محتوای دیجیتال منبع درآمدزایی است
به گزارش مجله سرگرمی، به گفته رئیس هیات مدیره فدراسیون فاوا با توجه به وجود نزدیک به سه میلیون نفر بیکار در حوزه فناوری اطلاعات در کشور، محتوای دیجیتال می تواند منبع درآمدزایی و اشتغال زایی باشد.
محمدرضا طلایی، رئیس هیات مدیره فدراسیون فاوا در نشستی با محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ضمن معرفی پویش ملی محتوای دیجیتال تأکید کرد که تسهیل فعالیت های فراوری نرم افزارهای مبتنی بر محتوا و توسعه فراوری محتوای دیجیتال می تواند به رشد مالی کشور یاری شایانی کند.
طلایی با اشاره به شرایط اشتغال در حوزه فناوری مطرح نمود: 10 درصد از کل جمعیت کشور بیکار هستند که از آن 10 درصد، 33 درصد در حوزه فناوری اطلاعات تحصیل نموده اند. یعنی برآورد می گردد که نزدیک به 3 میلیون نفر بیکار در حوزه فناوری اطلاعات در کشور وجود دارد. از این رو محتوای دیجیتال می تواند منبع درآمدزایی و اشتغال زایی باشد.
وی با اشاره به پویش ملی محتوای دیجیتال، یکی از اهداف این را گفتمان سازی در میان فعالان مالی مطرح نمود و گفت: در اتاق بازرگانی ایران، در میان فعالان بازرگانی این گفتمان سازی را شروع نموده ایم. تا به امروز وبینارهای آموزشی متعددی توسط پویش برگزار شده است که در میان فعالان بازرگانی این باور را ایجاد کنیم که حوزه محتوای دیجیتال تا چه اندازه می تواند در توسعه کسب و کارهای شان اثرگذار باشد. هدف ما این است که با ادبیات تجار و بازرگانان بتوانیم با آنها مصاحبه کنیم.
طلایی تأکید کرد: بخشی دیگر از فعالیت های پویش ملی محتوای دیجیتال ایجاد هاب فراوری و هاب صادرات است. اتاق بازرگانی ایران فضای مناسبی را برای تاسیس مرکز نوآوری در نظر گرفته است همچنین فدراسیون فاوا میخواهد با همکاری دانشگاه های کشور، فضاهایی را برای این هاب های فراوری و صادرات محتوا ایجاد نمایند. گام بعدی این است که بعد از هاب های فیزیکی، دنبال توسعه و گسترش هاب های مجازی فراوری و صادرات باشیم.
پر کردن شکاف بسترهای محتوای دیجیتال
رئیس هیات مدیره فدراسیون فاوا تأکید کرد: ایده گرایش به فراوری محتوای دیجیتال از دهه 1370 در کشور مطرح شد و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نیمه دهه 1380 تاسیس شد. تا ابتدای دهه 1390 فعالان بخش خصوصی جهت فراوری محتوای دیجیتال در بستر ویندوز کوشش و سرمایه گذاری زیادی نموده بودند، اما با توسعه گوشی های هوشمند، بسترهای فراوری و مصرف محتوای تحول جدی پیدا کرد و بستر اصلی مصرف محتوای دیجیتال به گوشی های هوشمند و سیستم های عامل آی اواس و اندروید منتقل شد.
طلایی اظهار کرد: این تحول بازار دنیای باعث شد تا بسیاری از فراورینمایندگان ایرانی نرم افزارهای مبتنی بر محتوا و محتوای دیجیتال، از بازار عقب بمانند و فعالیت های شان دچار گسست گردد. امروز عمده کسانی که در حال فعالیت روی اپ ها و نرم افزارهای همراه هستند، عمدتا گرایش خدماتی دارند و کمتر نرم افزارهای محتوایی را مورد توجه قرار می دهند. در برابر فعالانی که تا پیش از این روی بسترهای رایانه های شخصی فعالیت می کردند، هر چند بازار را از دست داده اند، اما همچنان سرمایه ارزشمند محتوا را در اختیار دارند.
وی گفت: انجمن ناشران دیجیتال برای حل این گسست میان فراورینمایندگان محتوا و فراورینمایندگان نرم افزارهای تلفن همراه برای ایجاد بستری اقدام نموده است تا این دو حوزه با استفاده از تشکیل شرکت های جوینت ونچور فعالیت مالی مشترک انجام دهند. درواقع هاب های فراوری و صادرات پویش ملی محتوای دیجیتال، قرار است این همکاری را تسهیل و تسریع کند.
رئیس هیات مدیره فدراسیون فاوا توضیح داد: : 11 میلیون فارسی زبان در خارج از کشور مقیم هستند، که نزدیک به هفت میلیون نفر آنها ایرانی تبار و چهار میلیون افغان تبار محسوب می شوند. تمرکز این تعداد فارسی زیان هم در اروپا و آمریکا است. این جمعیت می تواند یکی از بازارهای هدف صادراتی برای نرم افزارها و فراورینمایندگان محتوای فارسی باشد.
نقش محتوای دیجیتال در جهش فراوری
طلایی گفت: شعاری که برای پویش ملی محتوای دیجیتال در نظر گرفته ایم فراوری محتوای ملی، جهش فراوری، توسعه اقتصاد است. این شعار به این معنی است که هدف پویش فقط توسعه در بخش فناوری اطلاعات یا محتوای دیجیتال نیست، بلکه زمینه ای برای رونق مالی کل کشور است. یکی دیگر از اهداف فدراسیون فاوا این است که زمینه های حقوقی و قانونی برای انتقال کسب و کار از دفاتر فیزیکی به دفاتر مجاری را در کشور فراهم کند.
وی با اشاره به لزوم همکاری نهادها و متولیان دولتی با این برنامه گفت: البته این هدف گذاری بزرگی است که نیازمند همکاری ثبت شرکت ها، سازمان امورمالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی است. امروز یک شرکت می تواند تمام فعالیت های خود را به وسیله فضای مجازی و وسائل ارتباطی مدرن انجام دهد و صد درصد دفتر فیزیکی خود را تعطیل نمایند. امیدواری ما این است که با مسائل مالی که در کشور وجود دارد و انتظار چندانی از حمایت های دولتی از بخش فناوری اطلاعات و نرم افزار نیست، فضایی تسهیل گردد که با حضور مستقیم محصولات محتوایی و خدمات فناوری اطلاعات در بازارهای دنیای و کسب درآمدهای ارزی، امکان رشد و توسعه فراهم گردد.
برنامه تحول دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نیز در این نشست تأکید کرد: ما بخش عمده ای از خواسته هایی را که توسط فعالان فراوری و صادرات محتوا مطرح شده است در مرکز پیگیری می کنیم. از اواخر سال 1397 تا 1398 برنامه ای برای توسعه رسانه های دیجیتال و برنامه تحول مرکز ملی فناوری آماده شد و به صورت نامه ای برای ریاست جمهوری اسلامی ارسال شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین دستگاه دولتی است که برنامه تحول دیجیتال خود را آماده و در پنج حوزه آن را تعریف نموده است.
وی گفت: ظام مدیریت وزارتخانه از جمله ساختار مجوزها، نظارت ها و حمایت ها باید با تحولات روز تطابق پیدا کند. حوزه دوم حوزه سامانه های فرهنگی است. مثلاً برای ثبت مجوز کتاب توانسته ایم سامانه ای ایجاد نموده ایم که همه کارها در یک سامانه واحد انجام گردد. ناشران، کتابخانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب در آن حضور دارند و همه کارهای مجوز به صورت آنلاین انجام می گردد. باوجود کوشش ها، واقعیت این است که بخش عمده ای از بسترهای فرهنگی خارج از حوزه حکمرانی انجام می گردد که ما باید بتوانیم در این بسترها هم حضور پیدا کنیم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تاکید نمود: سومین محور تحول دیجیتال، تحول محتوا است. محتوایی که عرضه می گردد چه نقشی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فراوری، راهنمایی و راهبری و توسعه محتوا به لحاظ کیفی و کمی خواهد داشت. چهارمین محور مساله کسب وکار است. بحث اقتصاد فرهنگ در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. در خصوص بسترهایی که برای فراوری و انتشار محصولات فرهنگی وجود دارد، وزارت ارشاد باید تعیین کند که چه یاری هایی می تواند بکند و چه راه هایی برای اعمال حکمرانی وجود دارد.
بهمنی تأکید کرد: پنجمین حوزه تحول دیجیتال اطلاع رسانی و تبلیغات است. ما متولی مطبوعات، رسانه ها و تبلیغات هستیم، اما واقعیت این است که در فضای مجازی قدرت و توانایی رصد و پایش بخش اعظم محتوای فراوری شده را نداریم. ما با 500 تا 600 روزنامه و نشریه و خبرگزاری همکاری می کنیم، اما در حوزه فضای مجازی هر کاربر خودش می تواند یک خبرگزاری باشد. اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مورد چه می تواند بکند، سؤال بزرگی است که باید در چارچوب برنامه تحول دیجیتال به آن پاسخ دهیم.
وی گفت: 16 پیشنهاد برای حل و فصل مسائل و ناکارامدی ها در این حوزه ها مطرح شده است و 28 پروژه جاری برای اجرای این 16 پیشنهاد شروع شده است. نقاط مشترکی میان خواسته های فعالان تجارت دیجیتال و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که می تواند زمینه های همکاری ها را ایجاد کند.،ایسنا
منبع: ایران آنلاینsalmandiar.ir: دیار سلمان | مجله گردشگری و مسافرتی
samitm.ir: مجله سامی | وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع
sctm.ir: تیم علمی | مجله علمی و دانشگاهی، مقالات علمی