معرفی شماری از دیدنی ترین روستاهای استان مازندران

به گزارش مجله سرگرمی، ایرنا/ این خبر به جهت معرفی شماری از دیدنی ترین روستاهای استان مازندران برای شما نوشته شده است.

معرفی شماری از دیدنی ترین روستاهای استان مازندران

مالخواست

مالخواست از روستاهایی است که اقامتگاه بومگردی روستایی با معیارهای زندگی بومی دارد. نزدیکی روستا با چشمه سورت هم از دیگر ویژگی های این روستاست.

وجود روستاهای دیگری مانند اوروست و قلعه سر در همسایگی این روستا فرصت گشت و گذار در چند محیط روستایی دیگر را هم به شما می دهد. اما ویژگی شاخص مالخواست معماری سنتی آن است. مازندران چهار اقلیم ساحلی، دشت، جنگل و کوهستان دارد که هر کدام سازه های خود را می طلبند. برای آشنایی با معماری منطقه ها کوهستانی مازندران و حضور در یک بافت سنتی، مالخواست گزینه خوبی است. روستاهای پشتکوه تا حدودی دست نخورده به جای مانده اند. شاید اگر نهادهای مرتبط با روستاها به ساخت و ساز منطقه ها روستایی نگاه ویژه داشتند و هر بنایی اجازه ساخت نداشت، امروز دهستان پشتکوه چهاردانگه ساری را میشد به عنوان یک ظرفیت بزرگ در معماری بومی معرفی کرد.

براساس مقاله معرفی شماری از دیدنی ترین روستاهای استان مازندران باید بدانید که هنوز دستان هنرمندان صنایع دستی در این معماری ها جاجیم و چادرشب و گلیمچه تولید می کند. دستان مردان کهنسال هم مشغول تولید تزیینات چوبی و لاک تراشی است. هنرهایی که در دل این معماری های قدیمی رواج دارند. در مالخواست یکی از اهالی محوطه ای را به پذیرایی از توریستان و تولید محصولات روستایی مانند عسل، محصولات دامی، انواع میوه و فرآورده های آن اختصاص داده که در آن محل اقامت هم وجود دارد و طی چند سال اخیر مورد توجه توریستان خارجی قرار گرفت. درختان مختلفی در باغ وجود دارند و نهری هم از دل باغ می گذرد.

عسل های این روستا کیفیت مرغوبی دارد. در مالخواست می توانید تجربه میل سه وعده غذای سالم کاملا بومی را کسب کنید. هم با پای پیاده و هم با اسب از مالخواست میتوان به چشم انداز ها کم نظیر منطقه رسید. جایی در بالادست روستا که دامداران بیتوته می کنند و دارای چشمه های زیبایی است. دشتهای اطراف روستا در منطقه شمال غربی چشمه سورت اوایل اردیبهشت پر از لاله های وحشی است. این دشت زیبا هنوز چندان مورد توجه توریستان قرار نگرفته است.

چورت

در بخش چهاردانگه یک روستای شاخص دیگر هم وجود دارد؛ چورت که در حد فاصل ساری-کیاسر قرار گرفته دارای یک برکه یا دریاچه طبیعی است. چند دهه پیش به دلیل رانش زمین راستا آب مسدود و محوطه ای بزرگ به یک مانداب بزرگ در میان جنگل های انبوه و وهم انگیز تبدیل شد. این روستا هم از اصالت بومی و معماری برخوردار است. البته معماری قدیم و تازه اینجا در هم مخلوط شده است. اما خانه های قدیمی هنوز وجود دارند.

بیشتر بخوانیددریاچه چورت مازندارن | یکی از زیباترین مقاصد طبیعت گردی

زندگی چورتی ها هنوز بر پایه کشاورزی، دامداری و زنبورداری است. اقامتگاه هم وجود دارد. در این روستا چند جوان این هنر را داشتند که توریستی روستایی را ساماندهی کنند. در چورت سفر راحتی را می توانید تجربه کنید. ضمن اینکه می توانید از غذاهای سنتی، صنایع دستی، دمنوش ها یا فرآورده های دامی مصرف کنید و به عنوان سوغات مازندران آنها را بخرید. ویژگی مجذوب کننده این روستا راستا کوتاه پیاده روی تا دریاچه است که می تواند مقصد مجذوب کنندهی باشد. پیشنهاد می کنیم برای رسیدن به دریاچه حتما پیاده روی گروهی داشته باشید. استفاده از اسب یا دوچرخه کوهستان هم برای عبور از این راستا پیشنهاد می شود.

سنگده

سنگده روستایی سبز، قدیمی و با امکانات مناسب از توابع بخش دودانگه در ارتفاعات ساری و مرز بین شهرستان های ساری و سوادکوه است. برای رسیدن به این روستا هم از پل سفید و هم از جاده کیاسر میتوان اقدام کرد. سنگده به لحاظ مجذوب کنندهیت های دیداری یک مقصد توریستی بی نظیر است. علاوه بر وجود جنگل کم نظیر هیرکانی، آبشار و رودخانه را در یک محدوده کوچک می توانید ببینید. وجود غارهای متعدد و آبشارهای پنجگانه خزه ای و صخره ای اوبن هم از مجذوب کنندهیت های منحصر بفرد این منطقه است. جنگل های اطراف سنگده از یک سو به پارک ملی کیاسر که از جنگل های بولا ادامه پیدا می کند و از طرفی هم به منطقه حفاظت شده استان سمنان که در حوزه شهرستان مهدیشهر است، ختم می شود.

در اطراف سنگده پس از پیاده روی به منطقه تالار سربند میتوان رفت که منتهی الیه محدوده تحت حفاظت صنایع چوبی فریم است. از آنجا به سمت جنگل های مرس سی که پوشیده از جنگل های هیرکانی است، دسترسی دارید. رودخانه و آبشارها و صدای گله هایی که در دوردست ها دیده می شوند و تماشای پرندگان و دشت و کوه های کیجاقلعه و خرونرو هم از مجذوب کنندهیت های این راستا است. میتوان اقامت موقتی در کنار دامداران یا با ایجاد کمپ های موقت داشت و بعد به سمت قله های 3 هزار و 600 متری خرونرو حرکت کرد. این راستا معمولا مورد توجه اصفهانی ها، تهرانی ها، خراسانی ها و البرزی ها واقع شده است. سفر در سنگده همیشه آرام است، چون امکانات خوبی دارد و مردمش هم توریستپذیر هستند.

لفور

لفور شامل چند پارچه آبادی است. این منطقه از بابل، قائمشهر و سوادکوه امکان دسترسی دارد که همین یکی از ویژگی های شاخص این منطقه زیباست. مجذوب کنندهیت های خاص خود را دارد، برای همین به معرفی یک روستا مانند لفورک نمیتوان بسنده کرد. قرارگیری سد البرز در این منطقه بر مجذوب کنندهیت های طبیعی افزوده است. گروه های مختلف گله داران بزرگ را هنوز در این منطقه می بینید و فرصت دارید با سبک زندگی دامداری سنتی آشنا شوید. زیبایی های اقلیمی و فرهنگی این منطقه برخی تهیه کنندگان سینما و کارگردانان را ترغیب کرد که فیلم های سینمایی را در این منطقه بسازند.

براساس مقاله معرفی شماری از دیدنی ترین روستاهای استان مازندران باید بدانید که هنوز موسیقی بومی و زندگی روستایی واقعی در این منطقه جریان دارد. در برخی روستاهای لفور مردم اقامتگاه هایی ساختند که حال و هوایی بومی دارند. برخی از استخرهای پرورش ماهی هم با ساختن محل پذیرایی و اتاق های محل اقامت فضاهای خوبی را برای حضور توریستان ایجاد کردند. صنایع دستی هم در این منطقه زنده و پویاست. لفور یکی از مراکز مهم صنایع دستی است. استفاده از خوراک و دمنوش هایی که در منطقه می روید هم فرصت دیگری برای توریستی است. در مجموع لفور منطقه مناسب و امنی است که اگر توریست در آن دچار مسئله ای شود به سرعت می تواند به محل رفع نیاز دسترسی پیدا کنند.

لاجیم

روستای لاجیم را با برج تاریخی آن می شناسند؛ برجی خشتی که در دوره فرمانروایی آل زیار بر تبرستان طی سالهای 316 تا 443 هجری قمری ساخته شد. راستا اصلی رسیدن به این روستا از شهر زیرآب است که پس از طی یک جاده زیبا و روستای اتو به لاجیم می رسد. اما از جاده کیاسر نیز راه دسترسی به این روستا وجود دارد. برای رفتن به لاجیم از جاده کیاسر باید وارد جاده سد سلیمان تنگه شد و پس از ورود به روستای ورکی و گذر از آن به سمت جنگل، با طی کردن یک جاده خاکی و جنگلی به طول 7 کیلومتر وارد جاده ای آسفالته شد که ادامه آن پس از 5 کیلومتر به لاجیم می رسد.

شورمست

اگر دلتان می خواهد در یک روستای قرار گرفته بین جنگل ها که کوچه ها و خیابان های سنگفرش شده دارد و رنگ و بوی بومی بودن در آن احساس می شود ساعاتی را بگذرانید و با کمی پیاده روی به یک دریاچه بین جنگل های هیرکانی برسید، شورمست بهترین گزینه ممکن است. روستایی در سوادکوه و با فاصله 6 کیلومتری از شهر پل سفید که برای ورود به آن باید وارد جاده فرعی که در خروجی جنوبی شهر پل سفید واقع شده است، شوید. این روستا از معدود روستاهای مازندران است که طی سالهای اخیر طرح هادی در آن با تمرکز بر حفظ ساختار بومی بافت روستایی و کف سازی و جداره سازی براساس معماری بومی انجام شد. یکی از لوکیشن های خوب برای ثبت عکسهای یادگاری کوچه های همین روستا هستند. کمی هم که از روستا دور شوید، به دریاچه شورمست می رسید.

زروم

بین روستاهایی که برای سفر در شرق مازندران انتخاب می کنید حتما روستای زروم از توابع شهرستان نکا را هم مدنظر قرار دهید. روستایی که میتوان از آن به عنوان تنها روستای رنگی شمال کشور یاد کرد. اصلا بیراه نیست اگر بگوییم زروم رنگی ترین روستای ایران است. ذوق و سلیقه اهالی باعث شده که رنگ از در و دیوار و نرده های چوبی این روستا ببارد. تصور کنید که این رنگها در بین سبزینگی و رنگهای متعدد طبیعت منطقه چقدر می تواند زیبا باشد.

اگر قصد رفتن به زروم را دارید باید از کمربندی نکا به سمت هزارجریب بروید و پس از طی کردن 60 کیلومتر به رنگی ترین روستای ایران برسید. البته بعید هم نیست که زیبایی جنگل این راستا شما را چند بار متوقف کند. وارد روستا که شدید حتما یکی از نخستین تصاویری که به ذهنتان می رسد، جعبه مدادرنگی است. مردمی مهربان دارد و به انواع محصولات سنتی و صنایع دستی می توانید بین این حجم از رنگ دسترسی داشته باشید.

آغوزدره

روستایی در دهستان توسکاچشمه بخش مرکزی شهرستان گلوگاه وجود دارد که انگار خوشبختانه معماری اش در چند دهه گذشته متوقف شده است. آغوزدره از بهترین گزینه ها برای یک روستاگردی فرق دارد. سفری که بتوانید در آن حال و هوای روستاهای بومی مازندران در دهه 40 و 50 را حس کنید. برخی قسمتهای روستا هنوز با بافت و معماری بومی قدیمی حفظ شده اند و عمده بناها همچنان با معماری بومی و قدیمی اعم از خشتی و چوبی و لارده ای پابرجا هستند. حمام قدیمی روستا نیز که از دوران قاجار بجا مانده، 15 سال پیش به ثبت ملی رسید.

جنت رودبار

غرب استان هم پر از روستاهای زیبا و منحصربفرد است. یکی از زیباترین منطقه ها توریستی طبیعی و روستایی مازندران در غربی ترین نقطه استان، دهستان جنت رودبار از توابع شهرستان رامسر است. روستایی که چشم اندازهای طبیعی و فرصت های توریستی بسیار زیادی دارد. جنت رودبار روستاهای بکر زیادی را در خود جای داده است. سبک زندگی روستایی را هنوز میتوان در این روستاهای بکر و سرسبز دید. تصاویری کاملاً بکر و گیرا از جنگل ها، پایکوبی ابرها، آبشارهای کوچک و بزرگ و رودخانه و دشتهای سرسبز همه در این دهستان گرد هم آمده اند.

انواع محصولات محلی هم در این منطقه وجود دارد. جنت رودبار یکی از منطقه های است که طی سالهای اخیر بومگردی با فعالیت تعدادی از جوانان و اهالی در آن رونق پیدا کرده است. می توانید از این فضای ایجاد شده برای گذراندن لحظاتی خوش در دل روستاهای بکر غرب مازندران استفاده کنید.

گرسماسر

از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر است و در راستا جاده جنت رودبار و 40 کیلومتری جنوب غربی شهر رامسر واقع شده است. این روستا به عنوان یکی از روستاهای هدف توریستی در کشور انتخاب شده است. با دو هزار متر ارتفاع از سطح دریا زمستان هایی سرد و تابستان هایی معتدل دارد. یک قلعه تاریخی در این روستا واقع شده است که گفته می شود از آثار تاریخی بجا مانده از دوره حسن صباح است. بقایای دیوار قلعه از سنگ و ملاط بر روی قله سنگی مخروطی شکل ساخته شده است. رابینو در سفرنامه مازندران و استرآباد از این قلعه باستانی و روستای گرسماسر یاد کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 11 تیر 1401 بروزرسانی: 11 تیر 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164348

به "معرفی شماری از دیدنی ترین روستاهای استان مازندران" امتیاز دهید

4 کاربر به "معرفی شماری از دیدنی ترین روستاهای استان مازندران" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شماری از دیدنی ترین روستاهای استان مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید