صنعت بحران زده خودروی ترکیه چطور می خواهد به ایران یاری کند؟

به گزارش مجله سرگرمی، قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی از توافق ایران و ترکیه برای همکاری در فراوری خودرو خبر داده است.

صنعت بحران زده خودروی ترکیه چطور می خواهد به ایران یاری کند؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی از توافق ایران و ترکیه برای همکاری در فراوری خودرو خبر داده است. حسین مدرس خیابانی گفته است: برای ورود سرمایه ها و فراوری مشترک اقداماتی را با کشور های منطقه از جمله ترکیه ترتیب داده ایم. حتی شهرکی را هم برای راه اندازی خط فراوری خودرو و دیگر کالا های صنعتی ترکیه به ایران در نظر گرفته ایم که امیدواریم خط فراوری مشترک میان ایران و ترکیه راه اندازی و این محصولات روانه بازار گردد.

در ماه های گذشته هم چند بار اخباری درباره احتمال حضور خودروسازان روسی در ایران مطرح شده، اما هیچ منبع رسمی ای آن را تایید ننموده است. دو دهه پس از حضور دائمی خودروسازان فرانسوی در ایران که با بدعهدی آن ها به خاتمه رسید به نظر می رسد دیگر جایی برای پژو و رنو در ایران نباشد.

صنعت خودروسازی روسیه بر مبنای همکاری با خودروسازان فرانسوی است و شاید مسائل تحریمی سد راه همکاری روسیه با ایران گردد. در این وضعیت، همکاری ایران با ترکیه در صنعت خودروسازی فواید و مضرات خاص خود را دارد. ترکیه قطعا نسبت به فرانسه، روابط استراتژیک و پیوند های سیاسی و اقتصادی عمیق تری با ایران دارد و به علت وابستگی ترکیه به گاز و نفت ایران، هیچ گاه خیانت های فرانسه را تکرار نخواهد کرد.

با وجود این، همکاری ایران با صنعت خودروسازی ترکیه، ادامه سریال مونتاژکاری ایران در صنعت خودروست که نتیجه ای جز وابستگی ندارد. کارشناسان می گویند صنعت خودروی ایران باید با استفاده از توان فنی شرکت های دانش بنیان و صنایع دفاعی، به سمت فراوری خودرو های ملی حرکت کند تا این که به مونتاژکاری اکتفا کند.

صنعت خودروی ترکیه، از اوج تا سقوط

حضور ترکیه در صنعت خودروسازی ایران به صورت رسمی تایید شده و حتی سخن از انتخاب مکان برای ساخت کارخانه مشترک نیز شده است. این خبر در حالی اعلام شده که صنعت خودروسازی ترکیه، اکنون در بدترین دوران خود به سر می برد و در امسال میلادی با سقوط بیش از 66 درصدی در فروش روبه رو است و دولت ترکیه هم برای نجات این صنعت از بحران، تصمیمات فوری اتخاذ نموده است.

صنعت خودروی ترکیه در سالیان اخیر به پیشرفت مناسبی دست یافت و به یکی از بخش های درآمدزای اقتصاد ترکیه تبدیل شد، اما دو سال گذشته را قطعاً باید دوران سقوط صنعت خودروسازی ترکیه دانست چراکه میزان فروش آن ها کمتر از نصف شده است.

ترکیه خودروی ملی ندارد، ولی صنعت قطعه سازی این کشور بسیار پیشرفته است. بسیاری از کمپانی های خودروسازی معتبر دنیا در ترکیه کارخانه دارند؛ البته با داخلی سازی بالا، یعنی قطعات عمدتاً در ترکیه فراوری می گردد و بخش خوبی از فراوریات هم از ترکیه به آسیا و اروپا صادر می گردد.

داخلی سازی بالا و صادرات بخشی از محصولات، دو شرطی است که ایران پیش روی خودروساز های خارجی نگذاشت، ولی ترکیه گذاشته است.

ترکیه یکی از بزرگ ترین صادرنمایندگان قطعات خودرو است و سالانه 20تا 30 میلیارد دلار از این محل، درآمد داشته است. ضمن آن که ترکیه به کشور های اروپایی هم صادرات قطعه دارد.

ترکیه یکی از کشور هایی است که رویکرد مونتاژ محور را در صنعت خودروی خود در پیش گرفته است. این کشور به دلیل اتخاذ سیاست حمایت از مونتاژ و نیز داشتن موقعیت ژئواستراتژیک و قرار دریافت در مرز آسیا و اروپا باعث جذب سرمایه گذاران بین المللی صنعت خودرو شده است. سایت های مونتاژ بزرگ ترین شرکت های خودروساز بین المللی در این کشور تأسیس شده است. حتی به عنوان نماد می توان به کمپانی مرسدس بنز اشاره نمود که یکی از بزرگ ترین سرمایه گذاران خارجی در این صنعت ترکیه به شمار می رود.

آزموده را آزمودن خطاست

فربد زاوه، کارشناس مسائل خودرو درخصوص صحبت های مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی مبنی بر ورود خط فراوری خودرو های روسی و ترکیه به کشورمان گفت: ترکیه نشان تجاری مطرحی در زمینه خودروسازی ندارد لکن این کشور در زمینه قطعه سازی بسیار پیشرفته است.

وی اضافه کرد: ترکیه در زمینه خودرو های سبک نیز قطعاتی فراوری می نماید که به تمام کشور های دنیا صادر می گردد و در این زمینه سالانه 14 میلیارد دلار درآمدزایی دارد به همین دلیل قطعا می تواند ارزش اضافه کرده ای برای شرکت های داخلی ایجاد کند، ولی در سال های اخیر با اروپاییان، ترکیه، چین، ژاپن و کره جنوبی این جهت را بار ها طی نموده ایم که به نتیجه تعیینی نرسیده؛ بنابراین باید راه های دیگری را در پیش گیریم. این کارشناس صنعت خودرو اعلام کرد:، اما توافق با روسیه به نوعی توافق با رنوست، چون شرکت لادا محصولی است که بر پایه و تحت حمایت رنو ساخته شده، ولی همکاری با این شرکت می تواند مسائل زیادی از جمله در زمینه تامین قطعه برای کشورمان به همراه داشته باشد.

بحران در صنعت خودروسازی ترکیه

نکته مهم درباره صنعت خودروسازی ترکیه، افول آن در سال های اخیر است. در سال گذشته میلادی به علت وخیم شدن اوضاع اقتصادی و اجتماعی ترکیه، افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی، تقاضای داخلی برای خرید خودرو سقوط کرد، به طوری که فروش خودرو در ترکیه در سال 2018 بیش از 35 درصد سقوط کرد و به کمترین رقم از سال 2009 رسید.

در امسال میلادی هم صنعت خودروسازی ترکیه به شدت دچار زیان شده و صادرات آن کاهش یافته است. مثلا در ماه جولای 2019 صادرات خودروی ترکیه 66 درصد کاهش پیدا کرد. در امسال میلادی فروش خودرو در ترکیه تقریباً نصف شده است؛ بنابراین تعیین است علت تمایل ترک ها به حضور در بازار ایران، جلوگیری از سقوط بیشتر صنعت خودروسازی این کشور است؛ به عبارتی ترک ها در دوره سقوط به یاد ایران افتاده اند.

همین چند هفته قبل خودروسازان بزرگ ترکیه از دولت این کشور خواستند اقدامات اورژانسی برای نجات صنعت خودروسازی انجام دهد. شرکت های خودروسازی اروپایی هم سرمایه گذاری های جدید خود در ترکیه را متوقف نموده اند، به طوری که فولکس واگن که قرار بود یک کارخانه یک میلیارد دلاری در ترکیه احداث کند، فعلاً دست نگه داشته است و از دولت آنکارا خواسته تضمین های قطعی نسبت به وضعیت بازار و تقاضای خودرو ارائه کند مثلاً اقتصادیات بر خرید خودرو را کاهش دهد. این در حالی است که دولت ترکیه به علت کسری بودجه ناشی از سقوط ارزش پول ملی، به شدت اقتصادیات ها را افزایش داده است.

دولت ترکیه چند روز قبل نرخ سود وام های بانکی برای خرید خودرو های فراوری داخل را تا نصف تورم پایین آورد تا مردم را به خرید خودرو مجاب کند و این صنعت را نجات دهد.

ترکیه جزو خودروسازان بزرگ دنیا نیست

روسیه سیزدهمین و ترکیه پانزدهمین خودروساز بزرگ دنیا است و ایران در رتبه هجدهم واقع شده است؛ بنابراین از لحاظ میزان فراوری، فاصله ای میان این کشور ها نیست؛ اما از لحاظ کیفیت فراوری، قطعا ترک ها بر ایران فزونی دارند؛ اما درباره کیفیت خودرو های روسی به علت بسته بودن بازار این کشور به راحتی نمی توان قضاوت کرد. علت فزونی ترک ها هم این است که این کشور با خودروسازان بزرگ دنیا در حال همکاری است، در حالی که ایران فقط به پژو و رنو بسنده نموده بود که این دو کشور نیز ایران را ترک نموده اند.

نگاه به درون، باعث تحول صنعت خودروسازی می گردد

امیرحسین عسکریان، کارشناس مسائل خودرو در مورد فراوری خودروی مشترک ایران با کشور هایی از جمله ترکیه و روسیه گفت: مطرح ترین خودروساز روسیه لاداست که همکاری های زیادی با دیگر کشور های منطقه نیز دارد.

وی با بیان این که همکاری با روسیه سبب توسعه صنعت خودروسازی نخواهد شد، اضافه کرد: شرکت لادا همکاری ده ساله با شرکت رنو توسعه پیدا نموده است، پس به نظر می رسد این شرکت در شرایط تحریمی نتواند همکاری لازم را با شرکت های داخلی داشته باشد، چون شریک رنوست و اتفاقاتی که در قرارداد خودروسازان داخلی با رنو افتاد طبیعتا بار دیگر نیز تکرار خواهد شد، کما این که این شرکت ها در بازار آمریکا ذی نفع هستند.

این کارشناس مسائل خودرو در ادامه یادآور شد: روسیه اخیرا به جز عوارض موجود، تعرفه های زیادی نیز برای واردات خودرو و قطعه به این کشور وضع نموده تا صنعت خودروسازی خود را بیش از پیش تقویت کند.

عسکریان گفت: ترکیه نیز صنعت خودروسازی قوی ندارد، ولی این کشور در صنعت قطعه سازی سرآمد است و از این راه توانسته تراز تجاری خود را افزایش دهد و به اکثر کشور های دنیا خصوصا در زمینه قطعات ماشین های سنگین نیز صادرات داشته باشد لذا همکاری با صنعت قطعه سازی ترکیه می تواند برای ایران مفید باشد.

وی توضیح داد: قطعا در زمینه خودروسازی و قطعه سازی کشوری همچون چین از همتایان چینی و روسی خود قوی تر است لکن، چون ارتباطات اقتصادی ایران با کونلون بانک چین محدود شده است به نظر می رسد ارتباط با این کشور در آینده ای نزدیک امکان پذیر نباشد، به طوری که بخش خصوصی کشورمان که کلا چینی کار هستند در زمینه تامین قطعات به مشکل برخورده و تیراژ فراوری خود را به نصف رسانده و بعضی از آنان در معرض ورشکستگی و تعطیلی هستند.

این کارشناس مسائل خودرو در مورد توانمندی های داخلی نیز توضیح داد: در سالیان اخیر همکاری با خودروسازان خارجی هیچ وقت منجر به افزایش داخلی سازی و افزایش صادرات نشده، بنابراین به نظر می رسد باید به توانمند های داخلی توجه ویژه ای کنیم، چون شرکت های دانش بنیان زیادی در کشور وجود دارد که آمادگی های لازم را برای ورود به صنعت قطعه سازی وهای تک را دارند به طوری که سایپا با همکاری با این شرکت ها اخیرا 388 قطعه را داخلی سازی نموده است.

تا حالا اسم هیچ برند خودروسازی ترک را نشنیده ایم

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو درخصوص اظهارات قائم مقام بازرگانی وزیر صمت مبنی بر همکاری های ایران و ترکیه در زمینه فراوری خودرو گفت: کاش جناب مدرس خیابانی این را مطرح می کردند که قرار است با کدام نشان تجاری ترک فراوری مشترک داشته باشیم. ما که سال های زیادی است در این حوزه فعالیت می کنیم تا حالا اسم هیچ نشان تجاری خودروسازی ترک را نشنیده ایم.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: در حال حاضر 14 نشان تجاری خودرویی در ترکیه محصولات خود را فراوری می نمایند که 80 درصد قطعات این خودرو ها در ترکیه فراوری می گردد. در واقع قطعه سازی ترکیه برای خود یک نشان تجاری است. ضمن آن که از هر 14 خودرویی که در این کشور فراوری می گردد، چهار خودرو برای بازار داخل و باقی آن صادر می گردد. بر همین اساس صادرات این کشور در حوزه خودرو و قطعات در سال گذشته به 20 میلیارد دلار رسید.

وی درخصوص نشان های تجاری ترکیه در صنعت خودروسازی گفت: نشان تجاری کارسان که یک شرکت دولتی است از مدت ها پیش تعطیل شده است و هلدینگ مصطفی کوچ عملاً نمایندگی پژو است. شرکت رنو آکای نیز زیرنظر رنو فعالیت می نماید.

منبع: جام جم

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 49302

به "صنعت بحران زده خودروی ترکیه چطور می خواهد به ایران یاری کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت بحران زده خودروی ترکیه چطور می خواهد به ایران یاری کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید