معرفی کتاب نظریه و عمل درباره کارگردانی، بازیگری و اجرا

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران ؛ کتاب نظریه و عمل درباره کارگردانی، بازیگری و اجرا یکی از دستاوردهای علمی بخش پژوهش چهل ویکمین جشنواره بین المللی فجر است که به وسیله صادق رشیدی و فاطمه عظیمی فرد، در حوزه تئاتر و ادبیات نمایشی گردآوری و ترجمه شده است و در سال 1401 از سوی انتشارت نمایش به چاپ رسیده است. این کتاب در 107 صفحه و با قیمت 65 هزار تومان در حوزه هنرهای نمایش وارد بازار کتاب شده است.

معرفی کتاب نظریه و عمل درباره کارگردانی، بازیگری و اجرا

کتاب مذکور شامل پنج فصل و هر فصل حاوی پنج مقاله که به وسیله افراد مختلف درباره تحلیل ها و روینمودهای نظری متفاوت درحوزه هنرهای نمایشی می باشد. فصل اول کتاب، مقاله ای است که به وسیله خانم آگنیشکا کارچ با عنوان تئاتر مردمی: تأثیر نظریه برشت بر فراوری و اجرای تئاتر 1789 به وسیله تئاتر خورشید آریان منوشکین، به نگارش درآمده است. و به معرفی آریان منوشکین و نظرات و آراء او در زمینه تئاتر مردمی و الگوبردار او از برشت پرداخته است.

کتاب در فصل دوم مقاله ای است بر پایه مطالعات نظری اخیر با عنوان همدلی در درام مدرن: اپرای سه پولی، که با آنالیز اپرای سه پولی برتولت برشت رویکردی پیرامون تئاتر و علوم اعصاب را بیان می نماید. این مقاله به وسیله الیزابت وینس نوشته شده است.

لیزا بیکلینگ مقاله فصل سوم این کتاب را با عنوان میخائیل چخوف، معنویت و تئاتر شوروی، به رشته تحریر درآورده است. وی در این مقاله به آنالیز آثار میخائیل چخوف، کارگردان دومین تئاتر هنری مسکو در سال های 1922 تا 1928 پرداخته و سیستم بازیگری او را مورد تحلیل قرار داده است.

نظریه فضای خالی در تئاتر و روانکاوی، عنوان مقاله است که در فصل چهارم این کتاب به وسیله اسلدانا میلیشویچ و تاتژانا دادیچ دینولوویچ به نگارش درآمده است. در چکیده این مقاله این گونه بیان شده است که ایده فضای خالی بر پایه نظریه تحقیق در حوزه تئاتر، روان شناسی، فلسفه و نظریه فضا تعریف شده است. به رغم اینکه مفروضات نظری ژاک لکان از حوزه روانکاوی گرفته شده است، درک فضای خالی تئاتر بر اساس نظریه های کارگردان انگلیسی پیتر بروک میسر بود.

مقاله پنجم در فصل پنجم این کتاب با عنوان مطالعه ای در باب آرمانشهر ساخت گرای وسولد میرهولد، به وسیله ودیم شرباکوف نوشته شده است. نویسنده در این مقاله به بیان خصوصیات و آراء میرهولد در باب بیومکانیک و فراوریات ساختگرای او پرداخته است.

از آنجا که تحلیل ها و روینمودهای نظری در حوزه هنرهای نمایشی صرفا به توصیف ساختار و اصول کلی آن ها محدود نمی گردد، بلکه از گفتمان های دیگر مانند فلسفه، نظریه های اجتماعی، سیاسی و ادبی در تحلیل و تفسیر و فهم آن استفاده می نماید. این فرایند با ورود مطالعات تئاتر و اجرا به حوزه مطالعات بین رشته ای در محافل علمی و فضاهای دانشگاهی تحول جدیدی را در پژوهش های مرتبط با هنرهای نمایشی ایجاد نموده است و لزوم وجود چنین کتاب هایی را در حوزه نظری مطالعات تئاتر ایجاب می نماید.

کتاب نظریه و عمل درباره کارگردانی، بازیگری و اجرا نوشته صادق رشیدی و فاطمه عظیمی فرد در 107 صفحه و با قیمت 65 هزار تومان از سوی انتشارات نمایش وارد بازار کتاب شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 خرداد 1402 بروزرسانی: 1 خرداد 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164514

به "معرفی کتاب نظریه و عمل درباره کارگردانی، بازیگری و اجرا" امتیاز دهید

2 کاربر به "معرفی کتاب نظریه و عمل درباره کارگردانی، بازیگری و اجرا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کتاب نظریه و عمل درباره کارگردانی، بازیگری و اجرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید