رقابتی میان سدان های آسیایی

به گزارش مجله سرگرمی، برای تویوتا کمری اتومات نسل هفتم (دومین نسل راه یافته به کشورمان)، از بین خودروهای موجود در بازار ایران، می توان رقبای متعددی مانند: هوندا آکورد، رنو تلیسمان، هیوندای آزرا، کیا اپتیما و… را درنظر گرفت. در این بین، به منظور ارزیابی قابلیت ها و تسهیل انتخاب خودرویی کارآمد و متناسب با بودجه و احتیاج مشتریان، در این مطلب تویوتا کمری XV50 را با دو رقیب دیرینه اش، یعنی کیا اپتیما و هیوندای آزرا ، مقایسه می کنیم.

رقابتی میان سدان های آسیایی

مقایسه با کیا اپتیما هم نسل:

برای مقایسه بین نسل هفتم تویوتا کمری با کیا اپتیما، بد نیست که به سراغ مدل 2014 کمری و مدل 2015 اپتیما برویم تا ببینیم که این دو سدان چه قابلیت ها و تفاوت هایی دارند. کیا اپتیما یک سدان سایز متوسط است که از سال 2000 میلادی تاکنون، چهار نسل متفاوت از این خودرو روانه بازار شده است. نسل سوم اپتیما در سال 2010 میلادی معرفی گردید و تا سال 2015 میلادی بر روی خط فراوری قرار داشت. اپتیمای نسل سوم را کیا اپتیما TF هم می نامند که در پنج تیپ SX Turbo، LX Turbo ، EX، LX، و SXL به بازار عرضه شده است. شرکت اطلس خودرو، از میان پیشرانه های متعدد این خودرو، این نسل از اپتیما را با موتور 2400 سی سی از سال 2012 میلادی وارد بازار کشورمان کرد و همچون نسل قبل، پیروز شد فروش بالایی را به دست آورد.

اپتیما را باید معرفی کننده زبان طراحی کیا بدانیم چون این طراحی پس از اپتیما در بسیاری از محصولات کیا مورداستفاده نهاده شد. در بحث طراحی سلیقه مشتریان بسیار متفاوت است و به راحتی نمی توان در بین این دو محصول آسیایی، یکی را زیباتر و برخوردار از طراحی جذاب تر دانست؛ ولی اپتیما با طراحی عالی، فرمان D شکل و ارگونومی خوب یک ماشین لوکس و درعین حال کاملاً اسپرت است و استفاده از اِلِمان های جدید در طراحی این نسل اپتیما، آن را به واقع جذاب و خواستنی نموده و در برابر ظاهر کلاسیک تر کمری، ظاهری به روزتر و مدرن تر به آن بخشیده است؛ به طوری که، کیا اپتیما در نگاه اول کمی عضلانی و خشن به نظر می آید. در داخل کابین هم وضع به همین منوال است و اگر از سردرگمی اولیه در مواجهه با دکمه ها و کلیدهای متعدد اپتیما بگذریم، فضای داخلی آن را همچون نسل هفتم تویوتا کمری، راحت و با آرامش بیابیم. طراحی کابین اپتیما به گونه ای ست که دسترسی راننده به ادوات داخل کابین راحت باشد. از لحاظ امکانات و آپشن ها نیز، کیا اپتیما یک ماشین فول آپشن محسوب می گردد و از نظر امکانات، حرف های بیشتری نسبت به تویوتا کمری برای گفتن دارد. اما فراموش نکنیم که میزان راحتی و فضایی که تویوتا کمری در اختیار سرنشینان قرار می دهد، بسیار بهتر از رقیبش است. با وجود کیفیت ساخت بالای اپتیما، در این بحث و در موضوع دوام قطعات و پایین تر بودن استهلاک، همیشه خودروهای ژاپنی حرف اول را می زنند و XV50 هم از این قاعده مستثنی نیست.

هردو خودرو دارای پیش رانه چهار سیلندر 2400 سی سی و یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک هستند. موتور اپتیما می تواند 177 اسب بخار قدرت و 231 نیوتن متر گشتاور فراوری کند و حداکثر سرعت آن 200 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صدش 9.5 ثانیه است و با برخورداری از استاندارد آلایندگی یورو5، به صورت ترکیبی هشت لیتر مصرف سوخت دارد. اما قلب تپنده کمری در نسل هفتم قابلیت فراوری 181 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور 235 نیوتن متر را دارا می باشد. شتاب صفر تا صد 9 ثانیه ای و حداکثر سرعت 215 کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت 7.8 لیتر در سیکل ترکیبی از جمله ویژگی های این نسل تویوتا کمری است. اعداد فوق نشان از سطح برابر و نزدیک دو خودرو به لحاظ فنی دارد.

در سرانجام باید گفت که کیا اپتیما عمدتاً گزینه مناسب تری برای جوانان است و امکانات آن بیشتر از رقیبش درخورتوجه است، ولی نسل هفتم تویوتا کمری ضمن اینکه برای خانواده ها مناسب تر و جادارتر است، به سرعت اپتیما ارزش خریدش را از دست نمی دهد و ارزش بالای خودش را حفظ می نماید. در ضمنً کمری دوام بالایی دارد و دیرتر راهش به تعمیرگاه کج می گردد.

مقایسه با هوندا آکورد

نهمین نسل از هوندا آکورد در سال 2013 میلادی توسط شرکت گلرنگ موتور فامیلی در بازار ایران عرضه و در مدتی کوتاه به خودروی محبوبی تبدیل شد. اما واردکننده عملکرد مناسبی در تبلیغات و قیمت گذاری آن نداشت و درنتیجه، هوندا آکورد به جایگاه واقعی خود در ایران دست پیدا نکرد. آکورد یکی از محبوب ترین خودروهای تاریخ به شمار می رود و همچون تویوتا کمری، یکی از پرفروش ترین خودروها در کلاس خود است. مقایسه مدل 2013 آکورد با تویوتا کمری XV50 در این مطلب موردنظر است.

هوندا آکورد 2013 از نظر طراحی در مقایسه با نسل قبلی تغییرات زیادی را تجربه کرد و بسیار زیباتر و شکیل تر شد؛ هرچند طراحی بخش عقب این خودرو چندان جذاب به نظر نمی رسد و در مقایسه با رقبای ژاپنی و حتی کره ای، طراحی این بخش یک نقطه ضعف محسوب می گردد و طراحی نسل هفتم کمری از آن جذاب تر است. اما طراحی داخل کابین هوندا آکورد کاملاً مدرن است. جایگاه ها به قدری راحت هستند که کیفیت سواری آکورد شما را شگفت زده خواهد نمود. همین کیفیت سواری بالا یکی از دلایل اصلی فروش بسیار خوب آکورد در جهان به شمار می رود؛ هرچند قابلیت اطمینان و هزینه های نگهداری پایین هم در این اتفاق بی تاثیر نبوده اند. استفاده از یک نمایشگر 8 اینچی در مرکز داشبورد و یک نمایشگر کوچک در بین ورودی های تهویه مطبوع و جای دریافت کلیدهای کنترلی در زیر این بخش، ازجمله ویژگی های داخل کابین آکورد است. درمقابل، در طراحی ساده و ارگونومیک فضاهای داخلی تویوتا کمری XV50 روح اسپرت دمیده شده است و اتاقی جادار این خودرو آسایش را برای سرنشینان فراهم می نماید.

این دو سدان ژاپنی چهارسیلندر هستند و به یک موتور 2400 سی سی مجهز شده اند. هوندا آکورد راه یافته به ایران قادر است 185 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. فزونی محسوسی در عملکرد پیش رانه آکورد درمقابل پیشرانه کمری به لحاظ عددی دیده نمی گردد و نسل هفتم تویوتا کمری، با همان حجم موتور و همان تعداد سیلندر، 181 اسب بخار قدرت و 235 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید. حداکثر سرعت آکورد 220 کیلومتر در ساعت و شتاب صفرتاصد آن 9.5 ثانیه است و این اعداد برای کمری 215 و 9 ثبت شده است. درعمل هوندا آکورد تفاوت خاصی در بحث شتاب با کمری ندارد. در بحث تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی هردو خودرو عملکرد قابل قبول و یکسانی دارند. با وجود اینکه در بازار ایران تویوتا کمری خودروی شناخته شده تری است، ولی درحال حاضر در بازار خودروهای کارنموده هوندا آکورد از قیمت بالاتری نسبت به تویوتا کمری اتومات برخوردار است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: دیوار
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30409

به "رقابتی میان سدان های آسیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابتی میان سدان های آسیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید