قزقان دره، دشت مخملین خراسان رضوی

به گزارش مجله سرگرمی، شهرستان درگز با کشور ترکمنستان، مرز مشترکی دارد، در نزدیکی این مرز، منطقه گردشگری سرسبز و زیبایی به نام قزقان دره وجود دارد که دشتی مخملین در استان خراسان رضوی است.

قزقان دره، دشت مخملین خراسان رضوی

با توجه به شرایط جغرافیایی خاص منطقه، مردم درگز زودتر از سایر شهرهای ایران، بهار را تجربه می نمایند. به همین دلیل افرادی که در خصوص این منطقه آگاهی بیشتری دارند، اینجا را به عنوان مقصد سفرهای نوروزی خود انتخاب می نمایند، پوشش گیاهی و جانوری منطقه قزقان دره بسیار زیبا و دیدنی است. عشایر نیز این منطقه را در بهار برای اتراق خود انتخاب می نمایند.

پس در بهار می توانید شاهد عشایر و دام های آن ها باشید، معمولاً در ایام نوروز جشنواره های عشایری در این منطقه برگزار می شود و اگر در این ایام سفر کنید، قادر خواهید بود که صنایع دستی و محصولات دامی ارگانیک آن ها را خریداری کنید.

پیشنه قزقان دره درگز

ناحیه درگز که در گذشته گسترش بیشتری داشت، یکی از نقاط مهم و باستانی پارت و خراسان بود که به موجب عهدنامه آخال از ایران جدا شده و جزء ترکمنستان شد، این منطقه که از سرخس تا نسا گسترده شده بود، از جلگه های حاصلخیز خراسان به شمار می رفت و از دیرباز محل کشمکش ها و زد و خوردهای اقوام مختلف بود، به طوری که در بعضی از نوشته ها ابیورد (درگز) را محل کشته شدن دارا آخرین پادشاه هخامنشی دانسته اند. در زمان غزنویان ترکان غزنوی به این منطقه آمدند. با آمدن ترک ها زبان مردم منطقه تغییر کرد و به این ترتیب این منطقهٔ زیبا قزقن نامیده شد. قزقن به معنای داغ و گداخته است و وجه تسمیه آن بادهای گرمی برمی شود که در تابستان از صحرای قره قوم ترکمنستان در این دره می وزد.

موقعیت جغرافیایی قزقان دره

قزقان دره در استان خراسان رضوی و در بخش لطف آباد شهرستان درگز و در نوار مرزی ایران و ترکمنستان واقع شده است، قزقان دره با مشهد حدود 255 کیلومتر فاصله دارد. همچنین اگر از تهران قصد عزیمت به این منطقه را دارید، باید خودتان را برای پیمودن مسیری 1150 کیلومتری آماده کنید.

این مکان، منطقه ای ییلاقی به شمار می آید. که از اواسط اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت ماه با سبز پوش شدن تپه ماهورها و دشت ها و شکفتن گل های شقایق به اوج زیبایی خود می رسد. پس اگر می خواهید از طبیعت مسحور نماینده این جاذبه گردشگری لذت ببرید شکی در این نیست که حتماً باید بهار را برای سفر خود انتخاب کنید. ابتدای فروردین هوا برای سفر به این منطقه بسیار ایده آل است. پس اینجا می تواند گزینه مناسبی برای سفرهای نوروزی شما باشد.

پیشنهاد می شود برای سفر به این منطقه زیبا یک برنامه دو روزه داشته باشید تا از زیبایی های قزقان دره نهایت استفاده را ببرید همچنین برای اقامت می توانید از هتل، مهمان پذیر، خانه مسافر و اقامتگاه های بوم گردی شهرستان بهره ببرید.

کوهستانی با آب و هوای سرد و معتدل

محمد مددی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درگز روز یکشنبه 14 اردیبهشت ماه 1399 در این باره گفت: شهرستان درگز با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای تنوع آب و هوایی و گیاهی است، به طوری که شمال شهرستان دارای دشت های وسیع و در مقابل وزش بادهای گرم و سوزان دشت قره قوم واقع شده است و گهگاه درجه هوا در این نواحی به بالای 40 درجه در فصل تابستان می رسد و در جنوب آن کوهستانی و دارای آب و هوای سرد و معتدل با زمستان های طولانی است.

او ادامه داد: پوشش گیاهی و جانوری نیز تحت تأثیر این تنوع آب و هوایی واقع شده است، قسمت جنوب شهرستان که رشته کوه هزار مسجد دربر گرفته دارای دره های عمیق و قله های مرتفع و پوشیده از درختان ارس و گیاهان معطر و داروی و پارک ها و جنگل ها است ولی جنوب آن دارای پوشش تنک و با کشاورزی پائیزه است.

مددی توضیح داد: هم چنین روستاهایی در این شهرستان قرار دارند که از چشم اندازه ای دلفریب و جذاب برخوردارند و روستاهای رشتخوار، دربندی، سنقز، تیرگان، درونگر، زنگلانلو و کلاته چنار جزء روستاهای هدف گردشگری هستند.

او توضیح داد: نزدیک ترین جاذبه های گردشگری به منطقهٔ قزقان دره، گردنه و چشمهٔ آب معدنی الله اکبر، پارک ملی تندوره، درهٔ شگفت انگیز شمخال، آتشکده های متعدد، غارهای قزلق و شادمینه، پلکان نادری و بازارچه مرزی گمرک هستند. علاوه بر این ها طبیعت بکر و آثار تاریخی بی شماری که در آن وجود دارد آن را به مکانی به یادماندنی برای گردشگران مبدل نموده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درگز به میراث فرهنگی غنی این شهرستان اشاره نمود و گفت: 91 اثر و محوطه تاریخی و یک اثر طبیعی و میراث ناملموس از شهرستان درگز در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است، که سایت موزه و آتشکده بندیان درگز از مهم ترین آثار تاریخی این شهرستان است.

شهرستان درگز در فاصله 270 کیلومتری مشهد، مرکز استان خراسان رضوی واقع شده است.

picosho.ir: پیکوشو: تصاویر گردشگری ایران و جهان

gitiro.ir: گیتی رو: مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 90519

به "قزقان دره، دشت مخملین خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قزقان دره، دشت مخملین خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید