سفر به استان البرز

به گزارش مجله سرگرمی، فتانه احدی - البرز- خبرنگار: برای رفتن به سوی قزوین باید از البرز گذر کنید. اگر قصد اقامت در کرج را دارید و می خواهید ساعات بیشتری را در البرز بمانید، می توانید به روستاهای خوش آب و هوای این استان سری بزنید و حتی برای اقامت از خانه ها و اقامتگاه های بومگردی آنها بهره ببرید.

سفر به استان البرز

برای اقامت در شهر کرج می توانید با توجه به سلیقه و هزینه مدنظر خود در یکی از هتل های مرمر، سامان یا امیرکبیر اقامت کنید. این هتل ها در خیابان بهشتی و در مرکز شهر قرار دارند. البته اگر تمایل به ماندن در هتل های فضای بیرون شهر به خصوص جاده چالوس را دارید، ما به شما هتل دنیاگردی و هتل گچسر را پیشنهاد می کنیم.

کرج شهری چندقومیتی است و به همین دلیل انواع غذاهای سنتی اقوام مختلف در رستوران های این شهر موجود است. اما در لیست غذای بیشتر مردم این شهر، غذاهای معمول تهران را مثل انواع خورشت و خوراک، آش جو، حلیم و دیزی که از غذاهای قدیمی مردم کرج است می توانید ببینید.

در بین رستوران های کرج، رستوران ارکیده، رستوران بین المللی بیزانس، رستوران روما، پیتزا ایتالیایی اپل، کافه رستوران ونهان، رستوران رابو و رستوران سزار جزو بهترین انتخاب ها به حساب می آیند.

در عظیمیه کرج حدفاصل میدان اسبی تا میدان طالقانی در 2 طرف کافه ها، رستوران ها و فست فودهای زیادی دیده می شوند که با توجه به سلیقه خود می توانید سفارش دهید. در چهارباندی مهرشهر نیز کافه ها و رستوران های زیادی وجود دارند و باغ های خانوادگی پذیرای مهمانان هستند. دنیاشهر بلوار ماهان و رجایی شهر بلوار موذن نیز رستوران های زیادی دارند که می توانید به این مناطق برای خوردن غذای مورد نظر خود بروید. در باقی نقاط کرج مانند بلوار جمهوری، چهارراه طالقانی و خیابان درختی و محله های دیگر هر یک به فراخور احتیاج فست فود یا رستوران و یا کافه وجود دارد.

از معروف ترین و دوست داشتنی ترین کافه های این شهر که می توانیم به کافه مرداب، کافه دارچین، کافه کافکا، کافه ایوان سپید، کافه کبریت و کافه کتاب اشاره کنیم.

از آنجا که کرج به لحاظ اقلیمی تحت تاثیر ارتفاعات البرز و دره چالوس و رودخانه کرج واقع شده است، انواع محصولات و میوه ها مثل توت درختی، انگور، فندق، سنجد، خرمالو، عناب و ازگیل را می توان در این شهر یافت.

از سوغات دیگر این شهر می توان از سفال، گلیم، شیشه گری و مجسمه سازی نام برد. در این شهر مراکز خرید زیادی وجود دارد که برج تجاری طالقانی، مجتمع تجاری- تفریحی و ورزشی ملاصدرا، مرکز خرید پارسیان، برج میلاد کرج، مجتمع تجاری چچلاس، مرکز خرید مهستان و البرزمال که از معروف ترین و بهترین آنها هستند و می توان انواع لوازم مورد احتیاج خود را در آنها تهیه کنید.

خیابان درختی در منطقه گلشهر فروشگاه ها و مغازه های مختلفی دارد و از معروف ترین خیابان های خرید کرج محسوب می شود.

این شهر دنیایی از جاذبه های گردشگری است، که زیبا و چشم نوازند، اما برای رفتن به قزوین بعد از گشت و گذار در شهر کرج می توانید یکی از چند راستا زیر را به دلخواه خود انتخاب کنید.

راستا اول از اشتهارد تا قزوین

بعد از گشت و گذار در شهر کرج اگر علاقه دارید از اشتهارد دیدن کنید، می توانید به وسیله مهرشهر کرج به ماهدشت بروید و از آنجا راهی اشتهارد شوید. در ماهدشت پارک بزرگی وجود دارد که افرادی که تمایل دارند در راستا غذا بخورند می توانند به این پارک پردرخت و زیبا بروند که امکانات پذیرایی را نیز دارد. از ماهدشت تا اشتهارد 41 کیلومتر فاصله است و می توان در 35 دقیقه به اشتهارد رسید. جاده اشتهارد جاده ای بیابانی است و تنها می توان از بیابان و پوشش گیاهی بیابانی لذت برد. وارد اشتهارد که می شوید اولین چیزی که نظر را جلب می نماید رستوران سنتی با معماری خاص و ویژه است. این رستوران با محیطی آرام و دلنشین با انواع غذاهای سنتی و ایرانی پذیرای شما عزیزان است.

خانه های سنگی اشتهارد

خانه های سنگی اشتهارد واقع در راستا جدید اشتهارد به نظرآباد قرار دارند. این خانه ها در 10 کیلومتری اشتهارد واقع شده اند که نشان دهنده زندگی و حیات در زمان های دور و حدود 2000 سال پیش است. مجموعه خانه های سنگی اشتهارد شامل اتاق هایی دست کن در دل کوه های سنگی است. این مجموعه در منطقه ای با نام دایلر واقع شده است. قدمت این طاق های سنگی به دوران اسلامی و حتی پیش از آن برمی شود. این خانه های سنگی به علت بارش های باران و تغییر فصول فرسوده شده اند و امروزه بعضی از این خانه ها به صورت سالم باقی مانده اند و جزئی از آثار تاریخی اشتهارد محسوب می شوند.

غار نمکی اشتهارد

غار نمکی اشتهارد در شمال منطقه اشتهارد کرج در البرز واقع شده است. این غار در یک محیط کاملا فرسایشی و کویری واقع شده و خود در نتیجه فرسایش آبی و شسته شدن ماسه و نمک توسط آب باران به وجود آمده است. غار نمکی اشتهارد دارای 3 دهانه است. در ابتدای ورود به غار جریانی از نمک دیده می شود که از یک دهانه وارد و از دهانه دیگر خارج می شود. این غار نمکی حدود 350 متر طول دارد و داخل تالارهای آن قندیل های زیبای نمکی دیده می شود که سبب به وجود آمدن مناظر بدیع و زیبا شده است.

امامزادگان اشتهارد

برای افرادی که دیدن امامزادگان و مکان های زیارتی را در لیست گردشگری خود دارند، امامزاده ام کبری و ام صغری و امامزاده سلیمان(ع) را پیشنهاد می دهیم.

کوه گهور (گبری) یا بز قلعه

در فاصله 8 کیلومتری شرق جاده اشتهارد- کرج و در 5 کیلومتری سمت جنوب روستای مختارآباد در میان ارتفاعات موجود، کوه نسبتاً مرتفعی وجود دارد که به آن کوه گهور می گویند. بالای کوه نسبتاً مسطح است که در آن بقایای آثاری از جمله یک ساختمان کاملاً مخروبه و سفال های شکسته به چشم می خورد. به آن بزقلعه هم می گویند.

حمام محله صیادیه

این حمام در غرب حسینیه صیادیه در نزدیکی امامزاده ام کبری و ام صغری واقع شده است و در 2 واحد مجزای مردانه و زنانه هر یک شامل رختکن و گرمخانه ساخته شده است. تاریخ بنای اولیه آن به طور دقیق معین نیست، ولی شکل ساختمان حکایت از تعلق آن به دوره صفوی و یا کمی بعد از آن دارد. تا چندین دهه قبل این حمام به طور کاملاً سنتی با خزینه مورد استفاده قرار می گرفت. بعدها در آن لوله کشی انجام و خزینه آن مسدود شد. هم اینک این حمام فعال است و کسانی از آن استفاده می نمایند.

تپه های رنگین کمانی

حیف است از کویر بی نظیر اشتهارد حرفی زده نشود. کویری که تپه های رنگین کمانی آن چنان منظره فوق العاده ای از زیبایی خلق نموده که هر گردشگری را مجذوب خود می نماید.

کویر اشتهارد یا قشلاق حسین خانی (به کویر قارپوزآباد هم شناخته می شود) در شمال شهرستان اشتهارد و جنوب شرقی مهرشهر کرج واقع شده است. طول کویر 60 کیلومتر و عرض آن در حدود 20 کیلومتر است. گنبدهای نمکی زیبای این کویر دیدنی هستند که از رنگ های متنوعی تشکیل شده اند. گنبدهای نمکی حاشیه این کویر برای استخراج نمک به شدت تخریب شده اند، اما مناظر کویر از فراز این ارتفاعات بسیار زیبا و دل انگیز است.

رودخانه شور

در جنوب کویر اشتهارد رودخانه شور (ابهررود) یا به گفته بومیان شورکات، از غرب به شرق جریان دارد که حاشیه این رود به شدت باتلاقی است و در صورت تردد با خودرو باید مورد توجه قرار گیرد.

این رودخانه در شمال اشتهارد از غرب به شرق جریان دارد و تنها رودخانه شهرستان اشتهارد است.

این رودخانه به طور پراکنده دارای ماهی گورخری است و در اوایل فصل بهار پرنده هایی چون سلیم قوطی، پرستوف اگرت سفید و عقاب اتپی در این ناحیه رویت شده است و در راستا این رود در منطقه ای نزدیک به روستای جارو به دلیل شیب کم و وسعت زیاد نمکزارهایی تشکیل شده است که مناظر فوق العاده زیبایی را پدید آورده است.

برای دسترسی به این کویر می توانید از جاده جدید نظرآباد کرج به اشتهارد که از میانه این کویر می گذرد استفاده و خود را مهمان گنبدهای نمکی و زیبای دشت اشتهارد کنید.

حرکت از نظرآباد به سمت بزرگراه کرج - قزوین

بعد از دیدن زیبایی های اشتهارد برای رفتن به مناطق دیگر جاده نظرآباد را پیش بگیرید و راستای 44 کیلومتری را طی کنید. برای رسیدن به نظرآباد، از کنار روستای قشلاق دایلر در دهستان پلنگ آباد با قدمتی بیش از 5 هزار و روستای نجم آباد باید گذر کرد. نظرآباد از روستای نجم آباد آغاز می شود. نظرآباد قدمتی حدود 9 هزار سال دارد.

محوطه باستانی ازبکی

محوطه باستانی ازبکی در روستای ازبکی از توابع دهستان احمدآباد مصدق از بخش مرکزی نظرآباد واقع شده است. برای نخستین بار در سال 48 شمسی این تپه باستانی شناسایی و چند سال بعد در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد. ازبکی محوطه باستانی گسترده ای برابر 100 هکتار و 10 تپه ارزشمند است. کهن ترین خشت دنیا در این محوطه کشف شده است.

خانه دکتر مصدق

دکتر مصدق پس از انتها محاکمه در دادگاه نظامی رژیم شاهنشاهی پهلوی به سال 32 شمسی به روستای احمدآباد تبعید شد و تا انتها عمر در یک خانه باغ در این محل زندگی کرد و بنا بر وصیت خود در همین خانه نیز مدفون شد. خانه و در حقیقت آرامگاه ابدی دکتر مصدق در روستای احمدآباد و در باغی به مساحت تقریبی نیم هکتار واقع شده است و هر ساله بسیاری از گردشگران و تاریخ دوستان از این مکان دیدن می نمایند.

منطقه نمونه گردشگری فرودگاه آزادی

مجموعه فرودگاه آزادی در جنوب غربی نظرآباد در نزدیکی روستای صالحیه در دشتی پهناور واقع شده است. این فرودگاه بیش از 60 هواپیمای فوق سبک دارد. در این مجموعه آموزش خلبانی در دوره های تخصصی انجام می شود.

در اشتهارد و نظرآباد مکان اقامتی رسمی وجود ندارد. مسافران باید به دنبال خانه هایی بگردند که افراد محلی و بومی برای یک یا چند روز اجاره می دهند. طبیعت گردان نیز در کویر اشتهارد و یا نظرآباد کمپ می زنند. که البته باید جانب احتیاط را در نظر بگیرند. بعد از نظرآباد به بزرگراه کرج - قزوین می رسیم که راستای مستقیم به سوی قزوین است.

راستا دوم از ساوجبلاغ تا قزوین

برای رفتن به قزوین می توانید بر خلاف راستا کویری نخست، راستای سرسبز را نیز انتخاب کنید. ساوجبلاغ شهرستانی سرسبز با طبیعتی بکر است که می توانید مطمئن باشید برای گشت و گذار و استراحت بهترین منطقه است.

هشتگرد، شهر جدید هشتگرد، چهارباغ، گلسار و کوهسار از شهرهای ساوجبلاغ هستند. برای این که گشتی در ساوجبلاغ بزنید و از طبیعت زیبایش لذت ببرید، باید راستای روستایی را دنبال کنید. روستا به روستا بروید و از مناطق بکر و زیبا بهره ببرید. نزدیک ترین و زیباترین جاده به روستاهای ساوجبلاغ جاده برغان است. برای قرار دریافت در جاده برغان باید از باغستان بگذرید و از انتهای این منطقه از کرج خارج شوید. قبل از وارد شدن به جاده برغان در راستای به دوراهی آتشگاه - برغان می رسید. آتشگاه یکی از روستاهای کرج است. می توان قبل از رفتن به برغان سری هم به روستای آتشگاه بزنید.

آتشگاه

روستای آتشگاه کرج، یکی از زیباترین روستاهای این شهر است که در 20 کیلومتری شمال غربی کرج و 10 کیلومتری شمال گوهردشت واقع شده است. باید بدانید که این روستا آب و هوایی معتدل دارد و با دارا بودن مجتمع های رفاهی و رستوران ها در تعطیلات آخر هفته و روزهای گرم سال پذیرای گردشگران بسیاری است.

در روستای آتشگاه، سوئیت و ویلاهایی برای اجاره وجود دارند که در اوایل هفته ارزان تر از اواخر آن اجاره داده می شوند.

به سوی برغان

با ورود به جاده برغان چشم اندازها و مناظر دلپذیر به سراغتان می آیند و نمایشی از زیبایی های منحصر به فرد این منطقه را به راه می اندازند. تنها چیزی که به چشم می آید درختان هستند و صدای آب نیز لحظه ای شما را رها نمی نماید.

عبور 2 رودخانه از نزدیکی روستا باعث شده تا بر طراوت فضای آن افزوده شود و پوشش گیاهی مناسبی در آن به وجود آید. 2 چنار کهنسال مسجد جامع برغان از ارزش خاصی برخوردارند.

تکیه های برغان

در برغان 2 تکیه بارمله (بالامحله) و جیر محله (پایین محله) وجود دارد که هر یک ارزش خاصی نزد اهالی دارند. تکیه بارمله با عنوان حسینیه اعظم شهرت دارد و یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود.

بعد از گشت و گذار در طبیعت برغان نوبت به خوردن غذا می رسد. در میدان اصلی روستا هر نوع مواد غذایی که بخواهیم یافت می شود. رستورانی هم دارد که در بیرون آن آش می پزند و مردم می توانند روبه روی میدان روی جایگاه ها و تخت ها آش بخورند. بستنی گله برغان نیز که به ثبت میراث فرهنگی رسیده است، یکی از نمادهای گردشگری منطقه محسوب می شود که با روشی سنتی و خاص و سس میوه سرو می شود. مغازه های خشکبار دورتادور میدان اصلی برغان به چشم می خورد که از محصولات برغان به ویژه آلوی برغان به وفور در آنها پیدا می شود.

برای ماندن در برغان می توان از اقامتگاه بوم گردی حاج داود بزرگمهر و سوئیت ها و ویلاهای اجاره ای استفاده کرد و روزهایی به یادماندنی را در این روستا تجربه کرد.

از برغان تا کردان

بعد از برغان برای رسیدن به کردان باید از روستای تالیان گذشت. روستای تالیان به خاطر سبک معماری سنتی و کوچه باغ های زیبا، درختان کهنسال چنار و همچنین درخت چنار در محوطه مسجد روستا با پنجره های اورسی و قرار دریافت این روستا در دامنه کوهای بلند با چشم اندازی جذاب و دیدنی از روستاهای شگفت انگیز ساوجبلاغ است. برای ماندن در این روستا نیز باید از سوئیت های اجاره ای استفاده کرد. بعد از تالیان در راستا کردان از کنار روستاهای علاقبند، سیاهکران و جنگله دار رد خواهید شد که در روستای علاقبند و سیاهکران مسجد امام جعفر و امام سجاد می تواند برای ادای فریضه نماز و برطرف خستگی پناهی برای مسافران باشد. بعد از روستای سیاهکران باغ خانوادگی سپیدار و 2 رستوران چناران و ارم پذیرای مسافران است. در روستای کردان امکانات رفاهی بیشتری نظیر بانک، مرکز خرید و رستوران های مختلف وجود دارد که مردم می توانند با خیال راحت از طبیعت زیبای این روستا استفاده نمایند. در این روستا نیز سوئیت و ویلای اجاره ای برای اقامت شبانه وجود دارد. برای خروج از کردان به سوی اتوبان کرج - قزوین از بلوار شهدای کردان خارج می شوید.

راستا سوم از طالقان تا قزوین

طالقان شهری بسیار زیبا در بین کوه های البرز است که به دلیل داشتن طبیعت بکر و جاذبه های فوق العاده زیبا توریست های زیادی را به خود جذب نموده است. برای رفتن به طالقان از اتوبان کرج - قزوین باید از مرز استان گذشت و وارد استان قزوین شد. بعد از آبیک به سمت راست جاده پیچید و بعد از گذشتن از روستاهای میان کوه، زیاران، خوزنان و صمغ آباد، دوباره وارد استان البرز شد و بعد از گذر از روستاهای زیدشت، فشندک و باریکان به شهر طالقان رسید.

برای اقامت در طالقان می توان از هتل، سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی استفاده کرد. هتل کوروش در شهرک طالقان - منطقه کولج، هتل رجین نرسیده به دوراهی زیدشت - جنب هلال احمر، اقامتگاه بوم گردی کلبه نگار در روستای حسن جون و سوئیت و ویلاهای مختلف در روستاهای طالقان در خدمت مسافران و گردشگران هستند.

رستوران صدف طالقان در شهرک طالقان، رستوران عمو سعید قبل از روستای جوستان، باغ رستوران جاپا، هتل و رستوران صدف و رستوران های مختلف بین راستا می توانند به داد مسافران برسند.

نکته دیگری که باید در خصوص سفر به طالقان بدانید، این است که بعد از گشت و گذار در این سرزمین زیبا برای رفتن به قزوین باید همه راستا را برای رسیدن به اتوبان کرج- قزوین برگردید.

طالقان منطقه ای ییلاقی و زیبا بین کوه های البرز است که از به هم پیوستن 4 محله شهرک، گلینک، کولج و پردسر تشکیل شده است.

شهر طالقان از زیباترین شهرهای کشور و در ناحیه ای پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی قرار گرفته است. این شهرستان در ایام مختلفی از سال، گردشگران و توریست های بسیاری را از سراسر ایران و دنیا به خود جذب می نماید.

حضور چشمه های متعدد، آبشارهای خروشان، کوه های سربه فلک کشیده، یخچال های طبیعی و آثار مذهبی و تاریخی موجود در این شهرستان زیبا، از مهم ترین دلایل اهمیت آن در حوزه صنعت گردشگری است.

از آثار تاریخی زیبا در طالقان می توان آثار باقیمانده از قلعه های متعلق به زمان اسماعیلیان را نام برد که در زمان حسن صباح برای مبارزه با حکومت سلجوقی ساخته شده بود. این قلعه ها اهمیت زیادی در زمان جنگ های داخلی داشته و اسماعیلیان را برای رسیدن به اهدافشان یاری می نموده است.

چشمه های دائمی و فصلی

چشمه های دائمی و سفره های آب زیرزمینی زیادی در طالقان وجود دارد که تعداد این چشمه های دائمی 399 و چشمه های اصلی 57 دهنه است.

در شمال روستای دهدر در جنوب قله ماسه چال چشمه آب گرم گنداب وجود دارد که یکی از مهم ترین چشمه های طالقان است.

در شمال روستای هرنج طالقان چشمه آب گرمی وجود دارد که از چشمه های مهم طالقان به شمار می رود.

همچنین در انتهای رودخانه فرعی و خاکرو در شمال روستای خچیره، چشمه آب گرم وجود دارد که از چشمه های مهم طالقان است.

آبشارهای شهر طالقان

آبشارهای بی نظیر طالقان زیبایی های زیادی به این منطقه بخشیده است. منشا پیدایش این آبشارها در طالقان بارندگی زیاد در این منطقه است که رودخانه های زیادی به وجود آورده است. طالقان با آبشارهای زیبایش یکی از مناطق پربازدید شده است.

در روستای بزج در شمال روستای خسبان، آبشار شلبن به طول تقریبی 30 متر واقع شده است که از معروف ترین آبشارهای طالقان محسوب می شود.

در روستای جزینان در بند، آبشار تونو وجود دارد که جزو زیباترین آبشارهای طالقان است.

یکی از زیباترین آبشارهای طالقان، آبشار آسکان است که در زمستان به صورت یخشار است. در غرب قله شاه البرز هم آبشار سفید آب واقع شده است که از مهم ترین آبشارهای طالقان محسوب می شود.

در جنوب قله خرس چرناریان آبشار خرس چر وجود دارد که زیبایی فوق العاده ای دارد.

در روستای مهران آبشار فصلی میلین واقع شده است که زیبایی زیادی به منطقه بخشیده است.

در قسمت غربی قله کله سنگ سوهان آبشار زیبا و کوچک سوهان واقع شده است.

در روستای خچیره نیز آبشار وارکش واقع شده است که آبشار معروفی در طالقان است.

غارها و دست کن های شهر طالقان

در طالقان غارهای زیبا و طبیعی بسیاری وجود دارند که معروف ترین آنها غار پراو است که شهرت زیادی دارد و ثبت دنیای شده است.

راستا جاده چالوس- البرز به سمت استان های شمالی

از خیابان چالوس کرج که عبور کنید به سه راه عظیمیه می رسید. سمت راست دکه فروش تنقلات است. دکه ای که برای همه مسافرانی که از محور چالوس می گذرند آشناست. پل بیلقان را که پشت سر بگذارید به ابتدای ورودی جاده چالوس می رسید. آدران، ورودی روستای کندر، پیست اسکی خور و روستای خوزنکاله را رد می کنید، پیچ وخم های جاده را پشت سر می گذارید تا به دیواره های سد کرج می رسید.

پس از گذر از چند پیچ دیگر، منظره سد به زیبایی های جاده اضافه می شود. اکنون دیگر سمت چپ شما کوه و سمت راست شما سد کرج است. همواره و در هر زمانی که از کنار سد کرج عبور کنید، چندین خودرو کنار جاده پارک نموده اند و از روی بلندی زیبایی های سد را می نگرند. فرقی نمی نماید تابستان باشد یا زمستان، همواره در کنار سد خانواده هایی را می بینید که از پشت حصار مشبک کنار جاده در حال تماشای زیبایی های سد هستند.

اگر برای لحظاتی به جمع خانواده های کنار سد ملحق شوید و از روی بلندی به آن سوی سد نگاه کنید، دورنمایی از روستای واریان را می بینید. روستایی که برای بسیاری از هموطنان ناشناخته است. اهالی واریان برای رفت وآمد از قایق به جای تاکسی و اتوبوس استفاده می نمایند.

کمی که از سد دور شوید به شهر آسارا می رسید.

همه مسافران جاده چالوس به اینجا که می رسند برای لحظه ای کوتاه هم که شده نیش ترمزی می زنند و همراهان را به خریدن ماست، پنیر و خوردن دوغ محلی دعوت می نمایند.

کمی آن طرف تر روستای ماهان واقع شده است. در سمت چپ کدوتنبل های قد و نیم قد در کنار جاده به فروش می رسند. پس از گذر از چند پیچ دیگر شهرستانک و گچسر و روستای ولایت رود که قدمت ویلاهایش قجری است، یکی پس از دیگری در برابر دیدگانتان نمایان می شود. سمت راست جاده روی تابلو بزرگی نوشته شده به پیست اسکی دیزین خوش آمدید.

به راهتان که ادامه دهید از کنار روستاهایی با قدمتی هزارساله، باغ ها، درختان کهنسال و بناهای تاریخی، رستوران ها و مراکز اقامتی می گذرید که همه دست به دست هم مجموعه ای از جاذبه های گردشگری را در محور کرج - چالوس به وجود آورده اند.

جاده چالوس که قدیمی ترها آن را به واسطه گردنه های سخت و خطرناکشهزارچم می نامند، یکی از جاذبه های مهم البرز به شمار می آید. جاذبه هایی که بسیاری از مسافران عبوری و حتی البرزنشینان نیز با زیروبم آن آشنا نیستند. نکته قابل توجه این که در روستاهای جاده چالوس سوئیت و ویلاهای اجاره ای به وفور یافت می شود که بهتر است از این بابت نگرانی نداشته باشید. همچنین اقامتگاه بوم گردی کاهار در روستای نشت رود، کیلومتر 35 محور گردشگری کرج- چالوس پذیرای مهمانان نوروزی است. در ادامه شما را به روستاگردی در میان 56 روستای محور چالوس دعوت می کنیم. روستاهایی که هر کدامشان قدمتی هزار ساله دارند.

سیجان

روستای سیجان در منطقه ارنگه واقع شده است. پس از عبور از روستاهای سرزیارت و گوراب به این روستا می رسیم، این روستا با طبیعت بکر پذیرای گردشگران در تمامی فصول سال است.

سیجان بهشت پنهان در پیچ وخم های جاده چالوس است. البته این تکه از بهشت تنها بخش اندکی از جاذبه های این محور است. گردشگران برای لذت بردن از این جاذبه باید از راستا اصلی این جاده خارج شده و به سمت حواشی جاده رانندگی نمایند.

گچسر

گچسر روستای زیبایی است که در انتهای بخش آسارا قرار گرفته است. قدمت این روستا به دوره صفوی برمی شود. گچسر را به دلیل این که دارای معادن غنی گچ است، به این اسم نامیده اند. آب وهوای گچسر در همه فصل های سال معتدل و خنک است.

پل سنگی و کاخ رضاشاهی از دیدنی های این روستا به شمار می آید. در کنار تمام دیدنی ها و جاذبه های فراوان گچسر، پیست دیزین نیز بر زیبایی های این روستا افزوده است. کاخ روستای گچسر و کوره های گچبری از دیگر جاذبه های گردشگری این روستا هستند.

یکی دیگر از جاذبه های این روستا که در فصل بهار گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید، باغ لاله هاست که در روستای گرماب گچسر قرار گرفته است. این باغ دارای بیش از 30 واریته گل لاله و یک میلیون پیاز لاله است.

شهرستانک

یکی دیگر از مکان های زیبایی که در دل جاده چالوس قرار گرفته، روستای شهرستانک با عمارت ناصری است که به یکی از مقاصد گردشگری استان البرز تبدیل شده است. این روستا از توابع دهستان لورا در 63 کیلومتری شمال غربی کرج و جاده چالوس قرار گرفته است. با سفر به این روستا علاوه بر لذت بردن از طبیعت می توان سوغاتی هایی خوشمزه، برای دوستان و آشنایان خرید و به عنوان عیدانه به آنها داد.

خوزنکاله

خوزنکاله در منطقه کوهستانی در جاده چالوس قرار گرفته است. این روستا نزدیک ترین روستا به سد امیرکبیر است که خروجی آب سد باعث شده این روستا به شکل شبه جزیره ای نمایان شود. خوزنکاله دارای زمستان های سرد و تابستان هایی با پوشش سبز و پرگل است.

حسنکدر

حسنکدر روستایی در حاشیه جاده چالوس است که جاذبه های طبیعی، مذهبی و تاریخی بسیاری دارد. بسیاری از جاذبه های این روستا از دید گردشگران پنهان مانده و کمتر کسی از آنها خبر دارد؛ علاوه بر این حسنکدر از آب وهوای دلپذیر و منظره های بسیار بکر و چشم نوازی هم برخوردار است.

این روستا دارای 15 چشمه است که آب آنها خواص درمانی بسیاری دارد. علاوه بر این در این روستا می توان چشمه هایی را یافت که دارای آب گازدار با طعم تلخ یا شیرین هستند. چاخان چشمه معروف ترین چشمه این روستاست که آبی دارد که هرگز خشک نشده است.

ولی آباد کندوان

یکی دیگر از 56 روستا، روستای ولی آباد کندوان است. این روستا در 60 کیلومتری جاده چالوس بعد از سیاه بیشه و قبل از پیچ هزارچم قرار گرفته است. از مکان های دیدنی این روستا باید به پالون سر، کارچال، فشکدره، ونک نو، تاپی، چنارسر و امامزاده حسن(ع) اشاره نمود.

مردمان محور چالوس مهمان نوازند و به خوبی از گردشگران میزبانی می نمایند. شما مطمئن باشید از سفر به روستاهای چالوس و همصحبتی با ساکنان این منطقه پشیمان نمی شوید و با کوله باری از خاطرات خوش چالوس را ترک خواهید کرد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

1com.ir: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 17396

به "سفر به استان البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به استان البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید