مهم ترین عوامل و علت ریزش ابرو در افراد چیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، ریزش ابرو از عوامل متعددی، چون برهم خوردن تعادل هورمون ها، رژیم غذایی نامناسب، مسائل پوستی و ... نشات می گیرد. معین علت ریزش ابرو لازمه انتخاب بهترین راه درمان است.

مهم ترین عوامل و علت ریزش ابرو در افراد چیست؟

به گزارش ، زیبایی و پرپشت بودن ابرو ها در زیبایی چهره و جوان به نظر رسیدن تأثیر کاملاً مستقیم دارد. گاهی با افزایش سن شاهد ریزش تار های ابرو و کم پشت شدن آن ها هستیم که یک مسئله ناراحت نماینده است. اما چه عواملی باعث ریزش مو های ابرو می شود؟ ریختن تار های موی ابرو معمولاً مسئله جدی و مهمی نیست و با شناسایی علت و پیگیری به موقع، متوقف خواهد شد. در این مقاله قصد داریم به معرفی علت ریزش ابرو بپردازیم. با ما همراه باشید.

پرپشتی ابرو ها به دلایل مختلفی بستگی دارد. اگر یکی از ابرو ها یا هر دوی آن ها نازک شود، می تواند به سبب نوعی عفونت، بعضی شرایط پوستی، تغییرات هورمونی یا بیش فعالی سیستم ایمنی باشد. کمبود های تغذیه ای، آسیب های جسمی یا استرس عاطفی به مرور زمان ریشه تار های ابرو را سست و ضعیف می نمایند. شناخت دلیل اصلی ریزش ابرو یاری می نماید با توجه به شرایط بهترین راه درمان را انتخاب کنیم.

آلوپسیا آره اتا (alopecia areata) یک بیماری خود ایمنی است و یک علت ریزش ابرو محسوب می شود. این بیماری، سیستم ایمنی بدن به اشتباه بخشی از بدن را دشمن می شناسد و به آن حمله می نماید؛ در نتیجه رشد فولیکول های مو، کُند یا متوقف می شود. این بیماری در سه شکل ظهور می نماید:

طاسی منطقه ای

ریزش تمامی مو ها

زخم شدن پوست سر در کنار کچلی و ریزش ابرو

پزشکان هنوز ریشه آلوپسیا را کشف ننموده اند، اما می گویند زمان غیر فعال بودن بیماری رشد مو ها به حالت طبیعی بازمی شود. این عارضه می تواند بر ناخن های دست و پا اثر بگذارد و آن ها را ضعیف و مریض کند.

بدن انسان به مواد مغذی از جمله منابع انرژی (کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها)، اسید آمینه و اسید چرب، ویتامین ها و مواد معدنی احتیاج دارد. وجود بعضی از این مواد برای رشد مو ضروری بوده و کمبود آن ها در بدن یک علت ریزش ابرو محسوب می شود.

کمبود ویتامین A یا کمبود روی رشد سلولی را کند نموده و اجازه نمی دهد بدن روغن مرطوب نماینده طبیعی فراوری کند. سایر کمبود های جدی بدن که منجر به ریزش مو ها می شود، عبارت اند از:

کمبود بیوتین (ویتامین B-7)

کمبود ویتامین C (افزایش کلاژن)

کمبود آهن

کمبود ویتامین های E، B-12 و D

کمبود سیستئین

کمبود اسید های چرب امگا 3،

اگزما نوعی التهابی پوستی است که سبب خارش، قرمزی و سوزش پوست می شود. این عارضه توسط سیستم ایمنی بیش فعال برانگیخته می شود و ممکن است موقت یا دائمی باشد. حال چطور باعث ریزش ابرو می شود؟ از آنجا که فولیکول های مو در منافذ پوست تعبیه شده اند، تحریک پوست می تواند بر رشد مناسب مو ها تأثیر بگذارد.

پسوریازیس نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن سلول های پوست به سرعت تکثیر می شوند و لکه های قرمزرنگ، زبر، پوسته پوسته و دردناک را تشکیل می دهند. این بیماری فولیکول های مو را مسدود نموده و رشد مو ها را متوقف می نماید؛ در نتیجه می توان آن را علت ریزش ابرو دانست.

این نوع التهاب پوستی در اثر تماس با آلرژن یا یک ماده محرک سمی اتفاق می افتد. فرد مبتلا احساس خارش و سوزش را تجربه می نماید و اگر نواحی اطراف ابرو ها آسیب ببیند، التهاب حاصل از آن ممکن است رشد موی ابرو را مهار کند.

درماتیت سبورئیک یک بیماری ماندگار است. عامل این بیماری نوعی قارچ به نام مالاسزیا یا فراوری بیش از حد روغن توسط پوست شناخته می شود که باعث شوره سر و ابرو ها خواهد شد.

کچلی قارچی نوعی عفونت پوست مسری است که بر اثر حمله نوعی قارچ به ساقه مو ایجاد می شود. این اختلال پوستی سبب قرمزی، خارش و تاول پوست می شود. به محض ظهور ضایعات قارچی، مو ها می ریزند و یک بخش طاس روی ناحیه مورد ظاهر خواهد شد.

بیماری تیروئید یک علت بسیار مهم ریزش ابرو است. میدانیم غده تیروئید مسئول فراوری هورمون سوخت و ساز بدن است. هنگامی که میزان فراوری هورمون متابولیسم خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، تعادل بدن از بین رفته و بعضی از فعالیت های طبیعی مانند رشد مو مختل می شود.

بیماری هانسن (جذام) یک بیماری باکتریایی است که به صورت زخم هایی در سراسر پوست بدن ظهور می نماید. جذام کبدی عامل جراحات پوستی، بی حسی و ضعف اندام ها و ریزش موی کل بدن است.

استرس و اضطراب بیش از حد با ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی از جمله کاهش اکسیژن رسانی به فولیکول های مو و تغییر سطح هورمون های بدن، در ریزش مو های ابرو نقش مهمی ایفا می نماید.

از دیگر دلایل مهم ریزش موی بدن از جمله ابروها، بارداری و زایمان است. در دوره بارداری سطح هورمون های بدن به کرات تغییر می نماید و این نوسانات شدید، در کنار هزاران عوارض دیگر، چرخه رشد مو ها را مختل نموده و سبب ریزش مو در بارداری می شود.

این عارضه نوعی ریزش موی موقتی است که مو های بدن به شکل پراکنده کم پشت می شوند و به طرز غیرطبیعی می ریزند. این حالت می تواند در اثر استرس، شوک، تروما یا تغییرات هورمونی ایجاد شود.

میزان استروژن در بدن خانم ها و تستوسترون بدن آقایان با گذشت زمان و افزایش سن کاهش می یابد. از این رو طبق آمار، هر دو گروه پس از 40 سالگی ریزش اولین تار های ضعیف و نازک موی سر و ابرو را تجربه خواهند کرد؛ به همین علت، می توان افزایش سن را یک علت ریزش ابرو دانست.

برداشتن بیش از حد ابرو ها به پوست این نواحی آسیب جزئی وارد می نماید و در نهایت ممکن است رشد مو ها در آن نقطه خاص متوقف شود. همچنین آرایش سنگین و استفاده مداوم از مداد ابروی نامرغوب در دراز مدت باعث کم پشت شدن ابرو ها و ریختن آن ها می شود.

داروی اسیترتین: داروی آسیترتین یک داروی رتینوئیدی که برای درمان شرایط پوستی مانند پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرد، موجب ریزش موی بدن می شود.

داروی والپروئیک اسید: یک داروی ضد تشنج که برای درمان تشنج و اختلال دو قطبی تجویز می شود و از عوارض آن ریزش موی سر و ابروهاست.

دارو های شیمی درمانی: دارو های شیمی درمانی به گونه ای طراحی می شوند که به تمام سلول هایی که سریع تکثیر می شوند، از جمله فولیکول های مو حمله نمایند. به همین علت با شروع دوره شیمی درمانی، موی سر، ابرو و بدن بیماران کاملاً می ریزد.

ریزش ابرو به سبب مسائل ژنتیکی چندان رایج نیست؛ اما نمی توان احتمال آن را ندید گرفت. بعضی از این شرایط عبارت اند از:

اکتودرمال دیسپلازی

این نام به مجموعه ای از اختلالات ژنتیکی اطلاق می شود که پوست، مو، ناخن و دندان را تحت تأثیر قرار داده و به آن ها آسیب می زنند. ریزش پراکنده ابرو، مژه یا سایر قسمت های بدن از عوارض رایج این بیماری ها است.

سندرم نترتون

این شرایط روی پوست، مو و سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد، مو ها را نازک و شنماینده می نماید و به راحتی موجب ریزش آن ها می شود. این عارضه ژنتیکی از کودکی فرد را درگیر می نماید.

علت ریزش ابرو؛ ژنتیک

دیگر علت های ریزش ابرو که کمتر رایج اند

از دیگر علل کمتر رایج ریزش ابرو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تابش و تشعشعات نور خورشید

بیماری آمیلوئیدوز

سارکوئیدوز

سوختگی های شیمیایی

تریکوتیلومانیا، اختلال کندن موی وسواسی

سرطان سلول بازال

مایکوزیس فونگوئید، لنفوم پوستی با منشأ لنفوسیت های T

سرطان سلولی فلسی

بیماری سفلیس

مشکل ریزش ابرو با راه چاره های خانگی و بعضی از ترکیبات گیاهی در مدت زمان کوتاه قابل حل است؛ بعضی از محبوب ترین ترفند های درمان ریزش ابرو عبارت اند از:

قطره موضعی بیماتوپروست

کورتیکواستروئید موضعی یا تزریقی

محلول ماینوکسیدیل

طب سوزنی

داروی ضد التهابی آنترالین

هورمون درمانی

رژیم غذایی سالم

روغن کرچک

دانه شنبلیله

روغن رزماری

روغن بادام

سیر

وازلین

سرم تقویتی

کاشت ابرو یا میکروبلاستیک ابرو

موی ابرو درست همانند موی سر احتیاجمند مراقبت و رسیدگی است. همان بیماری هایی که رشد موی سر را تضعیف می نمایند، ریشه موی ابرو را نیز سست نموده و باعث نازک شدن تار ها و در نهایت کم پشت شدن ابرو می شوند.

منبع: ستاره

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 88654

به "مهم ترین عوامل و علت ریزش ابرو در افراد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین عوامل و علت ریزش ابرو در افراد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید