زبان فارسی از کتاب دانشجویی آسیب جدی می بیند، اصرار ناشر به نوشتن نام استاد در کنار اسم دانشجو

به گزارش مجله سرگرمی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: معضل تلخی در چاپ کتاب دانشجویی وجود دارد که ناشر اگر بخواهد این کتاب را منتشر کند، حتماً باید نام استادی که حتی کمکی در تدوین کتاب نداشته را در کنار نام دانشجو بنویسد.

زبان فارسی از کتاب دانشجویی آسیب جدی می بیند، اصرار ناشر به نوشتن نام استاد در کنار اسم دانشجو

به گزارش خبرنگار گروه علمی دانشگاهی خبرنگاران، عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، گفت: طبق نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا متعلق به جهاد دانشگاهی که در نمایشگاه کتاب انجام شد بیشتر دانشجویان حوزه مطالعاتی خود را ادبیات و مطالعات عمومی خاطرنشان کردند و این امر نشان می دهد دانشجویان در حالی که می توانند در حوزه های تخصصی خود فعالیت نمایند اما این اتفاق نمی افتد.

به گفته وی، در حال حاضر تیراژ بعضی کتاب ها در کشور کمتر از 400 عدد است در حالی که طبق هدفگذاری کشور می خواهیم در نقطه اول علم در منطقه باشیم.

وی با اشاره به چالش های کتاب دانشجویی، گفت: بیشتر کتاب های دانشجویی همان سرانجام نامه های دانشجویی هستند که بعضی از آنها دارای ایراد نگارشی و ایراد محتوایی بوده اند و این تبدیل صرف کار حرفه ای نیست و مخاطب را مشتاق به خواندن نمی نماید.

وی ادامه داد: همچنین این کار به زبان و ادبیات فارسی هم آسیب جدی می زند و پاسداشت زبان فارسی را با مشکل روبرو می نماید.

علیزاده با بیان اینکه مشکل دیگر کتاب دانشجویی عدم حمایت ناشران از این کتاب ها است ؛ هنوز اگر یک ناشر بخواهد کتاب دانشجو را منتشر کند باید اسم استادی را در کنار آن یا در کنار اسم دانشجو بگذارد و این برای دانشجو سخت است که کسی که تأثیری در کتاب نداشته را به اجبار در کار خود شریک کند. علاوه بر این هزینه چاپ کتاب برای قشر دانشجو گران است . اگر دانشجو بخواهد با هزینه شخصی کتاب را چاپ کند کتاب گران چاپ شده، خریدار ندارد و اگر نخواهد با هزینه شخصی کتاب را چاپ کند، کسی از او حمایت نمی نماید.

حال کتاب و کتابخوانی خوش نیست

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت:نباید در هفته کتاب حرف تلخی بزنیم اما حال کتاب و کتابخوانی خوش نیست.

علیزاده خاطرنشان کرد: در نظرسنجی ایسپا تعیین شد که بسیاری از دانشجویان اساساً از برنامه کتاب سال دانشجویی اطلاع نداشته اند.

وی گفت: از دیگر ضربه هایی که به کتاب دانشجویی وارد می گردد این است که بسیاری از مؤلفان اهل کتاب نیستند وقتی کتاب یک استاد 20 سال در یک واحد تخصصی دانشگاهی مرجع است، قطعاً دیگر نمی تواند خواسته دانشگاه و دانشجویان را برآورده کند.

اختتامیه بیست و ششمین جشنواره کتاب دانشجو 28 آ بان ماه در دانشگاه تهران برگزار می گردد.

https://bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59256

به "زبان فارسی از کتاب دانشجویی آسیب جدی می بیند، اصرار ناشر به نوشتن نام استاد در کنار اسم دانشجو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زبان فارسی از کتاب دانشجویی آسیب جدی می بیند، اصرار ناشر به نوشتن نام استاد در کنار اسم دانشجو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید