هزینه های تحصیل در ترکیه

به گزارش مجله سرگرمی، کشور ترکیه موقعیت استراتژیک خاصی داشته و بخشی از آن در آسیا و بخش دیگر در اروپا واقع شده است. به همین دلیل فرهنگ آن تلفیقی از فرهنگ غرب و شرق است. در سال های اخیر این کشور مقصد بسیاری از گردشگران بوده و بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت داشتند نیز ترکیه را برای ادامه زندگی خود انتخاب کرده اند و از طریق خرید ملک، ثبت شرکت و سرمایه گذاری در این کشور پیروز به اخذ تابعیت و شهروندی ترکیه شده اند. علاوه بر موقعیت مناسب برای زندگی، این کشور شرایط خوبی برای تحصیل نیز دارد. دانشگاه های ترکیه همگی بین المللی بوده، با دانشگاه های آمریکا مرتبط هستند و مدرک آن ها از درجه علمی و اعتبار بالایی برخوردار است. شما حتی می توانید پس از گذراندن دو ترم در رشته و دانشگاه خود در ترکیه، به یکی از دانشگاه های آمریکا منتقل شده و در همان رشته ادامه تحصیل دهید. این کشور از آفریقا، آسیای مرکزی و خاورمیانه دانشجو می پذیرد. در دانشگاه های این کشور اغلب دروس به زبان انگلیسی ارائه می شود ولی در برخی از رشته ها به زبان ترکی تدریس شده و به همین دلیل شما باید قبل از شروع کلاس های دانشگاه یک دوره آموزش زبان را پشت سر گذاشته و به طور کامل بر زبان مسلط شوید.

هزینه های تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی

همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم کیفیت آموزش در دانشگاه های ترکیه بالا بوده و هزینه تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی کم تر است. افراد زیادی پس از گذراندن دوره دبیرستان، برای مقطع کارشناسی تصمیم به مهاجرت و تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور گرفته و کشور ترکیه را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند. این افراد در صورت داشتن شرایط لازم می توانند بورسیه شده و بسته به نوع بورس علاوه بر هزینه تحصیل، تمام یا بخشی از هزینه مسکن، حمل و نقل و بیمه را نیز نپردازند. مدرک کارشناسی دانشگاه های ترکیه در کلیه رشته ها مورد تایید کشورهای آمریکایی و اروپایی بوده و دانشگاه های ترکیه با بسیاری از دانشگاه های جهان ارتباط دارند و به همین دلیل فرصت خوبی برای تعامل و تبادل علمی دانشجویان و اساتید دانشگاه ها با یکدیگر فراهم شده است. مقطع کارشناسی در ترکیه نیز مانند ایران چهار ساله بوده و در برخی موارد اخذ مدرک لیسانس طی سه سال انجام می شود. برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی شرایط کمی متفاوت بوده و دریافت مدرک کارشناسی شش ساله خواهد بود.

هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی

هزینه تحصیل در ترکیه به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی دانشجو بستگی دارد. در دوره کارشناسی هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی و انگلیسی زبان 500 تا 1800 دلار و برای دانشگاه های ترک زبان 300 تا 800 دلار در سال می باشد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های خصوصی نیز بین 5000 تا 20000 دلار در سال متغیر است.

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در ترکیه

جهت ادامه تحصیل در ترکیه باید در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر خود شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنید. از جمله مدارکی که برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی نیاز دارید، شناسنامه و اسکن از پاسپورت، رزومه تحصیلی، ریز نمرات مقطع دبیرستان و مدرک دیپلم (به صورت معادل سازی شده) و مدرک زبان انگلیسی یا شرکت در آزمون زبان ترکی بوده و مدارک شما باید ترجمه شده باشد. برای ترجمه مدارک به ترکی باید به یکی از موسسه های ترجمه مدارک و انجام امور مهاجرت مراجعه کنید.

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه های ترکیه همواره برای دانشجویان خارجی جذاب بوده و یکی از گزینه های آن ها برای ادامه تحصیل هستند. این دانشگاه ها هزینه های مناسبی داشته و اعتبار بالایی دارند. دانشگاه های ترکیه به دلیل برخورداری از امکانات تحقیقاتی مدرن و پیشرفته، موقعیت جغرافیایی و مکانی مناسب، امکان تبادل علمی و فکری با دیگر کشورهای جهان و هزینه تحصیل و زندگی مقرون به صرفه شرایط ایده آلی برای ادامه تحصیلات تکمیلی داشته و دانشجویان زیادی متقاضی تحصیل در این کشور در مقطع کارشناسی ارشد هستند.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

همان طور که می دانید شهریه دانشگاه های خصوصی از دانشگاه های دولتی بیشتر بوده و به طور کلی مقطع کارشناسی ارشد از کارشناسی هزینه های بیشتری دارد. شهریه دانشگاه های دولتی انگلیسی زبان برای مقطع کارشناسی ارشد سالانه 490 یورو و برای دانشگاه های خصوصی حدود 12.550 یورو در سال است.

تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری

دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در مقطع دکتری امکانات خوبی ارائه کرده و فرصت مناسبی برای متقاضیان ادامه تحصیل در این کشور ایجاد می کنند. آموزش ها در مقطع دکتری سطح بالایی داشته و دانشجویان مشغول به تحصیل در این مقطع شرایط خوبی برای پیشرفت و رشد علمی دارند. آن ها می توانند با اساتید و دانشجویان دانشگاه های اروپا و آمریکا ارتباط گرفته و با آن ها در تعامل باشند.

عینک گوچی: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: همگردی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 120447

به "هزینه های تحصیل در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه های تحصیل در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید