معرفی ماهنامه رشد آموزش تربیت بدنی و سلامت از گروه نشریات رشد

به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی میخواهد در سلسله گزارش هایی مجلات رشد را معرفی کند که در سومین گزارش به معرفی فصلنامه رشد آموزش تربیت بدنی و سلامت می پردازد.

معرفی ماهنامه رشد آموزش تربیت بدنی و سلامت از گروه نشریات رشد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با وظیفه اصلی مدیریت و فراوری نشریات رشد، از دفترهای تابعه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش محسوب می گردد. این دفتر در سال 1341 با اسم مرکز تهیه خواندنی ها برای نوسوادان تأسیس شد و وظیفه فراوری و توزیع نشریات پیک را به عهده گرفت.

تاریخچه مجلات رشد

نخستین ارگان رسمی وزارت معارف اصول تعلیمات نام داشت که در فروردین 1298 در عرصه فرهنگ این مرز و بوم ظاهر شد. این نشریه در سال های بعد به تدریج با نام های مجله تعلیم و تربیت، ماهنامه فرهنگ و ماهنامه آموزش و پرورش انتشار یافت.

در سال 1341 هم دفتر انتشارات یاری آموزشی فعالیت خود را شروع کرد. این مرکز، بعد از مدت ها مطالعه و تحقیق، از سال 1342 به تدریج به انتشار مجموعه نشریاتی با اسم اصلی پیک و اسم های فرعی کودک، نوآموز، نوجوان، جوان، معلم و خانواده و بعلاوه ماهنامه آموزش و پرورش همت گماشت. اغلب این مجله ها هر پانزده روز یک بار در طول سال تحصیلی منتشر می شدند و شمارگان آن ها در هر شماره در مجموع سه میلیون نسخه بود که تا حد امکان در شهرها و روستاهای سراسر کشور توزیع می شد. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نام مجلات پیک به رشد تغییر کرد.

نخستین نشریه از گروه نشریات رشد، مجله رشد معلم بود که در مهرماه 1360 پا به عرصه مطبوعات کشور گذاشت. حدود 10 سال مجله رشد آموزش ابتدایی هم ضمیمه این مجله بود. سپس رشدهای دانش آموز و پس از آن رشد نوجوان منتشر شدند. طولی نکشید که علاوه بر هشت اسم نشریه ای که جایگزین نشریات پیک شده بودند، چندین نشریه تازه هم به جمع این خانواده اضافه شدند. از این نشریه های تازه، مجله رشد تکنولوژی آموزشی به صورت ماهنامه و بقیه به صورت فصلنامه منتشر می شدند.

در سال های بعد، علاوه بر افزایش شمارگان مجلات رشد، اسم نشریات هم بر اساس احتیاج مخاطبان و شرایط اجتماعی ارتقا یافت. اکنون عده زیادی از پژوهشگران، نویسندگان و کارشناسان مسائل آموزش و پرورش در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در زمینه فراوری مجلات رشد به همکاری و خدمت مشغول اند و برای انتشار و ارائه هرچه مطلوب تر این مجلات می کوشند.

تاریخچه رشد آموزش تربیت بدنی و سلامت

در راستای بهره مندی معلمان و دانشجومعلمان تربیت بدنی از مطالب و محتوای به روز حوزه تربیت بدنی، در پاییز سال 1378 اولین شماره مجله رشد آموزش تربیت بدنی به چاپ رسید. این اقدام مهم به پیشنهاد عباسعلی گائینی (استاد تمام دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران) صورت پذیرفت و از همان زمان و با سردبیری وی، مجله به صورت فصلنامه مجوز انتشار دریافت کرد.

در آن موقع اساتید به نام دانشگاه ها همانند نصراله سجادی (استاد تمام دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران)، حسن خلجی (استاد تمام دانشکده تربیت بدنی دانشگاه علوم اراک)، حمید رجبی (استاد تمام دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی)، مجید کاشف (استاد تمام دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید رجایی تهران)، سید محمد کاظم واعظ موسوی (استاد تمام دانشکده تربیت بدنی دانشگاه امام حسین) و جواد آزمون (استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید رجایی تهران) به اسم عضو هیئت تحریریه معرفی شدند و مدیریت داخلی فصلنامه بر عهده دکتر جواد آزمون بود.

در سال 1385 این مسئولیت بر عهده پرویز خاکی نهاده شد و در سال 1388 جمشید رمضانی ادامه دهنده این جهت بود. در حال حاضر هم مدیرداخلی فصلنامه، افسانه محمدی است که از سال 1394 عهده دار این مسئولیت است.

فصلنامه رشد آموزش تربیت بدنی هر ساله با استفاده از محتواهای متنوع و به روز همانند مقالات تحلیلی، مقالات ترجمه ای، گزارش، گفت وگو و... کوشش می کرد تا در راستای افزایش دانش و مهارت های معلمان گام های موثر بردارد. تا سال 1399 مسئولیت سردبیری مجله با گائینی بود و پس از آن به پیشنهاد مدیران وقت، مسئولیت بر عهده زهرا تسلیمی، دانش آموخته دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان قرار داده شد.

در همین سال اعضای هیئت تحریریه فصلنامه هم فرایند جوانگرایی به خود گرفتند. اعضای تازه اغلب از نسل تازه معلمان و دانش آموختگان دکترای دانشگاه های طراز اول کشور بودند. طیبه ارشاد (رئیس گروه پژوهش و برنامه ریزی درسی تربیت بدنی و سلامت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش)، سارا باقری (مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه)، فاطمه تقوی معاضد (آموزگار درس تربیت بدنی منطقه پنج تهران)، امیر حسینی (مشاور توسعه مدیریت و رئیس انجمن ورزش شرکت ها IACS)، مارال رامز (کارشناس فعالیت های ورزشی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش)، احمد دهنوی (کارشناس برنامه ریزی درسی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش)، حمید عبدل آبادی(معاون اقتصادی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش)، اعظم گودرزی (رئیس گروه برنامه ریزی آموزش سلامت و تغذیه معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش)، محسن وحدانی (کارشناس پژوهش و برنامه ریزی درسی تربیت بدنی و سلامت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش) و افسانه محمدی اعضای تازه هیئت تحریریه را تشکیل دادند.

در سال 1400 با تغییرات ساختاری در اعضای فصلنامه، شورای برنامه ریزی مجله هم شکل گرفت که هم اکنون در این شورا فاطمه حسینی، احمد دهنوی، اعظم گودرزی، افسانه محمدی و محسن وحدانی با راهنمایی سردبیر این مجله مسئولیت برنامه ریزی را عهده دار هستند. یکی دیگر از تحولات مهم نشریه هم در سال 1400 تغییر نام نشریه از فصلنامه آموزش رشد تربیت بدنی به فصلنامه آموزش رشد تربیت بدنی و سلامت بود. در حقیقت موضوع محوری سلامت به این نشریه اضافه شد و از شماره بهار1400 مراقبین سلامت هم به مخاطبان اصلی فصلنامه اضافه شدند.

مأموریت ها

نشریه رشد آموزش تربیت بدنی و سلامت با بهره مندی از ظرفیت معلمان، اساتید کارشناسان و صاحب نظران حوزه تربیت و یادگیری سلامت و تربیت بدنی کوشش می نماید ضمن ارائه محتواهای علمی، کاربردی و بروز در حوزه، یک بسته آموزشی مکمل برای برنامه درسی سلامت و تربیت بدنی باشد تا زمینه رشد توانمندی ها و صلاحیت های حرفه ای معلمان، دانشجو معلمان و مراقبان سلامت را فراهم کند.

گستره توزیع و شمارگان

شمارگان فصلنامه آموزش رشد تربیت بدنی و سلامت با توجه به جامعه مخاطبان (معلمان تربیت بدنی) صورت می پذیرفت و در سال های گذشته با توجه به درخواست و احتیاج معلمان در شمارگان متفاوتی به چاپ می رسید. از سال 1400 با توجه توسعه فناوری های نوین از یک سو و محدودیت های کاغذ، انتشار فصلنامه صرفاً به صورت الکترونیکی انجام شد. مخاطبان اصلی این فصلنامه هم اکنون معلمان و دانشجو معلمان تربیت بدنی، مراقبان بهداشت و دانشجو معلمان مراقب بهداشت، آموزگاران ابتدایی که مسئولیت درس تربیت بدنی را بر عهده دارند، دانشجویان رشته تربیت بدنی و آموزش بهداشت دانشگاه ها، اساتید، کارشناسان و صاحب نظران حوزه سلامت و تربیت بدنی هستند.

مخاطبین این نشریه می توانند با مراجعه به صفحه فصلنامه در سایت مجلات رشد به نشانی https://www.roshdmag.ir/fa/humansciences/tarbiyatbadani به تمام شماره های فصلنامه از سال 1389 تا به امروز دسترسی داشته باشند.

بعلاوه آدرس پیج اینستاگرام فصلنامه به آدرس زیر در دسترس است که در آن علاوه بر محتواهای موجود در نشریه، فیلم های آموزشی متناسب با احتیاج مخاطبان هم بارگذاری می گردد.

https://instagram.com/roshd-tarbiyatbadani?igshid=1f3d7q76evlr9

نحوه ارسال مقاله به رشد آموزش تربیت بدنی و سلامت

اساتید، معلمان و صاحب نظران می توانند با در نظر گرفتن ملاحظات زیر نسبت به ارسال مقاله یا محتوای خود به ایمیل نشریه به نشانی [email protected] اقدام نمایند:

مجله رشد آموزش تربیت بدنی، مقاله هایی را می پذیرد که در زمینه تربیت بدنی و ورزش با تأکید بر آموزش بوده و قبلاً در جای دیگری چاپ نشده باشد.

ارسال مقالات برای مجله رشد تربیت بدنی محدودیت زمانی ندارد.

حتماً بعد از اسم مقاله نام, نام خانوادگی -ایمیل و شماره تلفن نویسنده اصلی نوشته گردد.

مجله در رد، قبول، ویرایش و تلخیص مقاله های رسیده مختار است.

داوری مقالات حدود 2 الی 3 ماه زمان می برد.

در صورت قید نکردن ایمیل در مقاله اعلام نتیجه صورت نمی پذیرد.

از فرستادن مقالاتی که قبلاً در همایش یا مجلات دیگر ارائه و چاپ شده است خودداری گردد.

مقاله ارسالی علمی -پژوهشی نباشد این مجله مقالات تحلیلی -کاربردی و آموزشی را می پذیرد.

زمانی که مقاله پذیرش می گردد به معنای تأیید نهایی نیست بعد از پذیرش در مرحله داوری قرار می گیرد.

در صورتی که مقاله به وسیله داوران تأیید گردد طبق تاریخی که تأیید شده در نوبت چاپ قرار می گیرد .

مجله از بازگرداندن مطالبی که برای چاپ مناسب تشخیص داده نمی گردد معذور است.

در صورتی که نویسنده از مقاله خود فیلم آموزشی هم دارد، مقاله خود را همراه فیلم ارسال کند.

اگر مقاله علمی-پژوهشی است می توانید آن را به صورت گزارشی ارسال کنید.

نحوه نگارش

مطالب باید یک خط در میان نوشته شوند و در صورت امکان به وسیله ایمیل فرستاده گردد.

شکل نهاده شدن جدول ها، نمودارها و تصاویر ضمیمه باید در حاشیه مطلب هم معین گردد.

نثر مقاله باید روان و از نظر دستور زبان فارسی درست باشد و در انتخاب واژه های علمی و فنی دقت لازم مبذول گردد.

مقاله های ترجمه شده باید با متن اصلی همخوانی داشته باشد و متن اصلی هم ضمیمه مقاله باشد.

در متن های ارسالی باید تا حد امکان از معادل فارسی واژه ها و اصطلاحات استفاده گردد.

پى نوشت ها و منابع باید کامل و شامل نام اثر، نام نویسنده، نام مترجم، محل نشر، ناشر، سال انتشار و شماره صفحه مورد استفاده باشد.

مقالات در دو الی چهار صفحه تنظیم و ارسال گردد.

آرای مندرج در مقاله ها، ضرورتاً مبین نظر دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیست و مسئولیت پاسخگویی به پرسش های خوانندگان با خود نویسنده یا مترجم است.

معینات فرستنده مقاله شامل نام و نام خانوادگی، مقدار تحصیلات، شغل، آدرس دقیق پستی و شماره تماس باشد.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 157153

به "معرفی ماهنامه رشد آموزش تربیت بدنی و سلامت از گروه نشریات رشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی ماهنامه رشد آموزش تربیت بدنی و سلامت از گروه نشریات رشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید