نگاهی به کتاب فکرِ ذن، فکر آغازگر
به گزارش مجله سرگرمی، (این گزارش از مجموعه مطالب کتابخانه خبرنگاران باز انتشار شده است)

در ژاپن اصطلاح شوشین به معنای فکر آغازگر است. هدف کتاب فکرِ ذن، فکر آغازگر نیز آموزش تمرین برای همان فکر آغازگر است. در این اثر مجموعه تمرین هایی برای شناخت و تربیت فکر آغازگر ارائه شده و آموزه هایی آموزش داده می گردد که خواننده بتواند حداقل برای مدتی فکر آغازگر خود را حفظ نگه دارد، ولی اگر خواننده تمرین های بیشتری داشته باشد، ممکن است کمی پیشرفت نیز داشته باشد. مکتب ذن پس از آنکه در چین شکل گرفت، توسعه زیادی یافت ولی در عین حال هرچه بیشتر و بیشتر ناخالص شد. با این حال در این کتاب درباره تاریخچه ذن صحبتی نمی گردد و بیشتر مهارت هایی برای کسب و پرورش فکر آغازگر را ارائه می دهد.
در این اثر تاکید شده برای شاگردان ذن مهمترین چیز عدم دوگانگی است. فکر اصیل ما همه چیز را در خودش دارد. همواره سرشار و خودبسنده است. نباید حالت خودبسنده فکر از دست برود. لازم به ذکر است در اینجا منظور فکری بسته نیست بلکه مقصود فکری خالی و آماده است. آنطور که نویسنده کتاب تاکید می نماید، چنانچه فکر کسی خالی باشد، همواره برای هرچیزی آماده و به روی هر چیزی گگردده است. در فکر آغازگر قابلیت ها فراوان اند، برخلاف آنکه قابلیت ها در فکر آزموده ناچیز هستند.
به عقیده نویسنده، اگر زیاد تمایز بگذاری، خودت را محدود می کنی. اگر بسیار متوقع یا آزمند باشی، فکر تو سرشار و خودبسنده نیست. اگر فکر خود بسنده و اصیل خود را از دست دهیم، تمام اصول اخلاقی را از کف خواهی داد. هرگاه فکر تو متوقع گردد، اگر چیزی را آرزو کنی، اصول اخلاقی ات را که عبارتند از دروغ نگو، دزدی نکن، آدم نکش، فساد نکن و .... خواهی شکست. اگر فکر اصیلت را حفظ کنی، اصول اخلاقی خود به خود حفظ می شوند.
در فکر آغازگر تصور نمی گردد که به چیزی دست یافته ام. بلکه بر این نکته تاکید می گردد که تمام افکار خودمدار، فکر پهناور ما را محدود می نمایند. اگر به فکر دستیابی نباشیم، به فکر خود نباشیم، آغازگرانی راستین هستیم. در این صورت واقعا می توانیم چیزی بیاموزیم. فکر آغازگر فکر شفقت است. وقتی فکر ما شفیق باشد، بی حدو حصر می گردد.
بنابراین مهمترین چیز همواره این است که فکر آغازگرت را حفظ کنی. نیازی به داشتن درکی عمیق از ذن نیست. حتی اگر پیوسته ادبیات ذن را مطالعه کنی، باید هرجمله را با فکری با طراوت بخوانی. نباید بگویی: می دانم ذن چیست یا من به روشن ضمیری رسیدم راز واقعی هنرها نیز همین است: همواره یک آغازگر باش. در خصوص این نکته بسیار بسیار مراقب باش. اگر آغاز به تمرین ذاذن کنی، کم کم فکر آغازگرت را درک خواهی کرد. راز تمرین ذاذن همین است.
درباره کتاب
این کتاب سه بخش اصلی دارد. بخش اول تمرین درست عنوان گذاشته شده است که در آن موضوعاتی نظیر حالت بدن، تنفس، کنترل، امواج فکر، علف های هرز فکر، جوهر فکر، نه به ثنویت، تعظیم، چیز خاصی نیست شرح داده شده اند.
بخش دوم نیز با عنوان نگرش درست درباره موضوعاتی از قبیل راه ثابت، تکرار، ذن و هیجان زده شدن، کوشش درست، بدون هیچ رد و نشانی، دهش الهی، اشتباهات تمرین، فعالیتت را محدود کن، خودت را آنالیز کن، جلادادن کاشی، پایداری، مراوده، منفی و مثبت و نیروانا، آبشا صحبت شده است.
بخش سوم کتاب نیز با عنوان درک درست مسائلی نظیر روحیه ذن سنتی، ناپایندگی، کیفیت هستی، طبیعی بودن، خلا، آمادگی، باور به هیچ، چسبیدن یا نچسبیدن، آرامش، فقط تجربه، بودیسم اصیل، روشن ضمیری بودا به عنوان موضوعات بحث انتخاب شده اند.
این کتاب به وسیله شونریو سوزوکی نوشته شده است. وی در سال 1904 میلادی متولد شده و در سال 1971 چشم از دنیا فروبسته است. علاقمندان به مسائل ذن او را به عنوان یکی از اثرگذارترین معلمان معنوی قرن بیستم و بانی اصلی ذن در آمریکا می شناسند. وی از کاهنان ژاپنی از مکتب سوتو بود و از سال 1959 تا مرگش در آمریکا به تدریس پرداخت. سوزوکی بنیانگذار مرکز ذن سان فرانسیسکو و مرکز ذن مانتن در تساجارا بود.
کتاب فکرِ ذن، فکر آغازگر در 207 صفحه به وسیله نشر بیدگل و با ترجمه علی ظفرقهرمانی نژاد راهی بازار نشر شده است.
منبع: ایرنا زندگیparisro.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز، زمستان، نوروز، بهار تابستان فرانسه
umeblog.ir: یومی بلاگ: آرشیو خبری و مقالات متنوع وب