زمان پرداخت معوقات مستمری مددجویان ، بهترین زمان تشخیص مسائل شنوایی

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه افزایش 20 درصدی مستمری مددجویان در شهریورماه پرداخت شده است، درباره معوقه ماه های گذشته گفت: به محض تامین اعتبار لازم برای پرداخت این معوقات از سوی دولت ظرف 24 ساعت این معوقه در حساب مددجویان قرار می گیرد.

زمان پرداخت معوقات مستمری مددجویان ، بهترین زمان تشخیص مسائل شنوایی

به گزارش خبرنگاران، وحید قبادی دانا همزمان با بازدید از مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی (کم شنوا و ناشنوا) پژواک تهران، با بیان اینکه 50 درصد از علل ناشنوایی ژنتیکی است، گفت: حدود 25 درصد از ناشنوایی ها به علل ناشناخته و 25 درصد هم به دنبال حوادث حین زایمان، مسائل دوران بارداری و مصرف برخی داروها، زردی نوزادان و ... برمی شود.

وی با بیان اینکه در وهله اول سازمان بهزیستی بر این اساس که هدف اولیه اش پیشگیری از معلولیت هاست، بررسی وضعیت ژنتیکی افراد دارای معلولیت را در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: برنامه ریزی این برنامه از ابتدای سال اجرا شده است و در برخی استانها در حال انجام است. بر این اساس تا 3ـ4 سال آینده تمام افراد دارای معلولیت از این نظر که علت معلولیتشان زمینه ژنتیکی داشته یا نه؟ بررسی می شوند.

قبادی دانا اضافه نمود: این طرح این فایده را دارد که اولا اگر معلولیت ناشی از بیماریهای ژنتیکی است، خانواده ها برای فرزندان بعدی باید این موضوع را لحاظ کنند و اگر معلولیت در اثر بیماری ژنتیکی نبوده در فرزندآوری بعدی مسئله ای ندارند. بررسی های ژنتیکی مذکور در کشور خودمان و توسط متخصصان داخلی خواهد بود و بانک ذخایر ژنتیکی بیماریهایی که ایجاد معلولیت می کنند، ایجاد می شود.

وی با تاکید بر لزوم تشخیص زودهنگام و به موقع معلولیت ها نیز توضیح داد: برای اینکه بتوانیم مشکل ناشنوایان و کم شنوایان را تشخیص دهیم این موضوع اهمیت زیادی دارد. اگر این کار دیر انجام شود فرد ناشنوا دچا معلولیت گفتار هم خواهد شد.

به گفته قبادی دانا، بهترین زمان تشخیص تا 3 ماهگی و بهترین زمان مداخله تا 6 ماهگی است. بنابراین بهزیستی از سال80 این برنامه ریزی را آغاز کرده است تا غربالگری شنوایی در نوزادان و شیرخواران در بیمارستان انجام شود که در سال 97 در کل کشور به 90 درصد موالید رسبده است.

این میزان در سال 92 تنها 53 درصد بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یک میلیون و 200 هزار شیرخوار در سال گذسته مورد غربالگری قرار گرفتند، اظهار کرد: در بیش از 600 مرکز و در بیش از 300 شهر در کل کشور این کار اجرا شده است. این پوشش کمک زیادی به بحث پیشگیری و بهداشت می کند. همچنین در حوزه توان بخشی 89 مرکز در کشور مشغول فعالیت در حوزه گروه درمانی، مدیریت مورد، شنوایی سنجی، گفتاردرمانی و ... هستند.

قبادی دانا با بیان اینکه 3700 نفر تحت پوشش این فعالیت ها در سراسر کشور هستند، توضیح داد: در حوزه آموزش در مجموع 13 هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش این برنامه هستند که شهریه تحصیلی آنها در دانشگاه آزاد تا کارشناسی ارشد به شکل کامل پرداخت می شود. همچنین در دانشگاه علمی کاربردی و پیام نور هم بین 50 تا 60 درصد شهریه پرداخت می شود. از امسال نیز کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان دانشگاه های دولتی در نظر گرفته ایم.

وی اضافه نمود: همچنین برای فرزندان کسانی که معلول سرپرست خانوار است و فرزند دانشجو دارد نیز کمک هزینه تحصیلی پرداخت می شود. تقریبا بیش از 2300 نفر از این افراد هم دارای کم شنوایی و ناشنوایی هستند که تحت پوشش قرار دارند. تقریبا در کشور الان حدود 213 هزار نفر از افرادی که ناشنوایی و کم شنوایی دارند تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که 14 درصد از معلولان را تشکیل می دهند.

قبادی دانا با بیان اینکه حدود 74 هزار نفر هم دارای معلولیت صوت و گفتار هستند، ادامه داد: این افراد 5 درصد از افراد دارای معلولیت را تشکیل می دهند. بیش از 100 هزار نفر از افرادی که دچار ناشنوایی هستند مستمری دریافت می کنند و در حوزه اشتغال هم باید تلاش هایی صورت بگیرد.

وی در خصوص موضوع کاشت حلزون هم گفت: اولا همه افرادی که دارای مشکل ناشنوایی هستند با کاشت حلزون مشکلشان برطرف نمی شود. این کار نیاز به تکنولوژی بالایی دارد و حدود 10 ـ 11 کشور در دنیا هستند که می توانند این کار را انجام دهند. در حال حاضر 13 مرکز کاشت حلزون نیز در کشور ما فعال است و حدود 10 هزار و 600 مورد کاشت حلزون در کشور اجرا شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: حدود 6600 مورد از این تعداد از سال 92 تا کنون اجرا شده است. هزینه این پروتز 10 هزار دلار است که هیات امنای ارزی این هزینه را پرداخت می کند و به شکل رایگان در اختیار ناشنوایان قرار می گیرد. سایر هزینه های پیش از انجام کاشت و بعد از آن هم در قالب یارانه مراکز توانبخشی از سوی بهزیستی پرداخت می شود.

به گفته قبادی دانا، فرانشیز پرداختی از سوی خانواده نیز حدود 6 میلیون تومان است که بین 3 تا 6 میلیون تومان را سازمان بهزیستی به شکل کمک بلاعوض در اختیار خانواده ها قرار می دهد. همچنین خیران نیز در برخی مراکز در این خصوص کمک می کنند.

وی در خصوص وسایل کمک توانبخشی نیز اظهار کرد: تقریبا کل بودجه وسایل کمک توان بخشی سازمان بهزیستی کشور 42 میلیارد تومان است که 18 درصد آن برای افراد ناشنوا و کم شنوا اختصاص داده شده است. در سال 97 به 10 هزار نفر توانستیم سمعک تقدیم کنیم و تعداد بسیار زیادی هم پشت نوبت هستند.

وی در خصوص افزایش مستمری مددجویان نیز گفت: از محل اعتبارات سازمان بهزیستی افزایش 20 درصدی مستمری مددجویان از شهریورماه اعمال شد البته مبلغ ناچیز است ولی امیدواریم از محل هدفمندی هم درصد خوبی اختصاص یابد. تاکید ما این است حداکثر میزانی که امکان دارد با مساعدت دولت امکان پذیر شود. معوقات نیز در صورت تامین اعتبار بلافاصله و کمتر از 24 ساعت پرداخت می شود.

قبادی دانا اضافه نمود: کل مبلغی که در سال گذشته روی کارت مددجویان بهزیستی شارژ شد در کشور 1700 میلیارد تومان بود که این رقم امسال به 2760 میلیارد افزایش یافته است.

مجله دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 47983

به "زمان پرداخت معوقات مستمری مددجویان ، بهترین زمان تشخیص مسائل شنوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان پرداخت معوقات مستمری مددجویان ، بهترین زمان تشخیص مسائل شنوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید