طراحی اتاق مخفی در خانه با ورودی مخفی و غیر قابل تشخیص

به گزارش مجله سرگرمی، طراحی اتاق مخفی در داخل خانه یکی از هیجان انگیزترین کارها در طراحی داخلی است. اگرچه اتاق مخفی با درب ورودی مخفی به اندازه تخت های تاشو در فضا صرفه جویی نمی نمایند اما بدون شک خیلی از آنها جذاب ترند. احتمالا تا بحال در خصوص اتاق های مخفی چیزی شنیده باشید. اتاق مخفی مکانی است که درب ورودی آن معمولا پشت یک کتابخانه مخفی می گردد یا اینکه بخشی از خود کتابخانه است و چون تنها راه ورود و خروج از اتاق محسوب می گردد همه چیز کاملا از دیده پنهان باقی می ماند.

طراحی اتاق مخفی در خانه با ورودی مخفی و غیر قابل تشخیص

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ صنعتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

این ترفند جالب و جذاب را می توان در هر خانه ای اجرا کرد، فقط ممکن است از نظر وسعت اتاق کمی متغیر باشد که آن نیز بستگی به عظیم یا کوچک بودن خانه دارد. از این شیوه برای ایجاد مکانی دنج، آرام، بدون مزاحم و به عنوان نوعی خلوتگاه استفاده می گردد تا افراد بتوانند مکانی را برای تنها بودن و گذراندن بی دردسر ساعاتی از شبانه روز داشته باشند همچنین ممکن است گاهی تمامی اتاق های منزل به این سبک طراحی شده و سبب غافلگیر شدن دیگران شوند. امکانات موجود در اینگونه اتاق ها هم می تواند خاص و ویژه بوده و یا اینکه از همان وسایل و امکانات معمول و مورد استفاده در هر خانه ای استفاده کرد، اینجا چیزی که مهم است طراحی اتاق مخفی در بهترین و حرفه ای ترین شکل ممکن برای دور بودن از دیدهاست.

البته بخش جذاب طراحی اتاق مخفی، طراحی درب مخفی است که یک مدل ساده را به چیزی جالب و جذاب تبدیل میکند که تشخیص و پیدا کردن آن برای مهمانان بسیار سخت و حتی غیرممکن است. شکل های زیر تعدادی از ایده های جذاب ساخت اتاق های مخفی با درب های مخفی را نشان می دهد که به روش های مختلف اجرا شده اند. اسم چنین سیستمی در دنیا به درب مورفی یا Murphy Doors معروف شده و از جهاتی شبیه به Murphy beds یا تخت های تاشو و مخفی است.

برای اینکه اتاق مخفی به بهترین شکل طراحی گردد باید درب ورود و خروج آنرا با جزئیات زیاد طراحی کرد. حتی اگر اتاق مخفی به صورت پیش ساخته از ابتدا طراحی نشده باشد، گاهی اوقات ممکن است با ایجاد تغییراتی، چنین اتاقی را در خانه ایجاد کرد فقط کافی است درب آن به بهترین شکل طراحی گردد. شکل های ابتدایی متعلق به خانه ایست که آشپزخانه آن پشت قفسه کتاب اتاق نشیمن مخفی شده است. خود درب کاملا شبیه یک قفسه توکار بنظر می رسد و حتی از نزدیک هم درب بودن آن قابل تشخیص نیست. شکل های بعدی روشی مشابه را نشان می دهند جایی که درب مخفی شبیه به یک کمد دیواری توکار دیده می گردد.

در تصاویر زیر به وضوح مشاهده می کنید که اگر کتابخانه در جای خود قرار گیرد به هیچ عنوان نمی توان متوجه قرار دریافت اتاقی عظیم در پشت آن شد مگر اینکه افراد داخل آن اتاق، سر و صدایی ایجاد نمایند که سبب جلب توجه گردد که البته برای چنین مواردی هم در اینگونه اتاق ها از عایق هایی بسیار مناسب و باکیفیت برای جلوگیری از درز هر صدایی به بیرون یا داخل استفاده می نمایند. اینگونه اتاق ها را می توان در هر قسمتی از خانه از جمله گوشه ای از هال-پذیرایی و نشیمن، داخل اتاق خواب و حتی در دل آشپزخانه ها ساخت؛ طراحی اتاق مخفی می تواند در هر جایی و با هر سبکی انجام گردد.

خانه های شمال کشور از وجود اتاق های زیر شیروانی بهره می برند. در شهرهای عظیم ایران و سرتاسر دنیا، حتی زیر شیروانی ها نیز بعنوان یک آپارتمان شناخته می شوند و به همین خاطر خیلی ها مجبورند یا دوست دارند در چنین فضاهایی زندگی نمایند. آپارتمانی که در زیر مشاهده می کنید یکی از همین زیر شیروانی هاست و در طراحی داخلی آن اتاق مخفی قرار داده شده. اتاق مخفی پشت یک کتابخانه پنهان شده و در اصل محیطی برای کار و مطالعه است. همانطور که معین است کتابخانه روی یک ریل به عقب و جلو می رود.

طراحی اتاق مخفی گاهی اوقات می تواند به شیوه ای لوکس و هنری انجام گردد. مدلی که در شکل های پایین مشاهده می کنید عوض یک درب، سه درب متحرک دارند که همگی به شکل کتابخانه دیواری بنظر رسیده و به صورت اتومات در جای خود حرکت می نمایند.

ساده ترین کار برای مخفی کردن درب، تغییر شکل آن به صورت یک کتابخانه است. ایده ایی که خیلی از خانه های این پست از آن استفاده می نمایند. با این کار هم در فضا صرفه جویی می گردد و هم اینکه احتمال پیدا کردن آن توسط مهمانان و افراد غریبه بسیار پایین خواهد بود. علاوه بر خانه های مسکونی، طراحی اتاق مخفی در ادارجات محیط کار نیز موضوعی مهم است. بسیاری از ادارجات اتاق های جلسه، گفت و گو و استراحت خود را به صورت مخفی طراحی می نمایند تا به شکل رسمی اداره صدمه ای وارد نگردد.

×

خوانندگان این نوشته مطالب زیر را نیز خوانده اند:

آپارتمانی که درشکل زیر مشاهده می کنید در کشور اسلواکی قرار گرفته و همه چیز آن زیبا و عالی بنظر می رسد بغیر از یک چیز، هرجای خانه را بگردید اتاق خوابی در آن نمی بینید. البته اتاق خواب فراموش نشده، بلکه مخفی شده و درب آن نیز دیده نمی گردد. وقتی به گوشه سمت چپ تصاویر پایین نگاه می کنید متوجه قسمتی از کتابخانه می گردد که در حقیقت همان درب مخفی اتاق خواب بوده و بدین صورت همه چیز عیان می گردد. شاید در چنین شرایطی طراحی اتاق مخفی و اجرای آن به این سبک، به این دلیل باشد که صاحبخانه دائماً قصد غافلگیر کردن سایر اعضای خانواده مانند پدر و مادر و خواهر و برادر خود در اولین ورود به منزل را دارد و یا اینکه بخواهد فامیل و آشنایان خود را با چنین طراحی زیبا و جذابی به شدت سورپرایز نماید، به هر حال مقصود هر چه باشد زیبایی و شیک بودن چنین طرح هایی قابل تحسین است.

اصولا اگر دیواری که قرار است درب مخفی روی آن قرار بگیرد، طرح های هندسی یا گچبری شده داشته باشد، بهتر مخفی می گردد. مثلا کابینت آشپزخانه های مدرن که مرز باریکی بایکدیگر دارند خیلی عالی درب را پشتشان مخفی می نمایند. شکل های زیر دو نمونه آشپزخانه را نشان می دهد که درب ورودی اتاق، پشت کابینت پنهان شده است. البته حتما نباید درب پشت چیزی مخفی گردد، گاهی خود دیوار هم می تواند نقش یک درب مخفی را ایفا نماید به شرطی که دیوار یکدست بنظر برسد. طراحی اتاق مخفی بیشتر جنبه فان و سرگرم نماینده دارد و به همین خاطر است که خیلی از خانه دارها چنین سیستمی را پیاده می نمایند چرا که دکور خانه را جذاب تر نشان می دهد.

منبع: اتاق
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 117533

به "طراحی اتاق مخفی در خانه با ورودی مخفی و غیر قابل تشخیص" امتیاز دهید

1 کاربر به "طراحی اتاق مخفی در خانه با ورودی مخفی و غیر قابل تشخیص" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی اتاق مخفی در خانه با ورودی مخفی و غیر قابل تشخیص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید