میانگین عمر بیش از 22 هزار ناوگان باری ایران 27 سال است
به گزارش مجله سرگرمی، مرکز پژوهش های مجلس بیان کرد: میانگین عمر بیش از 22000 ناوگان باری ایران تقریباً 27 سال است.

به گزارش ، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز در گزارشی با عنوان تحلیلی بر تقاضای واقعی ناوگان حمل و نقل ریلی در کشور و توانمندی ساخت داخل آورده است؛ هدف اصلی این گزارش پاسخ به این سؤال است که آیا توانمندی ساخت داخل شرکت های واگن سازی جوابگوی احتیاج واقعی ناوگان حمل و نقل ریلی کشور است یا خیر.
بر اساس این گزارش احتیاج واقعی ناوگان حمل و نقل ریلی در دو بخش نوسازی ناوگان فرسوده و افزایش تعداد ناوگان به منظور توسعه حمل و نقل ریلی قابل طرح است. آنالیز ها نشان می دهد میانگین عمر بیش از 22000 ناوگان باری ایران تقریباً 27 سال است. همچنین، کم ترین و بیش ترین سن ناوگان مسافری به ترتیب برابر نوساز و 62 سال است و حدود 45 درصد از لکوموتیو های موجود، بیش از 40 سال عمر دارند که با توجه به طراحی ناوگان برای عمر 30 سال که با تعمیرات مناسب قابل افزایش تا 40 سال نیز است بخشی از ناوگان موجود فرسوده محسوب می شوند و احتیاج به جایگزینی دارند و این در حالی است که با افزایش بهره وری می توان با ناوگان و بار قابل حمل ریلی موجود به اهداف رسید و صرفاً برای نوسازی ناوگان باری احتیاج به ناوگان نو است.
بر اساس مطالعات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، اگر چه بهره وری از ناوگان مسافری مناسب بوده، ولی متأسفانه حمل و نقل مسافر ریلی بین شهری برای شرکت های خصوصی سود آور نبوده و پیش بینی احتیاج 650 دستگاه واگن مسافری تا سال 1400 واقع بینانه به نظر نمی رسد.
همچنین نتایج آنالیز ها نشان می دهد که پیش بینی های اجرا شده در اسناد بالادستی جهت معین احتیاج ناوگان حمل و نقل ریلی باید به صورت واقع بینانه و با توجه به تجربه های قبلی مورد بازنگری قرار گیرد. در صورتی که نوسازی ناوگان فعلی در اولویت قرار گیرد شرکت های داخلی توانمندی ساخت و تأمین احتیاج داخل را دارند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوانrugozar.ir: مجله روگذر: مجله اخبار گردشگری
fastnote.ir: یادداشت سریع: گلچین اخبار و مقالات روز