علائم دیابت در بچه ها چیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/گیلان یک فوق تخصص غدد، با بیان اینکه بچه ها مبتلا به دیابت نوع یک آب زیاد می نوشند و ادرار زیاد دارند، عنوان نمود: دیابت نوع دو نیز در بچه ها وجود دارد، اما عامل اصلی آن چاقی است.

علائم دیابت در بچه ها چیست؟

دکتر احیا زری دوست در گفت وگو با خبرنگاران، بیماری دیابت را ناشی از عدم توانایی بدن در مدیریت قند خون دانست و اظهار کرد: مردم بیشتر با دیابت نوع دو رو به رو هستند و علائم و عوارض آن را نمی شناسند، اما دیابت نوع یک در بچه ها شایع تر است.

وی با بیان اینکه دیابت نوع یک به واسطه اختلال در فراوری انسولین در بچه ها ایجاد می گردد، توضیح داد: انسولین هورمون اساسی بدن است که باعث ورود قند خون به داخل سلول ها و سوخت و ساز بدن می گردد. در واقع انرژی اصلی بدن به دنبال سوختن گلوکز(قند) به وجود می آید که توسط انسولین مدیریت می گردد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم، دیابت در بچه ها را ناشی از فقدان انسولین دانست و گفت: اگر بدن کودک نتواند انسولین فراوری کند، دچار دیابت نوع یک می گردد؛ البته دیابت نوع دو نیز در بچه ها وجود دارد، اما عامل اصلی آن چاقی است.

زری دوست، با بیان اینکه در دهه اخیر با افزایش بروز چاقی در بچه ها روبرو هستیم، افزود: تغییرات سبک زندگی موجب شده چاقی در بچه ها شیوع پیدا کند و لذا شاهد افزایش ابتلا به دیابت نوع دو در بچه ها باشیم، اما دیابت نوع یک شیوع بیشتری دارد.

وی از نوزادی تا 20 سالگی را رده سنی ابتلا به دیابت نوع یک دانست و توضیح داد: در دیابت نوع یک بدن قادر به فراوری انسولین نیست، زیرا سیستم ایمنی بدن علیه خودش فعال شده و سلول هایی که در لوزالمعده فراوری انسولین را بر عهده دارند، کاهش می دهد. زمانی که میزان انسولین به 30 تا 40 درصد در بدن می رسد، کودک دچار علائم می گردد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم، با بیان اینکه بچه ها مبتلا به دیابت نوع یک آب زیاد می نوشند و ادرار زیاد دارند، مطرح کرد: چنین بچه های مرتب دستشویی می فرایند و حتی دچار شب اداری می شوند؛ در حالی که قبلا شب اداری نداشتند و به واسطه اینکه بدن آنان توانایی حفظ قند را ندارد، کاهش وزن پیدا می نمایند.

وی کاهش انسولین در بدن را موجب افزایش اسید خون دانست و متذکر شد: اگر بچه ها دارای علائم دیابت نوع یک درمان را سریعا آغاز ننمایند، بسیار بدحال می شوند، اما در دیابت نوع دو فرایند آرام است و به وسیله تست قند خون می توانیم درمان را آغاز کنیم.

زری دوست، 20 درصد دیابت نوع یک در بچه ها را ژنتیکی دانست و افزود: در 80 درصد موارد این بیماری خود به خود آغاز می گردد و می تواند ناشی از بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و واکنش نسبت به آنتی ژن ها باشد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم، با بیان اینکه عدم کنترل مناسب قند خون می تواند به چشم و قلب و عروق و اعصاب و کلیه آسیب بزند، اظهار کرد: هیچ عضوی در بدن از قند خون در امان نیست و امکان نارسایی و اختلال عملکرد وجود دارد لذا بیماران دیابتی مصرف مرتب داروها را فراموش ننمایند.

وی با تاکید بر لزوم کنترل وزن به ویژه در دیابت نوع دو، یادآور شد: چاقی با دیابت نوع دو رابطه مستقیم دارد، اما در دیابت نوع یک شاهد لاغر شدن بچه ها هستیم لذا والدین به دنبال افزایش وزن در بچه ها خود نباشند، زیرا بچه ها به صورت طبیعی احتیاج بدنشان به مواد غذایی را تامین می نمایند و نباید با روش های نادرست بچه ها را وادار به زیاد خوردن کرد.

زری دوست، با بیان اینکه بچه ها لاغر معمولا عادت به پرخوری می نمایند و دچار اضافه وزن می شوند، گفت: این روزها که با بیماری کرونا روبرو هستیم و بچه ها بیشتر در خانه هستند، نباید ورزش را فراموش نمایند و لذا روزانه 15 تا 30 دقیقه نرمش کردن در داخل خانه هم می تواند بسیار یاری نماینده باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 106681

به "علائم دیابت در بچه ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم دیابت در بچه ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید