قیمت گذاری خودرو تغییر کرد
به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، نمایندگان این کمیسیون اما در فرایند عرضه خودرو در بورس که طرح اولیه آن در بهار سال جاری در دستور کار نهاده شد با اصرار بر حضور شورای رقابت در مشخص قیمت خودرو، این شورا را در فرآیند قیمت گذاری موظف به مشخص قیمت پایه محصولات خودروسازان نموده بودند این در شرایطی است که در نشست روز سه شنبه، اعضای کمیسیون صنایع مجلس رای به حذف شورای رقابت در فرایند قیمت گذاری خودرو داده اند.

بر این اساس به نظر می رسد مخالفت سیاست گذار خودرو با حضور دوباره شورای رقابت در فرایند قیمت گذاری، نمایندگان را مجاب به حذف این شورا نموده است. با این حال عرضه هر محصولی در بورس کالا باید با قیمت پایه انجام گردد که در این زمینه نمایندگان مجلس، سازمان حمایت را جایگزین شورای رقابت نموده اند.
بنابراین اگر فروش خودرو از جهت بورس کالا در مجلس و شورای نگهبان نهایی گردد شورای رقابت دیگر دخل و تصرفی در قیمت گذاری محصولات خودرویی نخواهد داشت.
در این زمینه حجت الله فیروزی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه در این ماده قیمت پایه عرضه خودرو در بورس توسط سازمان حمایت از مصرف نماینده معین شده و ساز و کار تحقق این مهم باید در بورس مهیا گردد تاکید نموده که طرح تحول صنعت خودرو مصوب مجلس دهم بود که شورای نگهبان به ماده 4 آن ایراد گرفت؛ این موضوع در جلسه روز سه شنبه کمیسیون آنالیز و ایرادات آن برطرف شد.
وی همچنین درباره طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم تدوین شده است، شرح داد: کلیات این طرح در کمیسیون صنایع و معادن تصویب شده و جزئیات آن در دست آنالیز است و کمیسیون پس از آنالیز بودجه به آن رسیدگی خواهد نمود. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به محورهای این طرح تاکید نموده که علاوه بر عرضه خودرو در بورس، مسائلی مانند کیفیت، بومی سازی، قطعه سازان، خدمات پس از فروش و… نیز در آن آنالیز شده است.
اعضای کمیسیون صنایع مجلس یازدهم شورای اسلامی در روزهای آغازین این دوره از مجلس بار دیگر طرح خودرویی مجلس دهم را که با مخالفت شورای نگهبان با بعضی از بندهای آن مسکوت مانده بود در دستور کار قرار دادند و طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو مجلس دهم را به طرح تحول صنعت و بازار خودرو تغییر نام دادند.
بر این اساس یکی از مهم ترین بندهای این طرح تغییر روش قیمت گذاری و عرضه خودرو در بورس بود که طبق پیش بینی مجلسی ها این بند موجب کاهش زیان خودروسازان خواهد شد و با ممانعت از قیمت سازی در بازار، خودرو را از یک کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی تبدیل می نماید تا مصرف نماینده واقعی به راحتی به خودرو دسترسی پیدا کند و از سویی دیگر همین امر موجبات خروج دلالان از بازار را نیز فراهم خواهد نمود.
از نکاتی که در طرح مذکور مورد نقد فعالان صنعت خودرو و همچنین سیاست گذار خودروی قرار داشت، معین قیمت پایه انواع خودرو توسط شورای رقابت بود.
آنچه معین است خودروسازان با استقبال از عرضه خودرو در بورس کالا امیدوار بودند که به وسیله طرح مجلس، شورای رقابت برای همواره از چرخه قیمت گذاری خودرو حذف گردد. از سوی دیگر سیاست گذار خودرو هم با اصرار بر حذف شورای رقابت تمایل به معین قیمت پایه خودرو توسط سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان داشت.
با این شرایط به نظر می رسد که بالاخره سیاست گذار خودرو حرف خود را به کرسی نشانده و با حذف شورای رقابت از فرایند قیمت گذاری، سازمان حمایت معین نماینده قیمت پایه خودرو خواهد بود. بنابراین با مخالفت مجلس و دولت با آزادسازی قیمت خودرو به نظر می رسد که عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا به نوعی جبران نماینده زیان خودروسازان باشد.
با این حال وزارت صمت هنوز موافقت کامل خود را با طرح مجلس اعلام ننموده است. مخالفت دولت با عرضه خودرو در بورس با اظهار نظر وزیر صمت در این زمینه علنی شد، به طوری که وی در حاشیه مراسم رونمایی از تارا با بیان اینکه کمیته خودرو منطقی نبودن عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا را پذیرفته است، مطرح کرد عرضه خودرو در بورس، نظر بعضی نمایندگان مجلس بود اما در کمیته خودرو با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که بازار خودرو باید خود به خود تنظیم گردد و عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا منطقی نیست.
اظهارت رزم حسینی با واکنش بعضی از نمایندگان مجلس روبه رو شد؛ به طوری که اعضای کمیسیون صنایع با نقض صحبت های وزیر بر تداوم آنالیز طرح عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کردند. اما سوالی که با فروش خودرو در بورس کالا مطرح می گردد این است که آیا این مکانیزم خواسته بسیاری از مشتریان داخلی، مبنی بر کاهش قیمت خودرو را برآورده می نماید؟
در این زمینه بسیاری از کارشناسان معتقدند که به دلیل تورم و اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران، قیمت نهاده های فراوری افزایش چشمگیری یافته بنابراین نباید انتظار داشت که با این نوع مکانیزم فروش، قیمت ها فرایند کاهشی پیدا کند. با این حال آنچه در طرح مجلس خود نمایی می نماید این است که این طرح می تواند دسترسی مشتریان به خرید خودروی نو را تسهیل کند و با حذف دلالان از بازار، زیان خودروسازان را کاهش دهد.
به این ترتیب با مالی شدن فراوری خودرو برای خودروسازان آنها می توانند اقدام به افزایش فراوری نمایند و با افزایش عرضه به بازار قیمت هایی که اکنون به عنوان قیمت حاشیه بازار وجود دارد، حذف خواهد شد. اما از دیگر مزیت های عرضه خودرو در بورس کالا این است که این روش سبب شفافیت در آمار فراوری خودرو و معین شدن خریداران خواهد شد.
منبع: دنیای اقتصاد
اخبار مرتبط با خودرو را در صفحه اختصاصی خودرو خبرنگاران بخوانید.
منبع: تجارت نیوزbanima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما