نقد فیلم Kratt؛ یک کمدی ترسناکِ مسخرۀ خوب!

به گزارش مجله سرگرمی، فیلم کرت (Kratt) یکی از افسانه های عامیانه و ترسناک کشور استونی را به دل دنیایی بچگانه آورده و جنبه ای شوخ و بانشاط به آن بخشیده است.

نقد فیلم Kratt؛ یک کمدی ترسناکِ مسخرۀ خوب!

خبرنگاران | شمال اروپا به خاطر افسانه های عامیانۀ ترسناکش، زمین حاصلخیزی برای پرورش فیلم های ژانر وحشت است. مثلا شاید تا به حال چیزی از افسانه های کشور استونی نشنیده باشید، اما در بین آن ها قصه های ترسناک جالبی پیدا می گردد که افسانۀ کِرَت یکی از آن هاست. کرت بر طبق این قصه ها نام یک جور عروسک جادویی است که از خرت و پرت منزل درست می گردد و با خریدن یک روح از شیطان می گردد آن را زنده کرد. اگر این اتفاق بیافتد، کرت می تواند هر کاری را که صاحبش بگوید انجام بدهد.

به گزارش خبرنگاران ؛ حالا راسموس مریوو کارگردان اهل استونی، روایتی مفرح و مجذوب نماینده از این افسانه را در قالب یک کمدی ترسناک با عنوان کرت ارائه نموده است. البته جنبۀ مفرح فیلم خیلی بیشتر از جنبۀ ترسناک آن است. داستان فیلم از جایی آغاز می گردد که خواهر و برادر نوجوانی به نام های میا و کوین به همراه پدر و مادرشان به خانۀ مادربزرگ در روستا سفر می نمایند. آن ها قرار است چند روزی پیش مادربزرگ بمانند تا پدر و مادرشان به یک گشت و گذار دو نفره بروند.

پدر میا و کوین موقع رفتن به طور اتفاقی تلفن های همراه آن ها را هم با خودش می برد. حالا این دو نوجوانی که همواره سرشان توی گوشی شان بوده، نمی دانند که در این محیط روستایی چطور باید خودشان را سرگرم نمایند. یک شب مادربزرگ داستانی دربارۀ کرت برای آن ها تعریف می نماید و فردای آن روز بچه ها کتابی دربارۀ طرز ساختن این موجود پیدا می نمایند.

آن ها با مقداری لوازم دور ریختنی یک مجسمه می سازند و بعد از فروختن یک کیسه خون به شیطان، از او یک روح می خرند! اما روح به جای اینکه به داخل مجسمه برود سر از جای اشتباهی درمی آورد! خاصیت کرت این است که باید دائما مشغول نگه داشته گردد وگرنه به صاحبش آسیب می زند؛ پس حالا بچه ها باید هر طوری که می توانند سر این کرت عجیب و غریب را گرم نگه دارند تا فکر بدی به سرش نزند.

فیلم کرت قطعا می توانست خیلی بهتر از این ها باشد؛ می توانست روند داستانی مجذوب نماینده تری را طی کند، فضاسازی گیراتر و ترس های بیشتری داشته باشد و به جای کنایه های سیاسی نسبتا گنگی که در داستان گنجانده شده، تمرکز بیشتری روی جنبۀ خیالی و اسطوره ای ماجرا داشته باشد.

اما با همۀ این ها، همین الان هم کرت فیلم خوبی است. برترین جنبۀ آن، فضای شاداب و سرزنده ای است که به خصوص به خاطر دیالوگ ها و بازی های پر انرژی بچه ها شکل گرفته است. بازیگران نوجوان فیلم، بخصوص نورا مریوو (در نقش میا)، بازی های طبیعی و دوست داشتنی ای دارند و نحوۀ ارتباط بچه ها با مادربزرگشان هم تماشایی و گرم و مجذوب نماینده از کار درآمده است.

می گردد گفت کرت نمونۀ خوبی از یک فیلم ترسناک مخصوص بچه ها است که بزرگسالان هم از تماشا آن لذت خواهند برد. برخی از جا ها ممکن است فکر کنید داستان فیلم چقدر مضحک و مسخره است؛ در واقع همینطور هم هست؛ مثلا ماجرای خریدن روح از شیطان، خیلی ناگهانی راستا داستان را از حالتی واقع گرایانه به یک فانتزی کامل تبدیل می نماید. اما دقیقا همین مضحک بودن داستان است که این فیلم را خاص و متفاوت و جالب نموده است.

اگر استفاده از این عبارت عجیب نباشد، می توانیم بگوییم کرت یک فیلم مضحک و مسخرۀ خوب و تماشایی است! هنر راسموس مریوو در این فیلم این بوده که توانسته یک اسطورۀ محلی ترسناک را به درون دنیایی بچگانه بیاورد و علاوه بر حفظ برخی از عناصر ترسناک و تاریک، نشاط بچگانه و خیال انگیزی هم به داستان ببخشد.

دانلود

فیلم اصلی

کد ویدیو

کارگردان: راسموس مریوو (Rasmus Merivoo)

بازیگران: نورا مریوو (Nora Merivoo)، هری مریوو (Harri Merivoo)، ماری لیل (Mari Lill)

امتیاز منتقدان (راتن تومیتوز): 86%

منبع: فرادید
انتشار: 25 مهر 1401 بروزرسانی: 25 مهر 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164421

به "نقد فیلم Kratt؛ یک کمدی ترسناکِ مسخرۀ خوب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد فیلم Kratt؛ یک کمدی ترسناکِ مسخرۀ خوب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید