هدفی برای درآمدزایی از این رشته دارید؟

مبینا علی نسب: فعلا که برنامه ای ندارم و تنها به فکر خودم و موفقیتم در این رشته هستم. اما در آینده در برنامه هایم هست که یک باشگاه شطرنج داشته باشم.

شهرت و پول چقدر برات اهمیت دارد؟

مبینا علی نسب: اهمیت دارند اما نه آن قدر که همیشه بخواهم به آن ها فکر کنم، بیشتر موفقیت و پیشرفت برایم مهم است. پول هم قطعا مهم است چون با توجه به درآمدی که دارم می توانم در مسابقات مختلف حضور پیدا کنم یا برای اوپن ها بیشتر هزینه کنم.

کدام مهره شطرنج را بیشتر دوست داری و چرا؟

مبینا علی نسب: وزیر را دوست دارم. مهره مهمی است همه جور حرکت می نماید و اداره بازی دست وزیر است. البته پیاده هم خوب است اما وزیر را بیشتر دوست دارم.

کدام مهره نقش کلیدی در خاتمه بازی در برد و باخت ایفا می نماید؟

مبینا علی نسب: در وسط بازی همانطور که گفتم وزیر ولی در خاتمه بازی رخ مهم است. به نظر من رخ خیلی مهم است و بیشترین تاثیر را در برد و باخت هایم در خاتمه بازی داشته است.

بهترین خاطره از سال هایی که در شطرنج بودی.

مبینا علی نسب: سالی که نایب قهرمان جهان شدم. آن زمان جدول را خیلی بد شروع نموده بودم. حتما باید چهار دور آخر را می بردم که به مقام می رسیدم. من توانستم به این مهم برسم و نایب قهرمان جهان شدم. آن زمان کمتر از 16 سال سن داشتم.

زندگی با آدم های شطرنج باز چگونه است؟

مبینا علی نسب: سخت است خیلی سخت است.

حرف خاتمهی

پدر مبینا علی نسب: مبینا دختر خوبی است. قهرمانی او از یک طرف و شخصیت اجتماعی او از طرف دیگر برایم مهم است. ما از او رضایت داریم. قهرمانی جهان هم برای او دور از دسترس نیست. اگر قهرمان گردد افتخار بزرگی برای ما است. رسانه ها هم سنگ تمام گذاشتند و فهمیدیم که مردم ورزش و شطرنج را دوست دارند.

مبینا علی نسب: ابتدا تشکر می کنم از خانواده ام که همیشه پشت من بوده اند. بعد هم باید تشکر کنم از مربیانی که تا حالا داشتم، بخصوص شرباف، هارتونیان، موسویان و مربی حال حاضرم ایدنی و خانم پریدر که هم شطرنجی و هم غیر شطرنجی به من انگیزه دادند و یاریم کردند.

مصاحبه از سارا عبدالجوادی

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

1com.ir: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 7097

به "پای حرفهای دختری که با هزینه شخصی تاریخ ساز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای حرفهای دختری که با هزینه شخصی تاریخ ساز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید