موسوی: در ماه های آینده نتایج خوبی از سفرهای ظریف آشکار خواهد شد

به گزارش مجله سرگرمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در کافه خبر خبرنگاران به سفرهای بی سابقه ظریف اشاره کرد و گفت در اینده نتایج ان اشکار خواهد شد.

موسوی: در ماه های آینده نتایج خوبی از سفرهای ظریف آشکار خواهد شد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، سیدعباس موسوی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در کافه خبر خبرنگاران در پاسخ به این سوال که دستاوردهای سفرهای بی سابقه وزیر خارجه به چندین کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟برخی مخالفین از این سفرها انتقاد کردند و آن را بی ثمر دانستند ؟ گفت:

سفرها و دیدارهای خارجی بخشی از دیپلماسی محسوب می شود. حتما اگر این سفرها دستاوردی در بر نداشت برنامه ریزی و انجام نمی شد. در مقطعی که هجمه ها علیه جمهوری اسلامی ایران به اوج رسیده بود و اتهاماتی نیز زده می شد لازم بود این تحرک دیپلماتیک از سوی ایران نشان داده شود که در قالب یک دیپلماسی فعال و متوازن صورت گرفت که توازن آن را می توان از سفر به اروپا تا منتهی علیه شرق آسیا و حتی در منطقه مشاهده کرد که از همین رو به نقطه و یا منطقه خاصی تعلق نداشت.

در آینده این سفرها ادامه خواهد داشت و مقام های خارجی نیز به ایران خواهند آمد که در شش ماهه دوم سال برنامه ریزی ها مختلف انجام می گیرد. با اقدامات گوناگون از جمله امضای تفاهم نامه ها و غیره دستاوردهای سیاسی و اقتصادی این سفرهای انجام شده در ماه های آینده به خوبی آشکار خواهد شد.

موسوی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادهای فرانسه همچنان پابرجاست؟ گفت:

با توجه به شروطی که گذاشته شد و از جمله آن موافقت ترامپ با این طرح بوده، رایزنی ها همچنان ادامه دارد. بنده در موضع گیری اخیر اعلام کردم که اروپایی ها دست به ابتکارات و اقداماتی زده اند که متاسفانه باید برای آن از آمریکا اجازه بگیرند. کشوری که دیگر عضو برجام نیست! از همین رو بار دیگر نسبت به وضعیتی که این کشورها دچار آن هستند ابراز تأسف می کنم. البته استقلال آنان به خودشان بستگی دارد ولی آنچه که به ما مربوط است و در آخرین پیگیری های انجام شده مورد تاکید قرار گرفت این است که اروپایی ها در قبال انجام تعهداتشان اقدامات قابل توجهی را مانند خرید اعتباری نفت ایران، دادن اعتبار به ایران، بازگرداندن پول نفت به ایران و غیره را انجام دهند که متاسفانه همچنان منتظر کسب تکلیف هستند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که برخی در ایران اعلام کردند که مذاکرات آقای عراقچی در پاریس باخت چرا که اعلام گام سوم برجامی ایران منوط به این مذاکرات بود و اگر موفقیت آمیز بود این گام اجرایی نمی شد. چقدر این حدس ها صحت دارد؟ گفت:

ایران هم گام های برجامی خود را برنامه ریزی و اجرایی می کند و هم به دیپلماسی فرصت می دهد. اروپا مدعی حفظ برجام بدون حضور آمریکا بود. اما در نهایت نتوانستند و جمهوری اسلامی ایران هم بر اساس برجام گام های کاهشی را شروع کرد تا توازنی بین حقوق و تکالیفش در این توافق ایجاد شود. حتی گام چهارم هم در حال طراحی است و اگر بار دیگر تلاش های اروپایی ها به نتیجه نرسد ایران خیلی منتظر نمی ماند تا آنها از آمریکا اجازه بگیرند. آنچه که برای ایران مهم است عملی شدن تعهدات اروپاست که تا کنون اتفاق نیفتاده است.

مشروح مصاحبه خبرنگاران با سیدعباس موسوی را اینجا بخوانید.

310 310

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 45700

به "موسوی: در ماه های آینده نتایج خوبی از سفرهای ظریف آشکار خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسوی: در ماه های آینده نتایج خوبی از سفرهای ظریف آشکار خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید