مقایسه دقیق کیش و قشم

به گزارش مجله سرگرمی، جزایر جنوب کشور مقاصدی فوق العاده برای سپری کردن تعطیلاتی رویایی هستند و خاطراتی متفاوت و به یادماندنی را برای شما رغم خواهند زد. در میان جزیره های زیبای جنوب کشور کیش و قشم از محبوبیت بیشتری در میان گردشگران برخوردار هستند و امکانات کامل رفاهی در آنان فراهم شده است. اما اگر هنوز تصمیم قطعی برای سفر نگرفته اید و به دنبال مقایسه کیش و قشم هستید در این مطلب خبرنگاران را دنبال کنید تا ویژگی های مختلف هر دو جزیره را به شما بگوییم و آن گاه بتوانید با آگاهی کامل بهترین تصمیم را برای سفر هیجان انگیزتان به جنوب کشور داشته باشید.

مقایسه دقیق کیش و قشم

جغرافیا

جزیره کیش حدود 90 کیلومتر مربع مساحت دارد و حداکثر ارتفاع آن از سطح آب های آزاد دنیا به 35 متر می رسد. این شهر هیچ رودخانه دائمی نداشته و از منابع آب شیرین زیرزمینی استفاده می گردد. آب و هوای جزیره کیش گرم و مرطوب بوده و میانگین آن در سال 26.6 درجه سانتی گراد است. در کیش به ندرت باران می بارد و می توان گفت که تنها عوامل باران زا در فصل زمستان و به صورت رگبار اتفاق می افتد. جزیره دارای درختان نخل خرما، کهور، اکالیپتوس و لور می باشد و البته در سال های اخیر تاکستان های آن نیز مشهور شده اند

برای مقایسه کیش و قشم اکنون به آنالیز ویژگی های جغرافیایی جزیره قشم در جنوب کشور می پردازیم. مساحت قشم 1491 متر مربع بوده و جالب است بدانید که این عدد دو برابر کل مساحت کشور بحرین (دومین جزیره بزرگ خلیج فارس) است. از نظر آب و هوا تفاوت زیادی میان دو جزیره وجود ندارد و میانگین دمای هوا جزیره قشم نیز 26 درجه سانتی گراد می باشد. مهم ترین گیاه منطقه جنگل های حرا هستند که سطح وسیعی از جزیره را پوشش داده اند. جالب است بدانید که درخت نخل به ندرت دیده می گردد.

ساحل

جاذبه اصلی جزایر جنوب کشور سواحل رویایی آن ها است بنابر این برای مقایسه کیش و قشم سواحل آن ها را مورد آنالیز قرار می دهیم. کیش جزیره ای کاملا گردشگری، پر از هتل های لوکس است که در کنار ساحل احداث شده اند و سازه ایی بسیار مدرن و شیک را در کنار دریا احداث نموده اند. انواع تفریحات آبی با امکانات روز در آن برگزار می گردد و قایق های لوکس در آن منطقه تردد می نمایند. پارک هایی زیبا در اطراف ساحل احداث شده اند و گردش در آن ها بسیار لذت بخش خواهد بود. در سراسر ساحل جهت برای پیاده روی کشیده شده که صندلی مخصوص دوچرخه سواری هم دارد. اگر مایل باشید می توانید انواع موتو، دوچرخه و اسکوتر را اجاره کنید و با استفاده از آن ها در نوار ساحلی جزیره گردش کنید.

منطقه مخصوص شنای خانم ها و آقایان جزیره از هم دور است و هر کدام در بخش متفاوتی از جزیره قرار دارند که از مرکز اصلی هتل ها دور است. ممکن است ساحل در سمت شما کاملا صاف و خالی از موج باشد اما در سمت دیگر جزیره طوفانی باشد. به همین دلیل حتما قبل از حرکت به سمت طرح سالم سازی شنا با آن ها تماس بگیرید و از باز بودن مرکز و امکان شنا در آب اطمینان پیدا کنید. شب های ساحل شور و هیجان خاص خود را دارد و تا نزدیکی بامداد جمعیت در آن قدم می زنند. رستوران ها و کافه های کنار ساحل باز هستند و زندگی جریان دارد.

قشم اما بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است و سواحل بسیار متنوعی دارد. گردشگران آن کم تر هستند و می توانید کنج دنجی به تماشای آبی بیکران دریا بنشینید. در بخش های متفاوت جزیره قشم ساحل های صخره ای, ماسه ای, گلی و سواحل جنگل های حرا دیده می شوند که هر کدام زیبایی خاص خودشان را دارند. ساحل صخره ای ریگو یا همان ساحل لاک پشت ها هم به خاطر لاک پشت هایش مشهور است.

در این جا نیز تفریحات دریایی رایج است و می توانید غواصی، اسکوتر زیر دریایی، فلای بورد، بنانا سواری، شاتل سواری، پاراسل و پارک آبی را امتحان کنید. امکان کرایه تاکسی و رکاب زدن در خط ساحلی قشم هم وجود دارد و البته در صورت خنک بودن هوا می توانید با دوچرخه در شهر هم تردد کنید.

رستوران ها

در مقایسه کیش و قشم باید بگویین که کیش دارای رستوران های بسیار متنوعی است که انواع و اقسام غذاهای ایرانی و بین المللی در آن ها پیدا می شوند. انواع فست فود ها تا رستوران های لوکس از مهمانان پذیرایی می نمایند و اجرای موسیقی زنده نیز در بسیار از آن ها برقرار است. باید بگوییم که قیمت این رستوران ها معمولا گران تر است و در زمان اوج سفر گاهی از رستوران های لوکس تهران هم گران تر هستند.

شکم گردی در قشم کمی متفاوت است. این جا از تنوع بالای رستوران ها خبری نیست اما انواع غذاهای لذیذ دریایی و غذاهای سنتی جنوب کشور در کیفیت بسیار بالا طبخ می شوند و می توانند تجربه ای هیجان انگیز برای شما باشند.

اقامت

کیش سال های زیادی است که بندری آزاد و یکی از مقاصد گردشگری کشورمان است. افراد زیادی هر سال با بودجه های متفاوت برای بازدید از این جزیره زیبا می روند و چند شبی را آن جا اقامت می نمایند. برای همین جزیره پر است از انواع و اقسام هتل ها و اقامتگاه های گوناگون که برای همه سلیقه ها مناسب است. از هتل های پنج ستاره بسیار لوکس گرفته با خدمات عالی و اتاق های رو به دریا تا متل هایی که بسیار مالی می توانید شب را در آن بمانید.

در مقایسه کیش و قشم باید بگوییم که البته هتل ها و اقامتگاه های قشم قابل مقایسه با کیش نیست و انتخاب ها بسیار محدودتر است، البته این بدان معنی نیست که برای اقامت در قشم با مشکل رو به رو می شوید این جا هم هتل های مجلل و اقامتگاه های مالی وجود دارد و خدمات کاملا مطلوبی را ارائه می دهند اما تنوع و کیفیت خدماتشان توانایی رقابت با جزیره مملو از گردشگر کیش را ندارد.

خرید

سفر به کیش از سال های دور به خاطر مراکز خرید متنوع و قیمت های ارزانش شهرت داشته است اما در همین ابتدا باید به شما بگوییم که دیگر از آن قیمت های ارزان خبری نیست. کیش اگرچه دارای مراکز خرید زیادی است اما باید درباره قیمت کالایی که می خواهید بخرید از قبل اطلاع داشته باشید چرا که ممکن است قیمتش در کیش گران تر هم باشد و علاوه بر هزینه بیشتر مجبورید زحمت حملش را هم بکشید. همچنین حتما از اصل بودن اجناسی که قصد خریدش را دارید اطمینان پیدا کنید.

فروشگاه های لوکس تر لوزما اجناس بهتری ندارند و ممکن است در یک مرکز خرید معمولی تر همان جنس را با قیمت مناسب تری پیدا کنید. در آخر توصیه آن است که همه زمان سفرتان را خرید اختصاص ندهید و بیشتر روی گشت و گذار در جزیره و تفریحات جذاب آن متمرکز شوید.

در مقایسه کیش و قشم باید بگوییم که قشم هم برای خرید بسیار مناسب است و در حال حاضر قیمت های آن نسبت به جزیره کیش مناسب تر هستند. این جا هم بندری آزاد است . پر از مراکز خرید و بازار های متنوع است که می توانید اجناس با کیفیت را با قیمت ها ارزان خریداری کنید. البته اطلاع از قیمت اجناس در شهر خودتان و مقایسه آن در بازارهای قشم هم بسیار مفید است و در کل خرید مطمئن تری خواهید داشت. ضمناً باید بگوییم که با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان افراد کم تری به جزایر جنوب ایران سفر می نمایند و اگر قصد شما از سفر خرید است بهتر است در این فصل به کیش یا قشم سفر کنید.

دیدنی ها

در مقایسه کیش و قشم در بخش دیدنی ها باید بگوییم که جزیره کیش دارای مناطقی مانند باغ پرندگان و پارک دلفین ها، شهر زیرزمینی کاریز، پارک آبی و کشتی در حال غرق شدن یونانی می باشد. در واقع بیشتر دیدنی های شهر و جذابیات های آن تفریحات مدرن و دریایی هستند.

جزیره قشم اما بسیار پهناور است و تاریخی پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته به همین دلیل پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی است که می توانید چندین روز را به گشت و گذار در آن ها اختصاص دهید. جزایر ناز، مقبره بی بی مریم (تم سنیتی)، بام قشم، روستای لافت، سد گوران، روستای توریان، کاسه سلخ، تنگه عالی محمد، غار نمکدان، قلعه پرتغالی ها، تنگه چاهکوه، دره ستارگان، غار خربس، جنگل های دریایی حرا، آب انبار بی بی و گورستان های تاریخی قشم بخشی از دیدنی های منطقه هستند.

راه های دسترسی

یکی از مهم ترین بخش های مقایسه کیش و قشم راه دسترسی به آن ها است که البته می توان گفت که تقریبا شبیه به هم هستند. برای سفر به قشم سه انتخاب پیش روی مسافران واقع شده است که دو مورد از آن ها به وسیله خشکی و دریا و جهت سوم هوایی است. می توانید با ماشین یا اتوبوس های بین شهری به بندر عباس رفته و از آن جا سوار کشتی یا به قول محلی های اتوبوس های دریایی شوید و از آن جا به قشم بروید. اگر هم تمایل داشته باشید می توانید با خودرو شخصی خودتان به جزیره بروید در این صورت باید حدود 30 دقیقه از بندرعباس رانندگی کنید تا به بندر پل برسید و ماشین را با خودروبر یا لندینگ کرافت به جزیره منتقل کنید.

یکی از مطمئن ترین و ایمن ترین انتخاب ها سفر با قطار است. قطاری که از تهران به بندر عباس می رود و البته باید دقت داشته باشید که بلیط قرار را از قبل رزرو کنید چون همواره از چند روز قبل پر می شوند. از ایستگاه قطار تا اسکله حقانی 20 دقیقه با تاکسی راه است و همچنین اگر زمان داشته باشید گردش در شهر بندر عباس نیز انتخاب خوبی است. بنادر زیر به قشم مسافر می برند. هزینه ورود خودرو به قشم در سال 98، 75 هزار تومان و در نظر گرفته شده و برای بازگشت نیز باید نصف این مبلغ را هزینه کنید.

بندر پل به بندر لافت (قشم) و بلعکس (مسافر و خودرو)

بندر شهید باهنر (بندر عباس) به جزیره قشم و بلعکس

بندر شهید حقانی (بندر عباس) به جزیره قشم و بلعکس (مسافر)

اگر حوصله سفرهای جاده ای یا سپری کردن زمان طولانی در قطار را ندارید پرواز و خرید بلیط هواپیما نیز انتخاب مناسبی برای سفر به جزیره قشم هستند. پرواز تهران-قشم حدود یک ساعت و پنجاه دقیقه زمان می برد و البته دیگر خستگی راه را ندارید و در زمان صرفه جویی می گردد. فاصله هوایی تهران تا قشم 1072 کیلومتر می باشد.

اگر بخواهیم در مقایسه کیش و قشم راه های دسترسی را آنالیز کنیم باید بگوییم که تفاوت های چندانی ندارند و راه های دسترسی به کیش نیز همان سه گروه است اما بنادری که دارای اتوبوس و قایق دریایی برای سفر به کیش هستند به توضیح زیر است:

بندرلنگه به جزیره کیش و بلعکس (مسافر و خودرو)

بندر چارک به جزیره کیش و بلعکس (مسافر و خودرو)

بندر آفتاب به جزیره کیش و بلعکس (مسافر و خودرو)

هزینه ورود خودرو به کیش 350 هزار تومان اعلام شده و البته خودروی شما باید فراوری داخل مدل 95 به بالا و خارجی مدل 2010 به بالا باشد. خودروهای فراوری شده بین سال های 90 تا 95 و خودروهای خارجی بین 2005 تا 2010 تنها درصورت رزرو قطعی هتل و در همان زمان می توانند وارد جزیره شوند. یادتان باشد که تمامی مسافران کارت شناسایی معتبر همراه خود داشته باشند.

دقت داشته باشید که تمامی جهتهای دریایی بین بندر عباس و جزایر از ساعت 6 صبح تا 11 شب بوده و به خاطر طوفانی بودن دریا ممکن است برنامه ها به تاخیر بیفتند. پس بهتر است حتما از قبل آب و هوای منطقه را چک کنید.

پرواز مستقیم به کیش نیز گزینه دیگر سفر به جزیره است و حدود 1 ساعت و نیم در هواپیما خواهید بود. ضمناً می توانید در خود جزیره انواع خودروهای لوکس را اجاره کنید. به یاد داشته باشید که برای خرید بلیط قطار و رزرو بلیط هواپیما می توانید از خدمات خبرنگاران بهره ببرید.

mahsanblog.ir: سیستم مدیریت محتوای مهسان

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: الی گشت
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30103

به "مقایسه دقیق کیش و قشم" امتیاز دهید

1 کاربر به "مقایسه دقیق کیش و قشم" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه دقیق کیش و قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید