معرفی کامل خودرو رنو تالیسمان
به گزارش مجله سرگرمی، رنو تالیسمان خودروی خانوادگی عظیم رنو است که در سال 2015 معرفی گردید. این خودرو در کشورهایی نظیر فرانسه و کره جنوبی فراوری می گردد و از سال 95 توسط نگین خودرو به ایران راه یافت.

رنو در سال 2016 سدان تلیسمان را به بازار معرفی کرد. این خودروی سدان در سگمنت D قرار گرفته است که رقبای زیادی در آن حضور دارند. البته با افزایش روزافزون حضور شاسی بلندها در بازار، این کلاس خودرویی کمی دچار شوک شده است؛ اما نه به اندازه ای که نگران نماینده باشد. از این رو هنوز خودروسازان تمام توان خود را برای فراوری خودرو در این کلاس به کار می گیرند که جدیدترین محصول رنو به نام تلیسمان در آن حضور دارد.
اولین نکته ای که در مواجهه با تالیسمان به ذهن خطور می نماید، چهره جدید آن است. رنو در چند سال اخیر خودروهای خود را بر مبنای یک طرح خانوادگی جدید در نمای بیرونی به بازار عرضه می نماید، از این رو رنو تالیسمان نسبت به مدل لاگونا از چهره ای جذاب تر بهره می برد. اما آیا طراحی داخلی و عملکرد فنی این خودرو به اندازه نمای بیرونی آن ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
عملکرد فنی
به نظر می رسد رنو در طراحی پیشرانه برای تالیسمان بیشتر بر روی راندمان تاکید نموده است. در کل سه موتور دیزلی و سه موتور بنزینی برای این خودرو ارائه شده است. همه این موتورها دارای 4 سیلندر هستند و برخی از آنها مجهز به توربوشارژ نیز می باشند. موتورهای بنزینی شامل TCe 150 مجهز به توربوشارژ با حجم 1.6 لیتر با 150 اسب بخار در دور موتور 5200، موتور TCe 200 مجهز به توربوشارژ با حجم 1.6 لیتر و 200 اسب بخار در دور موتور 6000 و در نهایت موتور 2.0 GDe بدون توربو با 150 اسب بخار در دور 5800 و حجم 2 لیتر می باشد. معینات موتورهای دیزلی نیز به این ترتیب است: موتورهای dCi 110، dCi 130 و dCi 160 مجهز به توربوشارژ و به ترتیب با 110، 130 و 160 اسب بخار در دورهای 4000. البته لازم به شرح است که موتورهای TCe 150 و dCi 130 و dCi 160 تنها در اروپا و موتور 2.0 GDe تنها در کره جنوبی عرضه می شوند.
خودروهایی که پیشرانه بنزینی دارند، مجهز به گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه هستند، در حالیکه که مدل های دیزلی، به دلخواه مشتری با یکی از گیربکس های 6 سرعته دستی یا 6 سرعته دو کلاچه مجهز می شوند. همچنین موتور توئین توربوی دیزلی dCi 160 منحصرا با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک عرضه می شود. تمام موتورها از تکنولوژی استاپ/استارت نیز بهره می برند. تمام مدل های ساخته شده دیفرانسیل جلو هستند، یعنی قدرت موتور به دو چرخ جلو منتقل می شود. گفته می شود که مدل جدید تالیسمان با سیستم فرمان چهارچرخ موسوم به 4Control فراوری می شود و دارای حالات مختلف رانندگی (اسپرت، راحت و ...) خواهد بود.
طراحی و امکانات
با داشتن ابعاد 1.87×4.85 متر، به نظر می رسد این خودرو فضای داخلی کافی در اختیار سرنشینان قرار دهد. خطوط روی کاپوت به خوبی با طراحی جلوپنجره و انحناهای آن هماهنگی دارد. همچنین استفاده زیاد از کروم در طراحی قسمت جلویی و حاشیه شیشه های کناری خودرو مشهود است.
سیستم روشنایی در روز به همراه هواکش های عظیم، چهره ی مدرن و البته عبوسی به رنو تالیسمان بخشیده است، اگرچه به نظر می رسد که لوگوی رنو کمی عظیم است. در قسمت عقب خودرو، طراحان سعی نموده اند تا با استفاده از خطوط افقی، بر پهنای زیاد خودرو تاکید نمایند. کشیدگی چراغ های عقب تا لوگوی رنو در صندوق بار امتداد یافته است. لازم به ذکر است این چراغ ها مجهز به روشنایی در روز با نورپردازی سه بعدی می باشند.
اولین نکته مثبت در خصوص طراحی داخلی تالیسمان، وجود فضای کافی برای سرنشینان، حتی برای سرنشینان عقب خودرو است. زمانی که به خودرو نزدیک می شوید، چراغ های روشنایی در روز در جلو و عقب خودرو به صورت اتوماتیک روشن می شوند، همچنین با باز شدن آینه ها و روشن شدن چراغ های رو به پایین، فضای پیرامون خودرو روشن می شود. با باز شدن درب خودرو، آهنگ خوشامد گویی به همراه انیمیشن در صفحه نمایش خودرو پخش می شود. همچنین در مدل هایی که مجهز به جایگاه الکتریکی هستند، برای سهولت در سوار شدن به خودرو، جایگاه راننده به سمت عقب حرکت می نماید و پس از نشستن راننده روی آن، به مکان اصلی خود باز می شود.
رنو ادعا می نماید که جایگاه های تالیسمان به مانند جایگاه های کلاس بیزینس خطوط هوایی است. دارا بودن سیستم گرمایش و سرمایش، داشتن 4 تنظیم برای قسمت کمر، 10 نوع تنظیم پیش فرض برای جایگاه ها، 10 تنطیم برای قسمت سر، قابلیت ذخیره چهار نوع تنظیم و همچنین داشتن قابلیت ماساژ با شدت متغیر، گواهی بر این ادعا است.
یک نکته جالب در ارتباط با جاسری جایگاه های عقب خودرو این است که می توان آنها را به صورت الکتریکی دوران داد تا میدان دید راننده هنگام حرکت به سمت عقب بیشتر شود. داشبورد خودرو عظیم است، کنسولی میانی بین راننده و سرنشین نیز جادار است. در کل می توان گفت با داشتن فضای خالی در دسترس با حجم 25 لیتر در داخل کابین و 608 لیتر در صندوق بار، تالیسمان یک خودروی جادار است. این خودرو مجهز به سیستم اطلاعاتی رنو موسوم به R-Link 2 به همراه چند صفحه نمایش با ابعاد مختلف از جمله یک صفحه نمایش لمسی 8.7 اینچی می باشد.
خوشبختانه می توان از صفحه نمایش اصلی برای انجام دو کار متفاوت استفاده کرد، برای مثال برای تغییر دادن ایستگاه رادیو لازم نیست از محیط نقشه خارج شوید. می توان از سیستم فرمان صوتی برای ناوبری، برقرای ارتباط تلفنی و ارسال پیامک و همچنین کار کردن با اپ های گوشی استفاده کرد. به طور خلاصه باید گفت که کابین رنو تالیسمان، بهترین کابین ساخته شده توسط شرکت رنو است. همچنین مشتریان می توانند با پرداخت هزینه بیشتر سیستم یاری پارک ، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار دهنده خروج از خط و سیستم ترمز اضطراری را برای خودروی خود سفارش دهند.
قیمت و مصرف سوخت
قیمت تقریبی این خودرو در ایران حدود 180 میلیون تومان خواهد بود. اما در خصوص مصرف سوخت لازم به ذکر است میزان مصرف موتور TCe 150 7.5 لیتر در شهر و 4.6 لیتر و به صورت ترکیبی 5.6 لیتر در صد کیلومتر است، این میزان برای موتور TCe 200 نیز صدق می نماید. اما مصرف سوخت در موتورهای دیزلی کم تر است و مقدار آن به صورت ترکیبی بین 3.6 لیتر تا 4.4 لیتر در صد کیلومتر متغیر است.
ارزیابی کلی
نکات مثبت:
نمای بیرونی: کم تر کسی است که از چهره این خودرو تعریف نکند. هیچ نشانی از ضعف طراحی های پیشین رنو در این مدل دیده نمی شود.
راحتی: رنو تالیسمان از نظر راحتی سواری و فضای کافی برای سرنشینان و بار نسبت به رقیبان خود رجحان دارد. وقتی با این خودرو رانندگی می کنید، از آرامش حاکم بر کابین لذت می برید.
کیفیت ساخت: کاملا معین است که رنو در ساخت تک تک قطعات و بخش های خودرو دقت زیادی به خرج داده است. با چشم پوشی از پلاستیک های به کار رفته در برخی از قسمت های کابین، باید اذعان کرد که کیفیت ساخت بدنه و کابین خودرو بسیار بالا است. حتی بسته شدن درب خودرو نیز صدای باکیفیتی فراوری می نماید.
فرمان پذیری: به لطف استفاده از سیستم 4Control، می توان گفت فرمان پذیری تالیسمان رضایت بخش بوده و در سطح دیگر رقیبان است.
تکنولوژی: چراغ های جلوی LED با قابلیت تطبیق پذیری با جهت گردش خودرو، چراغ های عقب LED با نورپردازی سه بعدی، سیستم گرمایش و سرمایش جایگاه ها، سیستم گرمایش فرمان خودرو، استفاده گسترده از چرم، نور پردازی داخل کابین و سقف خودرو، سیستم صوتی BOSE، صفحه نمایش 8.7 اینچی مجهز به سیستم مالتی مدیای R-Link 2، سیستم نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلوی خودرو، سیستم یاری پارک، سیستم 4Control از جمله امکاناتی هستند که خریداران تالیسمان از آن لذت خواهند برد.
سیستم انتقال قدرت: گیربکس های ارائه شده برای تالیسمان شاید به اندازه گیربکس DSG ساخت فولکس واگن سریع نباشند، اما عملکرد ضعیفی هم ندارند. حتی در برخی موارد نمی توان متوجه تعویض دنده شد.
نکات منفی:
موتور: باید گفت موتور های ارائه شده برای این خودروی لوکس به اندازه کافی قدرتمند نیستند و انتظارات را برآورده نمی نمایند.
صدای موتور: علی رغم این موضوع که کابین تالیسمان عایق بندی خوبی دارد و صدای باد و لاستیک ها به داخل نفوذ نمی نماید، اما سرنشینان می توانند به وضوح صدای موتور دیزل حتی در حالت خلاص را به خوبی بشنوند.
پدال های تعویض دنده در پشت فرمان: با این که عملکرد گیربکس تحسین انگیز است، اما خریدارانی که از رانندگی اسپرت لذت می برند، با پی بردن به این نکته ناامید خواهند شد.
سیستم کنترل آب و هوا: هنگام رانندگی با خودروی تالیسمان اگر بخواهید از این ویژگی بهره ببرید، باید چشم خود را از جاده برداشته و به صفحه نمایش نگاه کنید. استفاده از دکمه آنالوگ می توانست کار را راحت تر کند.
معینات فراوری نماینده
کارخانه فراوری نماینده | رنو |
کشور فراوری نماینده | فرانسه |
نام انگلیسی و مدل اتومبیل | Renault Talisman 2016 |
شرکت خدمات دهنده | نگین خودرو |
معینات فنی بدنه
کلاس بدنه | سدان |
ابعاد | طول 4848 میلی متر عرض 2081 میلی متر ارتفاع 1456 میلی متر |
وزن | 1518 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 245/45 R18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 245/45 R18 |
معینات فنی موتور
حجم موتور | 1618 سی سی |
نوع موتور | موتورهای بنزینی دارای توربو شارژر |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 51 لیتر |
حداکثر توان خروجی | 190 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی | 260 نیوتن متر در 2500 دور در دقیقه |
معینات جعبه دنده (Transmission)
نوع جعبه دنده | جعبه دنده اتوماتیک |
تعداد دنده (جلو) | 7 |
جعبه دنده اتوماتیک | دیفرانسیل جلو FWD |
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم ABS و پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده |
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیق | مک فرسون جناقی |
نوع سیستم فرمان | الکتریکی حساس به سرعت |
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت | 231 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 | 7.9 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 4.6 لیتر در هر 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 5.8 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
خبرنگاران ایمنی Euroncap | 5 خبرنگاران |
معینات فراوری نماینده
کارخانه فراوری نماینده | رنو |
کشور فراوری نماینده | فرانسه |
نام انگلیسی و مدل اتومبیل | Renault Talisman 2016 |
شرکت خدمات دهنده | نگین خودرو |
معینات فنی بدنه
کلاس بدنه | سدان |
ابعاد | طول 4848 میلی متر عرض 2081 میلی متر ارتفاع 1456 میلی متر |
وزن | 1518 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 245/45 R18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 245/45 R18 |
معینات فنی موتور
حجم موتور | 1618 سی سی |
نوع موتور | موتورهای بنزینی دارای توربو شارژر |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 51 لیتر |
حداکثر توان خروجی | 190 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی | 260 نیوتن متر در 2500 دور در دقیقه |
معینات جعبه دنده (Transmission)
نوع جعبه دنده | جعبه دنده اتوماتیک |
تعداد دنده (جلو) | 7 |
جعبه دنده اتوماتیک | دیفرانسیل جلو FWD |
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم ABS و پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده |
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیق | مک فرسون جناقی |
نوع سیستم فرمان | الکتریکی حساس به سرعت |
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت | 231 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 | 7.9 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 4.6 لیتر در هر 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 5.8 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
خبرنگاران ایمنی Euroncap | 5 خبرنگاران |
ایمنی
رنو در بحث ایمنی برای تلیسمان سنگ تمام گذاشته است. تجهیزاتی که برای افزایش ایمنی این خودرو به کار رفته است شامل ترمزهای جلو و عقب از نوع دیسکی خنک شونده و مجهز به سیستم های ترمز ضدقفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کنترل پایداری خودرو ESP، کنترل هرزگردی ASR، ترمز اضطراری BAS و کنترل ترکشن TCS هستند. تلیسمان همچنین مجهز به 6 ایربگ شامل نمونه مقابل راننده و سرنشین جلو، جانبی و پرده ای است که وظیفه حفاظت از سرنشینان در تصادفات را بر عهده دارد.
منابع: zoomit - carcoop
منبع: setare.comtafreh.ir: طفره: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای طفره
fixfun.ir: مجله تفریحی: وبلاگ شاد و سرگرم کننده