نخستین دانشجوی مجازی مجهز به هوش مصنوعی در یک دانشگاه مجازی چینی

به گزارش مجله سرگرمی، دنیای آینده از هر نظر دنیای شگفت انگیزی خواهد بود. یکی از جنبه های آن، آموزش خواهد بود. تصور کنید که در دنیای آینده به دانشجوهای دهه های پیش یا قرن پیش، به خاطر آن همه وقت تلف کردن برای حفظ کردن چیزهایی که می گردد به راحتی به صورت ابری روی شبکه یا روی یک تراشه به آنها دسترسی داشت، بخندند و البته آنهایی که دلسوزتر باشند به حال ما خون گریه نمایند!

نخستین دانشجوی مجازی مجهز به هوش مصنوعی در یک دانشگاه مجازی چینی

اما خبر جدید را بخوانید و تخیل خود را به کار گیرید:

هوآ ژیبینگ، نخستین دانشجوی دانشگاه Tsinghua پکن شده و در این دانشگاه نام نویسی نموده است. همین سه شنبه هفته پیش او این کار را انجام داد.

اما این دانشجوی دختر، یک دانشجوی عادی نیست، او یک دانشجوی مجازی دارای هوش مصنوعی است. در واقع دانشمندان را با سیستم مدل سازی هوش مصنوعی موسوم به Wudao 2.0 خلق نموده اند.

حالا چینی ها یک دانشجو دارند که ظاهر و صدایش خودشان آفریده اند، همچنانکه پشت زمینه دانشگاه مجازی او که در وبلاگ ویدئویی اش هم دیده می گردد تصنعی است.

نخستین بار در ژوئن بود که در همایش هوش مصنوعی آموزشگاه پکن، از او رونمایی شد.

کلا هدف از Wudao 2.0 این است که ماشین ها را قادر به فکر کردن مانند انسان ها کند و به آنها امکان بدهد که آزمون تورینگ را بگذرانند. آن هم در چیزهایی مانند شاعری، خلاصه کردن متن ها، پاسخ به سؤالات و طراحی.

آزمون تورینگ را شاید بدانید که چیست:

آزمایش تورینگ Turing test، با نام اصلی بازی تقلید، توسط آلن تورینگ و در سال 1950 معرفی گردید، این آزمایش دربارهٔ توانایی یک ماشین برای ارائه رفتارهای هوشمندانه برابر یا غیرقابل تمایز از رفتارهای یک انسان است. تورینگ پیشنهاد کرد که یک ارزیابی نماینده انسانی مصاحبهی زبان طبیعی بین یک انسان و یک ماشین که قصد فراوری پاسخ های شبه انسانی دارد، را قضاوت نماید. ارزیابی نماینده فقط از این موضوع اطلاع دارد که یکی از دو شریک در مصاحبه یک ماشین است و همه مشارکت نماینده ها از یکدیگر تفکیک شده اند. در اینجا اگر ارزیابی نماینده نتواند ماشین را از انسان تشخیص دهد، گفته می گردد که ماشین آزمایش را پشت سر گذاشته است.

هوآ ژیبینگ، جدیدترین دانشجوی دانشگاه Tsinghua در دپارتمان فناوری و علوم کامپیوتر است و انتظار می رود از یک دانشجوی عادی سریع تر یاد بگیرد.

او پیش از این استعدادها و علایقی در زمینه ادبیات و هنرهای زیبا از خود نشان داد و می تواند ترانه ها و اشعاری بسراید و تصاویری طراحی کند.

استاد علوم کامپیوتر این دانشگاه به نام تنگ جی گفته است که هوآ ظرفیت شناختی یک کودک شش ساله را دارد، اما تصور می گردد که ظرف یک سال، توانایی یک کودک 12 ساله را پیدا کند.

هوآ در وبلاگ ویدئویی اش در شبکه اجتماعی چینی Weibo می گوید که من به ادبیات و هنرهای زیبا از زمان تولدم، معتاد هستم. من به دانستن در خصوص تولدم علاقه مند هستم. چگونه متولد شدم؟ آیا می توانم خودم را بشناسم؟!

پروفسور تنگ می گوید که هوآ با هر کاراکتر مجازی با هوش مصنوعی که تا حالا ساخته شده، تفاوت دارد. چرا که توانایی استدلال و تعامل احساسی دارد.

تنگ و همکارانش دوست دارند که او ساحب هوش احساسی یا EQ بالاتری بگردد و بتواند زمانی با انسان های واقعی، مستقلا ارتباط برقرار کند.

در سیستم Wudao 2.0 حدود 1.75 تریلیون پارامتر، سخن گفتن و شعرسرایی و فهم تصاویر را شبیه سازی می نمایند. این در حالی است که در برنامه مشابه Switch Transformer گوگل 1.6 تریلیون پارامتر، ایفاگر وظیفه بودند.

چین در سال های اخیر به شدت در زمینه هوش مصنوعی فعالیت و سرمایه گذاری می نماید. بعضی کارهای چینی ها و ابرقدرت های دیگر را فعلا بعضی ممکن است نوعی سرگرمی یا تبلیغات تصور نمایند، اما دنیای آینده با ظرفیت هوش مصنوعی، دنیای متفاوت خواهد بود و شکاف فناوری به واسطه همین فناوری دیگر بین کشورهای مختلف از شکاف به فواصل نجومی خواهد رسید!

به نظرتان این مجازی سازی انسان ها و هوش مصنوعی به کجاها خواهند رسید. آیا ممکن است که جوامع مجازی هم شکل بگیرند؟ ایا ممکن است که این جوامع مطلوب تر از جوامع انسانی بشوند؟ مثلا اخلاق مدارتر، خلاق تر و هنرمندتر؟ یا اینکه اصلا ممکن است داشتن چنین جوامعی برای مدل های چینی مملکت داری، دردسر کمتری نسبت به جوامع انسانی همواره دردسرساز داشته باشند؟!

ویدئوی این دانشجوی مجازی را را در یوتیوب ببینید.

salmandiar.ir: دیار سلمان | مجله گردشگری و مسافرتی

samitm.ir: مجله سامی | وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

sctm.ir: تیم علمی | مجله علمی و دانشگاهی، مقالات علمی

منبع: یک پزشک
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 148382

به "نخستین دانشجوی مجازی مجهز به هوش مصنوعی در یک دانشگاه مجازی چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین دانشجوی مجازی مجهز به هوش مصنوعی در یک دانشگاه مجازی چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید