سرانجام حکمرانی ساخت و سازها در پیاده روها

به گزارش مجله سرگرمی، محمد سرابی - خبرنگار: آقا یا خانم سازنده حصار فلزی را تا لبه جدول پیاده رو جلو آورده است؛ بماند که با تپه ای از سیمان، انبوهی از میلگرد و بعضا آجر یا نخاله بخشی از عرض خیابان هم تصرف شده است.

سرانجام حکمرانی ساخت و سازها در پیاده روها

تابلوی تهدیدآمیزی که خطاب به راننده ها نوشته شده هم جای درنگ و تأسف دارد؛ محل عبور و مرور ماشین های کارگاهی، در صورت پارک پنچر می شوید؛ احتمال سقوط مصالح. در صورت خسارت خودرو، مسئولیت با خودتان است در یک کلام می توان گفت که همسایه ها کمک نمایند، ایشان ساختمان سازی کند. اما آیا قانون هم چنین رویکردی دارد؟ آیا سدمعبر جرم تلقی نمی گردد؟ اصلا قانون را کنار بگذاریم... پس تکلیف حقوق شهروندی چه می گردد؟

آیا خدا را خوش می آید که عابر پیاده ای به خاطر ساخت وساز یا گذاشتن اجناس یک مغازه دار مجبور باشد میان خودروها خودش را کش و قوس دهد که می خواهد پیاده مسیری را برود. اگر هم اعتراض کند، جواب می شنود: خب چه کنیم، مصالح و اجناس را کجا بگذاریم؟

واقعیت اما چیز دیگری است. سدمعبر خلاف قانون بوده و با روح حقوق شهروندی و شهرنشینی همخوانی ندارد. باید رویکرد را تغییر داد و با ملاحظه دیگری، کسب و کار را ادامه داد. شهردار تهران نیز چند روز پیش در جلسه شورای معاونان به همین مسئله اشاره نمود و دیروز نیز در توییتی از ساماندهی کارگاه های عمرانی شهر و برطرف سدمعبر به احترام عابران پیاده اطلاع داد. او در این جلسه، وضعیت چهارراه ولیعصر را عقبگرد در زمینه سد معبر دانست و گفت: اطراف متروی تئاتر شهر و چهارراه ولیعصر(عج) از این حیث شرایط بدی پیدا نموده و باید ساماندهی گردد.

  • توده مصالح در پیاده رو

نکته ای که باز هم در روزهای اخیر از طرف شهردار مورد تأکید نهاده شد، تصرف پیاده روها از سوی کارگاه های ساخت وساز و سدمعبر بود. این مسئله در دوره محمدعلی نجفی، شهردار اسبق هم مطرح شد اما خیلی دنبال نشد و انتها نجفی هم کناره گیری کرد. حالا یک بار دیگر شهردار تهران از عزم جدی برای ساماندهی این کارگاه ها و برطرف سدمعبر خبر می دهد؛ کاری که پیچیدگی خاص خودش را دارد و موضوعی چندوجهی محسوب می گردد.

از یک سو ملاحظات سالیان طولانی با کارگاه های ساخت وساز و از سوی دیگر رعایت کرامت انسانی سبب شده تا همواره برطرف سدمعبر با اما و اگرهای فراوان روبه رو باشد. با این حال همین الان که میزان ساخت وساز در شهر تهران به دلیل رکود مالی کم شده، ولی باز هم خاکبرداری و دپوی مصالح ساختمانی در معابر اصلی و فرعی باعث اشغال بخشی یا تمام سطح پیاده روها می گردد.

پیروز حناچی از اینکه هر سازنده ای در جریان ساخت وساز به خود حق می دهد پیاده رو را تصرف کند، انتقاد نموده و از شهرداران مناطق خواسته مانع این اقدام شوند. بنا به قوانین شهری سازنده هر بنا تا پیش از ایجاد سقف اول می تواند تنها یک سوم معبر را تصرف کند و پس از آن باید تمام مصالح یا هر وسیله ای که به کار ساخت وساز مرتبط باشد را به داخل ملک انتقال دهد اما طولانی شدن پروژه ساخت وساز باعث می گردد که پیاده روها در تصرف توده میلگرد و داربست باقی بماند. در این مسئله حتی بند14 ماده 55 قانون شهرداری ها که برای حفاظت جان انسان ها و پیاده ها در هنگام ساخت وساز است، نادیده گرفته می گردد.

با وجود این، شهردار تهران در توییتی اعلام نموده: اختصاص بخش زیادی از معابر به پیاده رو، رویه معمول شهر تهران در گذشته بوده است. با توسعه و افزایش تراکم شهر، این معادله به نفع خودروها و فضاهای تجاری و مسکونی تغییر کرد. کوشش می کنیم با ساماندهی کارگاه های عمرانی و مقابله با سد معابر به بدیهی ترین حق عابران پیاده احترام بگذاریم.

  • ماجرای پیچیده دستفروشی

اگر در دیگر نقاط شهر، دستفروشان در بعضی ساعت ها و بعضی قسمت ها تجمع می نمایند در چهارراه ولیعصر از صبح تا شب بساط ها گسترده و خرید و فروش برقرار است. نخستین فروشندگان مواد غذایی در اطراف ساختمان تئاتر شهر و ایستگاه متروی نزدیک آن جمع شدند. در ضلع جنوب غربی هم فروشندگان پوشاک و زینت آلات راسته مخصوص خود را به وجود می آورند. از سمت جنوب کسانی که در خیابان جمهوری دستفروشی می نمایند نیز به سمت بالا می آیند و به این گروه می پیوندند.

همین اتفاق در سمت غربی چهارراه و به سمت میدان انقلاب و کتابفروش های کنار پیاده روهای آن اتفاق می افتاد. در سمت شمال هم پیاده روهای وسیع باعث اتصال این دستفروشان به میدان ولیعصر و بالاتر از آن شده است. در این میان به گفته محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، از آنجا که یکی از روینمودهای اولویت دار این کمیسیون و شورای پنجم رویکرد انسان محوری است، موضوع مناسب سازی فضاهای شهری اعم از معابر، پیاده راه ها، ایستگاه های اتوبوس، تاکسی، مترو، پارک ها و بوستان ها، اماکن عمومی و ساختمان های شهر تهران در اولویت جدی واقع شده است.

اولین مرحله اقدام برای جلوگیری از دستفروشی و سد معبر به عملکرد شهرداری های مناطق ارتباط پیدا می نماید تا در همان مراحل اولیه شکل گیری مانع این پدیده شوند یا دستفروشان را به نقاط دیگری به جز معابر اصلی راهنمایی نمایند؛ همچنان که در طرح هایی مانند حیات شبانه، پیش از ارائه دستورالعمل واحد از شهرداری یا شورای شهر، مناطق توانستند با طرح های محلی وارد عمل شوند.

لزوم رسیدگی به سد معبر در بهمن سال گذشته در شورای شهر با عنوان طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون مطرح شده بود که بخشی از آن به وانت بارها و ون ها ارتباط پیدا می نماید. مخبر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه نباید سد معبر را با دستفروشی یکی دانست، می گوید: سد معبر در قوانین به صراحت ممنوع شده است. بنا به ماده55 قانون شهرداری ها در تبصره یک بند2 سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و میدان و پارک ها و باغ های عمومی و استفاده غیرمجاز از آنها برای کسب یا سکنا یا به هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در برطرف موانع آن و آزاد کردن اماکن و معابر از طریق مأموران خود اقدام کند.

در تبصره6 ماده96 قانون شهرداری ها نیز آمده است که ارضی، کوچه های عمومی، میدان ها و پیاده روها و به طور کلی معابر و بستر رودخانه ها در مالکیت شهرداری است و نباید به آنها اجازه سد معبر داده گردد. به جز این در ماده692 قانون مجازات اسلامی گفته شده که تجاوز به پیاده روها و سدمعبر شرعا جایز نیست. این کار تجاوز به حقوق و آزادی های مشروع دیگران است و به عنوان تخلف شهری باید از این کار پرهیز گردد.

علی اعطا می افزاید: زمینه قانونی برخورد با سد معبر فراهم است و به همین دلیل در شورا مصوبه ای برای آن تصویب نشده، اما درباره دستفروشی وضعیت متفاوت است. در این زمینه 2برداشت از قانون وجود دارد؛ یکی اینکه به استناد به همین قوانین سد معبر با دستفروشان برخورد کنیم و دیگر اینکه دستفروشان را به شکلی ساماندهی کنیم؛ زیرا فعالیت مالی در جریان است و عرضه و تقاضا وجود دارد و نمی گردد همه آن را ناسالم دانست.

سخنگوی شورای شهر تهران بیان می نماید: در شورا تصمیم گرفته شد که فضایی برای این افراد درنظر بگیریم تا معبر عمومی اشغال نگردد؛ زیرا دستفروشانی که کالای مجاز عرضه می نمایند هم باید بتوانند به عنوان شهروند از شهر بهره مند شوند. از طرف دیگر در بعضی نقاط شهر بر اثر گسترش دستفروشی نظم به هم خورده و چهره شهر عوض شده است. شهرداری باید تحت چارچوب ها و ضوابطی زمینه ادامه فعالیت آنها را در مکانی دیگر فراهم کند اما این به معنای پاکسازی مکانیکی نیست. کوشش برای ساماندهی دستفروشان از سوی شهرداری ادامه دارد اما کسب درآمد در این حرفه درست در شلوغ ترین و پر رفت وآمدترین پیاده روهای شهر ممکن خواهد بود؛ همان جایی که اکنون بساط ها پهن شده است.

علی اعطا: زمینه قانونـی برخورد با سد معبر فراهم است و به همین دلیل در شورا مصوبه ای برای آن تصویب نشده، اما درباره دستفروشی وضعیت متفاوت است، زیرا دستفروشانی که کالای مجاز عرضه می نمایند هم باید بتوانند به عنوان شهروند از شهر بهره مند شوند

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 24243

به "سرانجام حکمرانی ساخت و سازها در پیاده روها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام حکمرانی ساخت و سازها در پیاده روها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید