قیمت گذاری خودرو رد شد؛ قیمت روز انواع خودروهای سایپا در بازار
به گزارش مجله سرگرمی، بر اساس معاملات اجرا شده امروز (17 اردیبهشت 99) قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به دیروز با تغییرات جزئی همراه است. طبق آخرین قیمت بازار، پژو 206 صندوقدار نسبت به قیمت روز خودرو در (15 اردیبهشت 99) بدون تغییر در نرخ به قیمت 149 میلیون تومان خرید و فروش شد.
قیمت روز خودرو های سایپا و ایران خودرو در بازار امروز سه شنبه 16 اردیبهشت
قیمت های کرمان موتور و مدیران خودرو چطور 20 درصد بالا رفت؟
قیمت خودرو های داخلی بر اساس نرخ اعلام شده از سوی اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو تهران است. همچنین قیمت روز خودروهای سایپا را در انتهای گزارش بخوانید:
مدل خودرو | قیمت (تومان) |
سمند LX | 112.000.000 |
پژو 405 GLX | 106.000.000 |
پژو پارس | 137.000.000 |
پژو 206 تیپ 2 (ساده) | 118.000.000 |
پژو 206 تیپ 5 | 149.000.000 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | 240.000.000 |
دنا پلاس توربو | 218.000.000 |
دنا (تیپ1) | 166.000.000 |
پژو 206 صندوقدار | 149.000.000 |
رانا LX | 105.000.000 |
سایپا 111 | 69.000.000 |
سایپا 131 | 68.000.000 |
کیا سراتو 2000 (اتوماتیک) | 450.000.000 |
ساینا (فول) | 87.000.000 |
تیبا 2(سفید) | 87.000.000 |
تیبا(سفید) | 85.000.000 |
کشمکش سه نهاد سر قیمت ها
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت خودرو های کارخانه ای چه زمانی اعلام خواهد شد؟ به تجارت نیوز گفت: برای قیمت گذاری دستوری خودروسازان کشمکش هایی بین سازمان حمایت از مصرف نمایندگان، شورای رقابت و شورای قیمت گذاری وجود دارد؛ این در حالی است که ما با قیمت گذاری دستوری خودرو ها مخالفیم و این موضوع را اقدامی غلط می دانیم.
آرش محبی نژاد اضافه کرد: طبق آخرین اطلاعات ظرف دو هفته آینده قیمت خودرو های کارخانه ای معین می گردد. البته افزایش قیمت خودرو ها بنا بر شرایط فراوریشان متفاوت است.
او اظهار کرد: یعنی قیمت خودرو های کارخانه ای بنابر ارزبری، نوع مواد ساخت و تغییر نهاده های فراوری عدد های مختلفی برایشان در نظر گرفته شده که ما صلاحیت نداریم میزان تغییر قیمت ها را اعلام کنیم و این خودروسازان هستند که موظفند میزان تغییر قیمت خودرو ها را اعلام نمایند.
قیمت گذاری خودرو رد شد
رئیس شورای رقابت با رد هرگونه ادعایی مبنی بر توافق این شورا با ستاد تنظیم بازار درباره فرمول نهایی قیمت گذاری خودرو گفت که روش آنها برای قیمت گذاری خودرو از سوی شورا پذیرفته شده نیست، چرا که به بهانه بهای تمام شده اقلامی مورد محاسبه قرار می گیرد که می تواند قیمت خودرو را افزایش دهد، این از نظر ما قابل قبول نبوده و هر قیمت گذاری بدون توافق با شورا غیر قانونی است.
طی روزهای گذشته موضوع افزایش قیمت خودرو و قیمت گذاری آن مطرح بوده و حتی اخباری در رابطه با توافق اجرا شده برای فرمول قیمت گذاری منتشر شد؛ به طوری که به نقل از بعضی منابع از وزارت صمت اعلام شد قیمت تمام شده به اضافه حداکثر پنج درصد سود فراوری نماینده نرخ نهایی هر خودرو است.
اما این که آیا در قیمت گذاری خودرو شورای رقابت نیز حضور داشته است یا خیر موضوعی است که در گفت و گو با رضا شیوا -رئیس شورای رقابت- مورد پرسش نهاده شد.
تفسیر اشتباه وزیر از قانون
شیوا با اشاره به ماجرای حذف شورا از قیمت گذاری خودرو اظهار کرد: بعد از تغییرات ارزی در سال 1397 سران سه قوا طی جلسه ستاد هماهنگی که داشتند ابلاغیه ای صادر کردند که طبق بند (3) آن نهاد و شورای رقابت قیمت گذاری خودرو را انجام داده و در نهایت برای تایید یا رد به ستاد تنظیم بازار ارسال می نماید. اما در آن موقع وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت تفسیر اشتباهی از این موضوع داشتند و طی نامه ای به شورای رقابت اعلام کردند که قیمت گذاری خودرو نباید از سوی شورا انجام گردد که این اعلام برخلاف بند (3) ابلاغیه سران قوا و همچنین مغایر با ماده(58) اصل 44 قانون اساسی است. این در حالی است که طبق این قانون هرگونه کالای انحصاری باید از سوی شورای رقابت تشخیص و قیمت گذاری گردد، در حالی که با دستوری که صادر شد این موضوع از حوزه اختیار شورای رقابت خارج شد.
وی اضافه کرد: شورای رقابت بعد از دستور وزیر برای خروج شورا از قیمت گذاری خودرو به سران قوا، بخش حقوقی رییس جمهور و دیوان عدالت اداری شکایت کرد و مورد پیگیری نهاده شد که بعد از آنالیز های اجرا شده به ما اعلام کردند حق با شماست و باید شورای رقابت دستورالعمل را در رابطه با قیمت گذاری خودرو انجام دهد.
هیچ توافقی برای قیمت گذاری خودرو با شورای رقابت نشده است
رئیس شورای رقابت ادامه داد: بعد از دریافت پاسخ با اشاره به جلساتی که با ستاد تنظیم داشتیم ما از دستورالعمل شورای رقابت دفاع کردیم، اما اختلاف نظر اساسی در این رابطه با آنها وجود دارد و تا به امروز نتیجه ای از جلسه ای که برگزار گردید اعلام نشده و ما هیچ گونه توافقی با ستاد تنظیم بازار در رابطه با دستورالعمل قیمت گذاری خودرو نداشتیم، در حالی که اخیرا بعضی به نقل از منابع موثق در وزارت صمت اعلام کردند که توافقی بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار برای قیمت گذاری خودرو اجرا شده است ولی این گونه نبوده است.
گران کردن خودرو به بهانه بهای تمام شده
شیوا با اعلام این که شورای رقابت دستورالعمل و نحوه قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار را قبول ندارد، گفت: در روشی که ستاد تنظیم بازار در دستور کار دارد هزینه و بهای تمام شده برای خودروسازان مورد محاسبه قرار می گیرد که هزینه های مختلفی از جمله هزینه های اقتصادی غیرمرتبط با فراوری دخیل هستند و موجب افزایش قیمت خودرو می گردد در حالی که این نوع قیمت گذاری درست نیست. این در حالی است که نوع قیمت گذاری که شورای رقابت انجام می دهد براساس سقف قیمتی است یعنی قیمت پایه را با در نظر دریافت تورم بخشی سالانه، سه ماهه و یا شش ماهه در نظر گرفته و با توجه به دو متغیر کیفیت و بهره وری خودرو در مجموع فرمول قیمت گذاری خودرو به دست می آید.
وی با بیان این که اگر هرگونه قیمت گذاری بدون حضور و توافق شورای رقابت اجرا شده باشد غیرقانونی است اضافه کرد: طبق قانون باید شورای رقابت در این موضوع حضور داشته باشد و در حالی که تا به امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.
با ممنوعیت وارادات خودرو دایره قیمت گذاری گسترده می گردد
رئیس شوری رقابت همچنین در رابطه با این که در زمان گذشته قیمت گذاری خودروهای تا 40 میلیون تومان برعهده شورای رقابت بود اما اکنون قیمت ها بسیار بالاتر ازاین است و خودرویی با قیمت 40 میلیون تومان در بازار وجود ندارد، تکلیف قیمت گذاری شورا چیست. گفت: آنچه که در گذشته اتفاق می افتاد این بود که ما به بازارهای انحصاری ورود نموده و فرمول قیمت گذاری این قبیل خودروها را معین می کردیم که اغلب تعداد محدودی خودرو بودند؛ به طوری که بعضی خودروها رقیب وارداتی داشتند و به طور اتوماتیک قیمت آنها تنظیم می شد اما اکنون باید این موضوع را در نظر داشت واردات خودرو ممنوع است و تعداد خودروهای انحصاری در بازار بسیار افزایش یافته است، بنابراین اگر در گذشته خانواده پراید و پژو و بعضی موارد دیگر قیمت گذاری می شد اکنون دایره قیمت گذاری بسیار گسترده است و در حال آنالیز خودروهای مشمول قیمت گذاری شورای رقابت هستیم.
قیمت خودروهای سایپا در بازار امروز
نام خودرو | قیمت بازار آزاد |
سایپا 111 (سفید) | 78,000,000 |
سایپا 111 (تنوع رنگ) | - |
سایپا 131 (سفید) | 74,000,000 |
سایپا 131 (تنوع رنگ) | - |
سایپا 132 (سفید) | 70,000,000 |
سایپا 132 (تنوع رنگ) | - |
سایپا 151 | 77,500,000 |
تیبا (رینگ فولادی) | 83,000,000 |
تیبا (رینگ آلومینیومی) | 86,000,000 |
تیبا دوگانه سوز (سفید) | - |
تیبا دوگانه سوز (تنوع رنگ) | - |
تیبا 2 - رینگ فولادی (سفید) | - |
تیبا 2 - رینگ فولادی (تنوع رنگ) | - |
تیبا 2 (سفید) | 92,000,000 |
تیبا 2 (رینگ آلومینیومی) | - |
تیبا 2 پلاس | 102,000,000 |
ساینا (ساده) | 87,500,000 |
ساینا (فول) | 90,000,000 |
ساینا اتوماتیک | - |
کوییک دنده ای | 97,000,000 |
کوییک دنده ای R | 102,000,000 |
کوییک اتوماتیک | 136,000,000 |
وانت زامیاد | 111,000,000 |
وانت زامیاد (رادیال) | 112,000,000 |
وانت زامیاد گازسوز (ساده) | 122,000,000 |
وانت زامیاد دیزل . یورو 5 | 155,000,000 |
وانت پادرا | - |
آریو (دنده ای) | 162,000,000 |
آریو (اتوماتیک) | 187,000,000 |
چانگان CS35 | 278,000,000 |
کیا سراتو 1600 - دنده ای | - |
کیا سراتو 1600 - دنده ای (آپشنال) | - |
کیا سراتو 2000 - اتوماتیک | - |
کیا سراتو 2000 - اتوماتیک (آپشنال) | 460,000,000 |
سیتروئن C3 | - |
سیتروئن C3 (تیپ 2) | 535,000,000 |
قیمت نمایندگی خودرو های سایپا
قیمت خودروهای سایپا | |
نام خودرو | قیمت کارخانه (تومان) |
---|---|
سایپا 111 (سفید) | 39,800,000 |
سایپا 111 (تنوع رنگ) | 39,941,000 |
سایپا 131 (سفید) | 37,381,000 |
سایپا 131 (تنوع رنگ) | 37,641,000 |
سایپا 132 (سفید) | توقف فراوری |
سایپا 132 (تنوع رنگ) | توقف فراوری |
سایپا 151 | 40,330,000 |
تیبا (رینگ فولادی) | 43,460,000 |
تیبا (رینگ آلومینیومی) | 46,443,000 |
تیبا 2 (سفید) | 51,360,000 |
تیبا 2 (تنوع رنگ) | 51,603,000 |
ساینا (ساده) | 55,960,000 |
ساینا (فول) | 58,960,000 |
ساینا اتوماتیک | توقف فراوری |
کوییک دنده ای | 61,220,000 |
کوییک دنده ای R | 68,326,000 |
کوییک اتوماتیک | توقف فروش |
وانت زامیاد | 67,335,000 |
وانت زامیاد (رادیال) | 70,135,000 |
وانت زامیاد گازسوز (ساده) | 77,300,000 |
وانت زامیاد دیزل . یورو 5 | 129,880,000 |
وانت پادرا | توقف فروش |
آریو (دنده ای) | توقف فراوری |
آریو (اتوماتیک) | توقف فراوری |
چانگان CS35 | 155,000,000 |
کیا سراتو 2000 (اتوماتیک) | توقف فراوری |
سیتروئن C3 (تیپ 1) | توقف فراوری |
منبع: فراروگروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد..