خبرنگاران لزوم حمایت وزارت فرهنگ از ناشران به سبب برگزارنشدن نمایشگاه کتاب

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- مدیرمسئول انتشارات سفیر اردهال با تاکید بر آنکه بخش مهمی از اقتصاد بدنه نشر کشور وام دار فروش کتاب و عواید حاصل از آن در بازه زمانی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است، یادآور شد: باتوجه به عدم برگزاری این نمایشگاه در سایه شیوع ویروس کرونا وزارت فرهنگ و معاونت فرهنگی باید بیش از پیش حامی ناشران و فعالان عرصه فرهنگ کشور باشند.

خبرنگاران لزوم حمایت وزارت فرهنگ از ناشران به سبب برگزارنشدن نمایشگاه کتاب

هم زمان با شیوع ویروس کرونا در کشورمان از ابتدای اسفندماه 1398، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستورالعملی مبنی بر تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری به ویژه سالن های سینما، نمایش و برگزاری نشست های ادبی با هدف جلوگیری از تجمع افراد در کنار یکدیگر برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا و گام برداشتن در جهت شکست دادن ویروس را صادر کردند.

تردیدی در این مساله وجود ندارد که انجام کلیه این امور برای تحقق هدفی ایده آل و آرمانی که همانا یاری به رخت بربستن سایه تلخ و غم بار این ویروس، اقدامی شایسته و غیر قابل جایگزین به شمار می رفت و می رود؛ اما آن چنان که مسلم و تعیین است تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری در حوزه اقتصادی، آسیب ها، خسارات و ضررهایی نیز با خود به همراه داشته است.

با توجه به این مساله که مفهوم معیشت و اقتصاد خانواده اهل فرهنگ و هنر با فعالیت آنها در این حوزه ها پیوندی ناگسستنی و گره ئی عمیق دارد و این ایام خسارات و آسیب های اقتصادی متعددی را به این قشر وارد آورد، خسارات و آسیب هایی که به سبب تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری به شکل مستقیم معیشت اهالی فرهنگ و هنر را نشانه رفته بود.

با توجه به پیگیری و نگاه کارشناسانه مسئولان امر فرهنگ و هنر کشورمان و کوشش برای جبران خسارت ها، آسیب ها و زیان های اقتصادی اهالی فرهنگ و هنر به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرعت کارگروه های مختلف و متعددی برای برآورد این خسارت ها تشکیل شد.

تا جایی که طبق گفته های سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میزان خسارت های وارده تا انتها فروردین ماه در حوزه فرهنگ و هنر عددی نزدیک به یکهزار میلیاردتومان (976 میلیارد تومان) برآورد شده است.

شیوع ویروس کرونا در کشورمان به ویژه طی دو ماه اخیر تجربه زیست متفاوتی را برای تمامی شهروندان ایرانی با خود به همراه داشته است. در نگاهی کلان تر تجربه تمامی کشورهای دنیا، همزمان با شیوع این ویروس، زیست و نحوه زندگی متفاوتی را در تمام دنیا رقم زده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (خبرنگاران) در راستای رسالت رسانه ای خود کوشش دارد تا راه های تعامل و همفکری مسئولان با اهالی فرهنگ و هنر در جهت جبران خسارت ها و زیان های اقتصادی شیوع این ویروس را به بحث و گفت وگو بگذارد. آنچه در ادامه از خاطر شما می گذرد شروع سلسله گفتگوهایی در این حوزه با هنرمندان، کارشناسان، منتقدان و مسئولان فرهنگی و هنری کشور است.

وام های چندصد میلیونی و کتاب های انباشته در انبار

سیدحسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران با اشاره به آنکه هم زمان با تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری از ابتدای اسفند ماه سال 1398 بخش مهمی از جریان اقتصاد فرهنگی کشور با آسیب های جدی روبرو شده است یادآور شد: همزمان با تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری به سبب شیوع ویروس کرونا؛ شاهد اوج فعالیت ناشران در حوزه چاپ آثار مطبوع خود برای ارائه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بودیم.

وی اضافه کرد: این در شرایطی است که حتی بعضی از ناشران وام های هنگفت چند صد میلیون تومانی جهت تهیه کاغذ و چاپ کتاب هایشان جهت ارائه به نمایشگاه گرفتند و حال به سبب عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شاهد انبار شدن کتاب ها و هزینه مضاعفی برای ناشران در راستای سالم نگه داشتن کتاب ها از یک سو و ازسوی دیگر هزینه های سرسام آور بخش انبار هستیم.

آثار ناشران تخصصی قابلیت ارائه در بستر اینترنتی ندارد

عابدینی در پاسخ به این پرسش که آیا انتشارات سفیر اردهال مانند بعضی دیگر از ناشران که در این ایام به سبب تعطیلی فعالیت های فرهنگی هنری از یک سو و ازسوی دیگر قطعی شدن عدم برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حداقل در فصل بهار به سمت ارائه آثار خود در قالب فضای مجازی و نشر الکترونیک نرفته است، یادآور شد: فعالیت انتشاراتی هایی مانند سفیر اردهال که به شکل تخصصی بر روی کتاب های مرجع پزشکی و کتاب های نفیس کار می نمایند قابلیت ارائه در قالب نشر الکترونیک را ندارد.

وی اضافه کرد: چراکه عموم فعالان و پژوهشگران در عرصه فرهنگ و هنر و همچنین علوم پزشکی به عنوان مخاطبان هدف انتشارات سفیر اردهال شناخته می شوند و آنها نمی توانند به سبب ارجاعات متعدد برای کارهای پژوهشی به مجموعه مجلدات انتشارات ما؛ آنها را به صورت الکترونیک تهیه نمایند.

مدیر انتشارات سفیر اردهال اعلام نمود: از سوی دیگر بحث نشر الکترونیک برای کتاب های مرجع و کتاب های حوزه دانشگاهی و پژوهشی چندان تعریف شده نیست و حوزه نشر الکترونیک بیشتر برای کتاب های حوزه شعر رمان و داستان میان عموم علاقه مندان به کتاب تعریف شده است.

آسیبی به نام نبود حق امتیاز و قاچاق آسان کتاب

عابدینی همچنین دیگر آسیب ارائه کتاب های مرجع دانشگاهی و پژوهشی انتشاراتی های تخصصی مانند سفیر اردهال را عدم وجود قانون حق امتیاز در کشورمان و کپی آثار در فضای مجازی و ضرر هنگفت دیگری که می تواند به واسطه قاچاق کتاب نصیب ناشران کند دانست و اضافه کرد: مساله دیگر در حوزه فعالیت فرهنگی ناشران تخصصی در کنار توجه به مقوله ارائه آثاری نفیس؛ ماندگار و دقیق در حوزه مخاطبان هدف خود که بیشتر بدنه دانشگاهیان و پژوهشگران را دربر می گیرد توجه به قیمت کتاب و همچنین هزینه های چاپ فراوری و فروش این آثار است.

وی اضافه کرد: اما به سبب ترس از مفهوم و آسیبی به نام قاچاق کتاب؛ ارائه این آثار در بستر فضای نشر الکترونیک برای ناشران این عرصه نه تنها به صرفه نیست که می تواند ضررآفرین و همسو با خسارت های جبران ناپذیری باشد که گاه به قیمت تعطیلی و یا ورشکستگی و تغییر شغل فعالان این عرصه منتج خواهد شد.

همه مردم دسترسی به گوشی هوشمند ندارند

عابدینی با طرح این مساله که نخستین ابزار برای استفاده کردن از کتاب های الکترونیک حداقل داشتن یک گوشی هوشمند معمولی و یا متوسط است گفت: حداقل قیمت چنین گوشی هایی در بازار امروز کشورمان چیزی حدود دومیلیون تومان است. فارغ از چند استان و شهر بزرگ کشورمان اگر نگاه کلی به تمامی ایران داشته باشیم در بسیاری از استان ها و شهرستان ها به سبب فضای اقتصادی جاری در جامعه امکان تهیه چنین ابزاری برای عموم مردم فراهم نیست.

وی توضیح داد: همچنین از سوی دیگر معتقدم که اگر تمامی مردم کشورمان تنها یک دهم و یا حتی یک صدم از آن هزینه دومیلیون تومانی را برای تهیه یک گوشی هوشمند؛ در حوزه خرید کتاب از ناشران به شکل فیزیکی اختصاص دهند شاهد جهشی بزرگ در عرصه اقتصاد نشر کشورمان خواهیم بود.

ارمغان تلخ کرونا برای صنعت نشر

عابدینی با اشاره به آسیب های اقتصادی و خسارت های متعددی که عدم برگزاری نمایشگاه کتاب برای بدنه نشر کشور با خود به عنوان ارمغانی تلخ همراه داشته است یادآور شد: بسیاری از ناشران کشورمان به 10 تا 15 درصد سود فروش فعالیت محدود خود در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب وابسته اند. درحقیقت همین مقدار سود، بقا و دوام فعالیت آنها را در طول سال فراهم می سازد.

وی با اشاره به آنکه از سوی دیگر بخش مهمی از بدنه نشر کشور تمام عواید سود و فعالیت اقتصادی خود را به برگزاری ایام نمایشگاه بین المللی کتاب معطوف نموده اند اعلام نمود: به همین سبب است که در یک آنالیز ساده و با نگاهی عمومی بر آسیب های وارده می توان به خسارت ها و آسیب های جبران ناپذیر عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در کنار دیگر خسارت های اقتصادی که به سبب شیوع ویروس کرونا در کشورمان شاهد هستیم را برشماریم.

مدیرمسئول انتشارات سفیر اردهال درانتها تاکید نمود: خسارت ها و آسیب های اقتصادی برای عموم کارشناسان و به ویژه دست اندرکاران و برنامه ریزان حوزه فرهنگ و هنر کشورمان تعیین است در چنین شرایطی برای حفظ بدنه نحیف اقتصاد نشر و فعالیت ناشران کشور و عدم روبروه با تعطیلی فعالیت ناشران در ماه های پیش رو؛ بیش از هر زمانی نیازمند بسته های حمایتی معاونت فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جبران خسارت های ناشی از شیوع ویروس کرونا در حوزهصنعت نشر کشور هستیم.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 87092

به "خبرنگاران لزوم حمایت وزارت فرهنگ از ناشران به سبب برگزارنشدن نمایشگاه کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لزوم حمایت وزارت فرهنگ از ناشران به سبب برگزارنشدن نمایشگاه کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید