ماجرای تردد معلمان خصوصی با آمبولانس در پایتخت
به گزارش مجله سرگرمی، شاید شنیده باشید که عده ای از معلمین خصوصی با آمبولانس رفت و آمد می نمایند. این معلم های کنکور به آمبولانس خصوصی پول می دهند که آنها را از خط ویژه از کلاس اول به کلاس بعدی برسانند که البته این پول در مقابل شهریه های هنگفتی که می گیرند چیزی نیست.

به گزارش ایسنا، یک استاد دانشگاه به آسیب ها و حواشی کلاس های آمادگی کنکور اشاره نمود و گفت: شاید شنیده باشید که عده ای از معلمین خصوصی با آمبولانس رفت و آمد می نمایند. این معلم های کنکور به آمبولانس خصوصی پول می دهند که آنها را از خط ویژه از کلاس اول به کلاس بعدی برسانند که البته این پول در مقابل شهریه های هنگفتی که می گیرند چیزی نیست. اما آیا دانش آموزان معمولی توان استفاده از چنین معلمانی را دارند؟
علی عبدالعالی با اشاره به وضعیت آموزشی 40 نفر اول کنکور در پنج رشته، گفت: از این تعداد 19 نفر تهرانی هستند. 67 درصد کل آنها در مدارس غیردولتی و مدارس خاص دولتی چون نمونه دولتی درس خوانده اند و 33 درصد مابقی سمپادی اند.
وی اضافه نمود: البته مدارس سمپاد کنکور دارند و کسانی که وارد سمپاد شده اند در پایه ششم دبستان در کنکور عذاب آوری شرکت نموده اند. در واقع عمده نفرات برتر متعلق به مدارس خاص بودند. همچنین 85 درصد کل قبولی های کنکور کشور مربوط به شش استان هستند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بی انصافی است که بگوییم مدارس غیردولتی کلا خوب یا کلا بد هستند، گفت: اخیرا معاون وزیر اعلام نمود که مدارس غیردولتی 40 هزار میلیارد تومان در سال صرفه جویی بودجه ای برای دولت دارند. شاید کمتر از پنج درصد مدارس سوپرلاکچری باشند؛ چرا با این مدارس برخورد نمی نمایند؟ پیشنهاد می کنم لیستی تهیه گردد که مسئولین اسم فرزندان و مدرسه محل تحصیل خود را وارد آن نمایند. حدس می زنم بالغ بر 80 درصدشان در مدارس لاکچری تحصیل نمایند.
عبدالعالی به آسیب ها و حواشی کلاس های آمادگی کنکور اشاره نمود و گفت: شاید شنیده باشید که عده ای از معلمین خصوصی با آمبولانس در سطح شهر رفت و آمد می نمایند. این معلم های کنکور به آمبولانس خصوصی پول می دهند که آنها را از خط ویژه از کلاس اول به کلاس بعدی برسانند که البته این پول در مقابل شهریه های هنگفتی که می گیرند چیزی نیست. اما آیا دانش آموزان معمولی توان استفاده از چنین معلمانی را دارند؟
وی اضافه نمود: دهک اول فقیرترین و دهک دهم پولدارترین افراد هستند و اخیرا در آماری اعلام شد که بیشترین تفاوت میان آنها، هزینه تحصیل 60.5 برابری است. یعنی کشور چه بخواهد و چه نخواهد دارد طبقه ای می سازد که در آن ابرثروتمندانی زندگی می نمایند که دسترسی بیشتری به فرصت ها دارند و آینده از آن برج عاج نشینان ثروتمندی است که دارند بهترین ها را کسب می نمایند که با عدالت آموزشی تضاد فوق العاده ای دارد.
این استاد دانشگاه چند راهکار نیز ارائه داد و گفت: باید نگاه روسای جمهور به آموزش شفاف باشد. دوم اینکه باید تنوع مدارس کاهش یابد. راهکار دیگر این است که رسانه های ما بهترین محصولات آموزشی را رایگان در اختیار همه مردم قرار دهند. شهرداری ها هم می توانند اتوبوس هایی راه بیندازند که داخل آن آزمایشگاه سیار باشد که به مناطق محروم بروند.
به گزارش ایسنا، همچنین عبدالرسول عمادی درباره ارتباط میان عدالت آموزشی و وضعیت آموزشی نفرات برتر کنکور اظهار کرد: وضعیت نفرات برتر کنکور را شاخص مهمی در تحلیل عدالت آموزشی نمی دانم. کلیت قبول شدگان را باید مدنظر قرار دهیم. اما بعضا نفرات اول تا دهم را پررنگ می نمایند و آن را مبنای تحلیل قرار می دهند؛ در حالی که ما نمی توانیم نظام آموزشی را بر مبنای 50 نفر اول کنکور بسنجیم.
وی اضافه نمود: بسیاری دانش آموزان ما وقتی به قصد کنکور درس می خوانند، قصدشان رقابت نیست؛ بلکه قبول شدن در دانشگاه خوب است و اینطور نیست که همه به آب و آتش بزنند که نفر اول تا پنجم بشوند.
رئیس سابق مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حاکمیتی بودن آموزش و رایگان بودن تحصیل طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، گفت: در دهه 60 با نرخ رشد بالای جمعیت روبرو شدیم که در دهه 70 به سن مدرسه رسیدند. آن موقع به علت جنگ تحمیلی بسیاری زیرساخت های ما آسیب دیده بود و بچه ها ناچار بودند در مدارس چند شیفته درس بخوانند. به همین علت مشارکت مردم برای یاری به آموزش طلبیده شد. بنابراین یک سوی ماجرا مدرسه سازی و دیگری مدرسه داری بود.
عمادی ادامه داد: خیرین مدرسه ساز وارد امر ساخت و ساز شدند و مدارس غیرانتفاعی هم به یاری آمدند تا در ارتقابخشی به کمیت و کیفیت آموزش به دولت یاری نمایند. معتقدم قانون تاسیس مدارس غیردولتی و همراهی خیرین مدرسه ساز فرصت هایی برای تحقق عدالت آموزشی در ایران بودند.
وی با اشاره به تبعات کنکور گفت: کنکور یک رقابت سالم از جهت اجراست و تقلبی در آن اتفاق نمی افتد و نتایج آن نمایانگر توانایی داوطلبان است؛ اما نه توانایی پرورشی، تربیتی، بالندگی شخصیتی، فهم محتویات و مفاهیم عمیق آموزشی بلکه مهارت تست زنی. متاسفانه کنکور فعلا جایگزینی ندارد و به طور منطقی راه های دیگری هم برای گزینش بهترین ها وجود ندارد. هرجا داوطلب زیاد شد، شما ناچار هستید مبنایی برای گزینش قرار دهید و گریزی از این مسئله نیست.
رئیس سابق مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بنابراین متقاضیان باید برای موفقیت، شیوه تست زنی را تمرین نمایند. افرادی می توانند این مهارت ها را بیشتر تمرین نمایند که در کلاس های کنکور شرکت نمایند و معلم ویژه داشته باشند که به نابرابری هایی دامن می زند.
عمادی در مستند تلویزیونی 360 درجه در تحلیل آماری مبنی بر فاصله چند برابری دهک اول تا دهم درآمدی در هزینه های تحصیل، گفت: این آمار یک داده کم دارد که هزینه آموزش برای حاکمیت است که به نیابت از خانوار در دهک های پایین صرف می گردد. درست است که دهک های پایین هزینه کمی برای آموزش می پردازند ولی مابقی را دولت می دهد. اما دهک های بالا اگر فرزندشان را به مدارس غیردولتی می برند صفر تا 100 هزینه را خودشان می پردازند. البته در نهایت این اختلاف در هزینه کرد آموزش زیاد و یک علتش این است که مدارس خاص هرینه های اختیاری جدیدی را به سبد خانوار دهک اول اضافه می نمایند و از سوی دیگر گاهی در بعضی مدارس از شهریه های مصوب عدول می گردد.
منبع: همشهری آنلاینmahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان