سوءهاضمه و دلیل و درمان آن

به گزارش مجله سرگرمی، سوءهاضمه یکی از بیماری هایی است که از نظر پزشکی هیچ دلیل ارگانیک مشخصی برای آن پیدا نشده است اما مبتلایان به آن احساس ناراحتی شدید هنگام یا بعد از غذا خوردن پیدا می نمایند. نوع تغذیه، فشارهای عصبی و استرس عامل تشدید نماینده آن است و نباید این بیماری را آسان گرفت. اگر به موقع درمان نشود می تواند خطرناک باشد.

سوءهاضمه و دلیل و درمان آن
بسیاری از افراد در زندگی شان سوء هاضمه (دُش گواری) را تجربه می نمایند. سوء هاضمه علائم ناخوشایندی دارد. احساس پُری یا ناراحتی در هنگام صرف غذا یا پس از آن از نشانه های سوء هاضمه هستند. بعلاوه ممکن است سوء هاضمه موجب بروز علائمی مانند سوزش سرِ دل یا درد در قسمت های بالایی شکم بگردد. اینها رایج ترین علائم سوء هاضمه هستند. سوء هاضمه خود معمولا نشانه ای از مسائل دیگر مانند بازگشت اسید به مری یا ترش کردن (GERD)، زخم های دستگاه گوارشی یا بیماری های کیسهٔ صفراست. نحوهٔ درمان سوء هاضمه به دلیل بروز آن بستگی دارد. اما راه هایی برای بهبود سوء هاضمه یا پیشگیری از بروز آن وجود دارد.

علائم سوء هاضمهنفخ

باد معده و آروغ زدن

حالت تهوع و استفراغ

احساس کردن طعم اسیدی در دهان

احساس سیری غیرطبیعی در هنگام صرف غذا یا پس از آن

قاروقور معده

احساس سوزش در معده یا قسمت های بالایی شکم

شکم درد

معمولا این علائم در هنگام استرس بدتر می شوند. اگر در هنگام غذاخوردن میزان زیادی هوا وارد بدن تان بگردد، باد معده یا آروغ زدن تان تشدید می گردد. معمولا مبتلایان به سوء هاضمه از سوزش سر دل نیز رنج می برند. سوزش سر دل موجب احساس سوزش در قفسهٔ سینه می گردد و معمولا زمانی بروز می نماید که اسید معده به سمت مری بیاید.1

علل سوء هاضمهسوء هاضمه اغلب در اثر شیوه نادرست زندگی بروز می نماید و می تواند با خوردن غذا، نوشیدن مایعات یا مصرف داروها آغاز گردد.

علل شایع سوء هاضمه عبارتند از:

پرخوری و یا تند خوردن غذا

مصرف غذاهای چرب، روغنی و پر ادویه

نوشیدن زیاد قهوه، چای و نوشابه های گازدار و نوشیدنی کاکائویی

کشیدن سیگار

اضطراب و نگرانی

بعضی آنتی بیوتیک ها، داروهای مسکن و قرص آهن

گاهی اوقات سوء هاضمه در اثر یک بیماری گوارشی بروز می نماید، مانند:

گاستریت یا التهاب معده

زخم پپتیک (زخم معده و دوازدهه)

بیماری سلیاک

سنگ کیسه صفرا

یبوست

التهاب لوزالمعده (پانکراتیت)

سرطان معده

انسداد روده ای

کاهش جریان خون در روده ها (کم خونی روده ای)

چه موقع نزد پزشک برویم؟سوء هاضمه خفیف معمولا جای نگرانی ندارد.

اگر مشکل سوء هاضمه در شما بیش از دو هفته طول کشید، نزد پزشک متخصص گوارش بروید.

اگر درد شکم شما شدید است و یا همراه با علائم زیر است، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

کاهش وزن غیرعمدی و یا کاهش اشتها

استفراغ مکرر و یا استفراغ خونی

مدفوع سیاه و تیره

قورت دادن غذا به سختی که هر روز بدتر می گردد

احساس ضعف و خستگی که ممکن است از علائم کم خونی باشد

اگر علائم زیر را داشتید، باید فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید:

کوتاهی تنفس (نفس نفس زدن)، عرق کردن یا درد قفسه سینه که به سمت فک و گردن و بازوها می رود

درد قفسه سینه هنگام تقلا یا هنگام فشار آن2

چگونه می توان از بروز سوء هاضمه پیشگیری کرد؟برترین راه برای پیشگیری از سوء هاضمه دوری از غذاها یا کارهایی است که موجب بروز آن می گردد. به عنوان مثال می توانید در دفترچه ای تمام غذاهایی را که می خورید یادداشت کنید تا بفهمید چه غذاهایی موجب تشدید سوء هاضمه تان می شوند. سایر اقدامات برای پیشگیری از بروز سوء هاضمه عبارت اند از:

خوردن وعده های غذایی کوچک تا معده مجبور نگردد برای مدت طولانی یا به شدت کار بکند

آهسته غذا بخورید

از خوردن غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی خودداری بکنید

کاهش یا قطع مصرف نوشیدنی ها و غذاهای محتوی کافئین

اگر استرس محرک تان است، با روش های مدیریت استرس مانند پس خوراند زیستی یا مدیتیشن آن را کنترل بکنید

اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک بکنید یا حداقل از سیگارکشیدن دقیقا قبل و بعد از غذا خودداری بکنید. زیرا سیگار موجب تحریک معده می گردد

از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید. زیرا ممکن است آنها به معده تان فشار بیاورند. این امر می تواند موجب برگشت غذای مصرفی تان به سمت مری بگردد

با معدهٔ پُر ورزش نکنید. این کار را قبل از وعدهٔ غذایی یا حداقل یک ساعت پس از غذاخوردن انجام بدهید

بلافاصله پس از غذاخوردن دراز نکشید

آخرین وعدهٔ غذایی تان را حداقل 3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب میل بکنید

تخت خواب تان را طوری درست بکنید که قسمت سر و قفسهٔ سینه تان 15 سانتی متر از پای تان بالاتر باشد. برای این کار از بالش استفاده نکنید. زیرا با این کار زاویه ای ایجاد می گردد که موجب افزایش فشار بر سرتان شده و سوء هاضمه و سوزش سر دل تشدید می گردد.1

درمان خانگی برای سوء هاضمه

درمانی های طبیعیبعضی ادویه جات مانند فلفل قرمز، زردچوبه، زنجبیل و خوراکی هایی مانند عسل و موز می توانند به مقابله با سوءهاضمه یاری نمایند.

زنجبیل که به خواص ضد التهابی شناخته می گردد می تواند در بهبود سوء هاضمه موثر واقع گردد و نوشیدن چای زنجبیل قبل از مصرف غذا به حفظ سلامت دستگاه گوارش یاری می نماید.

زردچوبه نیز ادویه ای شگفت انگیز است که برای بیماری های بسیاری به عنوان درمان خانگی مورد استفاد قرار گرفته و کورکومین موجود در آن به طور موثر در مقابله با مسائل دستگاه گوارش عمل می نماید.

فلفل قرمز در کمال تعجب می تواند به مقابله با مسائل سوءهاضمه و علائمی چون تهوع، درد و نفخ یاری کند. کاپسایسین موجود در فلفل قرمز به بی حسی عصب های فراوری درد منجر می گردد. دانه های رازیانه نیز در از بین بردن نفخ و گرفتگی های دستگاه گوارش موثر است.

هم چنین عسل می تواند به مقابله با عفونت های باکتریایی که باکتری هلیکوباکتر ایجاد می نماید، یاری کند. موز نیز باعث افزایش پوشش موکوس معده و در نتیجه محافظت از آن می گردد.

سبک زندگی سالمتمرین عادات زندگی سالم مانند ورزش منظم و خوردن غذاهای سالم می تواند به جلوگیری از سوء هاضمه یاری کند. سیگار کشیدن از عادات ناسالمی است که می تواند باعث رفلاکس اسید و ناراحتی معده گردد.

هم چنین وزن مناسب می تواند به جلوگیری از سوء هاضمه یاری کند چرا که اضافه وزن باعث افزایش فشار وارد بر معده و سوزش سر دل می گردد. ورزش منظم و خوردن غذاهای کم کالری در کاهش وزن موثر است. اگر به طور مکرر از مسائل سوءهاضمه رنج می برید به هنگام خواب از چند بالش اضافه یاری گرفته تا سر و شانه خود را در سطح بالا نگه دارید. این اقدام باعث می گردد از ورود اسید معده به مری در طول خواب جلوگیری گردد.

تمرینات تنفسی و یوگایکی از علل سوء هاضمه استرس است. تمرینات تنفسی در کاهش استرس و آرام کردن شما بسیار نقش مهمی دارد. تنفس راحت و آساناهای یوگا ( تمرینات و شرایط های اصلی یوگا) به از بین بردن استرس و در نتیجه سوء هاضمه ناشی از آن یاری می نماید.

تغذیه هوشمندانهیکی از موثرترین راه های جلوگیری از سوء هاضمه نحوه تغذیه هوشمندانه است. به جای خوردن سه وعده غذایی بزرگ در روز باید وعده های غذایی کوچکتر اما به دفعات بیشتر داشته باشید. هم چنین به آرامی غذا خورده و لقمه های خود را به درستی بجویید. از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده و مضر اجتناب کنید. بعلاوه نوشیدنی های کافیئن دار مانند چای و قهوه می تواند علائم سوءهاضمه را تشدید کند. اگر از سوء هاضمه به طور مرتب رنج می برید سه تا چهار ساعت پیش از رفتن به رختخواب از خوردن اجتناب کنید.3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.asriran.com

3.www.isna.ir

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 162990

به "سوءهاضمه و دلیل و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوءهاضمه و دلیل و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید