سرمایه های خارجی برای توسعه استان

به گزارش مجله سرگرمی، آذربایجان غربی به دلایل مختلف از توسعه پرشتاب در سال های گذشته بازمانده، اما توسعه آن طی یکی 2 سال گذشته - با توجه به ظرفیت های بالقوه اش - با رشد بیشتری همراه بوده است.

سرمایه های خارجی برای توسعه استان

به گزارش خبرنگاران، یکی از مهم ترین عوامل تسریع روند سرمایه گذاری های خارجی 967 کیلومتر مرز مشترک این استان با کشورهای ... است. این استان همچنین از طبیعت بکر و منحصر به فرد، معادن طلا، کشاورزی پربازده و از همه مهم تر دومین دریاچه شور دنیا در مرکز خود برخوردار است. این ظرفیت ها موجب شده اند در چند سال اخیر بیش از 117 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی به آذربایجان غربی جذب گردد. البته وجود 8 پایانه و بازارچه مرزی به ویژه مرز سرو در ارومیه، پایانه رازی خوی و دسترسی آن به شبکه های سه گانه حمل و نقل (هوایی، زمینی و ریلی) و نیز وجود یکی از خطوط ریلی مهم آسیا به اروپا هم می توانند در تحول مالی و توسعه اشتغال آن ظرفیت هایی ارزشمند باشند.

  • رتبه سوم برای جذب سرمایه گذار خارجی

مدیرکل امور مالی و دارایی آذربایجان غربی با اشاره به رتبه سوم این استان در جذب سرمایه گذار خارجی می گوید: سال جاری 3 میلیون و 520 هزار دلار در قالب یک پروژه در استان سرمایه گذاری شده است و 2 پروژه نیز در مرحله اخذ مجوز قرار دارند. داود غفارپور با اشاره به این که سال گذشته 143 میلیون و 721 هزار دلار در قالب 6 پروژه در استان سرمایه گذاری خارجی انجام شده است، می افزاید: شرکت دهلر ایرانیان در زمینه تولید انواع کنسانتره میوه، شرکت خمیرآوران ترک ارومیه، شرکت کوهسار لنت درخشان، 2 نیروگاه تولید برق، تولید طلا و نقره و تجهیز اتوبوس های شهری از جمله پروژه های اجرا شده توسط سرمایه گذاران خارجی هستند.

وی با اشاره به این که سال جاری 488 مجوز سرمایه گذاری در آذربایجان غربی صادر شده است، تاکید می نماید: از ابتدای سال تاکنون 864 درخواست سرمایه گذاری در سامانه ثبت شده است. این مسئول می گوید: بسته های سرمایه گذاری استان شامل قابلیت ها، توانمندی های استان، مشوق های قانونی، فرصت ها و اولویت های سرمایه گذاری و پروژه هایی است که با توجیه مالی تهیه شده است. غفارپور با اشاره به این که بیش از 252 فرصت سرمایه گذاری در استان در بخش های مختلف مالی شناسایی شده است، ادامه می دهد: 6 پروژه سرمایه گذاری خارجی با حجم سرمایه گذاری 143 میلیون و 721 هزار دلار در سال 97 و سال جاری نیز یک پروژه با حجم سرمایه گذاری 3 میلیون و 420 هزار دلار مجوز اخذ نموده اند.

  • سرمایه گذاری توسعه شهری را رقم می زند

شهردار ارومیه نیز با بیان این که ارومیه شهری گردشگرپذیر است و جاذبه های فراوانی دارد، می گوید: ارومیه - و البته کل استان - توانایی دارد که با استفاده از ظرفیت های موجود، با حضور سرمایه گذاران و فعالان بخش گردشگری و همچنین تبلیغ و اطلاع رسانی توانمندی ها، خود را به قطب گردشگری تبدیل کند. محمد حضرت پور می افزاید: مدیریت شهری، ارومیه 2020 را به عنوان شهری ایده آل برای گردشگری مطرح نموده که اقدامات لازم برای تحقق آن همانند توسعه زیرساخت ها در حال اجرا است.

وی با اشاره به موضوع سرمایه گذاری بیان می نماید: سرمایه گذاری یکی از منابع مهم و اساسی برای کسب درآمدهای پایدار شهری است. شهرداری ارومیه به سمت جذب سرمایه گذار و درآمد پایدار حرکت نموده و در این زمینه پروژه های سرمایه گذاری متعددی در ارومیه در حال اجراست. این مسئول تاکید می نماید: استفاده از پروژه های مشارکتی، جذب سرمایه و کاهش هزینه ها را می توان از راه های بهبود وضعیت شهرداری ها برشمرد.

حضرت پور با اشاره به این که سرمایه گذاری در ارومیه نسبت به گذشته با سرعت بیشتری در حال اجرا است، می گوید: در حال حاضر پروژه های سرمایه گذاری شاخصی چون مجتمع تجاری و خدمتی اوریاد، ورزشگاه، پل های عابر پیاده و سالن های ورزشی چندمنظوره در دست اجرا هستند. وی با تاکید بر این که مقوله سرمایه گذاری در ارومیه توسعه شهری را رقم می زند، اظهار می نماید: سرمایه گذاری باعث توسعه مالی، توسعه صنعت گردشگری و ایجاد فرصت های اشتغال در شهر می گردد.

  • ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاران

سرمایه گذاری خارجی برای اقصی نقاط کشور از جمله آذربایجان غربی در هر شرایطی یک ضرورت مهم است که با گسترش آن و نگاه به این مقوله به عنوان یک پدافند غیرعامل می توان منافع ملی استان و کشور را در برابر تهدید عوامل خارجی مصون نگه داشت. تحقق سرمایه گذاری خارجی، در کنار پایداری شرایط سیاسی و مالی، متاثر از فاکتورهای دیگری است که از جمله آنها می توان به معرفی صحیح ظرفیت های سرمایه گذاری، ارتقای امنیت و برنامه ریزی مناسب برای تحقق آن در کنار ارائه بسته های تشویقی و جذاب حمایتی اشاره نمود. با توجه به آنچه درباره اهمیت سرمایه گذاری خارجی در توسعه اقتصاد و ظرفیت های ویژه آذربایجان غربی در این گزارش گفته شد، ضروری است مسئولان در سطوح ملی و استانی نگاه ویژه ای به مسائل و موانع جذب سرمایه گذاری خارجی در این استان داشته باشند و به معنای واقعی وارد عمل شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 47619

به "سرمایه های خارجی برای توسعه استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه های خارجی برای توسعه استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید