فرهنگ کتابخوانی را برای جوانان امیدافزا و نشاط آفرین کنیم

به گزارش مجله سرگرمی، استاندار گیلان با بیان اینکه باید فرهنگ کتابخوانی را برای جوانان امیدافزا و نشاط آفرین کنیم، متذکر شد: بی تردید توسعه فضاهای فیزیکی یکی از راه های تسهیل دسترسی به کتاب و کتابخوانی برای جامعه خواهد بود.

فرهنگ کتابخوانی را برای جوانان امیدافزا و نشاط آفرین کنیم

به گزارش خبرنگاران، ارسلان زارع در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان، با تاکید بر لزوم ارتقای وضعیت سخت افزاری فضای کتابخانه ای، اظهار کرد: گیلان استانی فرهنگی است و فرهنگ تنها در ظاهر نمایان نمی شود، بلکه فرهنگ در تفکر و اندیشه و مطالعه تجلی پیدا می نماید و تفکر و اندیشه و مطالعه به مردم تعلق دارد.

وی با اشاره به ارزشمندنی مقوله کتاب و کتابخوانی در ارتقای دانش و فرهنگ جامعه طی دوره های مختلف تاریخی، اضافه کرد: کتاب و کتابخوانی با توجه به پیشینیه فرهنگی و تمدنی ایران و گیلان باید به عنوان فرهنگ عمومی مطرح شود.

استاندار گیلان خانواده و مدرسه را بهترین مشوق برای افزایش سرانه مطالعه در نسل جوان و نوجوان دانست و توضیح داد: دستگاه های اجرایی و متولیات فرهنگ جامعه باید در تبلیغ و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی کوشا باشند تا اصل کتاب و کتابخوانی به عنوان فرهنگی والا در جامعه نهادینه و تبدیل به گفتمان غالب جامعه شود.

زارع خواهان توسعه مراکز فرهنگی در کنار کتابخانه ها به ویژه در مناطق محروم شد و مطرح نمود: دو طرح کوله کتاب و کتابخانه سیار یکی از اقدامات خوب و اثرگذار نهاد کتابخانه های عمومی در ترویج فرهنگ مطالعه است، زیرا در بسیاری از مناطق امکان احداث فضای فیزیکی کتابخانه وجود ندارد.

وی با تاکید بر لزوم ارائه خلاقانه و مبتکرانه کتاب به نسل جوان جامعه، گفت: ارائه مهارت های فردی، ارتقای سواد علمی و اجتماعی و تقویت دانش بچه ها و نوجوانان در کنار ارائه خدمات کتابخانه ای مورد توجه قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان سازمان های مردم نهاد را ظرفیت خوبی برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دانست و گفت: با توجه به توسعه روزافزون فضای مجازی و علاقمندی نسل جوان به ابزارهای هوشمند ضروری است که بخشی از برنامه های ترویجی نهاد کتابخانه ها در این فضا صورت بگیرد تا موجب جذب بیش از پیش جوانان شود. در این راستا معرفی سامانه جامع مدیریت کتابخانه ها(سامان) و چگونگی بهره گیری اعضای کتابخانه ها از کتاب های الکترونیکی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ کتابخوانی را برای جوانان امیدافزا و نشاط آفرین کنیم، متذکر شد: بی تردید توسعه فضاهای فیزیکی یکی از راه های تسهیل دسترسی به کتاب و کتابخوانی برای جامعه خواهد بود لذا استفاده از همه ظرفیت های فرهنگی به ویژه مدارس مورد تاکید است.

زارع استفاده از ظرفیت خیرین کتابخانه ساز را یکی از راه های جبران کمبود سطح کتابخانه نسبت به سرانه دانست و اظهار کرد: شوراهای شهر باید بودجه فرهنگی لازم برای ترویج فرهنگ کتاب را پیش بینی و شهرداران موظفند در این راستا اقدام نمایند.

استاندار گیلان در انتها بر لزوم برگزاری مراسمات ویژه 24 آبان ماه، روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار تاکید نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 50022

به "فرهنگ کتابخوانی را برای جوانان امیدافزا و نشاط آفرین کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ کتابخوانی را برای جوانان امیدافزا و نشاط آفرین کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید