مناقشه قیمت در بازار مرغ

به گزارش مجله سرگرمی، مناقشه معین نرخ مصوب و گرانفروشی مرغ همچنان ادامه دارد.

مناقشه قیمت در بازار مرغ

در شرایطی که ستاد تنظیم بازار با استناد به یارانه پرداختی برای تامین نهاده های فراوری مرغ و تخم مرغ، نرخ مصوب این محصول را معین و به مرغداران ابلاغ می نماید، مرغداران این نرخ ها را پایین تر از قیمت تمام شده و عامل زیان خود تلقی می نماید. نرخ مصوب مرغ منجمد در آبان ماه پارسال 8 هزارو 900 و مرغ گرم 9 هزار و 800 تومان بود اما با رشد هزینه تمام شده فراوری در اسفندماه سال گذشته نرخ مرغ هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم به 11 هزار و 500 تومان افزایش یافت با این وجود همیشه مرغداران با خودداری از عرضه گوشت مرغ به نرخ مصوب،

قیمت تمام شده این محصول را بالاتر از قیمت های مصوب پیشنهادی وزارت جهاد کشاوزی و نهایت نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار تلقی می نمایند همچنین برخوردهای نظارتی در بازار مرغ نیز قادر نبوده تا فروشندگان را ناچار به عرضه مرغ به نرخ مصوب کند. این در حالی است که سیر نزولی قیمت مرغ طی چند هفته گذشته موجب شد تا ستاد تنظیم بازار خرید مرغ به نرخ مصوب تنظیم بازاری برای مقابله با ریزش بیشتر قیمت ها را در دستور کار قرار دهد.

اما مرغداران با انتقاد نسبت به نرخ مصوب مرغ از معین تکلیف نرخ های جدید در جلسه روز دوشنبه ستاد تنظیم بازار خبر می دهند.

  • معین تکلیف نرخ جدید مرغ

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغ داران گوشتی با بیان اینکه قیمت مرغ طی روزهای اخیر که تعطیلات بوده نسبت به روزهای گذشته تفاوتی نداشته است، گفت: قرار است روز دوشنبه هفته جاری نرخ جدید مصوب مرغ در جلسه ستاد تنظیم بازار آنالیز و تصویب گردد اما فراوری نمایندگان با پیشنهادات وزارت جهاد دراین زمینه موافق نیستند.

برومند چهارآئین، متوسط قیمت کنونی هرکیلوگرم مرغ زنده را 8 هزار و 250 تومان بیان کرد و اضافه نمود: در استان هایی مانند گلستان و گیلان قیمت این کالا از 8هزار تومان پایین تر است چون عرضه در این استان ها بر تقاضا پیشی دارد همچنین در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و آذربایجان غربی قیمت بالاتر از 8500 تومان است زیرا معمولاً در این استان ها کمبود عرضه داریم و قیمت مقداری بیشتر است.

او متوسط کشوری قیمت لاشه مرغ را 12 هزارتومان اعلام و گفت: قرار است در جلسه فردا نمایندگان تشکل ها نیز حضور داشته و از حقوق فراورینمایندگان دفاع نمایند، قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای مرغ زنده 8 هزار و 800تومان درب واحدهای مرغداری و 12 هزار و 960 تومان برای لاشه آن است اما این نرخ ها مورد قبول ما نیست

  • قیمت حدود 13 هزارتومانی مرغ

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغ داران گوشتی، گفت: قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری در شرایط کنونی باید 9 هزار و 500 تومان و لاشه مرغ کیلویی 14 هزارتومان باشد تا فراورینمایندگان زیان نکرده و مجبور به واردات این کالا نشویم. چهار آیین، گفت: قرار بود افزایش قیمت مصرف نماینده مرغ در جلسه دوشنبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار به تصویب برسد اما به دلیل بعضی ملاحظات از جمله ماه رمضان به تاخیر افتاد، اما به زودی نرخ جدید اعمال می گردد.

او با بیان اینکه تصمیم برای افزایش قیمت مرغ از یک ماه پیش گرفته شده است، اضافه نمود: با توجه به زیان انباشته مرغداران برای حفظ فراوری چاره ای جز افزایش قیمت نیست. و به نظر می رسد قیمت مصرف نماینده مرغ از 11 هزار و 500 به به 12 هزار و 960 تومان افزایش یابد. قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم مرغ زنده از مرغداران در مرغداری ها نیز از 7 هزار و 200 تومان به 8 هزار و 800 تومان افزایش می یابد.

*تکلیف نرخ مصوب فروش مرغ در جلسه روز دوشنبه ستاد تنظیم بازار تعیین می گردد.

*قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای مرغ زنده 8800 تومانی در واحد مرغداری و 12 هزار و 960 تومانی لاشه مرغ با مخالفت مرغداران روبرو شده است.

*قیمت پیشنهادی مرغداران برای هرکیلوگرم مرغ زنده در مرغداری 9 هزار و 500 و لاشه مرغ 14 هزارتومان است اما به نظر می رسد نرخ 12 هزار و 960 تومانی لاشه مرغ مصوب گردد.

rugozar.ir: مجله روگذر: مجله اخبار گردشگری

fastnote.ir: یادداشت سریع: گلچین اخبار و مقالات روز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 26642

به "مناقشه قیمت در بازار مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناقشه قیمت در بازار مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید