سومین هفته گرافیک با حضور رودی باور و کن کاتو افتتاح شد

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: هفته گرافیک 94 طی مراسمی با حضور دو طراح گرافیک برجسته رودی باور از فرانسه و کن کاتو از استرالیا در خانه هنرمندان افتتاح شد.

سومین هفته گرافیک با حضور رودی باور و کن کاتو افتتاح شد

به گزارش خبرنگاران، هفته گرافیک 94 طی مراسمی با حضور دو طراح گرافیک برجسته رودی باور از فرانسه و کن کاتو از استرالیا و جمع کثیری از استادان و طراحان گرافیک هم زمان با روز دنیای گرافیک، دوشنبه 7 اردیبهشت در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.

دکتر اکبر عالمی که اجرای این مراسم را بر عهده داشت، در ابتدا با اشاره به کم توجهی به نقش طراحان گرافیک در جامعه ایران چه از لحاظ بصری و چه طراحی محیطی و برنامه های تلویزیونی، گفت: طراحان گرافیک حتی در نوع لباس پوشیدن افراد یک جامعه نقش دارند. شهرداری ها و برنامه های تلویزیونی که الگویی برای افراد جامعه هستند باید از طراحان گرافیک به عنوان طراح و مشاور بهره ببرند که متاسفانه این کار را انجام نمی دهند.

عالمی که از اعضای هیئت انتخاب آثار نمایشگاه آثار طراحان موشن گرافیک ایران، است ضمن اشاره به کیفیت آثار در این بخش، ادامه داد: ما در این بخش 4 دی وی دی 2 ساعته کار را دیدیم و حال من بسیار از دیدن این ها خوب شد. کار ها بی نقص نبود اما در انتهای 8 ساعت تماشای آثار من پر درآوردم. گرافیک به خودی خود یک اقیانوس بی انت ها است. موشن گرافیک به وسیله نرم افزارهایی که به وجود آمده است چه پدیده هایی را می تواند خلق کند.

در ادامه برنامه علی رشیدی، مدیر هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، ضمن خوش آمدگویی به حاضرین، گفت: شادم از اینکه انجمن را در این کار عظیم همراهی می کنید از همه اساتید، هنرمندان و هنردوستان تشکر می کنم که دعوت انجمن را قبول کردند و اینجا حضور دارند. امروز روز دنیای گرافیک است و بر پایی چنین جشن هایی در تمام دنیا در بین همه گرافیست ها مرسوم است و انجمن هم طبق سنت گذشته همین کار را هر سال انجام می دهد و شادم که می توانم بگویم هر سال عظیم تر و غنی تر برگزار می شود. علت اینکه ما سال جاری بحث موشن گرافیک (Motion Graphics) را مورد توجه قرار داده ایم این است که دنیای گرافیک خیلی عظیم تر از طراحی 4 پوس تر و طراحی لوگو شده است و ما و جوانان و معلم هایمان باید بتوانیم در حیطه های دیگر هم باسواد شویم و سوادآموز باشیم و از این گستره وسیع استفاده کنیم. هدف انجمن این است که بتواند هر سال یک بخش از گرافیک غیر چاپی را مطرح کند و در معرض دید قرار دهد.

وی در ادامه افزود: سال جاری دو دستاورد عظیم داشته ایم؛ یکی اینکه ما پس از 15 سال توانستیم موزه گرافیک را با یاری سازمان زیباسازی برپا کنیم، این دستاورد برای ما بسیار ارزشمند است نه فقط به عنوان اینکه یک ساختمان گرفته ایم بلکه به این دلیل که به هر صورت این رشته توانسته در فرهنگ ما به حدی پا بگیرد که سازمانی مثل زیباسازی حاضر شده فضایی را برای معرفی و شناختن این رشته در اختیار ما بگذارد. دومین دستاورد ما که اخیرا انجام شد این بودکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران را به دلیل فعالیت های مستمرش به عنوان انجمن بر تر و برگزیده انتخاب کرد.

مدیر هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران، افزود: فعالیت های هیئت مدیره چیزی نیست جز ادامه فعالیت های دوستان، همکاران و اساتیدی که در 17 سال گذشته زحمت کشیدند و انجمن را به اینجا رساندند و همچنین شما اعضای انجمن که با پشتیبانی خودتان انجمن را حمایت نموده اید.

رشیدی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت نقش حامیان اقتصادی در برگزاری هفته گرافیک اشاره نمود و گفت: ما فقط به وسیله حق عضویت به هیچ وجه نمی توانیم کارهای عظیم انجام دهیم و این کار ها را دوستان عزیزی که به عنوان اسپانسر در کنار ما هستند، حمایت می نمایند. سال جاری حامی اصلی ما سازمان زیباسازی شهر تهران است که من باید در اینجا از آقای جمال کامیاب که هم در موزه و هم در برپایی این هفته دست ما را گرفتند، بسیار تشکر کنم. انتشارات هنر معاصر حامی دیگری است که کلیه کارهای چاپی این هفته را بر عهده داشته است و همچنین شرکت سپیا به مدیریت آقای علیرضا جعفری که حمایت کارهای دیجیتال ما را برعهده داشته است.

وی در سرانجام گفت: سال جاری هفته گرافیک در سه محل یعنی خانه هنرمندان ایران، موزه هنرهای معاصر و موزه گرافیک مختلف برگزار می شود که من باید از آقای ملانوروزی و آقای سرسنگی برای در اختیار قرار دادن این محل ها نیز تشکر کنم. ما سه مه مان ویژه داریم که یکی را ساعد مشکی معرفی خواهد نمود اما دو مه مان دیگر از گرافیست های درجه یک بین المللی هستند و حضورشان در اینجا بسیار باعث افتخار ما است زیرا پس از نامه نگاری های فراوان و نشان دادن قدرت گرافیک ایران و علاقه مندی ما به این رشته، دعوت ما را قبول کردند.

در ادامه این مراسم، اکبر عالمی ضمن بیان توضیحاتی از تاریخچه موشن گرافیک که به سال 1800 میلادی و قبل از پیدایش سینما برمی شود، پرداخت و سپس از ساعد مشکی برای ایراد سخنرانی دعوت کرد.

مشکی در ابتدای سخنانش با تبریک روز گرافیک به حاضرین، گفت: من قرار بود و قرار است که یک مه مان ویژه را معرفی کنم، مهمانی که در واقع صاحب خانه هستند ولی چون از راهی دور آمده اند من باید راجع به ایشان صحبت کنم و در انت ها خواهم گفت که به چه دلیل مه مان ما امروز تشریف ندارند.

وی ادامه داد: این مهمان عزیز که قرار بود اینجا باشند و نمایشگاه را افتتاح نمایند، خاطرات خوشی در دوران کودکی حداقل برای نسل من دارند. مه مان ما به واقع راز شکفتن پیله کرم ابریشم را می داند وقتی بروید و نمایشگاهش را ببینید، متوجه می شوید. او راز همه آب های دنیا را می داند، قصه گل های قالی، زال و رودابه و زال و سیمرغ را سال ها پیش برای ما گفته است. عجیب است که راز افسانه سیمرغ را هم به عنوان اولین کتاب به ما ارائه نموده است. او زبان کلاغ ها و سهره ها را می داند و راز بادبادک ها را می شناسد و از همه مهم تر اینکه او جادوگری است قهار اما نه مثل شعبده باز ها کلاه و خرگوش دارد و نه مثل جادوگران عصا و جارو، یک قلم مو است و مقداری رنگ و کاغذ و جوهری از خیال و تخیل که ما را با آن به سرزمین های بسیار دور و خیال انگیزش می برد. ظاهرا هر وقت دلش می گیرد و قرار است که طنازی کند سراغ ملانصرالدین و امیر حمزه دلدار می رود و هر وقت خشن می شود سراغ جنگ ابر قدرت ها و سازمان ملل.

ساعد مشکی در ادامه، گفت: مهمان ویژه ما کارش را در رشته ای که درس خوانده بود، ادامه نداد و ما بسیار باید شاد باشیم چون با این کار باعث شد که ما این همه آثار خوب از او داشته باشیم و این همه خیال و تخیل را در تصویر ها و تصورهای او جا بگذاریم. در این دوره انجماد و سرمای تکنولوژی و آهن و آلودگی، پناه بردن به تصویرهای خیال انگیز مردی که کلکش زرین است بسیار دل نشین است. استاد نورالدین زرین کلک مه مان ما بود و من از صمیم قلب برایشان آرزوی سلامتی می کنم چون از آمریکا تشریف آورده اند فشار سنگین سفر و مراسم طولانی دیشب که برگزار گردیده، حالشان اصلا مناسب نبود و خیلی عذر خواستند از اینکه نمی توانند امروز بیایند. جایشان خالی است و امیدوارم ایشان را در موزه گرافیک ببینیم و مراتب ارادت و علاقه مان را به ایشان و آثارشان ابراز کنیم.

پس از سخنان ساعد مشکی، مصطفی اسدالهی برای رونمایی از جلد چهارم کتاب مجموعه مقالات طراحی گرافیک با عنوان نشان اردبیهشت به روی سن رفت و طی سخنان کوتاهی گفت: من برای معرفی نتیجه زحمات فرزاد ادیبی، مسئول مجموعه مقالاتی که تحت عنوان نشان اردیبهشت و دیگر دوستانشان در برگزاری این مسابقه اینجا هستم. می دانید که بحث موضوعات تئوری در طراحی گرافیک را دنبال می نمایند که مبحث بسیار مهمی است.

اسدالهی که خود یکی از داوران مسابقه نشان اردیبهشت بوده است، سپس افزود: از همه کسانی که در این زمینه فعالیت داشته اند تشکر می کنم به ویژه هیئت داوران این مسابقه حسن بلخاری، مسعود سپهر، بهمن نامورمطلق و لادن رضائی. توصیه می کنم این کتاب را مطالعه کنید زیرا این اقدام انجمن بسیار خوب و مفید است و من به هیئت مدیره انجمن به دلیل همه فعالیت هایشان تبریک می گویم.

در ادامه این مراسم زهرا پاشایی، مدیر پروژه کارنمای 94 کتابی حاوی مجموعه آثار اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، برای رونمایی از این کتاب و معرفی پروژه پشت تریبون رفت و گفت: به نظر من کارنما نه کتاب است و نه مجموعه آثار؛ کارنما بیشتر یک پل است. پلی که قرار است سفارش دهنده و طراح گرافیک را به هم وصل کند. امیدوارم این ارتباط با این کاری که ما انجام دادیم به درستی و موفقیت برقرار شود و بتواند پل مستحکمی باشد.

وی افزود: اولین گام فراوری این کتاب، از انتشار فراخوان آغاز شد. ما فراخوانی دادیم و از همه طراحان گرافیک عضو انجمن برای حضور دعوت کردیم. 501 طراح گرافیک با ارسال 2 هزار اثر از بهترین آثارشان ما را در کتاب کارنما همراهی کردند که من از تک تکشان متشکرم. اجازه می خواهم از دوستانی که در انتشار این کار همراه ما بودند تشکر کنم؛ مدیر هنری کارنما آقای فرشید پارسی کیا، طراح قلم میلاد آقای رضا بختیاری فرد، آقای سلمان شاهیدفر به خاطر نظارت دقیق بر چاپ و البته سازمان زیباسازی شهرداری تهران که همیشه حامی انجمن بوده است.

در ادامه اکبر عالمی از رودی باور و کن کاتو دعوت کرد تا برای لحظاتی بر روی سن حاضر شوند. این دو هنرمند برجسته طراحی گرافیک دنیا با حضور بر روی سن برای لحظات کوتاهی برای حاضرین سخن گفتند.

رودی باور ضمن تشکر از دعوت نمایندگان، گفت: از من خواستید که درباره موشن، حرکت داشت و تحرک صحبت کنم، به نظر من نمی شود حرکت را دیزاین کرد زیرا حرکت در واقع یک فضا و اتمسفر است و همین موضوع هم درباره اش زیبا است.

کن کاتو نیز با نشان دادن کارت ویزیت (بیزنس کارت) خود، آن در هوا به حرکت درآورد و گفت: این موشن گرافیک است.

سپس مهدی مهدیان، دبیر سومین هفته گرافیک تهران به عنوان آخرین سخنران به سخنرانی پرداخت و از همه دست اندرکاران انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، موزه هنرهای معاصر تهران و اسپانسر ها و داوران بخش موشن گرافیک آقایان اکبر عالمی، بهرام عظیمی، رضا علوی، مهرداد شیخان و امیرمحمد دهستانی تشکر کرد.

در سرانجام این مراسم، عکس دست جمعی گرافیست ها با حضور مهمانان خارجی، اساتید طراحی گرافیک و حاضرین، دور حوض خانه هنرمندان ایران، گرفته شد.

در سومین هفته گرافیک چهار نمایشگاه و هشت رونمایی کتاب برگزار خواهد شد. در برنامه نخست از 7 اردیبهشت نمایشگاه آثار طراحان موشن گرافیک، نمایشگاه آثار نورالدین زرین کلک، رونمایی از کتاب کارنما و رونمایی از کتاب نشان اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.

از هشتم اردیبهشت نیز آثار رودی باور و کن کاتو در موزه هنرهای معاصرافتتاح خواهد شد. روز پنجشنبه 10 اردیبهشت ماه نیز در موزه گرافیک ایران نمایشگاه درآغاز کلمه بود با نمایش پوستر ها و جلد کتاب های تایپوگرافی افتتاح خواهد شد.

در آخرین برنامه این هفته نیز از آدینه 11 اردیبهشت، نمایشگاهی از عکس های بیژن صیفوری گرافیست ایرانی با عنوان نیم دیگر در مجموعه لاجوردی افتتاح خواهد شد. این عکس ها تصاویری است که صیفوری از میهمانان انجمن صنفی گرافیک در دهه گذشته ثبت نموده است.

hmvd.ir: مجله همراهان | مجله خبری و ورزشی همراهان

nicepatogh.ir: مجله نایس پاتوق | مجله دورهمی گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: تسنیم
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 86952

به "سومین هفته گرافیک با حضور رودی باور و کن کاتو افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین هفته گرافیک با حضور رودی باور و کن کاتو افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید