نصب رمزینه های سریع پاسخ در تمامی کتاب های درسی
به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه پیرامون تبیین رویکردهای آموزشی سال تحصیلی 1400-1401 و تشریح برنامه های تحولی سخن گفت.

حسن ملکی در این نشست با بیان اینکه در برنامه ریزی تحولی سال گذشته سازمان پژوهش راستا تحولی را با یک برنامه تعیین و گام های تعیین شروع نموده است اظهار کرد: بنا داریم راهنماهای برنامه درسی نوین بر اساس اسناد و تحول بنیادین فراوری گردد سال جاری هم می گوییم در 11 حوزه تربیت و یادگیری با یک رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد تحولی راهنماهای برنامه درسی را طراحی و فراوری نموده ایم.
وی اضافه نمود: این برنامه درسی به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شده تا پس از آنالیز برای تصویب به ما ابلاغ گردد که این موضوع اکنون در حال اجرا است. در مدار تحولی چند مرحله مدنظر داشتیم؛ مرحله اول ما مطالعات و پژوهش های لازم برای برنامه ریزی تحولی بود مرحله دوم برنامه ریزی درسی و فراوری راهنماهای برنامه درسی بود که انجام شد و مرحله سوم فراوری الگوها و دستورالعمل های مربوط به فراوری بسته های تربیت و یادگیری است که اکنون در دست اقدام است. بنا داریم برای سال آینده برای سال تحصیلی 1401- 1402 حدود 10 درصد کتب درسی خود را بر پایه راهنماهای برنامه درسی در قالب بسته های تربیت و یادگیری فراوری کنیم.
ملکی اطلاع داد برای شروع سال تحصیلی برنامه ریزی درسی در دوره پیش دبستانی مورد استفاده قرار می گیرد راهنمای برنامه درسی ویژه این دوره برای مهد کودک با موضوع خانواده فراوری شده و برای 3 سال دوم یعنی پیش دبستانی فراوری محتوا کردیم و محتواهای مراکز و سازمان های دیگر را در قالب یک فراخوان انتخاب و آنالیز کردیم، در جلسات کارشناسی آن را تغییر دادیم و با معیارهای خودمان منطبق کردیم که 7 یا 8 محتوای پیش دبستان تحویل سازمان تعلیم و تربیت کودک برای بهره برداری ابلاغ می گردد.
تدوین برنامه درسی آموزش های غیرحضوری بر اساس شرایط کرونایی
معاون وزیر گفت: برنامه درسی آموزش های غیرحضوری بر اساس شرایط کرونایی در سازمان پژوهش آماده شده است. این موضوع در مرحله نهایی و ویرایش خواهد بود که در دو - سه روز آینده به استان ها ابلاغ می گردد.
هر دانش آموزی به هر علتی پیروز برای ثبت سفارش کتب درسی نشده باشد می تواند تا 31 شهریور وارد سامانه مربوطه گردد و سفارش خود را ثبت کند
ملکی گفت: برنامه چهارم ما در حوزه کاردانش است در این شاخه 6 رشته تازه طراحی کردیم استانداردها اصلاح و برای اجرا به استان ها ابلاغ شده است رشته های محیط بانی، بهداشت دام روستایی و عشایر، تعمیر و نگهداری تجهیزات پرورش دام و طیور، چهره پردازی، تعمیرات ناوگان، خط و سازه های ریلی رشته هایی است که در شاخه کاردانش استانداردهای آن اصلاح و با شیوه تازه ابلاغ شده است.
وی گفت: در کتاب های درسی اقدامات موثری انجام دادیم که موثرترین این اقدام این است که سال جاری توانستیم 146 میلیون جلد کتاب را در سطح کشور چاپ و توزیع کنیم حدود 945 اسم برنامه درسی کار بسیار بزرگی است که در سطح کشور اجرا شده است. اکنون هم توزیع کتب درسی در مدارس در حال اجرا است و هر دانش آموزی به هر علتی پیروز برای ثبت سفارش نشده باشد می تواند تا 31 شهریور وارد سامانه مربوطه گردد و سفارش خود را ثبت کند.
نصب رمزینه های سریع پاسخ در کتب درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه نمود: اقدام دیگر ما نصب رمزینه های سریع پاسخ در کتب درسی است این اقدام فناورانه موثر در تربیت و یادگیری دانش آموزان خواهد بود بر اساس آن دانش آموزان این امکان را دارند با گوشی همراه به وسیله QR CODE نصب شده در کتب درسی وارد محتوای درسی متنوع شوند و بتوانند در تربیت و یادگیری خود به فضاهای نوینی دست پیدا نمایند علت ورود به این عرصه هم برای این است که ما باید از اطلاعات فناوری در غنی سازی منابع آموزشی استفاده کنیم.
انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه دوازدهم به پایه دهم
اجرای آزمایشی دروس آلمانی و فرانسوی در پایه هفتم
معاون وزیر گفت: حدود 15 درصد از محتواهای این موضوع به وسیله معلمان فراوری شده که رویداد بسیار مبارکی است. کار دیگر سازمان انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه دوازدهم به پایه دهم است در 6 رشته کاردانش این موضوع را شروع کردیم.
ملکی اضافه نمود: اجرای آزمایشی دروس آلمانی و فرانسوی در پایه هفتم یک اجرای تازه است و بر اساس برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین باید امکانی فراهم گردد تا دانش آموزان علاوه بر زبان انگلیسی زبان های دیگر را بتوانند بخوانند.
وی با بیان اینکه در زبان های خارجی دو اجرای آزمایشی داریم گفت: اجرای آزمایشی یک زبان خارجی دیگر در کنار زبان انگلیسی در پایه هفتم یکی از این موضوعات است سال جاری بعضی از کتاب ها را ویرایش می کنیم تا فراوریات آموزشی سازمان را یکسان و هماهنگ کنیم.
مجلات رشد چندرسانه ای شدند
معاون وزیر در بحث انتشارات آموزشی گفت: چند رسانه ای شدن مجلات رشد یکی از اقدامات موثر سازمان بوده است به وسیله نصب رمزینه های پاسخ در هر مجلات امکان شنیداری و دیداری را برای این مجلات فراهم کردیم و مجلات رشد سه وجهی شدند؛ خوانشی، شنیداری و دیداری.
ملکی اضافه نمود: توسعه مشارکت نهادهای فرهنگی تربیتی بیرون از سازمان یکی از اقداماتی است که انجام داده ایم و با حدود 65 نهاد فرهنگی تربیتی بیرون از سازمان پژوهش در ارتباط هستیم. 4 هزار فراوریات فرهنگی تربیتی این موسسات را دریافت و در شبکه رشد مورد استفاده قرار دادیم.
وی بیان نمود: 65 موسسه فرهنگی تربیتی با ما تعامل موثر و دائمی دارند و فراوریات خود را برای ما برای بهره برداری فرستاده اند. طراحی 31 اسم وب سایت برای مجلات رشد اقدام تازهی است که انجام دادیم. برای اجرایی کردن مصوبه 828 قانون شورای عالی آموزش و پرورش ساماندهی منابع آموزشی و پرورشی به سازمان سپرده شده است.
معاون وزیر اضافه نمود: براساس این آیین نامه اجرایی هر ناشری که مایل باشد آثارش در سازمان تایید گردد آن را ارسال می نماید و کمیته داوری آن را آنالیز خواهد نمود و نشان استاندارد بر آن نصب می نماید. شبکه ملی رشد سال جاری با قوت بیشتری توسعه پیدا کرد که منبعی از محتواهای مورد احتیاج دانش آموزان و معلمان است و 10 هزار محتوا در آن بارگذاری شده است. این شبکه در آینده از نظر زیرساختی تقویت می گردد و محتوا و نرم افزار آن هم غنی خواهد شد.
توزیع کتب درسی براساس پایه های تحصیلی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره توزیع کتب درسی گفت: در میان پایه ها توزیع کتب درسی هیچ مسئله ای وجود ندارد؛ سال جاری در یک ماه اخیر با ثبت سفارش در پایه های انتقالی روبرو بودیم و در پایه دهم هم ثبت سفارش و توزیع کتب درسی شکل عادی نداشتیم به علت اینکه ثبت نام دانش آموزان در سامانه سیدا مشکل داشت اما این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده است.
وی اضافه نمود: تا به امروز در دوره ابتدایی 96.92 درصد، دوره اول متوسطه 87.22 درصد، دوره دوم متوسطه 83.07 درصد، ثبت سفارش کتب درسی داشته ایم و در مجموع 91.96 درصد ثبت سفارش انجام شده که 89.98 درصد ثبت نام دانش آموزان بوده است از این آمار 9 درصد دانش آموز هنوز ثبت سفارش ننموده اند.
دانش آموزان در مهر، آبان و آذر می توانند از رمزینه ها بهره برداری نمایند که یاری قابل توجهی در غنی سازی یادگیری می نماید
ملکی در پاسخ به سوال پانا مبنی بر موثر بودن استقرار رمزینه ها در کتب درسی در شرایط کرونایی اظهار کرد: رمزینه در تمام کتب دسی نصب شده و حدود 25 درصد محتواها را شامل می گردد دانش آموزان در مهر، آبان و آذر می توانند از این رمزینه ها بهره برداری نمایند که یاری قابل توجهی در غنی سازی یادگیری می نماید.
معاون وزیر اضافه نمود: در شرایط کرونایی باید از موضوعات نوشتاری و مکتوب کم کنیم و به وسایل ارتباطاتی بیافزاییم این مساله بسیار موثر است لذا آموزش معلمان باید در این راستا جدی گرفته گردد تا رمزینه ها موثرتر باشد.
هیچ بخشی از کتب درسی سال جاری حذف نمی گردد
برنامه درسی فشرده طی یکی دو روز آینده به استان ها ابلاغ خواهد شد
وی بعلاوه اطلاع داد هیچ بخشی از کتب درسی سال جاری حذف نمی گردد معلمان با تکیه بر موارد اساسی باید تدریس داشته باشند. در برنامه درسی کرونایی به علت محدود شدن زمان تکیه بر مفاهیم و ارزش های اساسی داریم که تحت اسم برنامه درسی فشرده نام دارد یعنی چیزی از کتاب حذف نمی گردد بلکه محتوای برنامه درسی تعدیل می گردد؛ برنامه درسی فشرده هم طی یکی دو روز آینده به استان ها ابلاغ خواهد شد.
منبع: خبرگزاری پاناgardeshia.ir: گردشیا: مجله سفر و گردشگری
picoro.ir: پیکورو: وبلاگ ماشین و خودرو