فیلم خورشید؛ روایتِ دیکنزی فقر در تهران

به گزارش مجله سرگرمی، بازیگران نوجوان خورشید دارای پس زمینه ای در زندگی واقعی خود هستند که با کاراکتر آنان قرابت دارد و همین برای فهم انرژی خیره کننده آن ها در ایفای نقششان کافی است.

فیلم خورشید؛ روایتِ دیکنزی فقر در تهران

نیکلاس باربر| طرح کلی داستان دارای جزئیات مفصلی است که همه در 99 دقیقه جا داده شده اند. انگیزه مجیدی برای پرداختن به موضوعات متنوع قابل تحسین است و او این کار را با مهارت بسیار بالایی انجام داده است. چیزی که به وضوح معین است، توجه مجیدی به استثمار بچه ها فقیر توسط عظیمسالان است؛ و چیزی که از خورشید فراموش نشدنی است، چهره خسته و اشک آلود علی است.

مجید مجیدی فیلمش را با نوشته ای در ابتدای فیلم به 152 میلیون کودک کار تقدیم می نماید. این آمار بسیار تکان دهنده است، اما قرار نیست که شما را به یک فیلم سرگرم کننده دعوت کند.

با این حال خورشید حکایتی هیجان انگیز است که روایتی دیکنزی براساس نگاه واقع گرایانه اجتماعی خود درباره فقر در تهران با چاشنی یک سرقت که به درامی عمیق درباره یک معلم (که در آمریکای دهه 80 می توانست توسط رابین ویلیامز ایفای نقش گردد) آراسته شده است را به تصویر می کشد.

بچه های آسمان اثر مجیدی اولین فیلم ایرانی بود که نامزد بهترین فیلم خارجی زبان در مراسم اسکار شد که در نهایت مجسمه طلایی به روبرتو بنینی برای زندگی زیباست رسید. حالا خورشید که بیشترین جوایز را در جشنواره فیلم فجر از آن خود نموده است، می تواند به همان میزان توجه ها را به سمت خود جلب کند.

قهرمان این فیلم پسربچه ای 12 ساله به نام علی (روح الله زمانی) است. او یک بچه ولگرد است که به همراه سه تن از دوستانش در خیابان های شهر پرسه می زند. بازیگران نوجوان خورشید دارای پس زمینه ای در زندگی واقعی خود هستند که با کاراکتر آنان قرابت دارد و همین برای فهم انرژی خیره کننده آن ها در ایفای نقششان کافی است.

اولین باری که پسر ها را می بینیم در حال آنالیز خوردور های لوکسی هستند که در پارکینگ یک فروشگاه عظیم پارک شده اند. یکی از کار هایی که ان ها انجام می دهند، دزدیدن تایر های اتومبیل و بردن آن ها به یک انبار تایر است. یک تعقیب و گریز جیسون بورنی را اطراف سیستم مترو می بینیم که ارزشمند است.

این پسر ها کاری را انجام می دهند که برای زنده ماندن وادار به انجام دادن آن هستند. والدین آن ها یا مرده اند یا در زندان هستند و یا آن ها را ترک نموده اند. مادر علی (طناز طباطبایی) است که تمام مدت فیلم روی تخت بیمارستان است. علی نمی تواند مادرش را به خانه ببرد، زیرا آن ها خانه ای ندارند.

تنها امید او یک گانگستر کفترباز به نام هاشم (با هنرنمایی جذاب علی نصیریان) است که به او قول داده است در مقابل کاری که از او می خواهد، خانه ای را برای علی و مادرش فراهم کند. هاشم به علی می گوید گنجی زیر یک قبرستان وجود دارد که تنها راه رسیدن به آن تونل تأسیساتی است که زیر مدرسه ای در شهر است.

علی و تمام دوستانش مجبورند تا وارد مدرسه شوند تا بتوانند به زیرزمین مدرسه برسند و وارد تونل شوند. قسمت تراژیک داستان اینجاست که علی این پیشنهاد هاشم را بسیار سخاوتمندانه می داند.

مجیدی کمی با التماس علی و دوستانش به مدیر مدرسه (علی قابشی) و رد کردن آن ها توسط مدیر شوخی نموده است. از شانس خوب پسر ها یک معلم خوشتیپ و شریف که شبیه به ستاره های سینماست بنام آقای رفیعی (جواد عزتی) از اشتیاق آن ها برای تحصیل استقبال می نماید و به آن ها فرصتی می دهد.

او پاسخ اعتمادش را می گیرد. یکی از این پسر ها همکلاسی هایش را با توانایی اش در فوتبال شگفت زده می نماید. علی با شرط بندی سر بازی های او پیروز می گردد تا کمی پول جمع کند. یکی دیگر از پسر ها نیز از تجربیاتش در کاشی کاری بهره می گیرد.

در این میان علی نیز گاه و بیگاه از کلاس بیرون می زند تا راه وارد شدن به تونل را برای رسیدن به گنج رویایی اش بیاید. کاری که سختی آن فقط عبور از تونل نیست بلکه احتیاج به کندن چندین متر از زمین دارد. هرکسی که دچار کلاستروفوبیا است به هیچ عنوان نباید این فیلم را تماشا کند.

مجیدی و نویسنده همکارش نیما جاویدی رشته های جدیدی را به طرح کلی داستان اضافه نموده اند. یکی از این پسر ها یک مهاجر افغان است که اگر کار توسط پلیس دستگیر گردد به کمپ پناهندگان فرستاده خواهد شد. خواهر باهوشش (شمیلا شیرزاد که بهترین بازیگر فیلم است) می داند که بیشترین آسیب از شکست طرح برادر و دوستان برادرش به او خواهد رسید.

از طرفی دیگر سرنوشت مدرسه خورشید به این بستگی دارد که مدیر مدرسه بتواند مالک ساختمان مدرسه را راضی کند بر سر رقم اجاره با او به توافق برسد. در غیر این صورت، مدرسه خورشید تعطیل خواهد شد.

طرح کلی داستان دارای جزئیات مفصلی است که همه در 99 دقیقه جا داده شده اند. انگیزه مجیدی برای پرداختن به موضوعات متنوع قابل تحسین است و او این کار را با مهارت بسیار بالایی انجام داده است. اما اتفاقات مهم فیلم به گونه ای به تصویر کشیده می شوند که مخاطب نمی تواند مطمئن باشد که اتفاق افتاده اند.

احساس می کنم که فیلم بیش از حد تدوین شده است. همچنین به کاراکتر ها زمان کافی برای توسعه احساسات گذشته داده نمی گردد. چیزی که به وضوح معین است، توجه مجیدی به استثمار بچه ها فقیر توسط عظیمسالان است؛ و چیزی که از خورشید فراموش نشدنی است، چهره خسته و اشک آلود علی است که در چاله ای گل آلود و تاریک و در شرایطی خطرناک برای دستیابی به گنجی گرفتار شده است که بنا نیست هرگز زندگی سزاواری را برای او رقم بزند.

منبع: ایندی وایر

مترجم: وحید فیض خواه

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: فرادید
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 110198

به "فیلم خورشید؛ روایتِ دیکنزی فقر در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم خورشید؛ روایتِ دیکنزی فقر در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید