سیاست نادرستی در حوزه خودرو حکمفرماست

به گزارش مجله سرگرمی، عضوهیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته رانت ناشی از تفاوت قیمت کارخانه و بازار در کل 10 هزار میلیارد تومان بود که به هر خانواده ایرانی 5 میلیون تومان تعلق می گیرد، پس یک رانت عظیم وجود دارد و این نشان دهنده این است که سیاست نادرستی در حوزه خودرو حکمفرماست.

سیاست نادرستی در حوزه خودرو حکمفرماست

به گزارش گروه مالی خبرنگاران؛ سید محسن دهنوی درنشست ملی مطالبه گران صنعت خودرو و در جمع کارشناس ها و فعالان صنعت خودرو اضافه نمود: مطالبه گری را نباید تحلیل چند پرونده تخصصی بدانیم بلکه باید سر این مسئله که رانت 100 هزار میلیاردی توضیع خودرو 99- 1400 نباید تکرار گردد، بایستیم.

طرح عرضه خودرو روی میز کیسیون صنایع

وی با اشاره به طرح های متفاوت مجلس، وزارت خانه و مجلس برای ساماندهی به بازار آشفته خودرو گفت: برای رفع شدن این مشکل ما طرح عرضه خودرو را در کیسیون صنایع مطرح نموده ایم وزارت خانه و دولت مخالف این طرح هستند و ما می گوییم ما بعد از تحقیق به این مسئله رسیده ایم و هنوز به طرح جامعی در این حوزه نرسیده ایم.

عضوهیات رئیسه مجلس خاطر نشان ساخت: اعضاء کمیته خودرو مجلس شورای اسلامی پنج چالش و اشکال مهم در حوزه صنعت خودرو را شناسایی نموده اند و برای آن قانون گذاری می نمایند. مسائل حوزه خودرو را در دو بخشی می بینیم یکی مسائل مربوط به بازار، عرضه، مدیریت بازار و دیگری مسائل فراوری است که باید با هم دیده گردد. هر زمان این دو مسئله از هم جدا دیده گردد مسئله ناقص است و به مشکل بر می خوریم.

سید محسن دهنوی اضافه نمود: اولیت از نظر من بازار است. مسئله ای که در حوزه خودرو داریم مسئله بازار، عرضه و سیاست های نادرست تنظیم بازار، فروش و عرضه خودرو است. اساسا فن آوری ها دو دسته هستند pull marketing و push marketing هستند. pull marketing بازار به سمت خود می کشد من معتقد هستم در حوزه خودرو ما امروز اگر بتوانیم مسئله بازار را حل کنیم بسیاری از مسائل رفع می گردد.

سیاست نادرستی بر نظام خودرو حاکم است

وی تاکید نمود: مشکل اصلی بازار رویه فروش نادرست بر نظام خودرو حاکم است، چون انحصار به خودروسازداریم و گفته ایم قیمت خودرو را شورای رقابت تایین کند که بسیار درست است. در حال حاضر، چون انحصار ما روی دو خودروساز است، شورای رقابت بعد از معین قیمت کارخانه را ملزم به فروش این قیمت می نماید. به عنون مثال شورای رقابت برای پراید قیمت 50 میلیون معین می نماید و در بازار با 100 میلیون معامله می گردد. هم فراورینماینده ناراضی است و می گوید قیمت تمام شده من 70 میلیون است و هم مشتری که از بازار 100 میلیون خودرو را تهیه می نماید، تنها کسی که راضی است دلال است.

گپ بین قیمت شورای رقابت و قیمت واقعی بازار برابر صف خرید خودرو است

این عضوهیات رئیسه مجلس توضیح داد: زمانی که گپ بین قیمت شورای رقابت و قیمت واقعی بازار ایجاد شد میزان صف ثبت نام خودرو بیش از 10 برابر احتیاج واقعی رسید. ما 1 میلیون دستگاه در سال ظرفیت فراوری خودرو در کشور داریم. بعض از مواقع 1 میلیون و 200 و در کمترین حالت 800 هزار دستگاه بوده است. یک میلیون دستگاه خودرو هم مصرف داشته ایم، ولی وقتی نظام توزیع را طراحی می کنیم 7 میلیون نفر در صف قرار می گیرند، 25 درصد کسانی که خودرو را تهیه می نمایند قبل از تحویل می فروشند و درصد زیادی خودرو را در پارکینگ احتکار می نمایند.

سید محسن دهنوی یادآور شد: این مسئله یک سری آسیب های جدیتری را به همراه دارد. خودرو را به عنوان یک کالای سرمایه ای معرفی می نماید، افزایش معامله و سند عادی (فروش قولنامه ای) که خرید و فروش را از رصد حاکمیت خارج می نماید، کمبود خودرو صفر در بازار و احتکار خودرو های صفر، ایجاد رانت ناعادلانه از جمله این آسیب ها است.

ورود خودرو به بورس

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بازار را درست نکنیم، نمی توانیم فراوری را درست کنیم. ما می گوییم خودرو در جایی مثل بورس با قیمت کف بازار به مشتری ها عرضه گردد، مردم دارند پراید را به قیمت 90 میلیون تومان می خرند در صورتی که در شورای رقابت 50 میلیون تومان مطرح است و این مازاد به نفع دلال است. می گوییم به مردم قیمت را 90 میلیون بدهیم، 50 میلیون از کارخانه خریداری گردد و دولت 40 میلیون باقی ماننده را صرف توسعه حمل نقل عمومی نماید.

سید محسن دهنوی اضافه نمود: وقتی مردم متوجه شوند قیمت خودرو در کشور ثابت است دیگر کسی پراید صفر را در پارکینگ مخفی نمی نماید و مردم مطمن هستند هیچ کس دیگری پراید 50 میلیون تومانی نمی تواند خریداری کند. کل بودجه عمرانی کشور در سال گذشته 100 هزار میلیارد تومان بود. فقط با همین اصلاح می توانیم منابع مورد احتیاج دولت برای توسعه پروژه های عمرانی و اصلاح زیرساخت توسعه حمل و نقل عمومی کشور را تامین کنیم.

ایجاد مشوق برای خودرو ساز ها

عضوهیات رئیسه مجلس با اشاره به این موضوع که پراید را ارابه مرگ نامگذاری کردند؛ گفت: ما باید برای خودرو ساز مشوق بگذاریم و بگوییم اگر شما توانستید چند ستاره یورو را بگیری ما یاری می کنیم قیمت و حاشیه سود را بالا ببرید و مالیات را کم می کنیم. در این صورت خودرو ساز تشویق می گردد که مسائل موجود را رفع کند و خود را به استاندارد های جهانی نزدیک تر کند.

وی توضیح داد: حذف موانع رقابت و ورود بخش خصوصی به بخش خودرو نیز از دیگر فعالیت ها از جنس فراوری است. در حال حاضر در صنعت خودرو انحصارداریم دو خودروساز خودرو فراوری می نمایند و مردم گزینه ای دیگری ندارند. اگر در حوزه ای رقابت از بین برود پیشرفت از بین می رود و ورود بخش خصوصی یکی از راه چاره های ایجاد رقابت است. برای بخش خصصی باید مجوز باید با یک سری باید و نباید تدوین گردد که کاملا متفاوت با بخش نامه های کنونی باشد، بخش خصوصی برای ورود به بازار خودرو نزدیک 200 هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد که هیچ بخش خصوصی توان تامین این مبلغ را ندارد. بخش خصوصی باید یک خودروسازی کوچکتر با کیفیت بالا تر را داشته باشد نه اینکه مشابه ایرانخودرو ساپیا را در کشور بازفراوری کنیم.

حمایت از فراوری خودرو های دست ساز

سید محسن دهنوی با اشاره به تغییر رویه از ساخت خودرو کارخانه ای به دست ساز گفت: برداشت غلطی که در ذهن همه ما جا افتاده است این است که خودروسازی تویوتا، فولکس واگن دو خودرو ساز عظیم جهان و در کشور ایران خودرو و سایپا دو خودرو ساز عظیم داخلی هستند، خیلی از خودروساز های جهان در حد 1000 خودرو فراوری می نمایند مانند فراری و لامبرگینی و... در کشور ایتالیا ما تعداد زیادی خودروسازی کوچک داریم. در ایران نیز باید سرمایه های مردم را در کارگاه های کوچک وارد کنیم تا خودرو های دست ساز فراوری نمایند.

وی توضیح داد: در حال حاضر کارخانه کوچکی موتور سیکلتی را فراوری نموده است که پس از سه سال دوندگی توانست پلاک دریافت کند، این راستا باید برای فراوری نماینده های خلاق باز گردد و انحصار را از بین ببریم.

عضوهیات رئیسه مجلس گفت: بحث کاهش آلودگی را مسئله ساده ای در نظر نگیرم در فصل های آذر و دی شهر تهران به عنوان پایتخت، ده روز تعطیل می گردد و زیان مالی دارد و چرخه مالی کشور را فلج می نماید، لذا مسئله محیط زیست امروزه در حوزه خودرو در حد کیفیت و ایمنی خودرو شده است. اینجا باید قوانین اسقاط خودر های فرسوده را در نظر بگیریم و واردات را در ازای اسقاط خودرو های فرسوده، مشوق این کار بگذاریم.

تعرفه گذاری ابزار حاکمیت ها برای اداره کشور

سید محسن دهنوی افزد: ابزار حاکمیت ها برای اداره کشور تعرفه گذاری است. مثلا می خواهد از فراوری این کالا حمایت کند می گوید من تعرفه واردات این را 500 درصد می کنم و برای فراوری نماینده های داخلی نیز مشوق هایی را در نظر می گیرد. من وقتی می خواهم مسئله خودرو های برقی رفع گردد، مسئله توسعه فن آوری حل گردد باید تعرفه گذاری و نظام تشویق های حمایتی درست ایجاد گردد.

شارژ 10: شارژ 10: مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

جعبه مهر: جعبه مهر: با همدیگر مهربان باشیم

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 147977

به "سیاست نادرستی در حوزه خودرو حکمفرماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست نادرستی در حوزه خودرو حکمفرماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید