لاله جعفری: مدارس توجهی به کتاب خوانی ندارند ، باید جریان فرهنگی در تلویزیون شکل بگیرد ، ناشران به دنبال کتاب هایی هستند که در ویترین دیده شوند

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران لاله جعفری نویسنده و مترجم، با این شرح که اقتصاد در ادبیات هم عامل معین نماینده ای است به هنرآنلاین گفت: قضیه مهم ناشران هستند که به لحاظ مالی بازاریابی می نمایند و به کارهای پرفروش توجه دارند، کتاب هایی که در ویترین دیده شوند. در نتیجه سراغ کتاب های سریالی و مجموعه می فرایند. یک نویسنده بارها مجبور شده یک تک قصه خوب را در قالب مجموعه منتشر کند چرا که ناشر می گوید یک جلد در ویترین دیده نمی گردد و متضرر می شویم. نویسنده هم مجبور است زیر بار این قضیه برود. آن نوشته به اصطلاح دلی که در آن ادبیات مطرح بوده تبدیل به مجموعه می گردد و حتی ممکن است ادبیات آن زیر سوال برود.

لاله جعفری: مدارس توجهی به کتاب خوانی ندارند ، باید جریان فرهنگی در تلویزیون شکل بگیرد ، ناشران به دنبال کتاب هایی هستند که در ویترین دیده شوند

او با بیان این که دسترسی بچه ها به رسانه ها سلیقه آن ها را تغییر داده است، ادامه داد: کودک و نوجوان به دنبال کاری است که ریتم تند و هیجان داشته باشد. کتاب های ترجمه زیادی در این زمینه نشر یافتند که نویسنده و تصویرگر به شکل بازی کتاب را جلو می برند بدون داشتن عمق و اندیشه ماندگاری. مجموعه هایی که فقط بازیگوشی است و مخاطب یک بار بخواند و بخندد و تمام. با استقبالی که از سوی بچه ها از این متون صورت گرفت جریانی به وجود آمد و حتی نویسنده ها و بعضی ناشران خوب نیز خیلی مشتاق شدند سراغ چنین فراوریاتی که جواب پس داده و در بازار فروش خوبی دارد بفرایند. شکل و فرمت های که با یک بار خواندن تمام می شوند و فقط شوخی و بازی هستند. در حالی که یک زمانی در عرصه ترجمه شاهد چاپ کتاب هایی هم چون شازده کوچولو بودیم که دهه ها است مخاطب دارد و تا عمر داریم در ذهن مان باقی می ماند. این فرایند باز هم به اقتصاد منتهی می گردد و ناشر برای جلوگیری از مرگ انتشارات به عرضه چنین متونی رو می آورد.

جعفری با تاکید بر این که رسانه ها و صداوسیما می توانند در معرفی کتاب های خوب نقش ایفا نمایند، اضافه نمود: چرا برای کودک و نوجوان برنامه ای در تلویزیون نداریم تا کتاب های خوب معرفی شوند؟ باید جریان فرهنگی در این زمینه شکل بگیرد. جایزه لاک پشت پرنده هر فصل سری کتاب های رجحان که ارزش ادبی دارند و به لحاظ تصویرسازی ارزشمند هستند، معرفی می نماید. خانواده های اهل کتاب می توانند از این طریق آثار مناسبی برای فرزندان خود تهیه نمایند. همه رسانه ها باید بتوانند پشتیبان یک سری جریان های فرهنگی باشند و با فراوری برنامه ادبیات واقعی و مثبت کودک را تعریف نمایند.

او دلیل مخاطب داشتن کتاب های بازاری را تماشای سریال های بی کیفیت دانست و توضیح داد: وقتی از بچه سه ساله تا عظیم تر هم پای خانواده مخاطب سریال های سطح پایین خارجی و ایرانی هستند و موضوعات دم دستی در ذهن آن ها ته نشین می گردد که مانند سم است، روشن است سراغ کتاب بازاری هم می فرایند.

جعفری با انتقاد از شرایط کتاب های درسی، گفت: در کتب درسی، داستان و شعری که بچه ها را به هیجان بیاورد و ترغیب به کتاب خوانی کند چاپ نشده است. در مدارس نیز توجهی به کتاب خوانی نمی گردد تا حرکتی در آن ها ایجاد کند.

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

dorezamin.ir: مجله دور زمین | تور ایتالیا اسپانیا، تور اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 112377

به "لاله جعفری: مدارس توجهی به کتاب خوانی ندارند ، باید جریان فرهنگی در تلویزیون شکل بگیرد ، ناشران به دنبال کتاب هایی هستند که در ویترین دیده شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاله جعفری: مدارس توجهی به کتاب خوانی ندارند ، باید جریان فرهنگی در تلویزیون شکل بگیرد ، ناشران به دنبال کتاب هایی هستند که در ویترین دیده شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید