وقتی دندان ها رنگ عوض می نمایند

به گزارش مجله سرگرمی، دندان ها، مرواریدهای بدن، شناخته شده اند و در معیارهای زیبایی شناختی چهره انسان، سفیدی و درخشان بودن دندان ها، عامل مهم و معین کننده ای محسوب می گردد. هر چند ممکن است سفیدی دندان ها درجات گوناگونی از بسیار سفید تا سفید متمایل به زرد داشته باشد. این طیف از تغییرات رنگی دندان ها از دید عموم پذیرفته و قابل قبول است اما

وقتی دندان ها رنگ عوض می نمایند

وقتی دندان ها رنگ عوض می نمایند

اصول پیشگیری و درمان تغییر رنگ دندان ها

دندان ها، مرواریدهای بدن، شناخته شده اند و در معیارهای زیبایی شناختی چهره انسان، سفیدی و درخشان بودن دندان ها، عامل مهم و مشخص نماینده ای محسوب می گردد. هر چند ممکن است سفیدی دندان ها درجات گوناگونی از بسیار سفید تا سفید متمایل به زرد داشته باشد. این طیف از تغییرات رنگی دندان ها از دید عموم پذیرفته و قابل قبول است اما وجود تغییر رنگ هایی در زمینه هایی به غیر از سفید در دندان ها، به خصوص در دندان های پیشین افراد، ناراحت نماینده و غیرقابل قبول است. عوامل گوناگونی در ایجاد تغییر رنگ های دندانی دخیل هستند. شاید بتوانیم با شناخت این عوامل، از ایجاد برخی از آنها و در نتیجه تغییر رنگ های دندانی پیشگیری کنیم.

در پی مقصر

همان گونه که تغییر رنگ های دندانی بسیار گوناگون اند و از سایه های آبی- خاکستری تا تغییر رنگ های قهوه ای- زرد، ممکن است در دندان ها دیده گردد، علل گوناگونی هم برای این مساله شناخته شده است:

چای دوست دارید؟

آیا شما از گروه چای خورهای حرفه ای هستید؟ قهوه چطور؟ روزی چند تا لیوان؟ چای، قهوه و تمام خوراکی های رنگی از مهم ترین تیرهایی هستند که هدف دندان را نشانه رفته اند و عامل موثر تغییر رنگ دندان ها هستند. نوشابه های رنگی، میوه ها و سبزی های رنگ دار مانند توت فرنگی، گیلاس، هویج و حتی سیب دندان ها را رنگ می نمایند. اگر سفیدی دندان هایتان را می پسندید و دوست ندارید به این راحتی آن را از دست بدهید، کمتر چای و قهوه بنوشید. بعد از خوردن خوراکی های رنگی هم دهان تان را آب بکشید تا رنگدانه های خوراکی های رنگ دار از روی دندان هایتان پاک گردد.

امان از دست تنباکو

دست به جیب می بری. پاکت سیگار، یک نخ بلند و باریک، آتش می کنی و دودش را می بلعی. خداحافظ سلامت، خداحافظ لثه های سالم من و خداحافظ دندان های سفید و زیبا. مصرف همه گروه های دخانیات اعم از سیگار، قلیان، پیپ و تنباکوی جویدنی دندان ها را تیره می نماید و رنگدانه های آنها که به طور معمول قهوه ای یا سیاه رنگ است روی دندان ها رسوب می نماید.

وقتی دندان ها مریض می شوند

دندان ها هم مانند بقیه اعضای بدن ما دچار بیماری می شوند و اختلالات ساختمانی در دندان ها شکل آنها را دستخوش تغییرات می نماید. اگر در تشکیل و شکل گیری مینا و عاج در دوران جنینی اختلالی اتفاق بیفتد، ممکن است مینا و یا عاج دچار تغییر شکل و یا رنگ شوند. بیماری های عمومی بدن و شرایط وابسته به آن هم ممکن است در رنگ دندان ها تاثیر بگذارد. به طور مثال اگر در پی سرطان های ناحیه سر و گردن، بیمار مجبور به دریافت رادیوتراپی و یا شیمی درمانی باشد، این مراحل ممکن است به تغییر رنگ دندان ها منجر گردد. برخی از عفونت ها در زنان باردار هم می تواند روی جوانه دندان های جنین تاثیر منفی گذاشته و موجب تغیر رنگ آنها گردد.

تاثیر داروها

برخی از داروها می توانند در ساختمان دندان ها نفوذ نموده و به صورت داخلی و عمیق رنگ دندان ها را تغییر دهند. برای مثال، تجویز و استفاده برخی از انواع آنتی بیوتیک ها مانند تتراسیکلین و داکسی سیکلین در بچه ها زیر هشت سال ممنوع است زیرا در بچه ها این سن، برخی از دندان ها هنوز در حال تشکیل شدن هستند و این آنتی بیوتیک ها با رسوب در ساختمان این دندان های در حال تشکیل موجب تغییر رنگ خواهند شد. برخی از دهانشویه مانند کلرهگزیدین هم اگر به صورت مداوم و طولانی مصرف شوند، می تواند رنگ دندان ها را تغییر دهد.

این قافله عمر

از گذشت سن گریزی نیست. حتی اگر در نگهداری از دندان های خود بسیار کوشا و مراقب باشیم، باز هم باد و باران گذشت سال های عمر، سخت ترین ماده بدن ما را خواهد فرسود. به ازای گذشت سال های طولانی، مینای دندان های ما به تدریج، نازک شده و از روی دندان حذف می گردد. لایه زیرین مینا که به سطح دهان باز می گردد، عاج است.

عاج لایه ای با ته رنگ زرد است و هم به واسطه خلل و فرج های زیاد روی آن، رنگدانه های زیادی بر آن رسوب می نماید. به مرور زمان این دندان ها دچار تیرگی خواهند شد.

پوسیدگی ها

هر عاملی که موجب ایجاد پوسیدگی ها گردد، تغییر رنگ دندان ها را به همراه خواهد داشت. به عبارتی پوسیدگی رنگ دندان ها را تغییر می دهد. پوسیدگی های اولیه به صورت لکه های سفید گچی رنگ روی دندان ها ظاهر می شوند اما به مرور زمان و با پیشرفت پوسیدگی، رنگ دندان در منطقه پوسیده قهوه ای یا سیاه خواهد شد. از طرفی اگر عاملی باعث گردد که مینای دندان نازک شده و یا حذف گردد، به علت ظاهر شدن عاج در سطح دندان، رنگ دندان به سمت زرد متمایل خواهد شد.

برای مثال، کسانی که دچار بی اشتهایی عصبی هستند و بعد از مصرف غذاها مرتب استفراغ می نمایند، در هر بار استفراغ مقداری از اسید معده را وارد دهان می نمایند که باعث انحلال تدریجی مینای دندان ها و در نتیجه تغییر رنگ دندان از سفید به زرد خواهد شد.

مراقب باشید لطفا!

ضربه ها یکی از عوامل بسیار شایع در تغییر رنگ دندان ها هستند. ضربه هایی که به دندان های شیری وارد می شوند ممکن است به جوانه دایمی دندان زیرین انتقال یافته و موجب تغییر رنگ در دندان دایمی رویش نیافته گردد. از طرفی ضربه وارد شده به دندان های رویش یافته هم ممکن است آنها را دچار تغییر رنگ کند. ضربه به دندان ها موجب خون ریزی در دندان شده و این خون ریزی موجب رسوب یون های سولفید آهن در لوله های عاجی دندان می گردد. در پی این اتفاقات رنگ دندان به رنگ آبی- سیاه تغییر می نماید.

دندان هایی که تحت فشارهای شدید و نامتناسب ارتودنسی قرار گیرند هم ممکن است دچار خون ریزی داخلی شده و به رنگ قهوه ای - خاکستری درآیند.

... و اما درمان

برای درمان تغییر رنگ های دندانی راه های متفاوتی وجود دارد که کاربرد هر کدام از این روش ها بسته به شدت و نوع تغییر رنگ فرق دارد. درباره تغییر رنگ های خارجی و سبک دندانی، استفاده از جرم گیری و بروساژ در مطب دندانپزشکی بسیار مفید و کاربردی است. اما اگر تغییر رنگ ها داخلی و در ساختمان دندان رخ داده باشد، روش بلیچینگ (سفید کردن دندان ها) و یا روکش کردن دندان مطرح می گردد. بلیچینگ ممکن است در داخل مطب دندانپزشکی انجام گردد یا مواد و قالب لازم برای آن به بیمار تحویل داده گردد تا شب در هنگام خواب از آن استفاده نموده و به مرور زمان رنگ دندان ها روشن تر گردد.

کارخانه های سازنده مواد بلیچینگ ادعا می نمایند که این مواد بسیار امن هستند و مشکل خاصی برای دندان ها ایجاد نمی نمایند اما در برخی موارد گزارش هایی از موارد حساسیت دندانی بعد از بلیچینگ، ایجاد آلرژی و گاهی آزردگی های لثه دریافت شده است.

دو نکته مهم

برای آنکه دندان های شما دچار تغییر رنگ نشوند، راه های گوناگونی را می توانید امتحان کنید:

عادت هایتان را تغییر دهید: مصرف عادتی سیگار و انواع تنباکو و بعلاوه مصرف زیاد چای و قهوه دندان ها را تیره می نماید. این عادات را کنار بگذارید و بعد از مصرف مواد رنگی دهانتان را بشویید.

مسواک بزنید: لااقل روزی دو بار به شیوه صحیح و به مدت طولانی مسواک بزنید اما مراقب باشید در مسواک زدن زیاده روی نکنید و به عبارتی از مسواک زبر استفاده نکنید و هم مسواک را محکم روی دندان هایتان نکشید زیرا همین عوامل موجب می شوند که به مرور زمان روی دندان ها خش ایجاد شده و همین خش ها محل خوبی برای گیر رنگدانه ها و در نتیجه تغییر رنگ دندان خواهند بود.

منبع:http://salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 158750

به "وقتی دندان ها رنگ عوض می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی دندان ها رنگ عوض می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید