آیا فیلم های انگاشته، تلقین و میان ستاره ای در یک جهان مشترک رخ می دهند؟
به گزارش مجله سرگرمی، کریستوفر نولان یکی از معدود کارگردانانی است که در آثار خود همواره مفاهیم پیچیدهای مانند زمان، فضا و ساختارهای چندلایه روایی را به کار میگیرد. سه فیلم برجسته او یعنی تلقین (Inception)، میانستارهای (Interstellar) و انگاشته (Tenet) نمونههای واضحی از این رویکرد هستند. در سالهای اخیر، طرفداران نظریهای را مطرح کردهاند که این سه فیلم را به یکدیگر مرتبط میداند و ادعا میکند که آنها در یک جهان سینمایی واحد رخ میدهند. از شخصیتهایی که ممکن است در فیلمهای مختلف ظاهر شده باشند تا فناوریهایی که میتوانند از یک فیلم به فیلم دیگر راه یافته باشند، این نظریه سعی دارد پرده از یک ارتباط پنهان بین این آثار بردارد. اما آیا این ادعاها پایه و اساسی دارند یا تنها حدس و گمانهایی برآمده از ذهن خلاق هواداران هستند؟

یک نظریه محبوب در فضای اینترنت حاکی از مرتبط بودن حوادث اتفاق افتاده در فیلم های انگاشته (Tenet)، تلقین (Inception) و میان ستاره ای (Interstellar) است که به دنیای نولان خارج از سه گانه شوالیه تاریکی می پردازد. کریستوفر نولان تمایل شدیدی به استفاده از نظریات تأمل برانگیز مربوط به زمان و مکان در کار های خود دارد و این سه فیلم تحت تأثیر شدید این نظریه ها هستند. سه فیلم انگاشته، تلقین و میان ستاره ای راه کار هایی ابرمفهومی را برای نجات بشر ارائه می کنند و نظریه جهان نولان راه هوشمندانه ای برای نمایش تلاش های مرتبط بشر است.
جهت مطالعه بیشتر به it-baby.ir هم سر بزنید
فیلم تلقین (2010) راجع به دزدی به نام دام کاب، با بازی لئوناردو دی کاپریو است که به همراه تیمش از ضمیر ناخودآگاه قربانیانش، برای مشتر ی های خود اطلاعاتی استخراج می کند. فیلم میان ستاره ای (2014) درباره فضانوردی به نام کوپر، با بازی متیو مک کانهی است که به همراه فضانوردان دیگر در پی سیاره ای جایگزین برای زمین رو به نابودی می شود. فیلم انگاشته (2020)، آخرین فیلم نولان، یک مأمور از سازمان سیا (قهرمان) با بازی جان دیوید واشنگتن را توصیف می کند که مأموریت او دستکاری آنتروپی زمان به قصد جلوگیری از حمله ای از آینده به جهانی کنونی است. یک کاربر توئیتر با نام FILMDILFS نظریه جالب جهان نولانی را تعریف می کند که در آن بچه هایی که در فیلم تلقین وجود داشتند را به فیلم های میان ستاره ای و انگاشته مرتبط می داند و باور دارد که اولین شخصیت های معکوس و تکنولوژی آنتروپی در فیلم انگاشته از آنجا آمده اند.
قسمت اول نظریه جهان نولان این احتمال را می دهد که نیل (دستیار قهرمان در طول فیلم) و باربارا، دانشمندی که آنتروپی زمان اشیاء را توضیح داد، فرزندان دام کاب از فیلم تلقین باشند. بچه های دام در فیلم تلقین بسیار کوچک بودند، اما واضح بود که فرزند دختر او از فرزند پسرش کمی بزرگتر است و این حقیقت می تواند به جوان تر بودن نیل از باربارا مرتبط باشد. این شخصیت ها همچنین موهای قهوه ای روشن داشتند و این موضوع به دلیل تأکید نولان بر روی این قضیه (رابرت پتینسون برای بازی در این نقش رنگ موی خود را عوض کرد) حائز اهمیت است. این گمان با فرانسوی بودن باربارا (بازیگر نقش، کلمنس پوئزی فرانسوی است) و مادر فرزندان دام کاب (با بازی ماریون کوتیلارد که او هم فرنسوی است) تقویت می شود.
نظریه مرتبط بودن بچه ها فیلم تلقین و شخصیت های انگاشته ممکن است کمی غیر واقعی به نظر برسد. زیرا نام فرزندان دام جیمز و فیلیپا بود. این نظریه تنها در صورتی صحت پیدا می کند که این فرزندان نام های خود را به باربارا و نیل تغییر داده باشند. با توجه به این که نام خانوادگی شخصیت ها در فیلم انگاشته مشخص نیست، این امکان وجود دارد که این بچه ها نام خود را پس از مرگ مادرشان و ناپدید شدن احتمالی پدرشان در جهانیی از رویا، تغییر داده باشند. البته این حقیقت که باربارا مانند مادر خود لهجه فرانسوی و نیل لهجه ای انگلیسی دارد، به نظر منطقی نیست (به خصوص که پدر آن ها آمریکایی است). این موضوع تنها در صورتی می تواند قابل تامل باشد که دو کودک در زمانی از یک دیگر جدا شده و در کشور های متفاوتی بزرگ شده باشند. در غیر این صورت مرتبط دانستن دو فیلم انگاشته و تلقین نادرست است.
ارتباط بین فیلم های انگاشته و میان ستاره ای بیشتر بر پایه داستان این فیلم ها است. طبق این نظریه حوادث فیلم میان ستاره ای پس از انگاشته اتفاق می افتد که در آن بمب زمان به این دلیل ساخته شده بود که زمین را نابود کند و انگیزه این کار غیر قابل سکونت شدن سیاره زمین در آینده بود. از آنجایی که بمب زمان در فیلم انگاشته نابود شد، سیاره زمین در نهایت تبدیل به محلی غیر قابل سکونت شد و این دقیقا سرنوشتی است که در فیلم میان ستاره ای شاهد آن هستیم. ممکن است که شخصیت قهرمان از آینده تصمیم به طراحی نقشه های حوادث فیلم انگاشته و نابود کردن بمب زمان بگیرد زیرا می دانسته که سازمان های دولتی مانند ناسا مشغول چیدن نقشه هایی برای انتقال بشر از کره زمین به جای دیگری بوده اند.
با در نظر داشتن استفاده کریستوفر نولان از پس زمینه بحران بشری در تمامی فیلم هایش، انگاشته و میان ستاره ای (و تا حدودی تلقین) می توانند فقط فیلم هایی با موضوع مشابه راجع به سرانجام بشر و پاسخ به آن باشند و لزوما در جهانیی مشترک اتفاق نیافتند. تمام شخصیت های مثبت انگاشته (قهرمان و نیل) و میان ستاره ای (کوپر، برند و مورف) می خواهند با به کارگیری ابرمفهوم هایی علمی زمین را از بحران نجات دهند. آن ها در شرایطی که امیدی وجود ندارد با دشمن های خود روبه رو می شوند. در فیلم انگاشته شخص سیتور می خواهد با بمب زمان بشر را نابود کند و در فیلم میان ستاره ای پروفسور برند و دکتر من از انسان های ساکن زمین قطع امید کرده و به تخریب نقشه های نجات آن ها می پردازد. بینندگان فیلم های نولان باید تا فیلم بعدی او صبر کنند تا ببینند آیا احتمالات این نظریات قوت پیدا می کنند یا تضعیف می شوند.
نتیجهگیری:
در حالی که نظریه جهان نولان بهطرز جذابی فیلمهای تلقین، میانستارهای و انگاشته را به یکدیگر مرتبط میکند، شواهد موجود بیشتر بر پایه شباهتهای مفهومی و روایی است تا شواهد قطعی. کریستوفر نولان همواره به استفاده از مضامینی چون بحرانهای بشری، تحولات علمی و زمان غیرخطی علاقه داشته و این موضوع باعث میشود فیلمهای او حس و حال مشترکی داشته باشند. اما این که آیا آنها واقعاً در یک جهان سینمایی واحد قرار دارند یا نه، همچنان یک معمای حلنشده است که شاید تنها خود نولان بتواند در آینده پاسخی قاطع برای آن ارائه دهد.