وام های دانشجویی افزایش چهار برابری داشته است

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص اقدامات صورت گرفته در بخش خوابگاهی و رفاهی برای دانشجویان صحبت کرد و از تاییدیه ساخت دو خوابگاه 400 نفره مِلکی در دانشگاه اطلاع داد.

وام های دانشجویی افزایش چهار برابری داشته است

به گزارش گروه استان های خبرنگاران، مدیر دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص اقدامات انجام شده در بخش خوابگاهی و رفاهی برای دانشجویان صحبت کرد. مشروح مصاحبه با مدیر دانشجویی دانشگاه در زیر آمده است.

در یک سال گذشته چه اقداماتی در حوزه دانشجویی انجام شده است؟

کرونا مخاطره های زیادی برای جامعه جهانی ایجاد نموده است و ما هم همچون جهان و سایر نقاط کشور تحت تاثیر نهاده شدیم و مثل بقیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور به سمت وفق دادن خود با کرونا بوده ایم و شکر خدا با یاری های وزارتی و خود ریاست دانشگاه و معاونت محترم فرهنگی و دانشجویی توانستیم خدمات رفاهی و خوابگاهی دانشگاه را بهبود بخشیم و این پیروزیت جز با کوشش های مجدانه و ایثارگرانه مسئولین و ریاست محترم دانشگاه حاصل نمی شد که به نوبه خود از زحمات آنها تشکر می کنم.

بعلاوه بصورت ویژه از دانشجویان تشکر می کنم چون بیشترین تبعات کرونا در خدمات رفاهی و خوابگاهی بر دوش دانشجویان بوده است و خدا را شاکریم که در حوزه خدمات رفاهی برای دانشجویان ما هیچ مسئله ای پیش نیامد و توانسته ایم در کنترل بحران کرونا با یاری بقیه مسئولین قدم برداریم.

اقداماتی از جمله اینکه در حوزه خوابگاه ها قرنطینه هایی تشکیل دادیم که ویژه دختران و ویژه پسران بود و وقتی دانشجویی کرونا می گرفت ایزوله سازی و خدمات رفاهی متناسب با آنها از جمله تغذیه، دارو درمانی انجام می شد.

خوابگاه های دانشجویی دانشگاه در چه شرایطی قرار دارند؟

دانشجویان ما اکثراً از استان های همجوار از جمله کردستان، کرمانشاه، خوزستان و شهرستان های ایلام هستند که از قشر مرفه جامعه نیستند و ما با توجه به این مورد توانسته ایم 100 درصد دانشجویان را اسکان دهیم که این امر باعث شده بود تا کمبود زیرساخت داشته باشیم ولی با همت ریاست محترم دانشگاه و معاونت فرهنگی و دانشجویی خوابگاه را اجاره کردیم و مثل بقیه خوابگاه های مِلکی دانشگاه در اختیار دانشجویان عزیز نهاده شد که همچون سایر دانشجویان، هزینه خوابگاه را پرداخت می نمایند و کل هزینه های خصوصی را دانشگاه متقبل می گردد.

شرایط استانداردهای خوابگاه های دانشگاه تا چه میزان ای به استاندارد کشوری نزدیک می باشد؟

در بحث خوابگاه ها و استاندارد آنها مطابق دستورالعمل های کشوری می توان گفت با همکاری و دلسوزی مسئولان، اقدامات خیلی خوبی انجام شده است. از جمله اینکه براساس استاندارد یخچال در کشور 2 فوت به ازای هر دانشجو می باشد ولی در خوابگاه های ما این عدد بیشتر از 3 فوت و حتی 4 یا 5 فوت می باشد، در بحث ماشین لباسشویی تمام خوابگاه های ما در هر طبقه ماشین های خود را دارند و اجاق گازهای هر طبقه از خوابگاه ها نیز تجهیز شده اند، بعلاوه مفروش بودن همه خوابگاه های تحت مِلکی دانشگاه با فرش و موکت کاری آنها انجام شده است.

خوابگاها برای دانشجویان خارج از کشور و پردیس چگونه است و با چه شرایطی در اختیار این عزیزان قرار می گیرد؟

با عنایت به اینکه دانشجویان دختر پردیس را در خوابگاه کوثر اسکان داده ایم، برای خوابگاه پسران یک خوابگاه مشارکتی وجود دارد که برای بخش پردیس، خودگردان دانشگاه می باشد و نصف هزینه خوابگاه را دانشگاه علوم پزشکی تامین می نماید و این امر باعث می گردد هزینه خوابگاهی این عزیزان خیلی کمتر گردد.

با توجه به کمبود زیرساخت های خوابگاهی برنامه دانشگاه برای توسعه خوابگاه ها چیست؟

به نوبه خود تحسین برانگیز است که دانشگاه ما از بدو تاسیس اسکان 100 درصدی دانشجویان را داشته است و این در کمتر نقاط کشور قابلیت اجرایی دارد و برای توسعه خوابگاه ها با پیگیری های ریاست محترم دانشگاه و معاونت فرهنگی و دانشجویی، تاییدیه ساخت دو خوابگاه 400 نفره مِلکی در دانشگاه داده شده است و نقشه این خوابگاه ها هم به وزارت ارسال شده و منتظر تایید مراحل مهندسی هستیم و درباره خوابگاه های فعلی برآنیم تا طبق استانداردهای کشوری و وزارتی، خدمات رفاهی را ارائه دهیم.

عملکرد کلی اداره امور خوابگاه ها و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایلام به لحاظ آماری چگونه بوده است؟

در حوزه اسکان دانشجویی 100 درصد دانشجویان اسکان داده شده اند و در کنار این، دو خوابگاه دانشجویی الزهرا و اهل بیت با مبلغ ماهانه بیش از 86 میلیون تومان برای دانشجویان اجاره شده و با بخش خصوصی نیز برای اسکان دانشجویان مشارکتی در خوابگاه دانش با ظرفیت 120 نفر عقد قرارداد انجام شده و اسکان دانشجویان بین الملل و دستیاری بصورت کامل انجام و هزینه خوابگاه های الزهرا و اهل بیت هم به وسیله دانشگاه پرداخت شده است.

در کنار این اقدامات، تجهیز همه خوابگاه ها در دستور کار بوده و 3000 متر موکت پالاز جهت مفروش نمودن خوابگاه ها و خرید 50 دستگاه یخچال و 12 دستگاه لباسشویی و 30 دستگاه اجاق گاز ترموکوبل دار چهار شعله انجام شده است.

به موازات این اقدامات، تعمیر خوابگاه کوثر با هزینه 5 میلیارد ریال و تعمیر خوابگاه های بوستان 1 و 2 با هزینه 5 میلیارد ریال و تعمیر موتورخانه های خوابگاهی با هزینه بالغ بر 5 میلیارد ریال انجام شده است و تمامی خوابگاه ها به سیستم وایرلس تجهیز و سهمیه 12 گیگ اینترنت ماهانه برای هر دانشجو تخصیص داده شد.

در زمینه سلف سرویس هم تجهیز و توسعه آن با هزینه بیش از 1 میلیارد تومان و خرید تجهیزات آشپزخانه به مبلغ 7 میلیارد ریال انجام شده است.

با توجه به بازگشایی دانشگاه ها چه اقداماتی در خوابگاه ها برای رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شده است؟

ماهانه بیش از 500 میلیون ریال هزینه برای تهیه و تجهیز اقلام بهداشتی برای تمامی خوابگاه ها در نظر گرفته شده که بصورت روزانه به دانشجویان ساکن خوابگاه ها ماسک داده می گردد در خوابگاه ها مواد ضد عفونی نماینده دست و سطوح کارگذاری شده و مواد شوینده بصورت روزانه تامین می گردد و سعی ما بر آن بوده تا از تجعمات غیرضروری در خوابگاه ها جلوگیری کنیم و به لطف و مرحمت الهی و دلسوزی همکاران، به همه این اهداف رسیده ایم.

بالاخره ویروس کرونا هر لحظه در کمین ماست و بازگشایی دانشگاه به منزله مصونیت از این بحران نیست لذا از طرف خود و به نمایندگی از همه همکارانم در دانشگاه علوم پزشکی از دانشجویان عزیز درخواست دارم که پروتکل های بهداشتی را راعایت فرمایند تا دچار مسئله ای نشوند.

در خصوص تغذیه و امور سلف سرویس دانشگاه چه در دوران کرونا و محدودیت ها وچه بعد از آن چه اقداماتی انجام شده است؟

بحث تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی همیشه بحثی پر جدل و حساس بوده است زیرا تغذیه دانشجویان یکی از مهم ترین خدمات رفاهی ارائه شده از جانب ما می باشد و ارتباط مستقیمی با سلامت جسمی دانشجویان دارد. در دوران کرونا و محدودیت ها با بسته شدن سلف سرویس دانشگاه ما با افزودن تعداد آشپزها و کارگران آشپزخانه بر آن بودیم تا کیفیت غذا را افزایش داده و پروتکل های لازم بهداشتی جهت تهیه غذا و انتقال به خوابگاه ها را اجرا کنیم.

خوشبختانه با یاری همکاران مربوطه، منوهای متنوعی از غذا هفتگی در دانشگاه ارائه می دهیم و از بهترین برندها و استانداردترین آنها در تهیه و انتقال غذا استفاده می گردد.

درحال حاضر با بازگشایی سلف و رایزنی های انجام شده در ستاد مدیریت کرونای دانشگاه تصمیم آن شد که سلف بازگشایی گردد و دانشجویان با رعایت پروتکل های بهداشتی غذای خود را سرو نمایند لذا فضای سلف مرکزی توسعه داده شد و بالغ بر یک میلیارد تومان جهت تجهیز و تعمیر وسایل سلف هزینه شد و میزها و جایگاه های سلف با فاصله های اجتماعی گذاشته شده اند و مواد ضد عفونی نماینده دست و سطوح در آنجا بکارگیری شده است.

از دانشجویان هم درخواست می گردد تا لحظه ورود به سلف و سرو غذا، ماسک خود را برندارند و نیروهای کار در سلف همگی از کلاه دستکش و ماسک استفاده می نمایند تا باعث شیوع و انتقال بیماری نباشند.

در خصوص وام های دانشجویی چه اقداماتی انجام گرفته است؟

افزایش چهار برابری وام های دانشجویی را داشته ایم به گونه ای که هیچ دانشجویی در صف وام قرار ندارد و حتماً کسانی که به تسهیلات احتیاج دارند برای آنها تسهیلات در نظر گرفته خواهد شد.

در خصوص سرویس های ایاب و ذهاب دانشجویان چه اقداماتی انجام شده است؟

سیاست گذاری های معاونت و امور دانشجویی همیشه بر آن بوده است که هیچ دانشجویی برای ایاب و ذهاب در کارآموزی ها و کارورزی ها و حتی سرویس رفت و برگشت های داخل شهر هیچ هزینه ای متقبل نگردد که در این امر پیروز بوده ایم و دانشجویان به صورت تمام، به امکانات و سرویس های اتوبوسرانی دسترسی دارند.

در این زمینه عقد قرارداد با واحد اتوبوسرانی برای پوشش تمامی سرویس های ایاب و ذهاب دانشجویی و کارورزی بصورت کامل وبه وسیله 11 دستگاه اتوبوس با مبلغ ماهانه هر دستگاه اتوبوس 100 میلیون ریال انجام شده است.

بعلاوه در ساعت های مختلف برای رفت و برگشت کارورزی داخل شهر، درمانگاه ها و پایگاه های اورژانس سرویس در نظر گرفته شده است و دانشجویان مسئله ای از بابت سرویس و ایاب و ذهاب ندارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 دی 1400 بروزرسانی: 29 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164196

به "وام های دانشجویی افزایش چهار برابری داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وام های دانشجویی افزایش چهار برابری داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید