زمستان داغ واشنگتن

به گزارش مجله سرگرمی، بحران داخلی در آمریکا، به خصوص پس از حوادث اخیر در کنگره و نبردی که میان پلیس و هواداران ترامپ رخ داد، به نقطه اوج خود رسیده است.

زمستان داغ واشنگتن

بسیاری از تحلیلگران آمریکایی معتقدند که حادثه اخیر، نقطه ورود این کشور به بحرانی پایدار است و حتی پذیرش دیرهنگام نتایج انتخابات توسط ترامپ و انتقال قدرت به جو بایدن، رئیس جمهوری جدید این کشور نیز نمی تواند به این بحران خاتمه دهد. در اینجا مروری کوتاه بر حوادث اتفاق افتاده در کنگره آمریکا و تبعات و مواضع پس از آن خواهیم کرد.

انتها روز ششم ژانویه 2021 برای تایید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط اعضای مجلس نمایندگان و سنا فرا رسید.

در حالی که کنگره آمریکا برای تایید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور تشکیل جلسه داده بود، هزاران نفر از هواداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بازنده شده، در خیابان های واشنگتن تجمع کردند تا اعتراض خود را به نتیجه انتخابات اعلام نمایند.

هواداران ترامپ با حمله به ساختمان کنگره وارد این نهاد قانونگذاری آمریکا شده اند. ساختمان کنگره آمریکا در پی کوشش های معترضان برای ورود به ساختمان تعطیل شد و نیروهای امنیتی مایک پنس، معاون ترامپ را مخفیانه از ساختمان کنگره خارج کردند.

دیگر سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان نیز در دفاتر خود و بعضا در میان جایگاه ها پناه دریافتد تا از خشم معترضان در امان باشند.

هواداران ترامپ با شکستن چهار لایه امنیتی و محافظان کنگره به داخل ساختمان نفوذ کردند. زد و خورد میان پلیس آمریکا و هواداران ترامپ در داخل کنگره شروع شد.

یکی از نکات مورد توجه رسانه ها، شلیک برخی هواداران ترامپ از پنجره ها به داخل صحن کنگره بود. همانجا که نمایندگان و سناتورها در زیر جایگاه ها پناه گرفته بودند. در برخی موارد دیگر، زد و خوردها از نوع پرتاب اشیای داخل کنگره به نیروهای پلیس بود.

رگبار توییت های ترامپ!

در حالی که ساختمان کنگره به صحنه جدال هزاران نفر از هواداران ترامپ و پلیس تبدیل شده بود، ترامپ لحظه ای از نوشتن پیغام های توییتری دست برنمی داشت.

او ابتدا با حمله به مایک پنس نوشت: مایک پنس شهامت کافی برای انجام دادن کارهایی که جهت محافظت از کشور و قانون اساسی ما لازم بود نداشت. او می توانست به ایالت ها فرصت دهد مجموعه ای از واقعیت های اصلاح شده را تایید نمایند نه واقعیت های متقلبانه یا غیردقیق. ایالات متحده آمریکا خواهان حقیقت است.

در ادامه و پس از اعلام کشته شدن یک زن هوادار ترامپ بر اثر شلیک گلوله، ترامپ خطاب به هوادارانش که به ساختمان کنگره حمله نموده بودند، نوشت: لطفا پلیس پایتخت را حمایت کنید، آنها طرف کشورمان هستند.

لطفا آرام باشید! پس از مدتی کوتاه، تصاویری کوتاه از لحظه کشته شدن یک زن هوادار ترامپ در کنگره منتشر شد. زنی که در جریان یورش هواداران ترامپ به کنگره به ضرب گلوله کشته شد اشلی بابیت نام داشت و اهل سن دیه گو بود. او یک خلبان بود و پس از این که مدت کوتاهی تحت احیای قلبی ـ ریوی نهاده شد، بر اثر شدت جراحت جان خود را از دست داد.

جولان معترضان در کنگره

معترضان پس از مدتی کوتاه وارد دفتر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شدند. پلیس ساختمان مجلس نمایندگان را تخلیه نموده بود، اما هنوز برخی نمایندگان در اتاق های خود حبس بودند. گزارش هایی از کشف بسته های مشکوک در اطراف مجموعه ساختمان های کنگره منتشر شده بود که پلیس آمریکا تا به امروز درخصوص آنها اظهارنظر ننموده است.

در ساختمان سنا نیز معترضان وارد دفاتر کار سناتورها شدند. پس از تشدید منازعه میان هواداران ترامپ و نیروهای پلیس در ساختمان کنگره و کشته و زخمی شدن تعدادی دیگر از افراد در این درگیری، مایک پنس، معاون ترامپ خواهان اعزام گارد ملی به واشنگتن (محل کنگره) شد.

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا با به کارگیری نیروهای گارد ملی در واشنگتن مخالفت نموده بود. پلیس ساختمان کنگره آمریکا برای مقابله با هواداران ترامپ، درخواست نیروی یاریی نموده بود و قبل از اعزام نیروهای گارد ملی نیز مأموران یونیفورم پوش و ویژه سرویس مخفی آمریکا نیز در ساختمان کنگره حاضر شده بودند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اعلام اعزام گارد ملی برای یاری به نیروهای امنیتی فدرال در کنگره، گفت کریستوفر میلر، سرپرست پنتاگون نیز با سران کنگره در تماس است.

خشم سناتورها و نمایندگان جمهوریخواه از ترامپ

سناتورها و نمایندگان حزب جمهوریخواه در حالی که هنوز در تب وتاب ناشی از حوادث کنگره و در حالت میان مرگ و زندگی قرار داشتند، اقدامات ترامپ را شدیدا محکوم نموده و حتی برخی از آنها، حمایت خود را از بایدن و پیروزی وی در انتخابات ابراز کردند.

آدام کینزینگر، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ایالت ایلینوی در حساب توییتری خود نوشت: این یک کودتاست.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنا در بیانیه ای مشترک خواهان موضعگیری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در دفاع از خاتمه اشغال ساختمان کنگره شدند. ایوانکا ترامپ در توییتی حمله نمایندگان به ساختمان کنگره را میهن پرستان آمریکایی خواند اما بعد از لحظاتی این توییت را حذف کرد. دیگر اعضای خانواده ترامپ نیز در توییت هایی مجزا، بروز بحران در ساختمان کنگره را نتیجه سرقت آرا و تهدید دموکراسی در ایالات متحده دانسته و به این ترتیب، از محکوم کردن حملات معترضان به کنگره خودداری کردند.

هشدار بایدن به ترامپ

بایدن پس از تشدید درگیری در ساختمان کنگره خطاب به ترامپ هشدار داد: من از ترامپ می خواهم همین الان در تلویزیون حاضر شده و خواهان اتمام این شورش گردد. از ترامپ می خواهم همین الان از تلویزیون ملی به سوگندش عمل کند و به این رفتار خاتمه دهد. شکستن شیشه ها و حمله به نمایندگان اعتراض نیست، بلکه شورش علیه کشور است. جهان ما را می بینید و از این شرایط غمگینم. این لحظه تاریکی برای ماست.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پیغامی که قرار بود با هدف آرام کردن هواداران خود و خاتمه دادن به آشوب ها در کنگره باشد، مجددا مدعی وقوع تقلب در انتخابات شد.

ترامپ در این پیغام ویدئویی که در توییتر منتشر کرد، گفت: از درد و رنج شما مطلع هستم. ما انتخاباتی داشتیم که از ما ربوده شد ولی همین الان باید به خانه بروید. باید صلح داشته باشیم. نمی خواهیم هیچ کسی آسیب ببیند. این انتخابات، متقلبانه بود. اما نباید توسط این افراد (دموکرات ها) بازی بخوریم.

رئیس جمهوری کنونی آمریکا سپس اضافه نمود: ضروری است که صلح داشته باشیم. پس به خانه بروید. ما شما را دوست داریم. شما بسیار خاص هستید.

انتها ساعتی پس از شروع اعتراضات در کنگره آمریکا، نیروهای نظامی تا بن دندان مسلح برای سرکوب معترضان وارد کنگره شدند. نیروهای گارد ملی بسیاری از معترضان را هدف گلوله و ضربات باتوم قرار دادند. اف بی آی هم به یاری پلیس آمد تا با معترضان مقابله کند و تعداد زیادی خودروی نظامی و پلیس وارد واشنگتن دی سی شدند.

هواداران ترامپ در محاصره کامل نیروهای گارد ملی و پلیس قرار دریافتد. بر اثر این حملات، در نهایت چهار نفر دیگر (علاوه بر زنی که در لحظات اولیه درگیری ها و قبل از حضور گارد ملی کشته شده بود) ازجمله یک نیروی پلیس کشته و بر اساس آمار رسمی، 64نفر دیگر زخمی شدند. با این حال منابع مطلع می گویند تعداد زخمی ها (که بیشترا از هواداران ترامپ بوده اند) بالای 100نفر است که حال برخی از آنها نیز وخیم گزارش شده.

بازگشت نمایندگان و سناتورها در میان دود و گاز اشک آور

انتها نمایندگان و سناتورهایی که به ساختمان های مجاور یا اتاق های کار خود راهنمایی شده و در آنجا پناه گرفته بودند، به میدان جنگی بازگشتند که در آن دیگر خبری از طرف مهاجم نبود.

با همه این اوصاف، داخل ساختمان کنگره مملو از گازهای اشک آور و گازهای شیمیایی دیگری بود که توسط پلیس و در روبروه با معترضان استفاده شده بود.

با این حال پلیس واشنگتن مدعی شد هواداران ترامپ، برای باز کردن راه خود به درون کنگره، مواد شیمیایی حساسیت زا روی نیروهای امنیتی پاشیده بودند. شهردار واشنگتن نیز رفتار هواداران ترامپ را شرم آور و چیزی بیشتر از غیرقانونی توصیف کرد.

یک سناتور آمریکایی اطلاع داد صندوق های آرای مجمع گزینندگان آمریکا (الکترال کالج) هم اکنون به مکان امن و افشانشده ای در سنای آمریکا منتقل شده بود تا شمارش آرا از سر گرفته گردد. پس از بازگشت سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان برای تایید نتیجه انتخابات، این صندوق دوباره به داخل کنگره آورده شد.

از حکومت نظامی در واشنگتن تا درگیری در سایر ایالات

در نتیجه درگیری های چهار ساعته ای که در کنگره آمریکا به وقوع پیوست، از ساعت 18 روز چهارشنبه به وقت محلی(2 و 30دقیقه بامداد به وقت تهران) به مدت 24ساعت منع آمد و شد در واشنگتن برقرار شد.

خشونت ها در واشنگتن، به دیگر نقاط آمریکا نیز سرایت پیدا کرد. شبه نظامیان حامی ترامپ اطراف ساختمان کنگره محلی ایالت جورجیا تجمع نموده اند. در برخی ایالات دیگر مانند آریزونا و میشیگان نیز هواداران ترامپ تجمعات خشونت آمیزی را شکل دادند که با واکنش پلیس روبرو شد.

ترامپ پس از خاتمه درگیری ها، در توییتی نوشت: هنگامی که پیروزی مقدسی در انتخابات بسیار ناعادلانه و شرورانه از میهن پرستان بزرگی که مدت ها با آنها بد و ناعادلانه رفتار شده، دور می گردد، این موارد و رویدادها اتفاق خواهد افتاد. با عشق و در آرامش به خانه بروید و این روز را برای همواره به یاد داشته باشید.

توییتر امکان بازنشر، ریپلای یا لایک کردن این توییت ترامپ را به دلیل خطر افزایش خشونت، از کار انداخت.فیس بوک، یوتیوب و اینستاگرام هر دو پیغام ترامپ را به دلیل محتوای غیرواقعی، تکرار ادعای تقلب و ربوده شدن انتخابات و تحریک احساسات هواداران حذف کردند. پیشتر توییتر، امکان نظردادن و پسندیدن فیلم ترامپ را که در حساب توییترش منتشر شده، متوقف نموده و آن را به دلیل ادعاهای غیرواقعی در مورد انتخابات پرچم گذاری نموده بود.

جلسه ای که در فضای متشنج از سرگرفته شد

انتها پس از ساعت ها درگیری و پس از بازگشت اعضای کنگره، در جلسه مشترک نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، پیروزی نهایی بایدن با کسب 306رأی الکترال در مقابل ترامپ با 232رأی الکترال اعلام شد و رسما به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا مورد تایید نهاده شد. ویومینگ به عنوان آخرین ایالتی بود که آرای الکترال آن در کنگره قرائت شد و به ترامپ تعلق گرفت. فرآیند تایید پیروزی بایدن به عنوان رئیس جمهوری بعدی آمریکا و کاملا هریس به عنوان معاون وی رسما به خاتمه رسید.

پیش از این بیشتریت هر دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا اعتراض به نتایج آرای الکترال آمریکا در ایالت پنسیلوانیا را رد کردند. پیش از آن هم اعتراض به نتایج آریزونا از سوی نمایندگان هر دو مجلس رد شده بود. تصاویر معروفی که از کنگره آمریکا (در جریان درگیری هواداران ترامپ و پلیس مخابره شد)، شامل حمل میز سخنگوی کنگره توسط یکی از معترضان و دریافت عکس یادگاری با آن و همچنین پناه دریافت سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان در میان میزها و راهروهای کنگره بوده است.

همچنین عکسی که در آن دو نیروی پلیس در داخل صحن، اسلحه خود را به سمت پنجره (محل ورود هواداران ترامپ به صحن) نشانه گرفته اند نیز مورد بازدید زیادی در فضای مجازی نهاده شد.

پس از تایید نهایی نتیجه انتخابات توسط مایک پنس، صحبتی میان ترامپ و معاونش انجام نشده است، ضمن آن که مایک پنس میخواهد به مراسم تحلیف بایدن برود.

ترامپ کماکان معتقد است مایک پنس می توانست اقداماتی جدی تر به منظور جلوگیری از رسمیت یافتن پیروزی بایدن در انتخابات صورت دهد، اما پنس بارها به ترامپ تاکید نموده است که وی قدرت لازم برای جلوگیری از تایید نتایج انتخابات ایالتی را نداشته و در ضمن، از حملات هواداران ترامپ به کنگره شوکه شده است.

عزل ترامپ جدی تر می گردد

از زمان وقوع بحران در کنگره تا به امروز، مایک پنس از سوی بسیاری از سیاستمداران آمریکایی بابت فعال سازی متمم 25 قانون اساسی ایالات متحده تحت فشار نهاده شده است. دو مشاور پنس گفتند معاون رئیس جمهوری حتی قصد ندارد در فرایند برکناری ترامپ بر اساس متمم 25 مشارکت کند.بر اساس این متمم، معاون رئیس جمهوری و بیشتریت کابینه دولت قادر خواهندبود رئیس جمهوری را فاقد صلاحیت تصدی قدرت اعلام نمایند.در این صورت، مایک پنس طی مدت 13روز به جامانده تا خاتمه دوران حضور ترامپ در کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا خواهدشد و ترامپ عزل می گردد. مایک پنس تا به امروز در مقابل این فرایند (فعال سازی متمم 25 قانون اساسی) مخالفت نموده است.

استیضاح ترامپ جدی است

برخی اعضای ارشد کنگره آمریکا تاکید نموده اند که در صورت عدم فعال سازی متمم 25 قانون اساسی توسط پنس، استیضاح فوری ترامپ را کلید خواهدزد.

در این صورت، رئیس جمهوری آمریکا با رای دو سوم اعضای مجلس نمایندگان و سنا از سمت خود برکنار خواهدشد. میان سناتورهای سرشناس حزب جمهوریخواه بر سر این مساله (برکناری ترامپ) اختلاف نظر جدی وجود دارد.

برخی سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان معتقدند اگر جمهوریخواهان این بار نیز با استیضاح و برکناری ترامپ مخالفت نمایند، این به معنای حمایت حزب جمهوریخواه از رئیس جمهوری فعلی آمریکا خواهدبود.

با همه این اوصاف، سناتورهایی مانند تد کروز و تام کاتن مخالف برکناری رئیس جمهوری آمریکا هستند. چاک شومر، رهبر دموکرات های سنا، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمونت از جمله افرادی هستند که خواهان برکناری ترامپ شده اند.

سه قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا پیش نویس لایحه استیضاح ترامپ را منتشر کردند. علاوه بر این، عده ای از جمهوریخواهان و برخی مقام های دولتی نیز خواهان برکناری یا استعفای ترامپ شده اند. آدام کینزینگر، نماینده جمهوریخواه ایالت ایلینوی در مجلس نمایندگان و سه فرماندار جمهوریخواه از جمله افرادی هستند که بر کناره گیری ترامپ از قدرت تاکید نموده اند.

وقتی ترامپ بالاخره شکست را پذیرفت

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از آن که کنگره رسما پیروزی بایدن به عنوان رئیس جمهوری بعدی آمریکا را تایید کرد، در بیانیه ای قول انتقال منظم قدرت به بایدن را داد. بیانیه ای که بسیاری از تحلیلگران آن را ناشی از ترس شدید ترامپ از تبعات شورش در کنگره می دانند.

وی در بیانیه خود تصمیم کنگره برای تایید نهایی بایدن به عنوان رئیس جمهوری بعدی آمریکا را نمایانگر خاتمه عالی ترین دور اول در تاریخ ریاست جمهوری توصیه کرد.

ترامپ که برای اولین بار از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکست را پذیرفته بود، ادامه داد: گرچه کاملا با نتایج این انتخابات مخالف هستم و حقایق تأییدی بر این امر است اما با وجود این، انتقال منظم قدرت در 20 ژانویه (اول بهمن) انجام می گیرد.

دوران پسا آمریکا شروع شده است

رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، حوادث اخیر کنگره را نشانه ای مبنی بر شروع زوال قدرت آمریکا در عرصه بین الملل تعبیر کرد.

ریچارد هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، با اشاره به رویدادهای 6 ژانویه (17 دی) که به تسخیر کنگره آمریکا از سوی هواداران ترامپ منجر شد؛ در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: شاهد تصاویری هستیم که هرگز گمان نمی کردم روزی در آمریکا شاهد آن باشیم. در برخی پایتخت های دیگر بله اما نه اینجا در آمریکا. بعید است که از این پس، دیگران مثل قبل به ما نگاه نمایند احترام بگذارند، بترسند یا متکی شوند. اگر شروع دوران پساآمریکا تاریخ مشخصی داشته باشد، مطمئنا امروز است.

پفراینده ای سنگین برای رئیس جمهور جنجالی

پس از حملات اخیر به کنگره آمریکا از سوی هواداران ترامپ، وی در شرایط قرمز و سختی نهاده شده است. آنچه مسلم است این که حتی اگر کنگره در فرآیند استیضاح ترامپ ناکام بماند و او تا 20 ژانویه(آخرین روز ریاست جمهوری) در کاخ سفید حضور پیدا کند، دموکرات ها قصد دارند به واسطه جرایم انجام شده از سوی هواداران ترامپ در روز ششم ژانویه سال جاری(که منجر به کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن ده ها نفر دیگر شد)، پفراینده قضایی وی را به جریان بیندارند. در این صورت، ترامپ از مشارکت در صحنه سیاسی آمریکا منع خواهدشد و رویای تاسیس حزب تازه تاسیس خود را بر باد رفته می بیند.

نکته مهم تر این که حتی ممکن است در صورت اصرار دموکرات ها و ساختار قضایی آمریکا، ترامپ راهی زندان گردد.

فرار اعضای دولت ترامپ از کابینه یلین چاو، وزیر حمل و نقل آمریکا گفت که به دنبال حوادث روز چهارشنبه در واشنگتن تصمیم گرفته است از مقام خود کناره گیری کند.او به این ترتیب عالی ترین مقام دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده است که تا به امروز خبر استعفایش در اعتراض به اشغال ساختمان کنگره منتشر شده است.

ایلین چاو گفته است وزارت حمل و نقل تا زمان تحلیف جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا به همکاری با تیم انتقالی او ادامه خواهدداد.

ایلین چاو، همسر میچ مک کانل، رهبر بیشتریت جمهوریخواه در مجلس سناست. رابطه دونالد ترامپ با میچ مک کانل پس از آن که رهبر بیشتریت جمهوریخواه در سنا پیروزی جو بایدن در کالج الکترال را به رسمیت شناخت، به تیرگی گرایید.

مایک مولوینی، رئیس پیشین کارکنان کاخ سفید نیز اعلام نموده است که در اعتراض به حوادث در واشنگتن از مقام خود به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در ایرلندشمالی کناره گیری می نماید. متیو پوتینجر، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز از مقامش استعفا داد.

استفانی گریشم، رئیس کارکنان دفتر ملانیا ترامپ نیز پس از اشغال ساختمان کنگره از سوی هواداران دونالد ترامپ از مقام خود استعفا کرد.

از اشلی بابیت تا ندا آقاسلطان

زنی که در داخل ساختمان کنگره هدف اصابت گلوله نهاده شد و کشته شد، اشلی بابیت بود و خانواده او این خبر را تایید کردند. او در سن دیه گو تاجر بود که بدون همسرش به واشنگتن دی سی آمده بود. اشلی بابیت یک نظامی حرفه ای بود که 14سال سابقه فعالیت نظامی داشت.

زمانی که وی مورد اصابت گلوله نهاده شد(آن هم در حالی که هنوز نیروهای گاردملی وارد کنگره نشده بودند)، بسیاری از رسانه ها، از ارسال تصاویر مربوط به اصابت گلوله به وی خودداری نموده و حتی برخی از آنها، سانسور کل خبر را در دستور کار قرار دادند. پس از این که اشلی بابیت در بیمارستان و بر اثر شدت جراحت وارده جان داد، نخستین تصاویر، آن هم به صورت بدون کیفیت، از این حادثه منتشر شد.

اکنون در حالی که بیش از دو روز از حملات کنگره سپری می گردد، بیشتر رسانه های آمریکایی و اروپایی سعی می نمایند چیزی از اشلی بابیت ننویسند. گویا اساسا اتفاقی رخ نداده و کسی در ساختمان کنگره بر اثر اصابت گلوله پلیس یا هواداران خود ترامپ کشته نشده است.

می توان این اقدام رسانه های غربی را با نحوه پوشش مرگ ندا آقاسلطان در جریان اغتشاشات سال 88 در کشورمان مقایسه کرد.با تصاویر با کیفیت و فیلمی که پس از اصابت گلوله به او بلافاصله از سوی افرادی که در محل حاضر بودند (و برخی آنها خود نیز در ماجرا نقش داشتند)، به رسانه های خارجی مخابره شد. پس از دقایقی، مرگ ندا آقاسلطان به نیروهای امنیتی و پلیس ایران نسبت داده شد و رسانه های غربی که امروز در مقابل مرگ اشلی بابیت سکوت نموده اند، به خونخواهان ندا آقاسلطان تبدیل شدند. آیا مشاهده این دوگانگی منزجرنماینده نیست؟!...

عقب نشینی دیرهنگام

پس از حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره، که منجر به کشته و زخمی شدن ده ها نفر در واشنگتن شد، رئیس جمهوری آمریکا ترجیح داده است سریع نقش مستقیم خود را در بروز این حملات منکر گردد. ترامپ اکنون نه تنها آینده سیاسی خود را در خطر می بیند، بلکه احتمال دادگاهی شدن خود به واسطه اقدامات غیرمتعارف امنیتی و سیاسی را بعید نمی داند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ضمن محکوم کردن حمله برخی از هوادارانش به ساختمان کنگره گفت در روز 20ژانویه (یکم بهمن) دولت تازه سوگند خواهد خورد و او هم اکنون بر انتقال آرام، قانونمند و روان قدرت تمرکز دارد.

دونالد ترامپ تا به امروز هیچ گاه پیروزی جو بایدن را به رسمیت نشناخته بود و این نخستین بار است که او علنا از پذیرش خاتمه دوره ریاست جمهوری خود و تفویض قدرت به رئیس جمهوری منتخب سخن می گوید.

ترامپ در پیغام اخیر خود، هرج و مرج در کنگره را محکوم نموده و خواهان محاکمه حمله نمایندگان شده است. دونالد ترامپ در حالی حمله به ساختمان کنگره را محکوم کرد که یک روز پیش از آن به هوادارانش گفته بود آنها را دوست دارد و از آنها خواسته بود به آرامی محل را ترک نمایند.

مناقشه بر سر حضور یا عدم حضور ترامپ در قدرت، معطوف به تاریخ 20ژانویه 2021(10 روز دیگر) است. با این حال، ترامپ پس از خروج یا اخراج از کاخ سفید، با بحران های دیگری نیز روبرو خواهد بود که به سادگی نمی توان آنها را نادیده گرفت. حتی اگر کنگره در فرایند استیضاح ترامپ ناکام بماند و او تا 20ژانویه(آخرین روز ریاست جمهوری) در کاخ سفید حضور پیدا کند، دموکرات ها قصد دارند با واسطه جرایم انجام شده از سوی هواداران ترامپ در روز ششم ژانویه سال جاری(که منجر به کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن ده ها نفر دیگر شد) پفراینده قضایی وی را به جریان بیندازند.

در این صورت، ترامپ از مشارکت در صحنه سیاسی آمریکا منع خواهد شد و رویای تاسیس حزب تازه تاسیس خود را بر باد رفته می بیند.

نکته مهم تر این که حتی ممکن است در صورت اصرار دموکرات ها و ساختار قضایی آمریکا، ترامپ راهی زندان گردد. به نظر می رسد پیگیری پفراینده های قضایی، سیاسی و مالیاتی ترامپ به صورت جدی، از سوی دموکرات ها و حتی برخی سران حزب جمهوریخواه در آینده ای نزدیک مورد توجه قرار گیرد.

دموکرات ها تصور نمی کردند در سایه اختلافاتی که میان ترامپ و دیگر اعضای حزب جمهوریخواه به وجود خواهد آمد، روزی بتوانند کاخ سفید، مجلس نمایندگان، مجلس سنا را به صورت همزمان در کنترل و اختیار خود در آورند. حتی در دوران ریاست جمهوری اوباما نیز در بیشتر موارد، کنگره در اختیار جمهوریخواهان بود. مساله ای که قدرت مانور اوباما را در روبروه با جمهوریخواهان محدود می کرد. اما اکنون دموکرات ها، مجلس سنا و مجلس نمایندگان را نیز به تسخیر خود درآورده اند. این بهترین شرایط ممکن برای بایدن محسوب می گردد. در این میان، پیروزی اخیر دموکرات ها در انتخابات سنا در ایالت جورجیا، شوک سختی به جمهوریخواهان وارد نموده است.

اگرچه آثار و تبعات حوادث اخیر در آمریکا در کوتاه مدت بیشتر گریبانگیر حزب جمهوریخواه می گردد، اما در نهایت ساختار و حاکمیت ایالات متحده را هدف قرار خواهد داد. بی دلیل نیست که بسیاری از تحلیلگران آمریکایی مانند رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق این کشور از مدت ها قبل نسبت به وقوع جنگ داخلی در آمریکا هشدار داده اند.

آمریکای پس از ششم ژانویه در یک نگاه

یکی از چیزهایی که آمریکایی ها به آن افتخار می نمایند ثبات حکومت شان در حدود 2 قرن گذشته است. در این سال ها رؤسای جمهوری بسیاری آمده اند و رفته اند اما حکومت ایالات متحده بدون تغییر باقی مانده است حالا اما پس از روی کار آمدن ترامپ و اعتراضاتی که در روز ششم ژانویه صورت گرفت خیلی از کارشناسان سیاسی و جامعه شناسی در این کشور از احتمال چندپارگی آمریکا می گویند و این که این تفرقه می تواند آینده سیاسی و اجتماعی ایالات متحده را دستخوش تغییرات بسیاری کند. تغییراتی که به هیچ وجه مثبت نخواهد بود.

نسبت به آینده آمریکا هراسان هستیم

ریچارد فالک، گزارشگر ویژه حقوق بشر سابق سازمان ملل متحد در گفت و گو با جام جم در مورد آنچه امروز در ایالات متحده می گذرد، می گوید: نسبت به آنچه امروز در آمریکا می گذرد واهمه داریم. ما از آینده می ترسیم. احتمال خشونت های بیشتر و بنیادی تر در آمریکا وجود دارد و خطر رفع نشده است. گرچه در نهایت بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد اما نمی توان فضای دو قطبی در جامعه آمریکا و بی اعتمادی و خشونتی را که در آن نهفته است، نادیده گرفت. حق داریم از آینده آمریکا نگران باشیم.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه پرینستون اضافه نمود: در این میان نمی توان با خوشبینی نسبت به آینده نگاه کرد و اطمینان حاصل کرد که حوادثی از این دست ( آنچه اخیرا از سوی هواداران ترامپ در کنگره رخ داد ) دیگر در آمریکا به وجود نخواهد آمد. جایی برای خوشبینی نسبت به این موضوع فعلا وجود ندارد!

خطر جنگ داخلی در آمریکا ملموس است

پروفسور فرانک فن هیپل، استاد فیزیک هسته ای آمریکا و معاون اسبق اداره تکنولوژی کاخ سفید نیز در گفت و گو با جام جم، خطرات ناشی از دو قطبی شدن جامعه ایالات متحده را مورد اشاره قرار می دهد و بیان می نماید: جامعه آمریکا شدیدا دو قطبی شده است. باید جو بایدن، رئیس جمهوری جدید کشورمان این واقعیت را در نظر داشته باشد. حوادث اخیر نشان داد که شرایط در آمریکا تا چه اندازه اضطراری است.

این مقام اسبق آمریکایی تاکید نمود: باید بگویم خطر جنگ داخلی در آمریکا رفع نشده و حتی افزایش پیدا نموده است. باید راهکارهایی فوری برای جلوگیری از این فرایند در نظر بگیریم ، اگرنه بسیار دیر می گردد! در این صورت روبروه با آنچه در کشورمان می گذرد آسان نخواهد بود!

مداخله گارد ملی آمریکا در اختیار رئیس جمهوری نیست

ویلیام بیمن، استاد مردم شناسی دانشگاه مینه سوتا از زاویه ای دیگر نسبت به خشونت های جاری در آمریکا می نگرد.

او در گفت و گو با جام جم اظهار کرد: باید بگویم که ساختار انتخاباتی آمریکا مملو از ابهام است. به عبارت بهتر به رغم انتخاب نهایی و رسمی بایدن به عنوان رئیس جمهوری، برخی شهفرایندان هنوز ابهاماتی در این خصوص دارند که مرتفع نشده است. فراتر از آن تا قبل از حادثه اخیر شاهد بروز بحران و شورشی تمام عیار و جدی در آمریکا نبودیم اما این اتفاق در نهایت صورت گرفت.

وی در مورد مداخله نهادهای نظامی در جریان اعتراض های اخیر در کنگره اضافه نمود: محدودیت هایی در مورد استفاده از ارتش در شورش های داخلی آمریکا وجود دارد اما فرمانداران ایالات می توانند بنا بر شرایطی که در یک محل و مکان خاص حاکم می گردد، بخشی از نیروهای گارد ملی را برای روبروه با بحران به کار بگیرند. در هر حال باید کماکان به این موارد و گزینه ها فکر کرد!

شاهد شکل گیری اعتراض های بنیادین در آمریکا هستیم

استفان لندمن ، تحلیلگر آمریکایی معتقد است شورش اخیر در کنگره یا اعتراض هایی که در سراسر آمریکا رخ می دهد، حکایت از اعتراض های بنیادین در این کشور است و هرگز نباید آن را در قالب اعتراض هایی مقطعی یا هیجانی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد: در زمان شکل گیری اعتراض ها علیه قتل جورج فلوید نیز اشاره کردم که نباید روی ظاهر اعتراض ها در آمریکا متمرکز شد؛ اعتراض هایی که طی سال ها و ماه های اخیر در آمریکا رخ می دهد، ناظر بر ساختار و مناسبات ماهوی قدرت در این کشور است. مردم آمریکا آنچه که در کشورمان رخ می دهد را به خوبی می بینند. عدالت اجتماعی در آمریکا عملا از بین رفته و درآمد و مالیات شهفرایندان برای مداخله در دیگر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. پس ما در اینجا از جدال جمهوریخواهان و دموکرات ها سخن نمی گوییم! از اعتراض های گسترده ای سخن می گوییم که به مراتب از آنچه در ظاهر مشاهده می کنیم، عمیق تر است!

محمد علیزاده - بین الملل / روزنامه خبرنگاران

nagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق

huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن

inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 128519

به "زمستان داغ واشنگتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمستان داغ واشنگتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید