صورت نگار سعدی را از خود بیخود نموده است
به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - استاد دانشگاه در مراسم روز بزرگداشت سعدی می گوید آن چه که سعدی را از خود بیخود نموده، صورت نیست بلکه صورت نگار است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، الهه کریمی در نشست تخصصی ساعتی با سعدی همزمان با روز بزرگداشت سعدی به ادبیات عاشقانه اشاره نمود و گفت: ادبیات عاشقانه یکی از پرمخاطب ترین نوع ادبیات است و ریشه های ادبیات غنایی در آن وجود دارد. از قرن 6 به بعد توجه خاصی به این نوع ادبی شده است. در قرن 7، سعدی و مولانا این نوع ادبی را به اوج خود می رسانند و قالب غزل را انتخاب می نمایند که بهترین فرم برای بیان این نوع ادبی است. آن چیزی که ادبیات غنایی را متمایز نموده جنبه عاطفی و احساسی آن است.
وی به مفهوم عشق در نزد سعدی پرداخت و گفت: غزل یک معنی دارد؛ آن هم بیان حالات انسانی در صندلی انعطاف پذیری در زمینه عشق است. سعدی مرد عشق است و زیباشناسی دل و روحش، در توصیف عشق ورزی ست، هنر سعدی بیش از همه در غزل هایش جلوه نموده است. عشقی که سعدی آشکارا از آن صحبت می نماید، به جمال و زیبایی آدمی محدود نمی گردد؛ آن چه که سعدی را از خود بیخود نموده، صورت نیست بلکه صورت نگار است.
کریمی اضافه نمود: اگر تمام شعرای دنیا جمع شوند، هرگز نمی توانند شعری به گونه سعدی بسرایند. اگر بخواهیم عشق سعدی را آنالیز کنیم، بابد بگوییم عشق سعدی تک بعدی نیست؛ بلکه ازلی، جاری و ساری در همه پدیده هاست و نباید عشق سعدی را منحصر به جسم و زمین بدانیم.
هنر دیوارنگاری و صورت گری در آثار سعدی
در بخش بعدی، سعدی و نقاشی مورد تحلیل نهاده شد که محمد حسن جمشیدی، استاد دانشگاه اجرای آن را برعهده داشت.
جمشیدی به ارتباط شعر سعدی و نقاشی پرداخت و گفت: در آثار سعدی، هنر دیوارنگاری و صورت گری می بینیم که به نقاشی های چینی نیز اشاره شده است و این هنرها، در شعرهای دوره سعدی بازتاب داشته است.
وی در ادامه ابیات مرتبط به نقاشی و شعر را مورد آنالیز و تحلیل قرار داد و طبق فرموده سعدی اشاره نمود: آدمی که عاشق نیست، مثل یک نقش بی روح بر روی دیوار است.
دین و اخلاق در کلام سعدی قابل تفکیک نیست
اجرای بخش دین و سعدی را فرشته ربیع، استاد دانشگاه برعهده داشت. وی در این بخش گفت: ویژگی برجسته سعدی رونق شعر انتقادی است و با افزایش تباهی و فساد، انتقاد هم افزایش می یابد که سعدی آغاز به بازیابی مفاهیم دینی می نماید. دین و اخلاق در کلام سعدی، در کنار هم نهاده شده اند و قابل تفکیک نیستند. سعدی خداپرستی را در ابتدای کلام خود قرار می دهد و نگاه عاشقانه ای به دین دارد.
شعرهای سعدی پر از آواز است
حامد صلاحی، استاد دانشگاه اشعار سعدی را پر از آواز دانست و اضافه نمود: امروزه بسیای از اشعار وی، منبع موسیقی های ما است. کلمه سرود در شعر سعدی، نشان می دهد آواز خواندن شعر برای سعدی موضوعیت داشته است. سعدی به فنون موسیقی علاقه داشت و به نوعی شعرش هم شعری است که از موسیقی بهره مند است.
این نشست تخصصی در 6 بخش سعدی و عشق، سعدی و سیاست، سعدی، دین و اخلاق، سعدی و عرفان، سعدی، شعر و موسیقی و سعدی و نقاشی اجرا شد.
منبع: خبرگزاری پانامجله عکس ها: مجله عکس ها | مجله عکاسی و نگاه هنری به تصاویر
عکس پارسی: عکس پارسی | گالری تصاویر تاریخی پارس
اخبار ورزشی: اخبار ورزشی، مجله خبری و تحلیلی ورزش ایران و جهان