قرار بود استنلی کوبریک دکتر ژیواگو را بسازد

به گزارش مجله سرگرمی، این طور که پیداست استنلی کوبریک در اواخر دهه 1950 قصد ساخت فیلمی بر اساس رمان دکتر ژیواگو با بازی کرک داگلاس را داشته است.

قرار بود استنلی کوبریک دکتر ژیواگو را بسازد

سینمادوستان همواره استنلی کوبریک را به خاطر ساخت فیلم های پرتقال کوکی، اودیسه فضایی: 2001 و دکتر استرنجلاو ستایش کرده و در زمره بهترین کارگردان های تمام دوران ها قرار داده اند. این کارگردان فقید در ضعیف ترین فیلم هایش هم نشانه هایی از یک فیلم ساز مؤلف و قابل احترام را بروز می دهد. کوبریک طی 46 سال تنها 13 فیلم ساخت و برای افزایش سطح کیفی آثارش معمولا بیش از زمان معمول برای تولید یک فیلم زمان صرف می کرد. حالا در یک تحقیق سینمایی جدید مشخص شده است استنلی کوبریک در دهه 1950 قصد داشته با دریافت حقوق ساخت فیلم براساس کتاب دکتر ژیواگو نوشته بوریس پاسترناک اثری درباره این رمان بسازد.

  • پیچیده ترین دیالوگ های سینما؛ از برگمان تا کوبریک

کوبریک چند پروژه را در نیمه های راه رها کرده و ساخت آن ها را به زمان دیگری موکول کرده بود، اما مرگ به او مهلت نداد و در سن 70 سالگی درگذشت. او در برهه ای قصد داشته فیلمی بر اساس زندگی ناپلئون بناپارت بسازد یا پیش از استیون اسپیلبرگ او به دنبال ساخت اثری بر اساس داستان کوتاه ابراسباب بازی ها تمام تابستان دوام می آورند نوشته برایان آلدیس بوده است. این داستان کوتاه در نهایت فیلمنامه فیلم اِی. آی. هوش مصنوعی را شکل داد. اما جیمز فنویک، مورخ سینما به دنبال تحقیقات تازه خود دریافته است این کارگردان آمریکایی یک پروژه ساخته نشده و بزرگ دیگر هم داشته است. کوبریک قصد داشته فیلم دکتر ژیواگو را با بازی کرک داگلاس در شوروی جلوی دوربین ببرد! این درحالی است که این رمان تا سال 1988 در روسیه و شوری مجوز چاپ پیدا نکرد و تقریبا کتاب ممنوعه ای به شمار می رفته است.

فنویک درباره فرایند ساخت فیلم دکتر ژیواگو توسط کوبریک، از دفتریادداشت های او نقل کرده است: لحظه کوتاه و پیروزیت آمیز در زندگی یک کارگردان زمانی است که به او اجازه داده می شود بر اساس یک رمان کلاسیک 600 صفحه ای فیلمی بسازد. کارگردان خیلی خوب داستان رمان را نمی فهمد و به دلیل پیچیدگی طرح یا فرم به هیچ وجه امکان ساخت صحیح فیلم وجود ندارد. احتمالا منظور کوبریک از این جمله زمانی است که کارگردان فرصت می یابد با رهایی از داستان اصلی، با توجه به ضوابط مدیوم سینما و خلاقیت خودش قصه را جلو ببرد.

به هر طریق دکتر ژیواگو توسط کوبریک و داگلاس ساخته نشد. اما دیوید لین با همکاری عمر شریف و جولی کریستی فیلمی با اقتباس از این رمان ساخت که پیروز به دریافت 5 جایزه اسکار شد. فیلم دکتر ژیواگو پس از فیلم برباد رفته با توجه به شاخص نرخ تورم (MGM) پردرآمدترین فیلم تاریخ سینما است. این فیلم به ظاهر داستان زندگی یک پزشک شاعر به نام یوری ژیواگو و معشوقه اش لارا است، اما در حقیقت آینه ای از جامعه روسیه درگیر انقلاب در نیمه اول قرن بیستم است. مصائب ژیواگو همان مسائل و اندوهی است که در زمان زمامداری استالین و پس از انقلاب اکتبر 1917 گریبان قشر متوسط روسیه را گرفت.

کوبریک با اینکه برای فیلم هایش 13 بار نامزد جایزه اسکار شد، ولی آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک هیچ گاه به او به عنوان کارگردان جایزه ای اهدا نکرد. اما چندین جایزه معتبر دیگر همچون جایزه بفتای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم به خاطر دکتر استرنجلاو در کارنامه او به چشم می خورد و همواره از کوبریک به عنوان کارگردانی صاحب سبک و بسیار دغدغه مند یاد می شود.

منبع: Screenrant

مجله دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 118850

به "قرار بود استنلی کوبریک دکتر ژیواگو را بسازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرار بود استنلی کوبریک دکتر ژیواگو را بسازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید