سرگذشت فوتبالیست نامدار فرانسوی، از سیاهی معدن لیل تا سپیدی شاهانه مادرید

به گزارش مجله سرگرمی، ریموند کوپا پس از کار در معدن، فوتبالیست شد و سپس نام خود را به یک برند تبدیل کرد.

سرگذشت فوتبالیست نامدار فرانسوی، از سیاهی معدن لیل تا سپیدی شاهانه مادرید

به گزارش خبرنگاران، ریموند کوپا نخستین بازیکن بزرگ فرانسوی بود و پس از او بازیکنانی همچون میشل پلاتینی و زین الدین زیدان ظهور کردند. نام خانوادگی اصلی او کوپازوسفکی بود. او فرزند یک لهستانی مهاجر بود. پدرش از معدن کاران نوزله مین (شهری نزدیک لیل) محسوب می شد. کوپا نیز از 10 سالگی کار در معدن را شروع کرد و واگن ها را هل می داد. او دو بند انگشت اشاره دست راستش را در یک حادثه معدن از دست داد. کوپا نخستین بازیکن روستایشان بود. کمی بعد به باشگاه آنژه پیوست و سپس با استا د دو رمس قرارداد امضا کرد.

این نخستین ضربه زندگی اش بود؛ واقعیتی که دوستش نداشت. او تصور می کرد باشگاه آنژه تیم ابدی اش خواهد بود و تنها در صورت انتقال بزرگ آن جا را ترک خواهد نمود. رمس مطابق انتظارش به او پول نداد. سانتیاگو برنابئو در فصل 57-1956 با کوپا قرارداد امضا کرد و بازیکن فرانسوی سه فصل برای سفیدپوشان رئال بازی کرد. در این سه سال فاتح جام قهرمانان اروپا شد.

برنابئو به او پیشنهاد تمدید قرارداد پنج ساله داد. با این حال کوپا در فرانسه خاطره داشت و توانسته بود با این تیم عنوان سومی را در جام جهانی 1958 به دست آورد. کوپا در نوک خط حمله تیمش بازی می کرد اما با حضور آلفردو دی استفانو مجبور شد در کناره ها بازی کند. می توانست از توانایی هایش استفاده کند اما احساس نمی کرد در رأس واقع شده است. مادرید اغلب از سمتی که خنتو بازی می کرد به دفاع حریف نفوذ می کرد و تنها زمانی از سمت کوپا حمله می کرد که پیروزی را به دست آورده بود. در مقابل در فرانسه او را تحسین می کردند. اندرلخت بلژیک هم علاقه مند به او بود و می خواست دستمزد بیشتری به مهاجم فرانسوی بدهد. استاد دو رمس قصد داشت دوباره او را به خدمت درآورد اما دستمزدش در باشگاه مادریدی او را برای این تیم دست نیافتنی نموده بود.

قضیه کوپا در فرانسه و اسپانیا مورد بحث بود تا این که روش پرداخت دستمزدش پیدا شد. یک شرکت صنعتی پیشنهاد کرد نامش را روی یک نوشیدنی بگذارد. همچنین یک کارخانه پارچه به او پیشنهاد داد که نامش را روی یک لباس ورزشی به همراه کفش بگذارند. بر این اساس پیراهن کوپا، جوراب کوپا، کفش کوپا و نوشیدنی کوپا به وجود آمد. طرفداران سنتی فوتبال فعالیت جدید مهاجم فرانسوی را نامتعارف می دانستند.

کوپا به همراه رمس دو قهرمانی در فرانسه به دست آورد اما مشکلاتش با سرمربی شروع شد. در طول چند سال توانست صندلی قابل توجهی در میان بازیکنان فرانسوی پیدا کند. این اتفاق در جو بد کشور اروپایی رخ داد. زمانی که روزنامه فرانس دیمانش در روز چهارم جولای 1963 از جانبش تیتر زد فوتبالیست های فرانسوی برده هستند جنجال به پا کرد. فدراسیون نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و کوپا را 6 ماه محروم کرد. بعضی از او دفاع و اعلام کردند و گفتند که به خاطر دوران سخت و بدی که گذارنده چنین حرفی زده است. کوپا به دادگاه متوسل شد اما مسئولان باشگاه او را راضی کردند که شکایتش را پس بگیرد. آن ها می ترسیدند این جنجال به محرومیت مادام العمرش منجر گردد. کوپا 6 ماه محرومیت را گذراند و در این مدت رمس به دسته دو سقوط کرد. او و باشگاهش هرگز به دوران خوب خود بازنگشتند. کوپا با گذشت زمان، سندیکای بازیکنان فرانسوی را تشکیل داد و به بزرگی اش اضافه کرد. بازگشتش به فرانسه با ناآرامی هایی همراه شد. با گذشت زمان، هنگامی که شرایط مالی بد شد، کوپا بعضی از جوایز و یادبودهایش - از جمله توپ طلایی که در سال 1958 را به دست آورد - را به حراج گذاشت. باشگاه مادرید بعضی از این جوایز را خرید.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کشتی کروز: تور کشتی کروز: سفری هیجان انگیز به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 18350

به "سرگذشت فوتبالیست نامدار فرانسوی، از سیاهی معدن لیل تا سپیدی شاهانه مادرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگذشت فوتبالیست نامدار فرانسوی، از سیاهی معدن لیل تا سپیدی شاهانه مادرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید