ناسا در مورد وقوع سیل ویرانگر در ایران هشدار نداده است

به گزارش مجله سرگرمی، طی روز گذشته خبری دست به دست در فضای مجازی مبنی بر هشدار سازمان ناسا به وقوع سیل ویرانگر در 72 ساعت آینده در برخی استان های کشور منتشر شده است که سازمان هواشناسی در واکنش به این خبر گفت: شایعه است.

ناسا در مورد وقوع سیل ویرانگر در ایران هشدار نداده است

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، طی روز گذشته خبری دست به دست در فضای مجازی مبنی بر هشدار سازمان ناسا به وقوع سیل ویرانگر در 72 ساعت آینده در برخی استان های کشور منتشر می شود .

در این مطلب ادعا شده است: سازمان ناسا آمریکا در هشداری به مقامات ایران گفت که مردم ایران را برای رویارویی با شدیدترین و سهمگین ترین سیل تاریخ ایران آماده کند. سازمان هواشناسی آمریکا به مقامات ایران هشدار داده است که احتمالا در سیل چند روز آینده در ایران احتمالا هزاران نفر کشته خواهند شد و از مقامات ایران مصرانه خواسته فورا ستاد های بحران تشکیل دهند. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه فوری با پیش بینی سیل ویرانگر در ایران، در حال اعزام نیرو های صلیب سرخ دنیای و غذا و دارو و چادر به ایران است .

در این مطلب ادعا شده است:

بارش هایی حتی مهیب تر از بارش های اخیر گلستان در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختکمک، لرستان و دامنه های زاگرس در خوزستان و اصفهان و شیراز رخ خواهد داد.

ایران، پر باران ترین کشور در آسیا و اروپا در دو هفته آینده خواهد شد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در پاسخ به خبرنگار میزان درباره این اطلاعیه گفت : شایعه است

صادق ضیائیان، مدیر کل پیش بینی و کنترل کیفیت سازمان هواشناسی در واکنش به این خبر گفت: شایعه است و این موضوع را تکذیب می کنیم.

ضیائیان در ادامه اعلام نمود: طی 24 ساعت آینده بارش هایی را روی خلیج فارس و دریای عمان داریم که جزایر اطراف را هم در بر می گیرد، ولی این بارش ها در حد معمول است. در مناطق سیل زده هم در جنوب استان کرمان شرق هرمزگان و جنوب شرقی سیستان و بلوچستان هم بارش هایی را داریم، ولی بارش ها حداکثر در جنوب کرمان به 25 تا 30 میلیمتر برآورد می شود که نسبت به بارش های این یک هفته گذشته عدد قابل توجهی نیست .

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: بارش هایی پراکنده ای را در سایر استان ها مثل کرمان، فارس، اصفهان و غرب یزد و همچنین بخش هایی از کهگیلویه وبویر احمد و چهارمحال بختکمک و حتی لرستان بارش های خفیف و پراکنده را طی امروز شاهد هستیم. در سواحل دریایی خزر بارش هایی وجود دارد، ولی برای روز چهارشنبه به جز بارش معقول و متعادل در استان گیلان و جنوب سیستان و بلوچستان بارش دیگری در کشور نداریم .

این اطلاعیه یقینا و قطعا شایعه و کذب محض است

ضیائیان همچنین درباره شرایط دو روز آینده گفت: در روز پنج شنبه هم بارش ها محدود به گیلان و بخش هایی از استان اردبیل می شود. این بارش ها در حد نرمال و طبیعی است و در اثر ورود امواج متناوب این هفته و هفته آینده شاهد بارش هستیم، ولی این اطلاعیه یقینا و قطعا شایعه است و کذب محض است .

وی در توضیح بیشتر اینکه در این اطلاعیه آمده است بارش ها بین 200 میلیمتر بارندگی و در هسته بارش تا 900 میلیمتر خواهد بود اضافه کرد: این حجم از بارش هایی را که در این اطلاعیه بیان شده از را پیش بینی نمی کنیم و قطعا در چند روز آینده و هفته آینده اتفاق نخواهد افتاد .

مدیر کل پیش بینی و کنترل کیفیت سازمان هواشناسی در ادامه درباره اینکه در این مطلب عنوان شده نیروهایی برای کمک رسانی در حال اعزام به کشور هستند گفت: این موضوع هم به هیچ عنوان صحت ندارد .

ضیائیان در ادامه در پاسخ به این سوال که هواشناسی از چند روز قبل می تواند وقوع سیل را پیش بینی کند؟ گفت: به عنوان مثال سیل اخیر سیستان و بلوچستان را روز سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته اطلاع رسانی کردیم و سیل شنبه در سیستان رخ داد.

هواشناسی از چند روز قبل می تواند وقوع سیل را پیش بینی کند؟

وی در ادامه در واکنش به این سوال که این امر یعنی سازمان هواشناسی می تواند 3 روز قبل از وقوع سیل هشدار صادر کند گفت: همیشه به این صورت نیست وقتی که نقشه ها هم خوانی کافی را داشته باشند می توانیم 72 یا 48 ساعت قبل اطلاع رسانی کنیم. باید به یقین برسیم که قرار است سیل و اتفاق ناگوار دیگری رخ دهد تا اطلاع رسانی کنیم .

ضیائیان در ادامه افزود: برخی مواقع مثلا 3 ماه فصل بهار و تابستان سیستم هایی داریم که حتی تا 6 ساعت قبل اطلاع رسانی سیل را انجام می دهند. اطلاع رسانی بسته به نوع سیستم دارد. سیستم هایی که بیشتر محلی هستند و دامنه فعالیتشان کم است و در یک نقطه پایین اتفاق می افتند پیش بینی پذیری آن ها سخت است و معمولا نمی توانند خیلی زود اطلاع رسانی کنند و این مورد در همه جای دنیا به این شکل است و معمولا از 72 ساعت تا 6 ساعت قبل از وقوع پدیده سازمان های هواشناسی در سراسر دنیا می توانند اطلاعیه صادر کنند .

منبع:میزان

،

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66819

به "ناسا در مورد وقوع سیل ویرانگر در ایران هشدار نداده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا در مورد وقوع سیل ویرانگر در ایران هشدار نداده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید