مرد در سایه پرونده فساد در پتروشیمی چه کسی است؟

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران؛ گروه جامعه: پس از برگزاری دادگاه های ویژه انقلاب اسلامی در مبارزه با فساد، انتظار برای برگزاری دادگاه در صنعت پتروشیمی که از سال 1391 تشکیل شده، در 15 اسفندماه امسال سرانجام یافت. در صبح این روز خبر برگزاری نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده پتروشیمی روی خروجی خبرگزاری ها نهاده شد.

مرد در سایه پرونده فساد در پتروشیمی چه کسی است؟

در ابتدای دادگاه مطرح شد 14 نفر در رابطه با این پرونده متهم هستند که در بین افراد چهره هایی همچون مرجان شیخ الاسلامی آل آقا، عضو حزب منحله جبهه مشارکت دیده می شد. در لابلای انتشار اخبار مربوط به دادگاه، بعضی رسانه ها سعی در انحراف افکار عمومی از واقعیت های این پرونده داشتند.

به عنوان نمونه یکی از روزنامه های جناحی با تیتر فساد 100 هزار میلیارد تومانی نشان داد یا سواد رسانه ای بسیار پایینی دارد و نمی تواند مفهوم اخلال در نظام اقتصادی را از اختلاس تشخیص دهد یا به دنبال سرپوش گذاشتن بر زوایای پنهان این پرونده است. ادعای این روزنامه در این حال است که دادستان تهران روز گذشته گفت: پرونده پتروشیمی از جمله مهمترین پرونده هایی بود که در سال 91 تشکیل شد. وی با اشاره به اینکه اختلاسی در کار نیست و اینکه بعضی رسانه ها تیتر کردند اختلاس، درست نیست، اضافه نمود: 6 میلیارد دلار اعلام شده در این پرونده مجموع معاملات است؛ نه مجموع رد مال در نظر گرفته شده.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه جرم متهمان این است که از معاملات اجرا شده استفاده شخصی نموده اند، گفت: مجموع پول هایی که خودشان برداشته اند 22 میلیون یورو و 16 میلیون دلار بود که معادل ریالی آن حدود 65 میلیارد تومان می گردد.

دادستان تهران همچنین با اشاره به اینکه در پرونده پتروشیمی فساد بوده، اما اختلاس صورت نگرفته است، تاکید نمود: ارزها باید سروقت تحویل بانک مرکزی می شد.

مرد سایه اختلاس های پتروشیمی

از طرفی برجسته شدن بعضی نام ها مانند رضا حمزه لو یا مرجان شیخ الاسلامی آل آقا در فضای مجازی و بعضی رسانه ها و انتساب این افراد به جریان های سیاسی این گمانه را تقویت کرد که در سایه این نام ها، چهره هایی پنهان شده اند. این در حالی است که قاضی مسعودی مقام رئیس دادگاه در ابتدای جلسه اعلام نموده بود: شاید در پرونده اشخاصی مطرح باشند که منتسب به دستگاهی باشند لذا متهمان از این موارد بپرهیزند و دفاعیات حقوقی داشته باشند و حواشی را رها نمایند چرا که ما مجری قانون هستیم و مجری مصالح متهمان نیستیم و قطعاً اگر رأی صادر گردد با اتقان و مستندات قانونی خواهد بود لذا تذکر می دهم متهمان از توسل به اشخاص خودداری نمایند و در صورتی که اتهامی را منتسب به دستگاهی می نمایند، مستند باشد.

با تشکیل جلسه دوم دادگاه در 18 اسفند و روشن شدن بعضی زوایای دیگر پرونده، نام محسن احمدیان مدیر بخش بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران، بیشتر خودنمایی می کرد، فردی که کارمند رسمی وزارت نفت است و سابقه مدیریتش در این شرکت بیشتر از همه متهمان است. احمدیان تابعیت کشور سنت گیس (تحت قیمومیت انگلستان) را دارد و از طرفی دختر و پسر وی هم دارای تابعیت کانادا و آمریکا هستند و ساکن این کشورها.

واریز به حساب شرکت پس از سود تسعیر ارز

آن گونه که در کیفرخواست احمدیان عنوان شده، وی حدود 500 میلیون دلار و 200 میلیون درهم از ارزهای حاصل از فروش صادراتی محصولات پتروشیمی دولتی را در خارج از کشور اختلاس نموده است.

احمدیان این مبالغ را با هماهنگی و تبانی شخصی با مدیر اقتصادی شرکت MTN آفریقای جنوبی (نظیر پاتل) و مدیر بانک های خارجی Cbi Scb و Enrd در دبی به حساب یک شرکت خصوصی در آفریقای جنوبی واریز نموده است.

احمدیان با یاری رابط های اقتصادی خود، پس از اخذ پورسانت، آن 500 میلیون یورو و 200 میلیون درهم را با نرخ بازار آزاد در مناطق آزاد به فروش رسانده و سپس با ریال به دست آمده اقدام به خرید ارز به همان میزان از بازار فرعی ارز می کردند و در نهایت دوباره پس از کسب سود از ناحیه تسعیر ارز، اقدام به واریز 500 میلیون یورو و 200 میلیون درهم به حساب شرکت بازرگانی پتروشیمی می کردند.

حسینی نماینده دادستان تهران در این رابطه در جلسه اول دادگاه گفته بود: حسب گزارش ضابط پرونده محسن احمدیان (مدیر بخش بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی پتروشیمی) با شرکت معصومه دری 500 میلیون یورو و 200 میلیون درهم ارز را تضییع نموده اند، از آنجایی که به دلیل تحریم بودن شرکت های دولتی فعالیت ها تحت پوشش بعضی شرکت های خارجی صورت می گیرد لذا این شرایط می تواند اقتصاد کشور را در امان نگه دارد و دریافت ارز ناشی از صادرات کشور با رعایت جوانب امنیتی است.

وی اعلام کرد: لیکن در این جریان فسادی کشف شده که در چند موارد مانع از دریافت ارز شده اند و برای ایجاد پوشش در مفاسد خود حساب های بانکی شرکت های پتروشیمی را در خارج از کشور افشا می نمایند تا به این بهانه پول ها به حساب خودشان واریز گردد یا اعلام می نمایند امکان انتقال ارز وجود نداشته است.

اتهام خیانت به وسیله کاهش ظرفیت شرکتهای نفتی کشور

حسینی گفت: این موضوع عین خیانت است و باعث کاهش ظرفیت های کشور در خارج می شده و به این ترتیب شرکت های نفت نخواهند توانست به تعهدات خود عمل نمایند.

نماینده دادستان خاطر نشان ساخته: رئیس شرکت پی سی سی با تقدیم شکوائیه ای گفته و بنابر اعلام مدیر شرکت بازرگانی پتروشیمی و به استناد گزارش های واصله مفاد قرارداد شرکت لنکوور با مدیر بازرگانی این شرکت محسن احمدیان به درستی انجام نشده و مبالغ مطابق صورت حساب واریز نشده است.

حسینی ادامه داد: مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با تقدیم نامه ای اعلام نموده در سال 90، 91 محسن احمدیان مبادرت به انعقاد قراردادی مبنی بر فروش محصولات سنگین شرکت بوعلی و برزویه نموده که خارج از حدود و اختیارات بوده و در معاملات شرکت باید مجوز لازم را اخذ می کرد؛ اما محسن احمدیان با نقض مقررات اقدام به امضای دو قرارداد محصولات سنگین با شرکت لنکوور نموده است. کل مبلغ فروش اجرا شده به شرکت لنکوور جمعاً 1 میلیارد و 145 میلیون یورو است که از محصولات شرکت پتروشیمی اجرا شده است.

نماینده دادستان گفت: آنالیز ایمیل محسن احمدیان نشان می دهد وی در جریان انتقال ارز به شرکت ام تی ان بوده است و با معصومه دری تبانی نموده و در جریان ارتباطات محسن احمدیان، معصومه دری با آن ها بوده است.

روی دیگر سکه

این روزها در حالی این پرونده خبرساز شده و البته متأسفانه ارقام و اعداد اشتباهی هم درباره حجم تخلفات آن بیان می گردد که از متهم اصلی آن کمتر نامی برده می گردد. گفته می گردد این فضاسازی و انحراف افکار عمومی، نتیجه برنامه ریزی و اقدامات یک تیم رسانه ای نزدیک به این متهم است که با به خدمت دریافت بعضی کانال های تلگرامی و سایت ها، جهت اطلاع رسانی درباره حقایق پرونده را منحرف نموده اند.

لازم به ذکر است اتهام مطرح شده در این پرونده اختلاس و اخلال در نظام ارزی کشور است و در آینده در دادگاهی دیگر به اتهام خیانت در امانت این افراد هم رسیدگی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 55450

به "مرد در سایه پرونده فساد در پتروشیمی چه کسی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرد در سایه پرونده فساد در پتروشیمی چه کسی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید